autobusy na gaz

Dane techniczne polskich autobusów.

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

kpc21
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1206
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

Re: autobusy na gaz

Postprzez kpc21 » sobota, 25 sierpnia 2012, 17:13

Może jestem w błędzie, ale autobus czy TIR jest dużo cięższy niż osobówka, działa odpowiednio większą siłą na nawierzchnię, a więc i tarcie jest większe. Może zimówki nie są tam aż tak potrzebne.

Chociaż gdy w ubiegłą zimę spadł pierwszy śnieg, ruch w mieście Łodzi był zupełnie zablokowany. Właśnie przez TIR-y, które nie mogły ruszyć na oblodzonej nawierzchni i blokowały główne ulice miasta. Były miejsca, gdzie na wielopasmowej arterii przejezdny był jedynie chodnik.
tomasz4725
 
Posty: 306
Dołączył: poniedziałek, 9 sierpnia 2010, 10:23

Re: autobusy na gaz

Postprzez tomasz4725 » sobota, 25 sierpnia 2012, 17:22

no właśnie jezdzą na letnich zimą a potem są wypadki ze 30osób ginie itp itd
a to właśnie pojazdy cięzkie powyzej 3,5t blokują zimą ruch bo nie mogą pod malą górke czy ze miejsca ruszyc bo jezdzą na letnich
michal1142
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 960
Dołączył: sobota, 29 grudnia 2007, 00:31
Lokalizacja: kołobrzeg

Re: autobusy na gaz

Postprzez michal1142 » sobota, 25 sierpnia 2012, 22:46

[quote="kpc21"]Może jestem w błędzie, ale autobus czy TIR jest dużo cięższy niż osobówka, działa odpowiednio większą siłą na nawierzchnię, a więc i tarcie jest większe. Może zimówki nie są tam aż tak potrzebne.

Chociaż gdy w ubiegłą zimę spadł pierwszy śnieg, ruch w mieście Łodzi był zupełnie zablokowany. Właśnie przez TIR-y, które nie mogły ruszyć na oblodzonej nawierzchni i blokowały główne ulice miasta. Były miejsca, gdzie na wielopasmowej arterii przejezdny był jedynie chodnik.


Ciągnik siodłowy z naczepą oraz samochód ciężarowy z przyczepą na oblodzonym podjeździe zachowują się zupełnie inaczej niż autobus. Autobus ma o wiele łatwiejszy wjazd. Punktem decydującym jest obciążenie osi napędowej i praktycznie brak osi wleczonych.
busiarzom stop!!!
kpc21
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1206
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

Re: autobusy na gaz

Postprzez kpc21 » niedziela, 26 sierpnia 2012, 01:02

A w autobusach przegubowych (współczesnych i wysokopodłogowych typu Ikarus 260) które osie są napędzane? We współczesnych na pewno tylne (silnik z tyłu), ale które poza nimi?

Autobusy MPK Łódź w tamtą zimę też miały problemy. Zakopywały się na krańcówkach, a jednego widziałem nawet wiszącego na zaspie na wyjeździe z pętli (krótki niskopodłogowy, chyba Volvo B10L) - choć to akurat raczej nie ma związku z przyczepnością.
dab
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1236
Dołączył: niedziela, 26 lutego 2006, 17:12
Lokalizacja: Żywiec
Avatar użytkownika

Re: autobusy na gaz

Postprzez dab » niedziela, 26 sierpnia 2012, 07:12

Ikarus 280 ma napęd na środkową oś, poza tym jeszcze któryś Maz też ma napęd na środkową oś. Obecnie prawie wszystkie autobusy to pchacze, czyli mają napędzaną tylną oś
Diesel sound...
tomasz4725
 
Posty: 306
Dołączył: poniedziałek, 9 sierpnia 2010, 10:23

Re: autobusy na gaz

Postprzez tomasz4725 » niedziela, 26 sierpnia 2012, 10:41

dziwi mnie dlaczego tylko nieliczni stosują takie rozwiązanie w osobówkach czyli silnik z przodu a naped na tyl
a pojazdy wielkie takie jak ciezarówki zawsze mają silnik z przodu i naped na tyl
Zastanawialem tez sie dlaczego autokary mają silnik z tylu, nie bylo by bezpieczniej jesli by silnik był przykladowo pod miejscem kierowcy a kierowca by siedzial tak wysoko jak w ciezarówce? Bo przewaznie miejsce kierowcy jest o wiele nizej w autokarach niz w ciezarówkach
kpc21
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1206
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

Re: autobusy na gaz

Postprzez kpc21 » niedziela, 26 sierpnia 2012, 16:37

Właśnie, w autokarach miejsce kierowcy często jest znacznie niżej niż miejsca dla pasażerów. Dlaczego? Przecież siedząc wyżej więcej widać.
dab
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1236
Dołączył: niedziela, 26 lutego 2006, 17:12
Lokalizacja: Żywiec
Avatar użytkownika

