zużycie paliwa autokar dalekobieżny np. MAN EOS 200

Wszelkie dane techniczne o zagranicznych autobusach.

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

Bogdan
 
Posty: 1
Dołączył: środa, 1 lutego 2006, 15:33

zużycie paliwa autokar dalekobieżny np. MAN EOS 200

Postprzez Bogdan » środa, 1 lutego 2006, 15:39

Witam
Proszę specjalistów o informację nt średniego zużycia paliwa autokaru turystycznego jeżdzącego na trasach ok. 2000 km.
Konkretnie chodzi mi o Man EOS 200 diesel 294 kW (48 miejsc), ale oczywiście interesują mnie też dane dotyczące innych autokarów o podobnych danych technicznych.

z góry dzięki
TomekM
 
Posty: 150
Dołączył: środa, 11 maja 2005, 16:14
Lokalizacja: Ostrołęka
Avatar użytkownika

Postprzez TomekM » czwartek, 2 lutego 2006, 11:35

to jest ja ksie nie mykle wersja 400 konna ... no i mysle ze jesli bylaby to jazda autostradowa (brz czestych wjazdow do miast) to spalania napewno zmiesciloby sie ponizej 30 litrow :) ale tez zalezy bo jesli trasa przebiegalaby przez tereny gorzyste (austria, pn wlochy) to wiadomo ze apetyt wtedy wzrasta :)
... bo najlepsza muzyka - to dźwięk Jelcza T120 silnika ... GG #7852495
zbyrus
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1529
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Postprzez zbyrus » czwartek, 2 lutego 2006, 15:54

Na niemieckich autostradach (gdzie autokar jedzie na najwyższym biegu, przeciętnie 100 km/h) autokary tej wielkości i tej klasy spalają ok. 25 l./100 km (niektóre nawet parę litrów mniej).
Scania i MAN podstawą komunikacji miejskiej!
Krecik
 
Posty: 76
Dołączył: czwartek, 29 grudnia 2005, 19:37
Lokalizacja: Lublin

Postprzez Krecik » czwartek, 2 lutego 2006, 22:44

O nie, nie spalają parę litrów mniej, 25 litrów to jest minimum dla tego typu autokarów i to jeszcze z takim mocnym silniczkiem. Ja bym obstawiał 25-28 literków.
loudgers
 
Posty: 274
Dołączył: sobota, 24 kwietnia 2004, 22:48
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez loudgers » piątek, 3 lutego 2006, 15:57

[quote="zbyrus"]Na niemieckich autostradach (gdzie autokar jedzie na najwyższym biegu, przeciętnie 100 km/h) autokary tej wielkości i tej klasy spalają ok. 25 l./100 km (niektóre nawet parę litrów mniej).

Też mi się wydaje, że raczej jest to chwyt marketingowy a nie rzeczywiste spalanie. W PKSie Grójec Volvo na trasie Warszawa- Koeln (wynajem na Światowe Dni Młodzieży) spaliło średnio 33 l/100km, a przecież ponad 2/3 trasy przebyło na niemieckich autostradach.
zbyrus
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1529
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Postprzez zbyrus » piątek, 3 lutego 2006, 16:25

Wiele zależy od typu silnika oraz masy i wysokości (powierzchni czołowej) autokaru). W każdym razie są autokary, które na niemieckich autostradach potrafią mieć zużycie paliwa w granicach 25 l./100 km.
Scania i MAN podstawą komunikacji miejskiej!
Misiek
<i>BusForum</i>
 
Posty: 3157
Dołączył: niedziela, 7 kwietnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Lublin
Avatar użytkownika

Postprzez Misiek » niedziela, 5 lutego 2006, 23:00

[quote="zbyrus"]Wiele zależy od typu silnika oraz masy i wysokości (powierzchni czołowej) autokaru). W każdym razie są autokary, które na niemieckich autostradach potrafią mieć zużycie paliwa w granicach 25 l./100 km.


Które?
zbyrus
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1529
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Postprzez zbyrus » poniedziałek, 6 lutego 2006, 16:49

Raz pytałem się jednego kierowcy autokaru Solaris Vacanza z biura turystycznego "Rainbow-Tours". Powiedział, że w Niemczech da się osiągnąć zużycie paliwa ok. 25 l./100 km, ale w Polsce jest ono większe. Autokar miał silnik MAN-a (8-biegową skrzynię).
Ostatnio edytowano wtorek, 7 lutego 2006, 17:48 przez zbyrus, łącznie edytowano 1 raz
Scania i MAN podstawą komunikacji miejskiej!
loudgers
 
Posty: 274
Dołączył: sobota, 24 kwietnia 2004, 22:48
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez loudgers » wtorek, 7 lutego 2006, 13:47

[quote="zbyrus"]Raz pytałem się jednego kierowcy autokaru Solaris Vacanza z biura turystycznego "Tainbow-Tours". Powiedział, że w Niemczech da się osiągnąć zużycie paliwa ok. 25 l./100 km, ale w Polsce jest ono większe. Autokar miał silnik MAN-a (8-biegową skrzynię).

