Spalanie - duży silnik+manual czy mały+automat?

Wszelkie dane techniczne o zagranicznych autobusach.

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

toro
 
Posty: 2
Dołączył: piątek, 12 czerwca 2015, 20:15

Spalanie - duży silnik+manual czy mały+automat?

Postprzez toro » środa, 4 listopada 2015, 21:42

Witam forumowiczów,

zastanawiam się nad kupnem autobusu, coś w stylu Mana A21, Setry NF315. Obecnie posiadam jednego Mana Midi (długość 10,2m), posiada on silnik Mana 6,8L oraz skrzynię automatyczną Voith Diva 3. Spalanie na trasie (ok 50% niewielkie miasto 50% poza miastem) wychodzi 29l/100km. Jak na taki silnik wydaje mi się to ciut dużo. Czy to jest normalne spalanie takiego autobusu? Potrzebuję kupić trochę większy sprzęt 12-metrowy. Jednak mając na uwadze koszty związane z automatmi (ostatnio remont skrzyni wyniósł mnie 15tyś), zacząłem się zastanawiać czy nie lepiej by było kupić autobus z 12l silnikiem i manualną, 6 biegową skrzynią? Moje pytanie brzmi czy taki zestaw spali więcej/mniej a może tyle samo paliwa co silnik 6,8 w automacie? Macie koledzy jakieś spostrzeżenia i doświadczenie w tym temacie? Najchętniej bym kupił takiego 12 Mana lub Setre z 6,8l silnikiem i manualem jednak jest to praktycznie niemożliwe, o ile starsze Many A12 coś tam by znalazł ale z tych nowszych w nowsez budzie (po 1999) to albo automat 6,8 albo manual 12l...
zbyrus
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1529
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Re: Spalanie - duży silnik+manual czy mały+automat?

Postprzez zbyrus » niedziela, 8 listopada 2015, 15:45

Automat zawsze będzie spalał nieco więcej niż manualny a gdy jest jazda przy "nafaszerowaniu" sygnalizacją, to wyraźnie więcej. Oszczędniejsze są nowsze skrzynie automatyczne Voith (Diva5, a tym bardziej Diva6, oczywiście te 4 biegowe a nie 3-biegowe) lub 6-biegowe ZF Ecolife. Te nowsze skrzynie VOITH-a mają lepszy program sterujący, dzięki czemu silnik zwykle pracuje na niższych obrotach (wcześniej włącza się wyższy bieg). Zresztą wiele też zależy od przełożenia mostu napędowego, a te są różne (nieraz do jednego modelu autobusu producent przewiduje kilka różnych mostów) i bardzo wiele zależy, po jakich trasach pojazd będzie jeździł (czy przeważa droga szybkiego ruchu, czy też góry).
Scania i MAN podstawą komunikacji miejskiej!
Krecik
 
Posty: 76
Dołączył: czwartek, 29 grudnia 2005, 19:37
Lokalizacja: Lublin

Re: Spalanie - duży silnik+manual czy mały+automat?

Postprzez Krecik » sobota, 14 listopada 2015, 18:30

29 litrów to rzeczywiście dużo jak na taki mały samochodzik. Ale nie zgodzę się, że automaty palą więcej.. Te najnowsze palą nawet mniej, pozatym koszt kompletnej naprawy automatu jest niższy niż skrzyni manualnej.
Miałem autobus DAF Berkhof z automatyczną skrzynią ZF, był to wysoki pokład i 12m - palił na linii (na której przystanek co 2 km mniej więcej) 29-30 litrów. Myślę, że to dobry wynik. Jeździła też na tej linii BOVA, też silnik DAF, skrzynia biegów manualna i paliła 33litry.
Setra 12m na linii to też spalanie ok 29-30litrów.