Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

KPK wybiera jednak Mercedesa!

infobus
01.06.2015 19:22
0 Komentarzy

Początkowo wydawało się to MAN – po latach – powróci do białostockiej floty KPK z nowym pojazdami. Jednak po przeliczeniu małych punktów okazało się, że to jednak oferta EvoBus Polska o przysłowiowy ?włos?, a dokładniej o 0,129 pkt., okazała się lepsza. Tym samym Komunalne Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Białymstoku wybrało ją jako najkorzystniejszą (z ceną 8 264 370,00 zł),  tak uzasadniając swój wybór: -?W postępowaniu zostały złożone dwie oferty. Po wstępnej ich ocenie Zamawiający powziął wątpliwości w zakresie kompletności wymaganych  specyfikacją dokumentów i w zakresie treści niektórych dokumentów. Zamawiający podjął decyzję o wystąpieniu  do obu wykonawców składających oferty o uzupełnienie dokumentów i wyjaśnienie treści oferty. Brakujące lub błędnie wypełnione dokumenty oraz wyjaśnienia treści oferty wykonawcy uzupełnili przed upływem wskazanego terminu. Po analizie całości oferty Zamawiający uznał, że składający oferty Wykonawcy  spełniają warunki udziału w posterowaniu  określone w SIWZ. Oferowane autobusy odpowiadają oczekiwaniom Zamawiającego. Porównanie uzyskanych  przez obie złożone oferty punktów wykazało, iż oferta, która uzyskała najwięcej punktów w bilansie  18 kryteriów i podkryteriów oceny swoja ceną przekracza kwotę jaką Zamawiający  zamierzał przeznaczyć na finansowanie niniejszego zamówienia. Po analizie swojej sytuacji finansowej Zamawiający postanowił zwiększyć uprzednio planowaną kwotę na realizację zamówienia, do ceny najkorzystniejszej  oferty. Zamawiający dziękuje za złożenie oferty i uczestnictwo w prowadzonym postępowaniu oraz trud włożony w jej  przygotowanie.?

MAN zbija cenę

To ostatnie zdanie można odebrać jako rzadko spotykany gest podziękowania w kierunku przegranego oferenta, który w tym konkretnym przypadku pozwolił KZK uzyskać zdecydowanie korzystniejszą cenę za 5 szt. pojazdów Mercedes-Benz Citaro G. Przypomnijmy, że zimowy przetarg na zakup trzech fabrycznie nowych niskopodłogowych przegubowców został anulowany, gdyż jedyny wówczas oferent ? firma EvoBus Polska ? złożył zbyt drogą ofertę. Wówczas niemiecki producent za trzy autobusy Mercedes-Benz Citaro G chciał kwotę 5.147.550 zł brutto, co daje 1.715.850 zł brutto za jeden autobus. KPK było skłonne wydać 4.605.000 zł brutto, czyli 1.535.000 zł za jeden autobus. Jak widać teraz EvoBus mocno ?zszedł? z ceny i to o blisko 100.000 zł na pojeździe. Dzięki MAN-owi.
MAN zaoferował dobrze znany w Białymstoku model Lion?s City G (A23) z leżącym silnikiem diesla MAN D20 Euro 6 o pojemności skokowej 10,5 litra, mocy 265 kW i momencie obrotowym 1800 Nm, osiąganym w zakresie od 1000 do 1400 obrotów na minutę. Co ważne, zdaniem producenta silnik ten nie wymaga dopalania spalin podczas postoju. MAN za swoje autobusy zaoferował cenę 7.724.400 zł brutto, co daje jednostkową cenę na poziomie 1.544.880 zł brutto za jeden autobus przegubowy Lion?s City G.

Z kolei spółka EvoBus Polska zaoferowała również dobrze znany w Białymstoku model Mercedes-Benz Citaro G z stojącym silnikiem diesla Mercedes-Benz OM 470 Euro 6 o pojemności skokowej 10,7 litra, mocy 265 kW i momencie obrotowym 1700 Nm, osiąganym przy 1100 obrotach na minutę. Cena tej oferty wyniosła 8.264.370 zł brutto, czyli 1.652.874 zł brutto za jeden autobus przegubowy Mercedes-Benz Citaro G. Przypomnijmy, że KPK na najnowsze zakupy przeznaczyło kwotę 8.068.800 zł brutto, co oznacza, że EvoBus początkowo się w niej nie zmieścił. Jednak po jej podwyższeniu wydaje się, że już nic nie stoi na przeszkodzie, aby obie strony podpisały wiążącą umowę. 

