Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Zielone światło dla zagranicznych przewoźników

inforail
13.07.2016 07:11
0 Komentarzy

Komisja transportuParlamentu Europejskiego zatwierdziła we wtorek porozumienie w sprawie tzw.czwartego pakietu kolejowego, który zakłada otwarcie od 2020 r. rynku krajowychprzewozów pasażerskich na konkurencję ze strony przewoźników z innych krajówUE.

Wcześniej trójstronne porozumienie w tym zakresiewypracowane zostało pomiędzy Komisją Europejską, Parlamentem Europejskim i RadąUE, gdzie zasiadają przedstawiciele rządów państw członkowskich.

Pakiet zakłada otwarcie od 2020 r. rynku krajowych przewozówpasażerskich na firmy z zewnątrz. Oznacza to, że firmy unijne działające wsektorze kolei będą miały dostęp do sieci kolejowej we wszystkich krajachczłonkowskich i na równi z krajowymi przewoźnikami. Będą one mogły oferowaćzarówno własne usługi (np. nowe przewozy na danej trasie), jak i starać się okontrakty publiczne.

?Jednocześnie nowe przepisy ograniczają dostęp do unijnychsieci przewoźnikom krajów trzecich, używających torów o innym rozstawie niżgłówna sieć na terenie UE, czyli np. Rosji? ? powiedział PAP europoseł TomaszPoręba (PiS), członek komisji transportu PE.

Zgodnie z postulatami Polski rozstrzygnięty został rozdziałfunkcji zarządcy torów i przewoźnika, które zakłada pakiet. Ostateczniezadecydowano, że z przepisów wyłączone zostaną dwie polskie linie: LiniaHutnicza Szerokotorowa na południu Polski oraz Szybka Kolej Miejska wTrójmieście. LHS, zwana także linią kolejową nr 65, to najdłuższa liniaszerokotorowa w Polsce, obejmuje 394 km. Jej głównym zadaniem jest transport towarówi surowców między Polską a Ukrainą. Od 15 lat linią zarządza spółka PKP-LHS,podlegająca bezpośrednio Zarządowi PKP. Jest ona jedynym zarządcą i operatoremlinii. Podobnie jest w przypadku trójmiejskiej SKM, którą zarządza spółka PKPSKM.

„Oznacza to, że obie spółki zachowają obecną strukturęorganizacyjną. To korzystne rozwiązanie, bo według nowych regulacji takiełączenie dwóch funkcji nie byłoby możliwe i konieczne byłoby kosztowne iryzykowne podzielenie spółki” ? powiedział Poręba.

Polska postulowała 5-letni okres przejściowy, zanim przepisywejdą w życie, ostatecznie jednak wyniesie on 3 lata.

?Co istotne dla Polski, udało się wynegocjować zachowaniesilnej pozycji krajowego organu bezpieczeństwa (NSA) np. w przypadku wydawaniazezwoleń na wprowadzanie nowych pojazdów do obrotu czy w zakresie nadzorusieci. Pierwotnie Parlament postulował, aby ERA miała wyłączność na wydawaniecertyfikatów bezpieczeństwa, ale ostatecznie wprowadzono model hybrydowy.Oznacza to, że przewoźnik wykonujący przewozy na terenie jednego państwaczłonkowskiego będzie miał możliwość wyboru, czy chce zwrócić się o certyfikatdo Europejskiej Agencji Kolejowej, czy do NSA? ? dodał europoseł.

Założeniem przedstawionego w 2013 r. przez KomisjęEuropejską projektu była poprawa konkurencyjności i innowacyjności sektorakolejowego, polepszenie połączeń kolejowych pomiędzy krajami UE, a wostateczności usunięcie barier stojących na drodze do stworzenia jednolitegoeuropejskiego obszaru kolejowego (Single European Railway Area). Na pakietskłada się sześć propozycji legislacyjnych (trzy tzw. techniczne i trzypolityczne: otwarcie krajowych rynków kolejowych na operatorów z zagranicy,zarządzanie sieciami kolejowymi oraz normalizowanie rachunkowościprzedsiębiorstw kolejowych. Część techniczna pakietu została przyjęta w grudniu2015 r.

„Nowe przepisy to dobra informacja dla podróżnych, booznaczają lepszą jakość podróży, niższe ceny biletów i szerszą ofertę. To teższansa dla polskich kolei, które mają możliwość wejść silnie na rynek UE i przydobrym zarządzaniu stać się liderem na rynku europejskim? ? powiedziałaElżbieta Łukacijewska (PO) z komisji transportu PE.

Pakiet trafi teraz pod głosowanie plenarne ParlamentuEuropejskiego.


Komentarze