KPK wybiera jednak Mercedesa!
Początkowo wydawało się to MAN – po latach – powróci do białostockiej floty KPK z nowym pojazdami. Jednak po przeliczeniu małych punktów okazało się, że to jednak oferta EvoBus Polska o przysłowiowy ?włos?, a dokładniej o 0,129 pkt., okazała się lepsza. Tym samym Komunalne Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Białymstoku wybrało ją jako najkorzystniejszą (z ceną 8 264 370,00 zł), tak uzasadniając swój wybór: -?W postępowaniu zostały złożone dwie oferty. Po wstępnej ich ocenie Zamawiający powziął wątpliwości w zakresie kompletności wymaganych specyfikacją dokumentów i w zakresie treści niektórych dokumentów. Zamawiający podjął decyzję o wystąpieniu do obu wykonawców składających oferty o uzupełnienie dokumentów i wyjaśnienie treści oferty. Brakujące lub błędnie wypełnione dokumenty oraz wyjaśnienia treści oferty wykonawcy uzupełnili przed upływem wskazanego terminu. Po analizie całości oferty Zamawiający uznał, że składający oferty Wykonawcy spełniają warunki udziału w posterowaniu określone w SIWZ. Oferowane autobusy odpowiadają oczekiwaniom Zamawiającego. Porównanie uzyskanych przez obie złożone oferty punktów wykazało, iż oferta, która uzyskała najwięcej punktów w bilansie 18 kryteriów i podkryteriów oceny swoja ceną przekracza kwotę jaką Zamawiający zamierzał przeznaczyć na finansowanie niniejszego zamówienia. Po analizie swojej sytuacji finansowej Zamawiający postanowił zwiększyć uprzednio planowaną kwotę na realizację zamówienia, do ceny najkorzystniejszej oferty. Zamawiający dziękuje za złożenie oferty i uczestnictwo w prowadzonym postępowaniu oraz trud włożony w jej przygotowanie.?
MAN zbija cenę
To ostatnie zdanie można odebrać jako rzadko spotykany gest podziękowania w kierunku przegranego oferenta, który w tym konkretnym przypadku pozwolił KZK uzyskać zdecydowanie korzystniejszą cenę za 5 szt. pojazdów Mercedes-Benz Citaro G. Przypomnijmy, że zimowy przetarg na zakup trzech fabrycznie nowych niskopodłogowych przegubowców został anulowany, gdyż jedyny wówczas oferent ? firma EvoBus Polska ? złożył zbyt drogą ofertę. Wówczas niemiecki producent za trzy autobusy Mercedes-Benz Citaro G chciał kwotę 5.147.550 zł brutto, co daje 1.715.850 zł brutto za jeden autobus. KPK było skłonne wydać 4.605.000 zł brutto, czyli 1.535.000 zł za jeden autobus. Jak widać teraz EvoBus mocno ?zszedł? z ceny i to o blisko 100.000 zł na pojeździe. Dzięki MAN-owi.
MAN zaoferował dobrze znany w Białymstoku model Lion?s City G (A23) z leżącym silnikiem diesla MAN D20 Euro 6 o pojemności skokowej 10,5 litra, mocy 265 kW i momencie obrotowym 1800 Nm, osiąganym w zakresie od 1000 do 1400 obrotów na minutę. Co ważne, zdaniem producenta silnik ten nie wymaga dopalania spalin podczas postoju. MAN za swoje autobusy zaoferował cenę 7.724.400 zł brutto, co daje jednostkową cenę na poziomie 1.544.880 zł brutto za jeden autobus przegubowy Lion?s City G.
Z kolei spółka EvoBus Polska zaoferowała również dobrze znany w Białymstoku model Mercedes-Benz Citaro G z stojącym silnikiem diesla Mercedes-Benz OM 470 Euro 6 o pojemności skokowej 10,7 litra, mocy 265 kW i momencie obrotowym 1700 Nm, osiąganym przy 1100 obrotach na minutę. Cena tej oferty wyniosła 8.264.370 zł brutto, czyli 1.652.874 zł brutto za jeden autobus przegubowy Mercedes-Benz Citaro G. Przypomnijmy, że KPK na najnowsze zakupy przeznaczyło kwotę 8.068.800 zł brutto, co oznacza, że EvoBus początkowo się w niej nie zmieścił. Jednak po jej podwyższeniu wydaje się, że już nic nie stoi na przeszkodzie, aby obie strony podpisały wiążącą umowę.
