zużycie paliwa autokar dalekobieżny np. MAN EOS 200

Wszelkie dane techniczne o zagranicznych autobusach.

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

Misiek
<i>BusForum</i>
 
Posty: 3157
Dołączył: niedziela, 7 kwietnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Lublin
Avatar użytkownika

Postprzez Misiek » wtorek, 14 lutego 2006, 19:45

[quote="loudgers"]Pytanie do przedmówcy: czy te ośmiocylindrowe silniki miały pojemność 14 litrów? Ten silnik o mocy 354KM był stosowany chyba w Setrach 2xxHD. Jechałem kiedyś taką Setrą. Rewelacyjna dynamika w zakresie 1100-1400 obrotów sprawiała, że nie trzeba było sięgać po więcej. Prędkość maksymalna wg tachografu 99,5km/h przy nieco powyżej 1400 obrotów. Most 2,92. Skrzynia 6-biegowa, w płaskich warunkach spokojnie ruszała z drugiego biegu. Spalania nie znam.


Czemu taki mały iloczyn przeniesienia napędu? (tak to się chyba nazywa ;)) W miejskich jest przecież od ok. 4,5 do 6,5. Chyba, że zamiast 2,92 powinno być 5,92 - literówka i wszystko się zgadza ;)
loudgers
 
Posty: 274
Dołączył: sobota, 24 kwietnia 2004, 22:48
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez loudgers » wtorek, 14 lutego 2006, 21:21

Ten iloczyn oznacza ile razy wolniej -z grubsza biorąc- koła się obracają niż silnik. Im mniejsza liczba, tym szybsze przełożenie.
Ostatnio edytowano czwartek, 16 lutego 2006, 21:48 przez loudgers, łącznie edytowano 2 razy
damian
 
Posty: 262
Dołączył: czwartek, 24 czerwca 2004, 21:34

Postprzez damian » wtorek, 14 lutego 2006, 22:06

Jeździłem kiedyś Autosanem H-10-12 z silnikiem CUMMINS ( 6 cyl. 10 l poj. 216 kW). Ten silnik bił wszyskie rekordy niskiego zużycia paliwa. 20 litrów to był maximum, a przy dobrych warunkach zdażyło się 16,5.


daj coś więcej
Misiek
<i>BusForum</i>
 
Posty: 3157
Dołączył: niedziela, 7 kwietnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Lublin
Avatar użytkownika

Postprzez Misiek » wtorek, 14 lutego 2006, 23:29

[quote="loudgers"]Ten iloczyn oznacza ile razy wolniej z grubsza biorac kola sie obracaja niz silnik. Im mniejsza liczba, tym szybsze przelozenie.