0,129 pkt. różnicy

W przetargu KPK zastosowało następujące kryteria:
1) Cena oferty ? 70%
2) Ocena techniczna ? 20%
3) warunki gwarancji i serwisu ? 7%
5) oszczędność energii i ochrona środowiska  ? 3%

Ocena punktowa (w poszczególnych  kryteriach o numerach jak wyżej) wyglądała następująco:

1

2

3

4

Razem

Oferta EvoBus

65,426

20,000

4,900

2,998

93,324

Oferta MAN

70,000

18,000

2,800

2,395

93,195

To pokazuje, że MAN mając bardzo dobrą pozycję wyjściową (dzięki niskiej cenie) tracił potem punkty w każdej kolejnej kategorii. Najwięcej w zakresie techniki i warunków serwisowania oraz gwarancji, co jak się potem okazało, zadecydowało o jego przegranej.

Wysoki standard

Autobusy dla KPK Białystok będą bardzo bogato wyposażone. Wszystkie mają być wyposażone w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej i oddzielną kierowcy. System informacji pasażerskiej ma składać się z głosowej zapowiedzi przystanków, 2 monitorów LCD umieszczonych pod sufitem po jednym w obu sekcjach oraz po 2 monitory LCD do wyświetlania trasy przejazdu (tzw. koraliki). Nowością jest wymóg umieszczenia dwóch wyświetlaczy z numerem linii dla osób niedowidzących (dotychczas był jeden). System monitoringu ma składać się z 9 kamer, w tym 3 zewnętrzne (przednia, boczna i tylna) oraz 6 wewnętrznych. Autobusy mają posiadać instalację do montażu kasowników biletów elektronicznych i papierowych, instalację do montażu Wi-Fi oraz instalację do montażu mobilnych biletomatów (nowość). Zewnętrzne wyświetlacze mają być wykonane w technologii LED w kolorze zielonym. Autobusy mają być całkowicie niskopodłogowe, wyposażone w rampę dla wózków.

Taborowa mozaika

Komunalny Zakład Komunikacyjny w Białymstoku eksploatuje łącznie równo sto autobusów, w tym 43 Solarisy Urbino (15 szt. Urbino 12 i 28 szt. Urbino 18), 38 szt. MAN-ów (w tym 10 szt. NG 312, 2 szt. EL 283, 5 szt. Lion?s City G, 21 Lion?s City, w tym 1 wersję hybrydową Lion?s City Hybrid), 16 szt. autobusów marki Mercedes-Benz (w tym 2 szt. Conecto LF, 2 szt. Conecto G, 11 szt. Citaro G, w tym 3 przegubowce w wersji C2 z silnikiem Euro 6 oraz 1 ex-testowy solowy Citaro C2 z silnikiem Euro 6). Firma posiada w swojej flocie także dwa odremontowane Jelcze 043 (?ogórki?), w tym jeden w wersji pogotowia technicznego oraz? International 3800, czyli amerykański gimbus.

Na koniec dodajmy, że majowe otwarcie ofert KPK to drugie tegoroczne zamówienie na nowe autobusy w Białymstoku. W kwietniu swój przetarg na zakup trzy fabrycznie nowe niskopodłogowe autobusy przegubowe rozstrzygnął Komunalny Zakład Komunikacyjny. Najkorzystniejszą (i jedyną) ofertę złożył Solaris Bus & Coach. Tak więc jeszcze w tym roku, w Białymstoku pojawi się osiem fabrycznie nowych autobusów przegubowych (trzy Solarisy i pięć MAN-ów). A to nie wszystko. Równolegle trwa przetarg w PKS Białystok rozpoczął na leasing aż 60 fabrycznie nowych autobusów, a pod koniec roku swój przetarg na unijne autobusy ogłosi Miasto Białystok. Zapowiada się zatem ciekawy rok.

Komentarze