Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Irex-1 i Meteor z nowymi autobusami w Lublinie

infobus
13.07.2015 10:38
0 Komentarzy

1 lipca konsorcjum firm Meteor oraz Irex-1 rozpoczęło realizację umowy z Zarządem Transportu Miejskiego w Lublinie na obsługę wybranych zadań 16 autobusami przegubowymi. Przewoźnicy zdecydowali, że przewozy będą obsługiwać Solarisami Urbino 18.

Niekończąca się opowieść

O problemach lubelskiego ZTM z wyłonieniem operatora do obsługi tego pakietu informowaliśmy w styczniu. Przypomnijmy, że zamawiający aż trzykrotnie wybierał najkorzystniejszą ofertę. Dwa razy wygrywał BP Tour, jednakże dwa wyroki Krajowej Izby Odwoławczej kwestionowały w różnym zakresie zasadność wyboru tej oferty mimo, że była najtańsza (8,36 zł/wzkm). Dopiero za drugim razem KIO wprost nakazała wykluczyć ofertę lubelskiej spółki z postępowania. W efekcie wygrało śląskie konsorcjum, które na początek za swoje usługi będzie inkasowało stawkę 8,47 zł/wzkm.

Podpisana pod koniec lutego br. umowa zakłada przez niespełna 8 lat realizację przewozów na 16 brygadach nowymi fabrycznie autobusami klasy mega w okresie od 1 lipca 2015 r. do końca 2022 r. Przez ten czas Irex-1 i Meteor wykonają pracę eksploatacyjną nieprzekraczającą 8 474 410 wzkm. W tym celu konsorcjum pozyskało 18 pojazdów, którym nadano numery z zakresu 5118 – 5135. W okresie wakacyjnym ZTM Lublin skierował przegubowe Solarisy w dni powszednie na wybrane kursy linii 8, 15, 17, 18, 40 i 57 przy użyciu 12 autobusów, w weekendy zaś na linie 8, 15 i 37 w sile 8 pojazdów. Pełne wykorzystanie zakontraktowanych 16 autobusów nastąpi od 1 września. Nie wiadomo jednak na jakie zadania zostaną skierowane. A to za sprawą planowanej przez ZTM przebudowy siatki połączeń.

18 (prawie) nieźle skonfigurowanych autobusów

Solarisy Urbino 18 pozyskane przez Meteora i Irex-1 są naturalnie w pełni niskopodłogowe, fabrycznie nowe, spełniają normę czystości spalin EURO6 oraz posiadają 4 pary dwuskrzydłowych drzwi. Jednostkę napędową stanowi stojący silnik diesla DAF MX-11. Jego pojemność to 10.8 l, moc 369 KM, a maksymalny moment obrotowy to 1580 Nm. Ograniczenie emisji spalin uzyskano dzięki wykorzystaniu technologii recyrkulacji spalin metodą EGR, zastosowaniu filtra DPF oraz układowi SCR. Silnik jest zintegrowany z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów ZF Ecolife. Niezbyt dobrze dobrane przełożenia skrzyni przekładają się na bardzo przeciętną dynamikę jazdy. Ale przejdźmy do pozytywów.

Pasażer nie powinien narzekać, ponieważ wyposażenie Solarisów jest na bardzo przyzwoitym poziomie.  Pojazdy umożliwiają podróż łącznie 140 pasażerom. 40 z nich może liczyć na miejsce siedzące, z czego 10 z foteli dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi. Zastosowano dedykowane dla Solarisa siedzenia typu Ster 8MU z serii Ultra Light. Dodatkowo chcemy przyznać, że do gustu przypadł nam ten układ „ala metro” między przegubem a trzecimi drzwiami. Wcześniej identyczną konfigurację zastosowano w najnowszych Urbino 18, które zakupił w tym roku PKM Sosnowiec. Ponadto dla pasażerów, którzy będą odbywać podróż na stojąco oraz dla wózków przewidziano dwie w pełni wydzielone platformy naprzeciwko drugich oraz trzecich drzwi. W pierwszej z nich umieszczono automat biletowy produkcji bydgoskiego Pixela.

Rozbudowany system informacji pasażerskiej oparty jest na rozwiązaniach firmy R&G Plus. Składają się on w sumie z 8 wyświetlaczy. Zewnętrze to 4 o wysokiej rozdzielczości (front 200×24 pkt, 2 boczne 160×24 pkt oraz tylny 48×24 pkt). Do tego dochodzą także 4 wewnętrzne. Dwa z nich to tablice LCD typu ETM38, które wyświetlają informacje w formie „e-korali” oraz dwie sztuki LED’owych ETL-416120 umieszczonych po środku sufitu zaraz za kabiną oraz przegubem. Całość naturalnie jest uzupełniona o głosowe zapowiedzi przystanków. Ponadto nie mogło zabraknąć monitoringu.

Na wzrost komfortu podróży powinna dodatkowo wpłynąć dobrze zaplanowana wentylacja. Składa się ona z 9 przesuwnych okien (5 z lewej, 4 z prawej strony) oraz dwóch agregatów klimatyzacji. Chłodzenie oraz wyciąg odbywają się dzięki urządzeniom Konvekta Ultra Light. Współpraca niemieckiej firmy z Solarisem od lat przynosi efekt, także lublinianie i tym razem nie powinni czuć się zawiedzeni.

Nowa jakość

Meteor oraz Irex-1 obecną są w Lublinie od 2010 roku, kiedy to spółki rozpoczęły realizację dwóch czteroletnich umów z Zarządem Transportu Miejskiego. Pierwsza na wykonywanie przewozów przy użyciu 8 autobusów klasy maxi spełniających normę czystości spalin minimum EURO2, druga z kolei zakładała obsługę wybranych zadań przy użyciu przynajmniej 10 pojazdów klasy mega w podobnym standardzie. Przewoźnicy oparli swoją flotę głównie na pojazdach typu MAN A10 oraz A12 wyprodukowanych między 1995 a 1998 rokiem. Następnie zawieruchy z wyłonieniem przewoźników spowodowały konieczność zakontraktowania w trybie przetargowym dwóch tymczasowych umów na łączny okres od września 2014 do końca czerwca br. Obie wykonał Meteor w zasadzie przy użyciu dotychczas posiadanego w Lublinie taboru. 

Umowa zawarta na początku tego roku oznacza absolutną nowość dla obu stron. Czy wobec tego lubelski ZTM jako standardu będzie wymagał nowych autobusów? Na razie brak jednoznacznej odpowiedzi. Trzeba zatem będzie czekać na ogłoszenie przetargu na pakiet, który obecnie obsługuje PKS Zielona Góra przy wykorzystaniu łącznie 21 używanych autobusów. Umowa między przewoźnikiem z Lubuskiego a ZTM Lublin obowiązuje do końca czerwca przyszłego roku.

Komentarze