Czyli w tej Setrze na serio jest iloczyn=2,92? :o
miron1
 
Posty: 16
Dołączył: piątek, 1 kwietnia 2005, 10:20
Lokalizacja: Puławy

Postprzez miron1 » środa, 15 lutego 2006, 00:20

Silniki Mercedesa stosowane były(i są) przez wielu producentów autobusów: SETRA, DROGMULLER (nie mam niemieckiej czcionki), PADANE ( włoska firma), BOVA, NEOPLAN( od pewnego czasu już nie) i oczywiście MERCEDES.
Ten 354 konny (symbol OM 442LA) od około roku 1991, albo rok wcześniej.
W porównaniu do wolnossącego ( OM 442A poj 14517 ccm) zmniejszono trochę pojemność ( nie pamiętam dokładnie, ale też powyżej 14000 ccm) przez zastosowanie tłoków o mniejszej średnicy, zwiększono za to średnice zaworów i zastosowano wałek rozrządu z dłuższym czasem otwarcia zaworów.
Jazda autokarem z tym silnikiem to czysta poezja. Jego zalety docenia się dopiero na drogach, na których od silnika wymaga się najwięcej ( kręte górskie drogi, które uwielbiam). Niedoceniany przez wielu moment obrotowy dał się we znaki kierowcom w autokarach z silnikami rzędowymi o większych o ok.50-70 KM mocach. Jest to najlepszy europejski silnik jaki dane mi było dotychczas eksploatować. A odgłos jego pracy.......
Ale ponieważ tematem jest zużycie paliwa, to powtórzę to co napisałem wcześniej - silniki Mercedesa, poza stosowanymi od ok.2001 r. rzędowymi "szóstkami" są najbardziej paliwożerne ( nawet do 30 l/100 km).
Damian pyta o CUMMINS-a. Jak jeszcze będę chwilę w domu i czas pozwoli, to poszukam materiałów o tych silnikach. Kiedyś miałem tego całkiem sporo. To są bardzo ciekawe i bardziej zaawansowane technologicznie od europejskich silniki o bardzo dużej żywotności ( silnik który eksploatowałem LTA 10 miał 500000 km. gwarancji) i w których z małych pojemności osiągnięto duże moce i momenty obrotowe.
Ja jeździłem Autosanem z ósmym silnikiem tej firmy a pierwszym o mocy 216 kW (poprzednie miały 190 kW) w Polsce. Później przyszedł do mojej ówczesnej firmy Autosan (Lider) z CUMMINSEM o poj. 7500 ccm. i mocy 300 KM. Rewelacja.
Masowo te silniki używane są ( z tego co wiem) w sprzęcie budowlanym (koparki, ładowarki itp. w Polsce montowała je do takiego sprzętu firma w Stalowej Woli - nie pamiętam nazwy), oraz na statkach jako silniki napędzające agregaty prądotwórcze. Spotykałem również kierowców w Belgi, Holandii, którzy jak zobaczyli naklejkę z logo CUMMINS, to wspominali, że służąc w wojsku NATO-wskim spotykali silniki tej firmy w samochodach i innym sprzęcie wojskowym.
Niestety nie udało się wprowadzić amerykanom tych silników na dużą skalę do europy. Myślę że firmy europejskie( produkujące silniki) skutecznie to zablokowały. Wiem że Czesi w Karosach i Węgrzy w Ikarusach w tym samym czasie co Sanok kombinowali z tymi silnikami, ale jak teraz widać nic z tego na trwałe nie wyszło.
Pozdrawiam.
ruszaj zawsze z pierwszego biegu
loudgers
 
Posty: 274
Dołączył: sobota, 24 kwietnia 2004, 22:48
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez loudgers » czwartek, 16 lutego 2006, 21:46

[quote="Misiek"]Czyli w tej Setrze na serio jest iloczyn=2,92? :o

Dokładnie. Zresztą, nie tylko w niej, Volvo B10M PKSu Grójec, którym miałem przyjemność wieźć pielgrzymów do Niemiec, też taki miało. W połączeniu z oponami 295/80 R22.5 daje to 100km/h przy 1500 obr/min na najwyższym biegu, czyli spokój i oszczędność.
Wg mojego rozeznania taki most mają też Scania Irizar Century (340KM), Bova Futura 15 (428KM) i Neoplan N316 Transliner (420KM).
Misiek
<i>BusForum</i>
 
Posty: 3157
Dołączył: niedziela, 7 kwietnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Lublin
Avatar użytkownika

Postprzez Misiek » czwartek, 16 lutego 2006, 23:39

[quote="loudgers"][quote="Misiek"]Czyli w tej Setrze na serio jest iloczyn=2,92? :o

Dokładnie. Zresztą, nie tylko w niej, Volvo B10M PKSu Grójec, którym miałem przyjemność wieźć pielgrzymów do Niemiec, też taki miało. W połączeniu z oponami 295/80 R22.5 daje to 100km/h przy 1500 obr/min na najwyższym biegu, czyli spokój i oszczędność.
Wg mojego rozeznania taki most mają też Scania Irizar Century (340KM), Bova Futura 15 (428KM) i Neoplan N316 Transliner (420KM).


OK, w takim razie czemu w autobusach miejskich montuje się mosty o przełożeniach, które są na ogół większe niż 4,5?
adam86
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 970
Dołączył: poniedziałek, 2 czerwca 2003, 02:00
Lokalizacja: chorzów
Avatar użytkownika

Postprzez adam86 » piątek, 17 lutego 2006, 00:46

[quote="Misiek"]OK, w takim razie czemu w autobusach miejskich montuje się mosty o przełożeniach, które są na ogół większe niż 4,5?

Pewnie dlatego, że jest potrzebna większa prędkość obrotowa, czyli większa moc.
Misiek
<i>BusForum</i>
 
Posty: 3157
Dołączył: niedziela, 7 kwietnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Lublin
Avatar użytkownika

Postprzez Misiek » piątek, 17 lutego 2006, 01:04

[quote="adam86"][quote="Misiek"]OK, w takim razie czemu w autobusach miejskich montuje się mosty o przełożeniach, które są na ogół większe niż 4,5?

