Somua Four/Six (1928-1930)

Wszelkie dane techniczne o zagranicznych autobusach.

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

kulikowski
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 945
Dołączył: sobota, 17 marca 2007, 01:10
Lokalizacja: Warszawa
Avatar użytkownika

Somua Four/Six (1928-1930)

Postprzez kulikowski » poniedziałek, 3 października 2011, 18:11

[quote][img]http://www.przegubowiec.com/bus/katalog/prewar/som01.jpg[/img]
[img]http://www.przegubowiec.com/bus/katalog/prewar/som07.jpg[/img]
[img]http://www.przegubowiec.com/bus/katalog/prewar/som12.jpg[/img]
[img]http://www.przegubowiec.com/bus/katalog/prewar/som39.jpg[/img]
[img]http://www.przegubowiec.com/bus/katalog/prewar/somxxa.jpg[/img]
[img]http://www.przegubowiec.com/bus/katalog/prewar/somxxb.jpg[/img]
[img]http://www.przegubowiec.com/bus/katalog/prewar/somua-1.jpg[/img]
[img]http://www.przegubowiec.com/bus/katalog/prewar/somua-2.jpg[/img]
[img]http://www.przegubowiec.com/bus/katalog/prewar/somua-nadw-pzinz.jpg[/img]
[url=http://www.przegubowiec.com/images/stories/katalog/prewar/som-1.jpg][img]http://www.przegubowiec.com/images/stories/thumbs/L2hvbWUvcHJ6ZWd1Ym8vcHVibGljX2h0bWwvcHVibGljeXN0eWthL2ltYWdlcy9zdG9yaWVzL2thdGFsb2cvcHJld2FyL3NvbS0xLmpwZw==.jpg[/img][/url] [url=http://www.przegubowiec.com/images/stories/katalog/prewar/somua-pw.jpg][img]http://www.przegubowiec.com/images/stories/thumbs/L2hvbWUvcHJ6ZWd1Ym8vcHVibGljX2h0bWwvcHVibGljeXN0eWthL2ltYWdlcy9zdG9yaWVzL2thdGFsb2cvcHJld2FyL3NvbXVhLXB3LmpwZw==.jpg[/img][/url]


Pochodzący z Paryża autobus, eksploatowany w Warszawie w liczbie 45 szt. od 1928 r.. Nazwa producenta stanowi skrót od fr. Société d'Outillage Mécanique et d'Usinage d'Artillerie. Najpopularniejszy model autobusu przed II Wojną Swiatową. II Wojnę Światową przetrwały 4 egzemplarze, które były eksploatowane do 1949 r.


Dane techniczne
Długość: 8900 mm
Szerokość: 2250 mm
Wysokość: 2800 mm
Rozstaw osi: 5000 mm
Masa własna: 5800 kg
Liczba miejsc: 32
Liczba drzwi: 1


źródło: Przegubowiec.com
Ostatnio edytowano niedziela, 29 grudnia 2019, 17:37 przez kulikowski, łącznie edytowano 3 razy
NIE dla ACTA!
kulikowski
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 945
Dołączył: sobota, 17 marca 2007, 01:10
Lokalizacja: Warszawa
Avatar użytkownika

Re: Somua Four/Six (1928-1930)

Postprzez kulikowski » niedziela, 29 grudnia 2019, 17:00

z okazji zbliżającego się 100-lecia warszawskich autobusów szykuje się gruby projekt: MZA Warszawa we współpracy z ABCars Oldtimer odbuduje autobus Somua Six (na bazie bliźnaczego modelu Renault TN6 z 1933 r., pochodzącego z Paryża). (Niestety warszawski oryginał został zmarnowany po likwidacji Muzeum Przemysłu w Norblinie, wywieziony do Chlewisk i tam dogorywał). Szczegóły w materiale wideo poniżej.

