ABC trolejbusu

Technika trolejbusowa

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

dab
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1236
Dołączył: niedziela, 26 lutego 2006, 17:12
Lokalizacja: Żywiec
Avatar użytkownika

ABC trolejbusu

Postprzez dab » wtorek, 27 lutego 2007, 11:34

Mam pare pytań do znawców trolejbusów bo nigdy nie miałem do czynienia z tymi pojazdami,najbliższe są w Tychach.Interesuje mnie mianowicie czy mają one sprężarki powietrza podobne jak w autobusach napędzane oddzielnym silnikiem elektrycznym,czy pompa wspomagania układu kierowniczego napędzana jest w analogiczny sposób i czy to wszystko chodzi również na postoju.Domyślam się że ogrzewanie jest elektryczne jak w tramwaju.No i jeszcze jak jest realizowana zmiana kierunku jazdy,poprzez zmianę kierunku obrotów silnika elektryczego?
Jelcz PR110E #821
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1696
Dołączył: wtorek, 25 czerwca 2002, 02:00
Lokalizacja: Lublin
Avatar użytkownika

Re: ABC trolejbusu

Postprzez Jelcz PR110E #821 » poniedziałek, 9 kwietnia 2007, 13:53

[quote="dab"]czy mają one sprężarki powietrza podobne jak w autobusach napędzane oddzielnym silnikiem elektrycznym


Tak, jest silnik pomocniczy. Opis konstrukcji chociażby jelcza PR110E znajdziesz na tej stronie http://www.trolejbusy.strefa.pl/

[quote]czy pompa wspomagania układu kierowniczego napędzana jest w analogiczny sposób i czy to wszystko chodzi również na postoju.


2x tak

[quote]Domyślam się że ogrzewanie jest elektryczne jak w tramwaju.


Tak, nagrzewnice bądź nawiewy są zamontowane pod siedzeniami.

[quote]No i jeszcze jak jest realizowana zmiana kierunku jazdy,poprzez zmianę kierunku obrotów silnika elektryczego?


Tak.
dab
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1236
Dołączył: niedziela, 26 lutego 2006, 17:12
Lokalizacja: Żywiec
Avatar użytkownika

Postprzez dab » poniedziałek, 9 kwietnia 2007, 14:11

Dzięki bardzo fajna strona. Interesuje mnie jeszcze jak jest urządzona zajezdnia dla trolejbusów, czy każde stanowisko postojowe ma sieć trakcyjną, czy pojazdy są parkowane i wyciągane za pomocą innych pojazdów.
Jelcz PR110E #821
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1696
Dołączył: wtorek, 25 czerwca 2002, 02:00
Lokalizacja: Lublin
Avatar użytkownika

Postprzez Jelcz PR110E #821 » poniedziałek, 9 kwietnia 2007, 16:12

To zależy od danej zajezdni. Lubelska zajezdnia trolejbusowa Helenów powstała w latach 60-tych XX wieku. Na duży plac wjeżdża się przez myjkę lub bocznym torem omijającym ją, potem tor rozdziela się na bodajże 4 które oplatają cały plac. Aby wjechać na halę, do której wjazdy ustawione są prostopadle do torów postojowych, trzeba ręcznie przełożyć pałąki. Przejeżdżając przez dużą halę można wyjechać na mały plac postojowy, gdzie zwykle stoi rezerwa. Można ją też ominąć torem który z placu głównego otaczając dużą halę prowadzi do małego placu, a dalej już do bramy wyjazdowej z zajezdni.

Wchodząc na moją galerię i wybierając w menu Wyszukaj (adres http://jafm.livenet.pl/bustram/index.php), zaznacz pole "miejsce" a jako wyraz wyszukiwany wpisz 'Helenów', by obejrzeć zdjęcia z zajezdni. Zdjęcie #780 ilustruje główny plac.

Są również zajezdnie, gdzie nie ma sieci, a trolejbusy parkują z pomocą agregatu diesla lub z zasilaniem z baterii oraz takie, gdzie każdy trolejbus ma oddzielny tor. Przykładów pod ręką niestety nie mam.
NDT
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 2483
Dołączył: czwartek, 12 października 2006, 08:42
Lokalizacja: Gdynia
Avatar użytkownika

Postprzez NDT » poniedziałek, 9 kwietnia 2007, 16:54

W Gdyni wygląda to m/w tak, że jest kilka torów trakcji, a trolejbusy stają jeden za drugim. Następnego dnia wyjeżdżają "jak leci". Oczywiście poprzedniego dnia są specjalnie ustawiane. Z tego co pamiętam, to jest jeden oddzielny tor na myjkę, przegląd itp.
[color=#3366FF]Chronisz środowisko na piątkę z plusem, gdy podróżujesz Gdyńskim trolejbusem![/color]
dab
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1236
Dołączył: niedziela, 26 lutego 2006, 17:12
Lokalizacja: Żywiec
Avatar użytkownika

Postprzez dab » wtorek, 10 kwietnia 2007, 11:42

Co to znaczy,że za pomocą diesla? można coś bliżej na ten temat?
NDT
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 2483
Dołączył: czwartek, 12 października 2006, 08:42
Lokalizacja: Gdynia
Avatar użytkownika

Postprzez NDT » wtorek, 10 kwietnia 2007, 11:55

[quote="dab"]Co to znaczy,że za pomocą diesla? można coś bliżej na ten temat?


