Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Powstanie pas startowy dla małych samolotów w Białymstoku

infoair
03.11.2017 08:01
0 Komentarzy

W Białymstoku będzie mógł powstać pas startowy dla małychsamolotów. Radni przegłosowali w czwartek zmiany w budżecie miasta iwieloletniej prognozie finansowej, umożliwiające rozstrzygnięcie przetargu nawykonawcę inwestycji. Ma ona kosztować ponad 40 mln zł.

Chodzi o inwestycję na lotnisku Krywlany, obecniewykorzystywanym głównie dla celów sportowych. Miasto chce tam zbudować passtartowy dla małych samolotów (do 50 osób), który mógłby być wykorzystywany np.dla celów biznesowych.

Koszt inwestycji szacowano na nieco ponad 30 mln zł. Poprzetargu okazało się jednak, że to za mało, bo firmy, które złożyły ofertyzaproponowały: 44 mln zł (polsko-litewskie konsorcjum) i 62 mln zł (Budimex).

Aby nie unieważniać przetargu i zamknąć budżet inwestycjimiasto porozumiało się z samorządem województwa, gdzie większość ma koalicjaPSL-PO. Przed miesiącem zdecydował on o dołożeniu do projektu 8 mln zł, a wminiony poniedziałek podniósł tę kwotę do 16 mln zł.

Aby przetarg rozstrzygnąć trzeba było jeszcze zmienićstosowne zapisy w budżecie Białegostoku na 2017 rok, jak również w tzw.wieloletniej prognozie finansowej miasta.

W miniony poniedziałek sprawa miała stanąć na sesji RadyMiasta Białystok. Mimo, iż decyzja przez sejmik była już podjęta, większośćrady miasta zdecydowała, by sesję przerwać.

W czwartek wieczorem ją dokończono, a głosowanie poprzedziładyskusja. Radni PiS, którzy mają w radzie miasta samodzielną większośćargumentowali, że inwestycja na Krywlanach nie będzie służyła wszystkim mieszkańcom,a przede wszystkim wąskiej grupie przedsiębiorców, którzy nie zdecydowali siępartycypować w kosztach budowy.

„My to nazywamy pasem startowym, który tak naprawdę niewiadomo, komu ma służyć. Na pewno nie będzie ten pas startowy służył wszystkimmieszkańcom Białegostoku (…), będą mogli z niego korzystać tylko nieliczni.My dobrze wiemy, jaka jest różnica między lotniskiem a pasem startowym” -mówił przewodniczący klubu radnych PiS Henryk Dębowski.

I przypominał, że w poprzedniej perspektywie finansowejwładze samorządowe województwa podlaskiego zrezygnowały z planów budowyregionalnego portu lotniczego (argumentowały to wówczas wysokimi kosztami samejinwestycji i późniejszego jej utrzymania – PAP).

„Jestem sceptyczny, jeśli chodzi o budowę pasastartowego (…). Mieszkańcom Białegostoku tak naprawdę robi się +wodę zmózgu+, bo mają nadzieję, że będą mogli korzystać z tego pasa” – mówiłDębowski.

Za zmianami w finansach miasta, by jednak inwestycjęzrealizować, byli radni Platformy Obywatelskiej i klubu radnych prezydentaTadeusza Truskolaskiego. Argumentowali, że taki pas startowy jest miastupotrzebny.

„Lotnisko będzie służyło wielu celom i ten pas startowyrównież. Oczywiście będzie służyło biznesowi, ale biznes to nowe podatki. Celomwojskowym, ale też transplantologii, czyli szybszemu przewozowi organówratujących życie. Będą tu mogły lądować i startować samoloty czarterowe” -mówił prezydent miasta Tadeusz Truskolaski.

Dodał, że – choć nie od razu – będzie tu też można rozwijaćkomunikację pasażerską. Przypomniał, że na podstawie obowiązującej umowyAeroklub Polski będzie ponosił koszty utrzymania pasa, gdy już on zostanieoddany do użytku. „Rozstrzygnięcie tego przetargu leży w dobrze pojętyminteresie mieszkańców miasta i regionu” – dodał Truskolaski.

Po dyskusji ogłoszona została przerwa w sesji. Po niej radnyDębowski poinformował, że – choć początkowo radni PiS mieli taki zamysł -budowa pasa startowego na Krywlanach nie zostanie wykreślona z budżetu miasta.

„Uważamy, że może to być decyzja nie do końcaprzemyślana, aczkolwiek dajemy szansę, chcemy żeby nasze miasto się rozwijało.Nie chcemy być przeciwni tego rodzaju inwestycji, aczkolwiek dla naszegomiasta, regionu, potrzebne jest lotnisko regionalne” – mówił.

„Będziemy to w dalszym ciągu podtrzymywali ichcielibyśmy, aby takie lotnisko regionalne w najbliższej czy trochę odległejperspektywie w naszym województwie powstało” – dodał Dębowski.

Po głosowaniu prezydent Truskolaski powiedziałdziennikarzom, że w piątek powinien być rozstrzygnięty przetarg.

Utwardzony pas startowy na Krywlanach ma mieć 1350 metrówdługości i 30 metrów szerokości. Powstanie tam też m.in. płyta do zawracania,drogi kołowania i miejsce postoju dla samolotów.(PAP)

Komentarze