Nie chcę być czepliwy, ale z tego co wiem to tylko silnik Dafa 428KM był stosowany w Vacanzie.
HDH
 
Posty: 34
Dołączył: niedziela, 6 lutego 2005, 13:43

Postprzez HDH » wtorek, 7 lutego 2006, 23:31

24-26 litrów zużywają 12 metrowe Bovy Futury z kompletem pasażerów na pokładzie (silnik Dafa - 370 KM, wysokość auta to 3,65m). Irizar na podwoziu Scani (380 KM, wys. auta 3,85m) od 26 do 29 l/100 km przy normalnych warunkach, widziałem również wyniki na poziomie 23 litrów (na pusto). Jeden ze znanych mi kierowców twierdził ż przyprowadzając nową Scanię na pusto z Francji do Polski osiągnął 17l /100 km, wynik wydaję się niemal nieprawdopodobny.
BOVA
 
Posty: 23
Dołączył: niedziela, 12 lutego 2006, 23:54
Lokalizacja: Wrocław/Oleśnica

Postprzez BOVA » poniedziałek, 13 lutego 2006, 00:23

[quote="HDH"]24-26 litrów zużywają 12 metrowe Bovy Futury z kompletem pasażerów na pokładzie (silnik Dafa - 370 KM, wysokość auta to 3,65m). Irizar na podwoziu Scani (380 KM, wys. auta 3,85m) od 26 do 29 l/100 km przy normalnych warunkach, widziałem również wyniki na poziomie 23 litrów (na pusto). Jeden ze znanych mi kierowców twierdził ż przyprowadzając nową Scanię na pusto z Francji do Polski osiągnął 17l /100 km, wynik wydaję się niemal nieprawdopodobny.


Futura na pusto, trasa Paryż-Oleśnica (1300km) spaliła 260 litrów

Przy normalnej jezdzie autostradowej 24 litry to nie problem, po kraju 25-28 litrów, silnik DAFa 370KM, skrzynia 8
FHD 12.360 Silver `91 & FHD 12.370 White `95
miron1
 
Posty: 16
Dołączył: piątek, 1 kwietnia 2005, 10:20
Lokalizacja: Puławy

Postprzez miron1 » poniedziałek, 13 lutego 2006, 22:22

Zbyrus - po pierwsze w Vacanzie jest silnik DAF-a,
po drugie Rainbow-Tours nie ma autokarów ( od ok. trzech lat)
; jeżeli to była zielona Vacanza, to była z firmy Trans-Bis , która jest
jednym z przewoźników wykonujących usługi dla Rainbow-Tours.
Tyle sprostowań. Teraz o zużyciu paliwa.
Niewątpliwie istotny wpływ na zużycie paliwa mają takie czynniki jak: technika jazdy, warunki drogowe, natężenie ruchu itp. Jednakże poszczególne silniki (różnych marek) mają jakby "tendencje" do większego lub mniejszego spalania paliwa. I tak slniki DAF spalają od 24 do 27 litrów, MAN - 26 do 28, SCANIA-26 do 28,VOLVO- 26 do 28, MERCEDES - 27 do 30 litrów. Oczywiście mogą zdarzyć się wachnięcia w dół lub w górę ( zależnie od warunków).
No i oczywiście silnik SCANIA na pompowtryskach pali dużo mniej (23-25l.).
MERCEDES(8 cyl.w układzie V) jest najbardziej paliwożernym silnikiem jaki znam w autobusach, ale za to posiada największy moment obrotowy.
Jeździłem kiedyś Autosanem H-10-12 z silnikiem CUMMINS ( 6 cyl. 10 l poj. 216 kW). Ten silnik bił wszyskie rekordy niskiego zużycia paliwa. 20 litrów to był maximum, a przy dobrych warunkach zdażyło się 16,5.
ruszaj zawsze z pierwszego biegu
zbyrus
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1529
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Postprzez zbyrus » wtorek, 14 lutego 2006, 12:13