Re: autobusy na gaz

Postprzez dab » niedziela, 26 sierpnia 2012, 18:25

Silnik z przodu a napęd na tył to droższa konstrukcja niz zblokowany przedni. Silnik w autobusie jest z tyłu, żeby uzyskać jak najniższą podłogę, przynajmniej w autobusach miejskich. Poza tym ciężki tył to dobra przyczepność kół napędzanych.
Diesel sound...
bartek_cz-wa
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 512
Dołączył: czwartek, 7 stycznia 2010, 01:05
Lokalizacja: Łódź
Avatar użytkownika

Re: autobusy na gaz

Postprzez bartek_cz-wa » niedziela, 26 sierpnia 2012, 19:48

W autobusach turystycznych silnik jest z tyłu dlatego że pod podłoga masz bagażniki. Umieszczenie silnika pod podłogą spowoduje że tych bagażników nie będzie natomiast silnik pod kierowcą znacząco utrudni wchodzenie do autokaru. Co do tego że kierowca w autokarze siedzi niżej. Panowie jednak widocznie z takiej wysokości jest lepsza niż z ciężarówki co jest potrzebne kierowcy kiedy podjeżdża np na przystanki wtedy siedząc niżej ma lepszą widoczność niż jak by siedział na takiej wysokości jak w ciężarówce.
Co do napędu na tył w samochodach osobowych. Przede wszystkim napęd przedni jest rozwiązaniem prostszym i tańszym, a po dwa nie zajmuje tyle miejsca w samochodzie ponieważ jest brak tunelu dla wału napędowego.
kpc21
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1206
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

Re: autobusy na gaz

Postprzez kpc21 » niedziela, 26 sierpnia 2012, 20:50

[quote="bartek_cz-wa"]Umieszczenie silnika pod podłogą spowoduje że tych bagażników nie będzie

To by był bagażnik z tyłu, w miejscu obecnego silnika.
michal1142
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 960
Dołączył: sobota, 29 grudnia 2007, 00:31
Lokalizacja: kołobrzeg

Re: autobusy na gaz

Postprzez michal1142 » niedziela, 26 sierpnia 2012, 22:47

Trochę rozbawił mnie ostatni poruszony problem. Moi drodzy chodzi o wyeliminowanie długiego wału kardana, takiego jak w RTO...
busiarzom stop!!!
tomasz4725
 
Posty: 306
Dołączył: poniedziałek, 9 sierpnia 2010, 10:23

Re: autobusy na gaz

Postprzez tomasz4725 » poniedziałek, 27 sierpnia 2012, 14:12

przeciez u mnie w osobówce jest naped na przód a tunel środkowy jest wysoki czemu?

Np autokary w USa mają silniki z przodu duzo przed kabiną kierowcy

Tak sie zastanawiam nie lepiej aby pasazerowie siedzieli nizej a bagaze byly wyzej? Przeciez taki autokar ma bardzo wysoko polożony środek ciężkości (pasażerowie) i łatwo go chyba wywrócic?
dab
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1236
Dołączył: niedziela, 26 lutego 2006, 17:12
Lokalizacja: Żywiec
Avatar użytkownika

Re: autobusy na gaz

Postprzez dab » poniedziałek, 27 sierpnia 2012, 19:53

W osobówce masz tunel bo trzeba gdzieś schować układ wydechowy. To nie są autokary tylko autobusy szkolne na podwoziach ciężarówek. Pasażerowie nie stanowią dużego ciężaru w porównaniu do całego podwozia z silnikiem, skrzynia biegów i mechanizmem kierowniczym.
Diesel sound...
kpc21
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1206
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

Re: autobusy na gaz

Postprzez kpc21 » poniedziałek, 27 sierpnia 2012, 20:13

Co do bagaży - dużo wygodniej je załadować do bagażnika położonego nisko. A widocznie jeśli chodzi o środek ciężkości, nie robi to takiej różnicy. Jak często zdarzają się przypadki przewrócenia się autokaru?

W Tunezji widziałem autokary (a właściwie minibusy, ale większe od naszych) z bagażnikiem dachowym. Dostęp do niego odbywał się po drabince zamontowanej z tyłu. Ale to rozwiązanie niezbyt praktyczne, bo gdy jakiś pasażer potrzebuje dostać się do bagażu, trzeba wszystko z góry ściągać, poza tym w naszych warunkach klimatycznych takie bagaże trzeba by było nakrywać plandeką, by nie zamokły podczas deszczu.
michal1142
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 960
Dołączył: sobota, 29 grudnia 2007, 00:31
Lokalizacja: kołobrzeg

Re: autobusy na gaz

Postprzez michal1142 » poniedziałek, 27 sierpnia 2012, 23:02

[quote="kpc21"]Jak często zdarzają się przypadki przewrócenia się autobusu


Dosyć rzadko, albowiem zależy to od rodzaju autobusu. Zdecydowanie łatwiej wywrócić autobus wysokopokładowy. Konia z rzędem kto wywróci w normalnej sytuacji drogowej autobus miejski. Z własnej praktyki pamiętam jazdy np. Bovą FHD i jej skłonnością do "kładzenia" się w ostrych zakrętach. Występowało tez zjawisko uślizgu przedniej osi. Inne autobusy o niżej położonym środku ciężkości nie wykazywały tego zachowania.
busiarzom stop!!!
Poprzednia stronaNastępna strona
Odpowiedz