1.Autosany H9 i H10 2. jelcze Pr110d, T120 i D120

Dane techniczne polskich autobusów.

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

MaxFactor
 
Posty: 2
Dołączył: piątek, 18 czerwca 2004, 13:15
Lokalizacja: Cieszyn

Postprzez MaxFactor » piątek, 18 czerwca 2004, 13:31

Osobiście spotkałem się z H10-12 z silnikiem Magirus-Deutz, czy jak kto woli KHD. Jeździ taki w prywatnej firmie w Kozach koło Bielska-Białej[/b] Czy ktoś wie jaka to jest wersja???
Leszek Matula
<b>Moderator <i>BusForum</b></i>
 
Posty: 1675
Dołączył: czwartek, 15 sierpnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Oświęcimia
Avatar użytkownika

Postprzez Leszek Matula » piątek, 18 czerwca 2004, 14:21

[quote="miły_bydgoszcza"]A teraz co do H9 pytanie. Czy w H9-20 i H9-21 montowali ten sam silnik? Bo w H9-21 był 6,8 l ten sam co w Starach. Czy w H9-20 też on był, czy był tam jakiś jeszcze inny?

Generalnie w zamysle projektantów to H9-20 był wozem turystycznym a H9-21 miedzymiastowym. Silniki były takie same (6CT107 made in Andoria Andrychów)
W orygnale oba typy róznily się:
- kołami,
- przełożeniem mostu napędowego (H9-20 był szybszym autobusem a przez to nieco słabszym),
- nieco innymi fotelami (podłokietniki)
- H9-20 w wersji Tropic (eksportowanej do demoludów) miał duże okna otwierane.

Pozdrawiam
miły_bydgoszcza
 
Posty: 38
Dołączył: sobota, 20 grudnia 2003, 21:01
Lokalizacja: Bydgoszcza

Postprzez miły_bydgoszcza » sobota, 19 czerwca 2004, 10:23

Zaciekawiły mnie jeszcze drzwi w H10, wersja z lat 97-00. Bo niektóre egzemplarze mają drzwi tylnie z klamką, inne z kolei pneumatyczne. Ja np. ostatnio jechałem H10-10 z tylnimi pneumatycznymi. Od czego to zależało czy tylnie były pneumatyczne czy zwykłe? Czy to tylko kwestia lepszej wersji wyposażenia?
miły_bydgoszcza
 
Posty: 38
Dołączył: sobota, 20 grudnia 2003, 21:01
Lokalizacja: Bydgoszcza

Postprzez miły_bydgoszcza » sobota, 19 czerwca 2004, 14:08

Jeszcze coś. Bo teraz tak przeglądam fotogalerię i tam H9-20 we większości przypadków miały okna otwierane w proporcji 1/4 - tak jak w H9-21. Skąd to się wzieło - jakaś zmiana poremontowa czy fabrycznie? Czy były zatem też wersje H9-20 z oknami jak w H9-21? Poza tym było też kilka zdjęć H9-20.32 i tu wszystkie miały już okna jak H9-21. Czy zatem fabrycznie w H9-20.32 motnowano okna H9-21? Jeżeli tak to dlaczego zaliczał się jako modyfikacja H9-20 a nie H9-21?
Mig
 
Posty: 396
Dołączył: sobota, 14 grudnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Wrocław
Avatar użytkownika

Postprzez Mig » poniedziałek, 21 czerwca 2004, 21:16

Autosany H10-10 miały w standarcie tylne drzwi zamykane na klamkę. Istniała jednak opcja drzwi tylnych otwieranych z miejsca kierowcy - oczywiście za dopłatą. Niewiele PKSów tę opcję dokupiło.
Leszek Matula
<b>Moderator <i>BusForum</b></i>
 
Posty: 1675
Dołączył: czwartek, 15 sierpnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Oświęcimia
Avatar użytkownika

Postprzez Leszek Matula » środa, 23 czerwca 2004, 06:57

[quote="miły_bydgoszcza"]Jeszcze coś. Bo teraz tak przeglądam fotogalerię i tam H9-20 we większości przypadków miały okna otwierane w proporcji 1/4 - tak jak w H9-21. Skąd to się wzieło - jakaś zmiana poremontowa czy fabrycznie? Czy były zatem też wersje H9-20 z oknami jak w H9-21? Poza tym było też kilka zdjęć H9-20.32 i tu wszystkie miały już okna jak H9-21. Czy zatem fabrycznie w H9-20.32 motnowano okna H9-21? Jeżeli tak to dlaczego zaliczał się jako modyfikacja H9-20 a nie H9-21?