0,129 pkt. różnicy
W przetargu KPK zastosowało następujące kryteria:
1) Cena oferty ? 70%
2) Ocena techniczna ? 20%
3) warunki gwarancji i serwisu ? 7%
5) oszczędność energii i ochrona środowiska ? 3%
Ocena punktowa (w poszczególnych kryteriach o numerach jak wyżej) wyglądała następująco:
1 |
2 |
3 |
4 |
Razem |
|
Oferta EvoBus |
65,426 |
20,000 |
4,900 |
2,998 |
93,324 |
Oferta MAN |
70,000 |
18,000 |
2,800 |
2,395 |
93,195 |
To pokazuje, że MAN mając bardzo dobrą pozycję wyjściową (dzięki niskiej cenie) tracił potem punkty w każdej kolejnej kategorii. Najwięcej w zakresie techniki i warunków serwisowania oraz gwarancji, co jak się potem okazało, zadecydowało o jego przegranej.
Wysoki standard
Autobusy dla KPK Białystok będą bardzo bogato wyposażone. Wszystkie mają być wyposażone w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej i oddzielną kierowcy. System informacji pasażerskiej ma składać się z głosowej zapowiedzi przystanków, 2 monitorów LCD umieszczonych pod sufitem po jednym w obu sekcjach oraz po 2 monitory LCD do wyświetlania trasy przejazdu (tzw. koraliki). Nowością jest wymóg umieszczenia dwóch wyświetlaczy z numerem linii dla osób niedowidzących (dotychczas był jeden). System monitoringu ma składać się z 9 kamer, w tym 3 zewnętrzne (przednia, boczna i tylna) oraz 6 wewnętrznych. Autobusy mają posiadać instalację do montażu kasowników biletów elektronicznych i papierowych, instalację do montażu Wi-Fi oraz instalację do montażu mobilnych biletomatów (nowość). Zewnętrzne wyświetlacze mają być wykonane w technologii LED w kolorze zielonym. Autobusy mają być całkowicie niskopodłogowe, wyposażone w rampę dla wózków.
Taborowa mozaika
Komunalny Zakład Komunikacyjny w Białymstoku eksploatuje łącznie równo sto autobusów, w tym 43 Solarisy Urbino (15 szt. Urbino 12 i 28 szt. Urbino 18), 38 szt. MAN-ów (w tym 10 szt. NG 312, 2 szt. EL 283, 5 szt. Lion?s City G, 21 Lion?s City, w tym 1 wersję hybrydową Lion?s City Hybrid), 16 szt. autobusów marki Mercedes-Benz (w tym 2 szt. Conecto LF, 2 szt. Conecto G, 11 szt. Citaro G, w tym 3 przegubowce w wersji C2 z silnikiem Euro 6 oraz 1 ex-testowy solowy Citaro C2 z silnikiem Euro 6). Firma posiada w swojej flocie także dwa odremontowane Jelcze 043 (?ogórki?), w tym jeden w wersji pogotowia technicznego oraz? International 3800, czyli amerykański gimbus.
Na koniec dodajmy, że majowe otwarcie ofert KPK to drugie tegoroczne zamówienie na nowe autobusy w Białymstoku. W kwietniu swój przetarg na zakup trzy fabrycznie nowe niskopodłogowe autobusy przegubowe rozstrzygnął Komunalny Zakład Komunikacyjny. Najkorzystniejszą (i jedyną) ofertę złożył Solaris Bus & Coach. Tak więc jeszcze w tym roku, w Białymstoku pojawi się osiem fabrycznie nowych autobusów przegubowych (trzy Solarisy i pięć MAN-ów). A to nie wszystko. Równolegle trwa przetarg w PKS Białystok rozpoczął na leasing aż 60 fabrycznie nowych autobusów, a pod koniec roku swój przetarg na unijne autobusy ogłosi Miasto Białystok. Zapowiada się zatem ciekawy rok.
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze