[Lublin] Trolejbusy znów na Krakowskim?

Technika trolejbusowa

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

NDT
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 2475
Dołączył: czwartek, 12 października 2006, 08:42
Lokalizacja: Gdynia
Avatar użytkownika

[Lublin] Trolejbusy znów na Krakowskim?

Postprzez NDT » środa, 10 stycznia 2007, 07:42

http://miasta.gazeta.pl/lublin/1,48724,3839585.html

[quote]Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne chce przekształcić swój tabor na jak najbardziej przyjazny dla środowiska. Oznacza to kupno autobusów na gaz ziemny, a także rozbudowę trakcji trolejbusowej jej powrót do centrum Lublina.

MPK chce, aby trakcja trolejbusowa została rozbudowana o 42 km. W 2013 roku, gdy przewidywane jest zakończenie prac, sieć trolejbusowa ma obejmować Czechów, Kalinowszczyznę i Sławinek. Trolejbusy miałyby także znów jeździć po Krakowskim Przedmieściu i skręcać w ul. 3 Maja.

- Naszym celem jest przede wszystkim zwiększenie atrakcyjności miasta i poprawa stanu infrastruktury - tłumaczy Jarosław Paszczyk, dyrektor do spraw technicznych MPK. Przedsiębiorstwo chce także zbudować nową zajezdnię trolejbusową na Czechowie i zmodernizować tabor autobusowy poprzez zakup 100 nowych pojazdów napędzanych sprężonym gazem ziemnym. Nie wszyscy zgadzają się z planami rozbudowy trakcji.

- Ten projekt jest częściowo nietrafiony - mówi radny Paweł Bryłowski (PO) zaznaczając, że większa część pomysłów zapisanych w projekcie jest słuszna. Przypomina jednak o istniejących od kilku lat planach przedłużenia deptaka przynajmniej do 3 Maja, a nawet do Lipowej. Przywrócenie tam tras trolejbusowych koliduje z tymi pomysłami, a także z planami przebudowy pl. Litewskiego. - To jest problem - twierdzi.

Komisja rozwoju miasta, urbanistyki i ochrony środowiska, której przewodniczącym jest Bryłowski już dyskutowała nad projektem MPK, który ma być finansowany z pieniędzy unijnych. Swoje stanowisko radni określą w przyszłym tygodniu.

Wczoraj MPK zaprezentowało też kolejny testowany autobus na gaz CNG. Czeski Tedom Kronos jeździ już po ulicach miasta (wczoraj kursował na linii nr 10). - Na razie trudno go porównywać z innymi markami autobusów - mówi Stanisław Wojnarowicz, rzecznik MPK.

Co chce zrobić MPK?

Przedsiębiorstwo chce rozbudować system komunikacyjny w mieście. Najważniejsze punkty tego planu to:

- stworzenie zintegrowany system zarządzania ruchem i komunikacją miejską

- budowa autobusowego dworca przesiadkowego

- rozbudowa trakcji trolejbusowej (m.in. zakup 71 nowych energooszczędnych trolejbusów na napęd asynchroniczny)

- kupno 100 nowych autobusów na sprężony gaz ziemny
[color=#3366FF]Chronisz środowisko na piątkę z plusem, gdy podróżujesz Gdyńskim trolejbusem![/color]
Czesio2
 
Posty: 80
Dołączył: sobota, 13 maja 2006, 20:03
Lokalizacja: Lublin

Postprzez Czesio2 » czwartek, 11 stycznia 2007, 17:31

Tego jeszcze tu nie było,daje to żeby przeczytali inni bo my z Lublina już to czytaliśmy

[quote]
Kurier z 10.01.2007
TEMAT DNIA: Zakaz wjazdu trolejbusów


LUBLIN MOŻEMY STRACIĆ UNIJNY PROJEKT WART 220 MLN ZŁ

Lublin może stracić 220 mln zł z Unii Europejskiej przeznaczonych na przebudowę komunikacji publicznej w mieście. Projekt, który został już zakwalifikowany do Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej, niespodziewanie zaatakowali Paweł Bryłowski, szef Komisji Rozwoju Rady Miasta oraz architekt Elżbieta Mącik z Miejskiego Inspektoratu Planowania Przestrzennego.