Niektóre trolejbusy są wyposażone w agregat prądotwórczy Diesla, który umożliwia jazdę bez kontaktu z siecią trakcyjną z prędkością do 40km/h. Takie napędy są także bardzo pomocne w manewrowaniu na zajezdni.
[color=#3366FF]Chronisz środowisko na piątkę z plusem, gdy podróżujesz Gdyńskim trolejbusem![/color]
dab
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1236
Dołączył: niedziela, 26 lutego 2006, 17:12
Lokalizacja: Żywiec
Avatar użytkownika

Postprzez dab » wtorek, 10 kwietnia 2007, 13:51

A czy te linki z tyłu trolejbusu, które trzymają odbieraki prądu są zwijane i rozwijane automatycznie, czy kierowca musi ręcznie składać odbieraki?
NDT
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 2483
Dołączył: czwartek, 12 października 2006, 08:42
Lokalizacja: Gdynia
Avatar użytkownika

Postprzez NDT » wtorek, 10 kwietnia 2007, 14:14

[quote="dab"]A czy te linki z tyłu trolejbusu, które trzymają odbieraki prądu są zwijane i rozwijane automatycznie, czy kierowca musi ręcznie składać odbieraki?


Wszystko dzieje się automatycznie.
[color=#3366FF]Chronisz środowisko na piątkę z plusem, gdy podróżujesz Gdyńskim trolejbusem![/color]
Jelcz PR110E #821
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1696
Dołączył: wtorek, 25 czerwca 2002, 02:00
Lokalizacja: Lublin
Avatar użytkownika

Postprzez Jelcz PR110E #821 » środa, 11 kwietnia 2007, 09:01

[quote="NDT"]Wszystko dzieje się automatycznie.


Co to za bajki opowiadasz? Żaden trolejbus w Gdyni nie ma automatyki pałąków, przypinać do sieci trzeba je ręcznie.

No i które to trolejbusy w Gdyni mają agregat diesla?
Locutus
<i>BusForum</i>
 
Posty: 3502
Dołączył: sobota, 28 grudnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Avatar użytkownika

Postprzez Locutus » środa, 11 kwietnia 2007, 10:20

Jak to: ręcznie? W dwudziestym pierwszym wieku? :o

Pozdrawiam!
LOKI
[url=http://www.pkk.info.pl][color=blue]Platforma Komunikacyjna Krakowa[/color][/url] - najprzyjaźniejsze użytkownikowi forum o krakowskiej komunikacji miejskiej.
dab
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1236
Dołączył: niedziela, 26 lutego 2006, 17:12
Lokalizacja: Żywiec
Avatar użytkownika

Postprzez dab » środa, 11 kwietnia 2007, 10:36

[quote="Jelcz PR110E #821"][quote="NDT"]Wszystko dzieje się automatycznie.


Co to za bajki opowiadasz? Żaden trolejbus w Gdyni nie ma automatyki pałąków, przypinać do sieci trzeba je ręcznie.

No i które to trolejbusy w Gdyni mają agregat diesla?
. Czyli po prostu ciągnie się za te linki i owija je wokół tych bloczków na tylnej ścianie?
Misiek
<i>BusForum</i>
 
Posty: 3166
Dołączył: niedziela, 7 kwietnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Lublin
Avatar użytkownika

Postprzez Misiek » środa, 11 kwietnia 2007, 12:35

Automatycznie wysuwane pałąki są opcją, w Polsce chyba nie stosowaną. AFAIK na Zachodzie automatyka jest często spotykana.
[color=orange]Solarisy Trollino 18 i Urbino 18 III CNG[/color] [color=red]podstawą lubelskiej komunikacji[/color] [color=green]miejskiej![/color]Nie dyskutuj z debiliem. Najpierw sprowadzi Cię do swojego poziomu a potem pokona doświadczeniem.
NDT
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 2483
Dołączył: czwartek, 12 października 2006, 08:42
Lokalizacja: Gdynia
Avatar użytkownika

Postprzez NDT » środa, 11 kwietnia 2007, 15:47

[quote="Jelcz PR110E #821"][quote="NDT"]Wszystko dzieje się automatycznie.


Co to za bajki opowiadasz? Żaden trolejbus w Gdyni nie ma automatyki pałąków, przypinać do sieci trzeba je ręcznie.

No i które to trolejbusy w Gdyni mają agregat diesla?


Przecież ja nie mówię o Gdyni, tylko ogólnie.

[quote="Locutus"]Jak to: ręcznie? W dwudziestym pierwszym wieku? :o


Niestety. Ale w Gdyni już nie długo się to zmieni.

[quote="dab"]Czyli po prostu ciągnie się za te linki i owija je wokół tych bloczków na tylnej ścianie?

Linki ciągnie się w dół, a następnie bębny same ją zwijają.

[quote="Misiek"]Automatycznie wysuwane pałąki są opcją, w Polsce chyba nie stosowaną. AFAIK na Zachodzie automatyka jest często spotykana.

Zgadzam się w 100%.
[color=#3366FF]Chronisz środowisko na piątkę z plusem, gdy podróżujesz Gdyńskim trolejbusem![/color]
michal1142
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 960
Dołączył: sobota, 29 grudnia 2007, 00:31
Lokalizacja: kołobrzeg

Re: ABC trolejbusu

Postprzez michal1142 » piątek, 29 lutego 2008, 13:05

Czy ktoś mi odpowie jak zmienić kierunek jazdy w trojlebusie?Tzn na skrzyżowaniu gdy jedna trakcja idzie na wprost a druga w lewo?
busiarzom stop!!!
Następna strona
Odpowiedz