Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Mamy odpowiedź ws. automatycznych toalet dla pracowników WTP

interwencje
01.12.2021 12:19
0 Komentarzy
Radny Marek Szolc zapytał Rafała Trzaskowskiego, prezydenta Warszawy o możliwość instalacji automatycznych toalet miejskich przy pętlach autobusowych.

To zdaniem warszawskiego radnego znacząco podniesie komfort pracy pracowników stołecznej komunikacji miejskiej. O tej interwencji pisaliśmy w TransInfo TUTAJ.

ZAMIAST TOI-TOI

Jak zauważa radny – na większości krańców autobusowych jedyną dostępną dla kierowców autobusów miejskich formą toalety jest toaleta przenośna, tzw. toi-toi. Wyjątek stanowią jedynie krańce, gdzie kierowcy mogą skorzystać z toalety w budynku ekspedycji.

Korzystanie z toalet przenośnych jest niekomfortowe, nie zapewnia możliwości umycia rąk pod bieżącą wodą. Ponadto toalety przenośne nie są zabezpieczone przed dostępem dla osób postronnych (wystarczy dowolny klucz aby taką toaletę otworzyć).  Z takich toalet często korzystają również inne służby miejskie.

Mając na uwadze powyższe zwracam się z prośbą o udzielenie informacji:

  • czy planowana jest poprawa komfortu pracy kierowców poprzez zapewnienie dostępu do ogrzewanych, zamykanych toalet z dostępem do wody bieżącej?
  • czy rozważano wykorzystanie w tym celu automatycznych toalet miejskich (np. toalet dwustanowiskowych – z jednym stanowiskiem ogólnodostępnym za opłatą i drugim dostępnym przy wykorzystaniu karty RFID)?

Warszawa odpowiada

22 listopada 2021 r. otrzymał odpowiedź od stołecznego magistratu:

„W odpowiedzi na interpelację w sprawie instalacji automatycznych toalet miejskich przy pętlach autobusowych, uprzejmie informuję, iż Zarząd Transportu Miejskiego już w 2020 roku rozpoczął działania w celu przygotowania zaplecza socjalnego dla kierowców Warszawskiego Transportu Publicznego. W oparciu o wytyczne zawarte w projekcie rozporządzenia Ministra Infrastruktury dotyczącego bezpieczeństwa i higieny pracy w komunikacji miejskiej oraz autobusowej komunikacji międzynarodowej, jak również po inwentaryzacji wszystkich pętli autobusowych (z uwzględnieniem maksymalnej liczby kierowców w godzinach szczytu), ustalono standardy i wytypowano pętle, na których planuje się organizację pełnego zaplecza socjalno-sanitarnego. Prowadzona jest także analiza  dostosowania do tych standardów obiektów już istniejących.

W ramach projektu, we wrześniu br. został uruchomiony i udostępniony kierowcom budynek socjalno-sanitarny na pętli autobusowej Winnica.  Kolejnym obiektem planowanym do oddania w pierwszej połowie 2022 roku jest budynek przy pętli autobusowej przy ul. Ostroroga.

Rozważane jest również zastosowanie rozwiązań z obiegiem zamkniętym w obiektach  gdzie nie ma instalacji wodno-kanalizacyjnej.

Ewentualne wykorzystanie automatycznych toalet miejskich może być uzupełnieniem zaplecza sanitarnego, w sytuacji gdy wykorzystane zostaną możliwości obiektów, którymi dysponuje ZTM. W ww. obiektach planuje się wdrożenie systemu kontroli dostępu (karta RFID), który obecnie funkcjonuje w Tramwajach Warszawskich.

Całe przedsięwzięcie oprócz pozyskania i zapewnienia środków finansowych wymaga również wielu uzgodnień oraz uzyskania wszelkich pozwoleń.

Jednocześnie pragnę Pana zapewnić, że Zarząd Transportu Miejskiego jako organizator transportu w Mieście Stołecznym Warszawa w swoich działaniach dba o zapewnienie komfortu zarówno pasażerom, jak również wszystkim pracownikom WTP.”

Komentarze