H9-20.32 a nie H9-21.32 bo układ przeniesienia napędu był taki jak w H9-20.
Wiśnia
 
Posty: 348
Dołączył: wtorek, 3 sierpnia 2004, 16:52
Lokalizacja: Katowice
Avatar użytkownika

Postprzez Wiśnia » wtorek, 24 sierpnia 2004, 09:34

[quote="miły_bydgoszcza"]

4. Czym różnią się od siebie następujące jelcze komunikacji miejskiej?
a) M183
b) M182
c) M181

5. Czym się różnią od siebie następujące jelcze komunikacji miejskiej?
a) M125
b) M122
c) M121


M183 była to krótka seria niskopodłogowych przegubowców z nadwoziem tzw. odkurzacza, czyli M181M/MB (M181 jest niskowejściowy), M182 to była przegubowa wersja Jelcza M122, czyli Mercedesa O405N.

M125M Vecto (wcześniej Dana), jest to piewszy niskopodłogowy, polski autobus, posiada silnik MANa i pulpit sterowniczy VDO, M122 to Mercedes-Benz O405N, produkowany w Jelczu, a M121M/MB nazywany gniotem to niskowejściowa wersja 120M.

P.S. Proszę mnie poprawiać jeśli wystąpią błędy
Ostatnio edytowano środa, 25 sierpnia 2004, 09:20 przez Wiśnia, łącznie edytowano 1 raz
<IMG SRC="http://v7k.w.interia.pl/podpis.jpg"></IMG>
Daniel
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 572
Dołączył: środa, 6 marca 2002, 02:00
Lokalizacja: Piotrków
Avatar użytkownika

Postprzez Daniel » wtorek, 24 sierpnia 2004, 16:26

[quote="Wiśnia"]
M183 była to krótka seria niskopodłogowych przegubowców z nadwoziem tzw. odkurzacza, czyli M181M/MB (M181 jest niskowejściowy), M182 to byłaprzegubowa wersja Jelcza M122, czyli Mercedesa O405N.

P.S. Proszę mnie poprawiać jeśli wystąpią błędy


Z całą pewnością 183 to bardzo krótka seria - tylko jeden model.
1x2 - to podwozie mercedesa skarosowane w Jelczu - ponoć z utratą jakości oryginału.
[url=http://hidentity.org/][img]http://hidentity.org/hid/PL720920.gif[/img][/url]
Wiśnia
 
Posty: 348
Dołączył: wtorek, 3 sierpnia 2004, 16:52
Lokalizacja: Katowice
Avatar użytkownika

Postprzez Wiśnia » środa, 25 sierpnia 2004, 09:19

Czym się różni Jelcz M122/182 od innych Mercedesów O405??
<IMG SRC="http://v7k.w.interia.pl/podpis.jpg"></IMG>
zbyrus
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1523
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Postprzez zbyrus » środa, 25 sierpnia 2004, 10:38

[quote="Wiśnia"]Czym się różni Jelcz M122/182 od innych Mercedesów O405??

Oryginałów nigdy nie widziałem. Podstawowa różnica, to montaż w Jelczu. Konstrukcja nadwozia i mechanika są w całości oryginalne (sioniki, skrzynia biegów, most napędowy, zawieszenia, układ kierowniczy, hamulcowy), z Jelcza są drobniejsze elementy: siedzenia, żarówki, pewne elementy wyposażenia wnętrza. Zresztą te jelcze są odpowiednikiem Mercedesów w najuboższej wersji (przecież MB może również robić wersje z pelną klimatyzacją, uczną wentylacją i t. p.).
Scania i MAN podstawą komunikacji miejskiej!
Leszek Matula
<b>Moderator <i>BusForum</b></i>
 
Posty: 1675
Dołączył: czwartek, 15 sierpnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Oświęcimia
Avatar użytkownika

Postprzez Leszek Matula » wtorek, 14 września 2004, 20:27

Już miałem kiedyś to napisać celem uzupełnienia moich wywodów w tym wątku ale sobie zapomniałem.
Jelcz D120:
silnik LIAZ ML-637 Turbo
skrzynia biegów: Praga 5P 80.49
macfiction
 
Posty: 430
Dołączył: wtorek, 28 grudnia 2004, 22:10
Lokalizacja: Białobrzegi, powiat płocki

Postprzez macfiction » czwartek, 14 kwietnia 2005, 22:16

PKS w Płocku P.T. w Sierpcu posiada autobus H10 o nr taborowym 60678. Posiada on 5 okien równej wielkości między przednimi a tylnymi drzwiami.
Wszystkie autobusy zakupione przez Płockie PKS w 1996r. posiadają numery 603xx. Poza tym pamiętam go jeszcze sprzed 1996r. Pozostaje więc 1986r.... Czy to może być jakiś prototyp H10-12?
Nieoficjalna strona internetowa poświęcona PKS Płock, Gostynin i Ciechanów:http://www.pks24.cba.pl/Galeria Płockich Autobusów:http://www.gpa.mazowsze.pl/Zapraszamy!!!
Mig
 