[url]https://www.youtube.com/watch?v=rg6rgNXIuEw[/url]
NIE dla ACTA!
zbyrus
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1537
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Re: Somua Four/Six (1928-1930)

Postprzez zbyrus » środa, 1 stycznia 2020, 10:50

Wąski jak na autobus. Pewnie przez to wciąż jest tradycja wyznaczania zbyt wąskich pasów ruchu jak na potrzeby autobusów.
Scania i MAN podstawą komunikacji miejskiej!
kulikowski
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 945
Dołączył: sobota, 17 marca 2007, 01:10
Lokalizacja: Warszawa
Avatar użytkownika

Re: Somua Four/Six (1928-1930)

Postprzez kulikowski » wtorek, 14 stycznia 2020, 20:13

no cóż, kiedyś widocznie obowiązywały inne standardy szerokości nadwozia … a tymczasem -

SOMUA Six odc. 2 - początek rozbiórki:
[url]https://www.youtube.com/watch?v=UsE1SA1JJTw[/url]

[url]https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/p720x720/82384773_1022968201390351_7301253440364085248_o.jpg?_nc_cat=110&_nc_ohc=MUYqWLYj8G0AX-BARNR&_nc_ht=scontent-waw1-1.xx&_nc_tp=1002&oh=e9ff779336e6cf7e18a7db2f43a14fb1&oe=5E9EFB50[/url]
[url]https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/p720x720/82339126_1022963718057466_3733426916485496832_o.jpg?_nc_cat=101&_nc_ohc=AhFKvDwwsvwAX8zhzkI&_nc_ht=scontent-waw1-1.xx&_nc_tp=1002&oh=0112eebfc4d638ae316076a35356e8ee&oe=5EAA8E1F[/url] http://www.facebook.com/abcar.oldtimers ABcar Oldtimers

Źródło: http://www.facebook.com/abcar.oldtimers ABcar Oldtimers
NIE dla ACTA!
kulikowski
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 945
Dołączył: sobota, 17 marca 2007, 01:10
Lokalizacja: Warszawa
Avatar użytkownika

Re: Somua Four/Six (1928-1930)

Postprzez kulikowski » poniedziałek, 10 lutego 2020, 16:16

[img]http://omni-bus.eu/joomla/images/stories/bus/bus.1920/somua/somua.jpg[/img] Omni-bus.eu
[url]https://d-nm.ppstatic.pl/kadr/k/r/22/85/5c73dd6e1e6fe_o.jpg?[/url]
[url]https://d-art.ppstatic.pl/kadry/k/r/10/80/559111e34db32_o_large.jpg[/url] NaszeMiasto.pl
[url]https://api.culture.pl/sites/default/files/styles/1200_630/public/field/image/busy.jpg?itok=VJtbcpWO[/url] Culture.pl


odbudowa cz.3:
[url=https://www.youtube.com/watch?v=tAq8AVYAyKo][img]https://i.ytimg.com/vi/tAq8AVYAyKo/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEjCPYBEIoBSFryq4qpAxUIARUAAAAAGAElAADIQj0AgKJDeAE=&rs=AOn4CLCz-pnextmpHjdFshkHGvQ-CcnPZw[/img][/url] ABcars Oldtimers


[quote="Omni-bus.eu"]Pierwszy autobus marki Somua przyjechał do Warszawy prosto z Francji w roku 1928 roku. W niedługim czasie dołączyło kolejne 11 pojazdów. Łącznie do stolicy przyjechały 45 egzemplarzy. Autobusy posiadały 4-cylindrowy silnik benzynowy umieszczony z przodu pojazdu. Zastosowano hamulce mechaniczne na wszystkie cztery koła. Wyjście i wejście odbywało się z tyłu pojazd poprzez obniżoną platformę gdzie zainstalowano rozsuwane drzwi. Wewnątrz pojazdu znajdowały się 32 miejsca siedzące, dodatkowo na platformie można było przewieść 12 osób stojących. W czasie jazdy wyjście z platformy na jezdnię zabezpieczano łańcuchem. W przestrzeni pasażerskiej zastosowano okna uchylne ale jedynie po jednej stronie. Autobusy Somua kursowały na wszystkich liniach. II Wojnę Światową przetrwały jedynie cztery pojazdy o numerach 41, 42, 43 i 44. Po remontach skierowano je do obsługi linii w powojennej Warszawie. Kursowały one do 1949 roku.



(C) Omni-bus.eu
NaszeMiasto.pl
Culture.pl
NIE dla ACTA!
Odpowiedz
cron