Ostra krytyka dokumentu pojawiła się podczas posiedzenia Komisji Rozwoju Rady Miasta. Paweł Bryłowski i Elżbieta Mącik chcą szybkich i drastycznych zmian w przebiegu planowanej trakcji trolejbusowej w centrum Lublina.
– Nie neguję istoty przedsięwzięcia, ale mam poważne zastrzeżenia i chcę zmian w projekcie. Nie podoba mi się wizja centrum miasta oplecionego pajęczyną kabli i lasem słupów. Uważam, że pomysłodawcy projektu nastawili się na pozyskanie pieniędzy, bez analizy, jak je wykorzystać – stwierdził radny Paweł Bryłowski.
Jako przykład wskazał on na rejon Krakowskiego Przedmieścia, ulicę 3 Maja, rondo na Podzamczu oraz projekt trakcji na Czechowie. Tam chce poprawek, a nawet ograniczenia roli trolejbusów. Do krytyki przyłączyła się Elżbieta Mącik, z-ca dyrektora Wydziału Strategii i Rozwoju Urzędu Miasta.
– Trolejbusy nadają się na długie trasy, np. obwodnice. W centrum są kolizyjne! – mówi główny architekt Lublina. – Uważam, że Krakowskie Przedmieście aż do ul. Lipowej powinno być deptakiem. Dla trolejbusów nie ma tam miejsca.
Wczoraj dowiedzieliśmy się, że zastrzeżenia do trakcji w centrum miasta ma także Stanisław Fic, z-ca prezydenta Lublina.
– Akceptuję projekt, ale z poprawkami, nad którymi pracuję. Bez trolejbusów na ulicy 3 Maja – powiedział nam.
„Zintegrowany system miejskiego transportu publicznego” (tak oficjalnie nazywa się projekt przebudowy komunikacji w Lublinie) powstawał ponad rok. Oprócz MPK tworzyli go m.in. urzędnicy z wydziałów gospodarki komunalnej, funduszy europejskich oraz strategii i rozwoju. Radni poprzedniej kadencji przyjęli go w formie uchwały.
– W tym projekcie wszystko jest przedyskutowane, spójne, dopracowane i rozwojowe – uważa Grzegorz Jasiński, prezes MPK.
Eugeniusz Janicki, szef Wydziału Gospodarki Komunalnej UM, podziela tę opinię. Obydwaj panowie są przede wszystkim zaskoczeni krytyką projektu ze strony dyrektor Mącik, która, jak mówią, uczestniczyła w jego opracowywaniu.
– Jeżeli zaczniemy teraz rewidować uchwałę, nanosić poprawki i przez to zmieniać zaakceptowany projekt, możemy go stracić – przestrzegają pracownicy Wydziału Funduszy Europejskich Urzędu Miasta. – Inne miasta tylko czekają, by odebrać nam fundusze. Ewentualne korekty przebiegu tras można będzie wprowadzić, ale dopiero w trakcie realizacji konkretnych inwestycji, kiedy już dostaniemy unijne pieniądze.
W MPK uważają, że bez trakcji na ul. 3 Maja, której nie chcą Bryłowski, Mącik i Fic, nie ma możliwości połączenia trolejbusami wschodniej i zachodniej części Lublina oraz zbudowania trakcji na Czechów, gdzie ma powstać nowa zajezdnia.