Pewnie dlatego, że jest potrzebna większa prędkość obrotowa, czyli większa moc.


Chwila. Przecież większa moc jest spotykana w turystycznych a nie w miejskich.
loudgers
 
Posty: 274
Dołączył: sobota, 24 kwietnia 2004, 22:48
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez loudgers » wtorek, 21 lutego 2006, 21:59

Autobus miejski nie wymaga większej szybkości niż 85-90km/h, gdyż wg przepisów w mieście może jechać 50km/h, a poza 70km/h. Jeżeli nie ma nadbiegu wystarczy przełożenie, które zapewni prędkość 85km/h przy obrotach mocy maksymalnej, jeżeli będzie to 250-konny, 12-litrowy silnik Mercedesa, to przy 2200 obr/min, czyli przy 1500 obr/min około 58-60km/h. Zatem w niskopodłogowcu (opony 275/70 R22.5) wystarczy 4,5 bez nadbiegu lub powyżej 4,5 jeżeli jest nadbieg.
A wyższa moc autokarów turystycznych wynika z ich dopuszczalnej prędkości. Przykładowo w GB jest to 70mph czyli 112km/h. I przy tym ma być cicho i ekonomicznie, czyli obroty max 1700, zatem duża moc przy niskich obrotach. Ponieważ moc maksymalna zazwyczaj osiągana jest ok.2000 obr/min, to jest ona jeszcze wyższa (od tej potrzebnej do utrzymania 112km/h przy 1700 obrotów).
Misiek
<i>BusForum</i>
 
Posty: 3157
Dołączył: niedziela, 7 kwietnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Lublin
Avatar użytkownika

Postprzez Misiek » wtorek, 21 lutego 2006, 23:37

Na stronie ZF każda ze skrzyń biegów dla autobusów turystycznych ma przełożenie większe niż 4.5 http://tinyurl.com/jnsvr
loudgers
 
Posty: 274
Dołączył: sobota, 24 kwietnia 2004, 22:48
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez loudgers » piątek, 3 marca 2006, 17:04

To co jest podane na tej stronie to nie są przełożenia mostu ale rozpietość przełożeń skrzynii- pierwszy (np.6.67) i ostatni bieg (0,81).
Misiek
<i>BusForum</i>
 
Posty: 3157
Dołączył: niedziela, 7 kwietnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Lublin
Avatar użytkownika

Postprzez Misiek » piątek, 3 marca 2006, 18:28

[quote="loudgers"]To co jest podane na tej stronie to nie są przełożenia mostu ale rozpietość przełożeń skrzynii- pierwszy (np.6.67) i ostatni bieg (0,81).


Czym się różni jedno od drugiego?
zbyrus
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1529
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Postprzez zbyrus » piątek, 3 marca 2006, 18:46

Po pierwsze, nie ma pojęcia przełożenie skrzyni, lecz przełożenie danego biegu. Przełożenie danego biegu to po prostu stosunek prędkości obrotowej na wale wejściowym (prowadzącym od silnika) do prędkosci obrotowej na wale wyjściowym (głównym) przy włączonym danym biegu. Powiedzmy, gdy (dla ułatwienia posłużę się wartościami w liczbach całkowitych) przełożenie biegu I wynosi i=3 oznacza to, że prędkość obrotowa na wale wychodzącym ze skrzyni (przekazującym napęd na most) jest 3-krotnie mniejsza od prędkości obrotowej silnika. Jeśli przełożenie wynosi 1, to wtedy prędkości są takie same, przy czym często jest to bezpośrednie połączenie obu wałów, przez co bieg nazywany jest bezpośrednim. O prędkości jazdy decyduje iloczyn przełożenia mostu i biegu, na którym odbywa się jazda.
Rozpiętość przełożeń skrzyni biegów to stosunek przełożenia najniśzego biegu do najwyższego, czyli gdy np. bieg I ma przełożenie równe 4, bieg najwyższy (zakładamy V) ma równe 0,75, to rozpiętość wynosi 5,33333.
Scania i MAN podstawą komunikacji miejskiej!
busomat.pl
 
Posty: 1
Dołączył: czwartek, 12 kwietnia 2012, 17:09

BUSOMAT.PL

Postprzez busomat.pl » poniedziałek, 9 września 2013, 20:45

średnio ok. 27 L / 100 km
Poprzednia strona
Odpowiedz
cron