Sanos

Wszelkie dane techniczne o zagranicznych autobusach.

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

loudgers
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 274
Dołączył: sobota, 24 kwietnia 2004, 22:48
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez loudgers » wtorek, 27 grudnia 2005, 14:00

Może ktoś zna dane techniczne Sanosów S415- parametry silnika, skrzynii biegów, przełożenie mostu napędowego, prędkość maksymalną, spalanie?
wojtek1
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 79
Dołączył: środa, 29 grudnia 2004, 20:23
Lokalizacja: woj. małopolskie

Postprzez wojtek1 » poniedziałek, 16 stycznia 2006, 18:35

wojtek1 napisał(a):
Pablo napisał(a):Słyszałem, że jeden z modeli Sanosa został zaprojektowany w Polsce i oddany w ramach "współpracy z bratnim krajem socjalistycznym" do Jugosławii.



Hm, który model ? Te sanosy o których traktuje ten wątek to przecież licencja Setry, czasem jeszcze gdzieniegdzie można zauważyć oryginalną setrę (nie pamietam jej oznaczenia).


Wreszcie znalazłem przez przypadek tą Setrę. Nie mam żadnych dowódów na licencję, ale podobieństwo jest znaczne. To Setra S140.
np :
http://ams1.lo3.wroc.pl/tomek/autobusy. ... 4&nr=54093
ksebki
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 78
Dołączył: piątek, 3 października 2003, 02:00
Lokalizacja: Łomży

Postprzez ksebki » poniedziałek, 16 stycznia 2006, 21:45

Krecik
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 76
Dołączył: czwartek, 29 grudnia 2005, 19:37
Lokalizacja: Lublin

Postprzez Krecik » sobota, 21 stycznia 2006, 20:01

Świetnie wygląda ta setra i bardzo dobrze utrzymana :-)
zbyrus
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1507
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Re: Sanos

Postprzez zbyrus » wtorek, 22 marca 2016, 16:37

W porównaniu do tych Sanosów, Ikarus 256 - w Polsce mało znany (były nie w PKS-ie, ale w przedsiębiorstwach turystycznych typu Orbis, Turysta, Gromada...) musiał być -jak na owe czasy- znakomitym autobusem, porównywalnym z zachodnimi (Mercedes, MAN). Owszem, był 1-metrowy (Ikarus 250 był turystycznym 12-metrowym), ale naprawdę szybki (Vmax. ok. 120 km/h), cichy, o wysokim komforcie i napewno sprawniej pokonujący wzniesienia niż Sanos (chociaż na góry i tak był niedobór mocy - pod tym względem daleko mu było do MAN-ów czy Mercedesów). Jeśli chodzi o pojazdy jugosłowiańskie, to był przecież także TAM (chorwacki). Autobusy te miały silniki chłodzone powietrzem (rzadkość) w układzie widlastym (6-cylindrowe a w najsilniejszych wersjach 8-cylindrowe). Mimo chłodzenia powietrzem, pojazdy te były ciche. Stosunek mocy do masy znacznie lepszy niż w Sanosach (efektem - sprawniejsze podjazdy pod górę).
Scania i MAN podstawą komunikacji miejskiej!
mistral
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 893
Dołączył: wtorek, 30 lipca 2002, 02:00
Lokalizacja: Poznań

Re: Sanos

Postprzez mistral » piątek, 15 kwietnia 2016, 21:29

zbyrus napisał(a):W porównaniu do tych Sanosów, Ikarus 256 - w Polsce mało znany (były nie w PKS-ie, ale w przedsiębiorstwach turystycznych typu Orbis, Turysta, Gromada...) musiał być -jak na owe czasy- znakomitym autobusem, porównywalnym z zachodnimi (Mercedes, MAN). Owszem, był 1-metrowy (Ikarus 250 był turystycznym 12-metrowym), ale naprawdę szybki (Vmax. ok. 120 km/h), cichy, o wysokim komforcie i napewno sprawniej pokonujący wzniesienia niż Sanos (chociaż na góry i tak był niedobór mocy - pod tym względem daleko mu było do MAN-ów czy Mercedesów). Jeśli chodzi o pojazdy jugosłowiańskie, to był przecież także TAM (chorwacki). Autobusy te miały silniki chłodzone powietrzem (rzadkość) w układzie widlastym (6-cylindrowe a w najsilniejszych wersjach 8-cylindrowe). Mimo chłodzenia powietrzem, pojazdy te były ciche. Stosunek mocy do masy znacznie lepszy niż w Sanosach (efektem - sprawniejsze podjazdy pod górę).