HELENÓW DO LIKWIDACJI, NOWA INWESTYCJA ZA PIENIĄDZE Z UE

Zajezdnia Choiny

Na Choinach ma powstać nowoczesna zajezdnia trolejbusów MPK ze stanowiskami i warsztatami dla setki pojazdów. To część wartego 220 mln złotych projektu „Zintegrowany system miejskiego transportu publicznego”, zakładającego rozwój lubelskiej trakcji trolejbusowej oraz wielką wymianę taboru. Realizacja całego przedsięwzięcia potrwa 7 lat.
– Koncepcja bazy jest już przygotowana. Będzie ona realizowana równolegle z kolejnymi etapami rozbudowy miejskiej trakcji trolejbusowej – mówi Marek Młynarczyk, z-ca dyrektora Wydziału Strategii i Rozwoju UM Lublin.
Teraz na przygotowanie czeka projekt bazy, a przede wszystkim wykup gruntów.
– Baza Helenów nie jest w stanie zapewnić właściwych warunków obsługi i parkowania dużej ilości trolejbusów – mówi Jarosław Paszczyk, dyrektor ds. technicznych MPK.
– W dodatku zabudowania są stare, bez termoizolacji i kosztowne w utrzymaniu.
Baza Choiny według planów zapewni schronienie i opiekę serwisową dla stu trolejbusów MPK. Stanowiska parkingowe mają być zadaszone. 70 pojazdów ma być zakupionych w ramach „Zintegrowanego systemu miejskiego transportu publicznego” w latach 2007-13.
– To pojazdy zbudowane na podstawie zupełnie innych technologii niż nasze trajtki – mówi Jarosław Paszczyk. – Zasilanie prądem zmiennym pozwala im na zwroty nadwyżek energii do sieci. W porównaniu z autobusami oszczędność w kosztach energii sięga 45 proc. Do tego są ciche, ekologiczne, a sprawnością i wyposażeniem dorównują nowoczesnym autobusom.
Plany MPK przewidują zakup jednego trolejbusu do obsługi najbardziej obciążonych połączeń. Byłby to samochód z podwójnym przegubem o długości ponad 20 m. Mimo takich rozmiarów, zwrotność zapewnia mu układ, w którym wszystkie cztery osie są skrętne. Pozostałych 30 trolejbusów, które uzupełnią tabor, to auta obecnie używane, ale całkowicie zmodernizowane.
Baza Choiny będzie połączona z trakcją miejską przez ul. Szeligowskiego, al. Smorawińskiego i Chodźki.

Tomasz Stawecki


TESTY KOLEJNEGO AUTOBUSU ZASILANEGO GAZEM ZE STACJI MPG

Wczoraj czeska wytwórnia Tedom oficjalnie zaprezentowała napędzany sprężonym gazem ziemnym miejski autobus Kronic 123 G. Pojazd wcześniej testowany w Gdyni i Zamościu, od kilku dni wozi już lublinian i będzie to robił jeszcze przez około 2 tygodnie. Potem trafi do Puław.
Tą serią prezentacji i testów Czesi rozpoznają polski rynek. Firma jest stosunkowo młoda i modelami kronosa debiutuje na rynku autobusów miejskich.
– Do tej pory sprzedaliśmy kilkanaście kronosów dla firm z Czech i Słowacji – mówi Libor Vomoal, dyrektor ds. eksploatacji i eksportu firmy Tedom. – Nad modelem kronosa pracujemy od 2004 r., a podstawą jego konstrukcji jest włoski projekt. Jednostka napędowa Liaz wytwórni, której produkty przejął Tedom, była od początku zaprojektowana do zasilania CNG.
To, co zwraca uwagę w kronosie, to wyraźna oszczędność i nastawienie na minimalizację kosztów eksploatacji. Ma jeździć tanio. Wnętrze nie zachwyca – jest funkcjonalne i ekonomiczne do granic możliwości. Pod tym względem solaris urbino 18 bije go na głowę. Autobus nie wytrzymuje także porównania komfortu jazdy – jest wyraźnie głośniejszy, a silnik mimo korzystniejszej relacji masy do mocy oferuje słabszą dynamikę. Największe różnice odczuwa się w pracy zawieszenia – kronos tłucze na wybojach, a stuki nieprzyjemnie „przechodzą” na nadwozie.
– Pracujemy nad tym, bo na to najczęściej zwracają uwagę testujący – mówi Libor Vomoal.
To, co zwraca uwagę w czeskim autobusie, to spora przestrzeń za przednimi drzwiami – wchodzi się bardzo wygodnie. Kierowcy chwalą sobie też ogrzewanie przedniej szyby. MOUL