Posty: 396
Dołączył: sobota, 14 grudnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Wrocław
Avatar użytkownika

Postprzez Mig » wtorek, 21 lutego 2006, 13:16

Zapytania dot. genezy i rozwoju autobusu Autosan H9

1. Ile powstało prototypów Sanok 09 (pierwszy powstał w roku 1968)?
2. W jakich latach powstały wydłużone prototypy Autosan H12? Ile egzemplarzy każdego powstało? Z posiadanych przeze mnie informacji wynika, iż zbudowano trzy prototypy H12 w latach 1968 (1) i 1970 (2).
3. W jakich latach powstały wydłużone prototypy Autosan H11? Ile egzemplarzy każdego powstało? Z posiadanych przeze mnie informacji wynika, iż zbudowano cztery prototypy H11 w latach 1969 (1), 1970 (1) oraz 1974 – H11-01 z silnikiem STEYR WD 614n oraz H11-01 z silnikiem Leyland SW 680.
4.W IV kwartale 1973 roku Sanocka Fabryka Autobusów uruchomiła seryjną produkcję autobusu Autosan H9 w wersji międzymiastowej i turystycznej. Kiedy powstał pierwszy prototyp H9 i jakie nosił oznaczenie? Z moich informacji wynika, że w roku 1971 zbudowano wersję H9-19 z silnikiem Leyland SW 400.
5. Jakie były kolejne prototypy z serii H9? Posiadam następujące informacje:
•H9-07 – silnik 6c107, międzymiastowy, wysokie siedzenia (1972)
•H9-35 – (1972), brak informacji nt. silnika i wyposażenia
•H9-36 – silnik typu 359, miejski (1972)
•H9-17 – silnik typu 359, międzymiastowy, wysokie siedzenia (1972)
•H9-01 - silnik typu 359, międzymiastowy, niskie siedzenia (1972)
•H9-05 – międzymiastowy, brak informacji (1972)
•H9-33 – miejski, brak informacji (1972).
6. Czy były prototypy H9 w latach następnych? Posiadam informację o jednym:
•H9-35 – miejski z silnikiem Leyland (1975)
7. Kiedy zakończono produkcję autobusów H9-33, H9-01 oraz H9-02, wyposażonych w silniki typu 359?
8. Z posiadanych przeze mnie informacji wynika, iż w roku 1980 wprowadzono do produkcji modele H9-20/21. W ofercie pozostał ponadto miejski H9-35, który przeszedł następujące modernizacje:
•1981 – likwidacja świetlików dachowych
•1983 – wprowadzenie silnika 6cT107 w miejsce 6c107.
Czy wprowadzenie do produkcji międzymiastowych wersji H9-20/21 wykreśliła z oferty autobusy starsze – H9-03, H9-04 oraz H9-15, wyposażone w jednostkę 6c107? Z moich obserwacji wynika, iż pojawiły się wersje wyżej wymienionych, pozbawione świetlików dachowych, co sugeruje fakt kontynuacji ich produkcji jeszcze w roku 1981 i modernizację analogiczną do modelu H9-35. Może zatem te trzy wersje produkowano do roku 1983, kiedy ostatecznie zrezygnowano ze stosowania jednostki 6c107? Z tego, co wiem, nie produkowano międzymiastowych autobusów o długości 9310 mm z silnikiem 6cT107.
9. Jakie zmiany przeprowadzono w autobusach H9-35, H9-21/20 w latach 1981-1992?
10. W roku 1996 lub 1997 wykonano prototyp autobusu H9-20 lub H9-21 z silnikiem Cummins B59. Jaki to był dokładnie model? Kiedy wykonano prototyp?
11. Czy były wykonywane w Sanoku specjalne wersje eksportowe autobusów H9? Czy powstał autobus H9 z kierownicą po prawej stronie? Jaki to był model? Kiedy go zbudowano?
12. Kiedy ostatecznie zaprzestano produkcji modelu H9-20/21?

Będę wdzięczny za odpowiedź na jakiekolwiek pytanie.
Wiśnia
 
Posty: 348
Dołączył: wtorek, 3 sierpnia 2004, 16:52
Lokalizacja: Katowice
Avatar użytkownika

Postprzez Wiśnia » wtorek, 21 lutego 2006, 16:26

[quote="Mig"]12. Kiedy ostatecznie zaprzestano produkcji modelu H9-20/21?

Szkolne H9-21.41S produkowali jeszcze na pewno w 2001r.
<IMG SRC="http://v7k.w.interia.pl/podpis.jpg"></IMG>
Pablo
 
Posty: 277
Dołączył: wtorek, 13 grudnia 2005, 16:43
Lokalizacja: Sochaczew

Postprzez Pablo » wtorek, 21 lutego 2006, 21:10

Ostatnie H9-tki opuściły fabrykę chyba w 2003r.
Poprzednia stronaNastępna strona
Odpowiedz