Autobusy IKARUS-256 przychodziły do Polski - do biur podróży, chyba od 1983roku. Po światowym kryzysie gospodarczym w roku 1975 w Polsce trwającym do upadku PRL nie było dewiz na zakup autobusów zachodnich. Podobno część spłaty za IKARUSY-256 rozliczana była dostawami Polskich Fiatów 126 na Węgry. Gdyby nie te zakupy, nie byłoby czym wozić turystów. Co do tego, że IKARUS-256 był znakomitym autobusem porównywalnym z MERCEDES i MAN, to było akurat odwrotnie. To było cofnięcie się w technice polskich biur podróży o 8 lat, do czasów sprzed dostaw BERLIETÓW, TAMÓW i MERCEDESÓW. Te marki wypierały z biur podróży JELCZE-RTO i SANY-H100. Byłem kierowcą autobusów turystycznych w dwóch biurach podróży i przerabiałem to osobiście. Jeździłem np BERLIETEM-Cruiser; to był autobus nowoczesny, wewnątrz z pięknymi wykładzinami podłogowymi, podsufitkami, z odchylanymi fotelami, cichy - wewnątrz silnika nie było słychać. Gdyby nie obrotomierz, kierowca nie wiedziałby, że silnik pracuje. IKARUS-256 to był autobus siermiężny, z wykładziną gumową na podłodze, z nieszczelnymi bagażnikami (w czasie deszczu walizki turystów przemakały), a do tego wyjątkowo głośny - sprawcą hałasu był tylny most RABA. Jedyna zaleta, to taka, że był nowy, nie psuł się, a jeśli sie popsuł, to naprawa nie była skomplikowana i nie wymagała wsadu dewizowego. Ale nie było na ten czas innej możliwości sprowadzenia nowocześniejszych autobusów.. Tu na BUSFORUM ale w innym wątku jest moja fotografia na tle autobusu SAN H-100 w wersji turystycznej :-)
zbyrus
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1507
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Re: Sanos

Postprzez zbyrus » niedziela, 17 kwietnia 2016, 14:25

Mercedes to zawsze Mercedes. TAM na pewno był o niebo lepszy niż Sanos (ten ostatni to niemalże czołg -ciężar i powolne wdrapywanie się pod górę) a Berlietów turystycznych (prawdziwych - nie Jelcz-Berliet) chyba było bardzo mało. W każdym razie w porównaniu z Sanosem (na Zakopiance pod Rdzawką wdrapywały się nie szybciej niż 25-30 km/h) Ikarus był naprawdę dobrym autokarem.
Scania i MAN podstawą komunikacji miejskiej!
mistral
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 893
Dołączył: wtorek, 30 lipca 2002, 02:00
Lokalizacja: Poznań

Re: Sanos

Postprzez mistral » poniedziałek, 18 kwietnia 2016, 09:38

zbyrus napisał(a):Mercedes to zawsze Mercedes. TAM na pewno był o niebo lepszy niż Sanos (ten ostatni to niemalże czołg -ciężar i powolne wdrapywanie się pod górę) a Berlietów turystycznych (prawdziwych - nie Jelcz-Berliet) chyba było bardzo mało. W każdym razie w porównaniu z Sanosem (na Zakopiance pod Rdzawką wdrapywały się nie szybciej niż 25-30 km/h) Ikarus był naprawdę dobrym autokarem.

Byłem kierowcą autobusu oryginalnego francuskiego BERLIET-Cruiser, którego m.in ja odbierałem z fabryki w Lyonie. Nie napisałem, że IKARUS-256 był zły. Był on dobry na czas kryzysu, bo nie był skomplikowany, pochodził z I obszaru płatniczego i płatności były rozliczane w ramach RWPG. Tak jak AUTOSAN H-9 był trwały, bo nie był skomplikowany. Ale pod względem komfortu podróżowania i rozwoju techniki motoryzacyjnej to był krok wstecz. Jeden tylko przykład: hałas. To było potworne wycie tylnego mostu RABA i hałas silnika, podczas gdy w BERLIECIE-CRUISER, było takie wytłumienie dźwięków, że gdyby nie było obrotomierza, to kierowca nie wiedziałby, ze silnik pracuje. Awaria napędu szybkościomierza nie była takim problemem jak awaria napędu obrotomierza. To tylko jeden przykład. POZDROWIENIA z POZNANIA
Jarkie
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1652
Dołączył: sobota, 27 grudnia 2008, 19:17
Lokalizacja: Suwałki
Avatar użytkownika

Re: Sanos

Postprzez Jarkie » sobota, 9 lipca 2016, 23:25

Mam pytanie dotyczące modeli Sanosów. Najczęściej spotykane były S14, S314 i S415; niemniej ja ostatnio trafiłem na oznaczenia: Standard, LUX, MEX. Wie ktoś może czym się one różniły, czy np. LUX to S415?
mistral
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 893
Dołączył: wtorek, 30 lipca 2002, 02:00
Lokalizacja: Poznań

Re: Sanos

Postprzez mistral » środa, 13 lipca 2016, 10:16

Jarkie napisał(a):Mam pytanie dotyczące modeli Sanosów. Najczęściej spotykane były S14, S314 i S415; niemniej ja ostatnio trafiłem na oznaczenia: Standard, LUX, MEX. Wie ktoś może czym się one różniły, czy np. LUX to S415?

Te oznaczenia to: MEX- wersja miejska, LUX-turystyczna, STANDARD - międzymiastowa. Takie oznaczenia zostały przeniesione z oznaczania autobusów JELCZ-RTO. Jeździłem w biurze podróży JELCZEM-RTO-lux, posiadał szybszy most, okienka na skraju dachu i boku, fotele wysokie.
POZDROWIENIA z POZNANIA
Załączniki
lux2.jpg
lux2.jpg (127.66 ) Przeglądane 10361 razy
Poprzednia strona