WIELKIE ZAKUPY

Oprócz rozbudowy trakcji, zakupu trolejbusów, budowy zajezdni oraz dworca przesiadkowego na al. Unii Lubelskiej, MPK przewiduje też kupno 100 nowoczesnych autobusów miejskich napędzanych sprężonym gazem ziemnym, wprowadzenie biletu elektronicznego oraz systemu monitoringu kursowania pojazdów. Czas przyjazdu ma być wyświetlany na specjalnych tablicach montowanych na przystankach.


oraz z dzisiaj:
[quote]
Kurier z 11.01.2007
WIADOMOŚCI: Pogodzić trolejbus z deptakiem


LUBLIN BYŁY ZASTĘPCA PREZYDENTA BRONI EKOLOGICZNEGO PROJEKTU

Ryszard Pasikowski, były zastępca prezydenta Lublina, który w trakcie swojej kadencji nadzorował powstawanie projektu budowy trakcji trolejbusowej w centrum, mocno opowiada się za swoją koncepcją i widzi w niej przyszłość lubelskiej komunikacji. Stanisław Fic, który przejął po nim obowiązki, uważa, że trolejbusy nie nadają się do kursowania ul. 3 Maja. Trasa ma newralgiczne znaczenie – w ocenie MPK jest podstawową osią transportu mieszkańców Czechowa do centrum miasta.

Sprawa budowy trakcji na Krakowskim Przedmieściu i ul. 3 Maja zaciążyła na powodzeniu całego, wartego 220 mln złotych, programu „Zintegrowany system miejskiego transportu publicznego”. A ten w komisjach sterujących oceniono wysoko właśnie ze względu na trolejbusy.
– One nie poradzą sobie z wjazdem na stromy podjazd ulicy 3 Maja – stwierdza Stanisław Fic, z-ca prezydenta Lublina. – Program jest dobry, ale trzeba wprowadzić do niego poprawki.
Zatorów w centrum, powodowanych przez trajtki, obawiają się także Elżbieta Mącik, z-ca dyrektora Wydziału Strategii i Rozwoju oraz Paweł Bryłowski, szef komisji rozwoju Rady Miasta Lublin. Obydwoje dobrze oceniają program reformy komunikacji, ale nie widzą miejsca dla trolejbusów w centrum. Przypominają o planach przedłużenia deptaka aż do ul. Lipowej. To właśnie Bryłowski, jako prezydent Lublina, stworzył jego pierwszy odcinek.
Inaczej widzi przyszłość centrum Ryszard Pasikowski, były z-ca prezydenta Lublina, który nadzorował powstawanie „Zintegrowanego systemu miejskiego transportu publicznego”.
– Jego zalążki nakreślono już w 1995 r., w tezie zakładającej, że główne szlaki komunikacji miejskiej z dzielnic do centrum będą oparte na trolejbusach – tłumaczy.
– Owszem, teza spotykała się z różnymi opiniami, ale podkreślam, że z punktu widzenia ekologii miasta trolejbusy to najlepsze rozwiązanie.
Autobusy nawet zasilane CNG miały zapewniać komunikację pomiędzy dzielnicami. Kolejnym etapem programu było ograniczenie wjazdu pojazdów osobowych do ścisłego centrum. Miały parkować w miejscach wydzielonych wokół obszaru Stare Miasto – Krakowskie Przedmieście – Lipowa.
– W serce miasta wjeżdżałyby tylko ciche i czyste ekologicznie trolejbusy. One są przyszłością komunikacji miejskiej, bo ropa będzie drożeć, a światowe ceny prądu spadają – dodaje Ryszard Pasikowski. – Popatrzmy na Szwajcarię: Berno, Zurych – oni już dawno wdrożyli takie programy, a trolejbusy wjeżdżają nawet na deptaki. Gdynia idzie ich śladem. W pracach nad reformą komunikacji miejskiej Lublina wzorowałem się na takim modelu.
Ryszard Pasikowski nie uznaje problemów, które martwią Stanisława Fica. W technicznym ujęciu nowoczesny trolejbus asynchroniczny z dodatkowym akumulatorowym zasilaniem jest bardziej mobilny niż pojazd z silnikiem spalinowym.
– Bez problemów pokona wzniesienie 3 Maja, a ta nitka ma kolosalne znaczenie dla transportu miejskiego – dodaje Ryszard Pasikowski. – Powstawanie zatorów nie jest argumentem, bo one powstają już teraz – bez trolejbusów. Rozwiązaniem jest tylko ograniczanie ruchu osobowego. Słupy trakcji nie zniszczą wizerunku miasta – staną po prostu w miejscach słupów oświetleniowych i przejmą także ich funkcje.
Trolejbus czerwony przez ulice mego miasta mknie... Citadis 402 RATP Paris is the best !!!
mario
 