Silniki Mercedesa 8-cylindrowe stosowane są zwykle do większych autokarów (piętrowych lub wydłużonych), z uwagi na dużą moc i moment obrotowy. Dla autokaru piętrowego lub wydłużonego trzeba w ogóle przyjąć większe zużycie paliwa, choćby ze względu na większą masę.
Osobiście jestem przeciwnikiem dawania 3-ciej osi do autokaru jednopokładowego o standardowej długości (12 m.). Zwiększa to dopuszczalną masę całkowitą, ale też przyczynia się do niepotrzebnego powiększenia masy własnej pojazdu (taka oś + duże koła sporo waży). Poza tym, ogranicza pojemność luków bagażowych. Tak samo nie powinno się przesadzać z pojemnością zbiorników paliwa. Niektóre autokary to wręcz cysterny (nieraz mają zbiorniki o pojemności ok. 1000 l.), co nie jest niczym uzasadnione. Po pierwsze taka ilość paliwa powoduje dodatkowe obciążenie pojazdu. Po drugie, zmniejsza pojemność luków bagażowych (stosując mniejszy zbiornik można nieco zmniejszyć wysokość autokaru, a więc masę i opór powietrza). Po trzecie, tak ogromna ilość paliwa stwarza niebezpieczeństwo wybuchu wielkiego pożaru w razie jakiejkolwiek kolizji. Uważam, iż pojemność zbiornika paliwa dla autokaru turystycznego nie powinna przekraczać 400 l. (mam na myśli autokar 12-metrowy, jednopokładowy), dla autobusu dalekobieżnego może być 250 l. Autokar piętrowy lub wydłużony - ok. 500 l.
Scania i MAN podstawą komunikacji miejskiej!
miron1
 
Posty: 16
Dołączył: piątek, 1 kwietnia 2005, 10:20
Lokalizacja: Puławy

Postprzez miron1 » wtorek, 14 lutego 2006, 16:10

8-cylindrowe silniki Mercedes stosował do normalnych (12m) autobusów. Były to: wolnossący o mocy 290 KM, doładowany(1 turbosprężarka) moc 330 KM, doładowany (2 turbosprężarki) moc 354 KM. Od ok. 1992r. po wejściu normy EURO 1 ten sam silnik z dwoma turbinami ( dołożony intercooler, zmienione fazy rozrządu) ma już moc 381 KM, z innym ustawieniem pompy 403 KM, a norma EURO 2 ( elektroniczne sterowanie dawką paliwa) dała możliwość podniesienia mocy do 480 i 503 KM. Spotkałem też przypadek Neoplana ( model chyba 112) z 10-cio cylindrowym motorem Mercedesa. Niestety nie znam nawet podstawowych danych tego silnika.
Mniejsze 6-cio cylindrowe widlaste silniki były stosowane do małych 6-9-cio metrowych autobusów. Te "szóstki" już po wejściu normy EURO 1 montowano do modelu O404 produkowanego w Polsce (w Głownie) na polski rynek. Ich moc to 360 KM, zużycie paliwa 24-26l/100km., ale wiele niższy od "ósemki" moment obrotowy. Stara wolnossąca (290KM) "ósemka" radzi sobie w górach tak samo
Od roku 2001 Mercedes stosuje w autokarach już tylko rzędowe 6-cio cylindrowe silniki (norma UERO 2 i 3). Niewiele o nich wiem poza tym, że zastosowali tam dwumasowe koło zamachowe ( skądinąd ciekawe rozwiązanie) które niestety sprawiają wiele kłopotów. Znam przypadki dwukrotnej wymiany w ciągu roku.
Co do trzeciej osi, to niedługo niestety będzie to standartem w autokarach powyżej 44 miejcowych. Chodzi po prostu o dopuszczalną masę całkowitą.
Proste wyliczenie: masa własna 13.5 t
dop.masa całkowita 18 t
różnica 4.5 t
51 osób (49 pasażerów + 2 kierowców) po średnio 75.kg -waży 3825 kg
na bagaż zostaje więc 675 kg, czyli po ok. 13 kg. Zwykle jest to nierealne. Zwłaszcza jak zimą wyjeżdżamy na narty. Narciarz + narty + bagaż waży ok. 130 kg. (sprawdzane) Są kraje np. Austria, Łotwa, Estonia, Niemcy, Słowenia ,które bardzo rygorystycznie podchodzą do tego tematu i niestety często kierowcy polskich ( ale i innych też) są karani za przekroczenie dop. masy całkowitej. Trzeba ciągnąć przyczepę, która bardzo spowalnia podróż- maksymalna prędkość 80 km/godz., a to są koszty tejże przyczepy i trzeciego kierowcy.
Dlatego trzecia oś, dzięki której dop. masa całk. podnosi się do 21 ton jest ( przynajmniej w Polsce) najlepszym rozwiązaniem. I coraz większa ilość przewoźnikow się na to decyduje.
ruszaj zawsze z pierwszego biegu
loudgers
 
Posty: 274
Dołączył: sobota, 24 kwietnia 2004, 22:48
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez loudgers » wtorek, 14 lutego 2006, 18:59

Pytanie do przedmówcy: czy te ośmiocylindrowe silniki miały pojemność 14 litrów? Ten silnik o mocy 354KM był stosowany chyba w Setrach 2xxHD. Jechałem kiedyś taką Setrą. Rewelacyjna dynamika w zakresie 1100-1400 obrotów sprawiała, że nie trzeba było sięgać po więcej. Prędkość maksymalna wg tachografu 99,5km/h przy nieco powyżej 1400 obrotów. Most 2,92. Skrzynia 6-biegowa, w płaskich warunkach spokojnie ruszała z drugiego biegu. Spalania nie znam.
Następna strona
Odpowiedz