Posty: 91
Dołączył: niedziela, 18 czerwca 2006, 17:03
Lokalizacja: Wejherowo
Avatar użytkownika

Postprzez mario » czwartek, 11 stycznia 2007, 21:32

[quote]– Trolejbusy nadają się na długie trasy, np. obwodnice. W centrum są kolizyjne! – mówi główny architekt Lublina.


Jak osoba o tak kretyńsko niskim poziomie wiedzy może zasiadac na tak waznej dla miasta funkcji? Ech...
Pozdrawiam >>> mario.
NDT
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 2475
Dołączył: czwartek, 12 października 2006, 08:42
Lokalizacja: Gdynia
Avatar użytkownika

Postprzez NDT » piątek, 12 stycznia 2007, 07:12

[quote="mario"][quote]– Trolejbusy nadają się na długie trasy, np. obwodnice. W centrum są kolizyjne! – mówi główny architekt Lublina.


Jak osoba o tak kretyńsko niskim poziomie wiedzy może zasiadac na tak waznej dla miasta funkcji? Ech...


Zgadzam się w 100 procentach. :)
[color=#3366FF]Chronisz środowisko na piątkę z plusem, gdy podróżujesz Gdyńskim trolejbusem![/color]
Jelcz PR110E #821
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1695
Dołączył: wtorek, 25 czerwca 2002, 02:00
Lokalizacja: Lublin
Avatar użytkownika

Re: [Lublin] Trolejbusy znów na Krakowskim?

Postprzez Jelcz PR110E #821 » piątek, 12 stycznia 2007, 17:20

[quote="NDT"]- Ten projekt jest częściowo nietrafiony - mówi radny Paweł Bryłowski (PO) zaznaczając, że większa część pomysłów zapisanych w projekcie jest słuszna. Przypomina jednak o istniejących od kilku lat planach przedłużenia deptaka przynajmniej do 3 Maja, a nawet do Lipowej. Przywrócenie tam tras trolejbusowych koliduje z tymi pomysłami, a także z planami przebudowy pl. Litewskiego. - To jest problem - twierdzi.


Ten człowiek już wycofał trolejbusy z Krakowskiego w 1994 bez tworzenia alternatywnych połączeń, widać jeszcze mu mało. A przecież można tak:

http://transport.asi.pwr.wroc.pl/2-12328.html
NDT
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 2475
Dołączył: czwartek, 12 października 2006, 08:42
Lokalizacja: Gdynia
Avatar użytkownika

Re: [Lublin] Trolejbusy znów na Krakowskim?

Postprzez NDT » piątek, 12 stycznia 2007, 18:49

[quote="Jelcz PR110E #821"][quote="NDT"]- Ten projekt jest częściowo nietrafiony - mówi radny Paweł Bryłowski (PO) zaznaczając, że większa część pomysłów zapisanych w projekcie jest słuszna. Przypomina jednak o istniejących od kilku lat planach przedłużenia deptaka przynajmniej do 3 Maja, a nawet do Lipowej. Przywrócenie tam tras trolejbusowych koliduje z tymi pomysłami, a także z planami przebudowy pl. Litewskiego. - To jest problem - twierdzi.


Ten człowiek już wycofał trolejbusy z Krakowskiego w 1994 bez tworzenia alternatywnych połączeń, widać jeszcze mu mało. A przecież można tak:

http://transport.asi.pwr.wroc.pl/2-12328.html


Oczywiście, że można, ale mu się oczywiście nie chce ruszyć czterech liter, aby coś zrobić w tym kierunku. :/
[color=#3366FF]Chronisz środowisko na piątkę z plusem, gdy podróżujesz Gdyńskim trolejbusem![/color]
Odpowiedz