[Gdynia] Nowatorska zwrotnica usprawnieni ruch

Technika trolejbusowa

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

NDT
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 2483
Dołączył: czwartek, 12 października 2006, 08:42
Lokalizacja: Gdynia
Avatar użytkownika

[Gdynia] Nowatorska zwrotnica usprawnieni ruch

Postprzez NDT » poniedziałek, 23 kwietnia 2007, 18:36

http://gdynia.naszemiasto.pl/wydarzenia/723298.html

[quote]Nowatorską, pierwszą na świecie zwrotnicę trakcji trolejbusowej pozwalającą wyjeżdżać ze skrzyżowania jednocześnie w trzech kierunkach zaprojektował Leszek Stodolski, pracownik wydziału sieci gdyńskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej. Pomysł swój przedstawił już firmie Electroline z Pragi, zajmującej się produkcją nowoczesnych urządzeń trakcyjnych. Czesi wyrazili wstępne zainteresowanie, aby opracować prototyp zwrotnicy. Urządzenie po wprowadzeniu do ruchu oznaczałoby usprawnienie ruchu trolejbusów i liczone w setkach tysięcy złotych oszczędności podczas montowania trolejbusowych sieci trakcyjnych. To kolejny, rewolucyjny pomysł pracowników PKT. Wcześniej jako pierwsi na świecie zaczęli przerabiać niskopodłogowe autobusy na trolejbusy przekładając do nich napęd elektryczny. Oszczędzają w ten sposób na jednym pojeździe ponad 1 mln zł.
- Rzeczy kiedyś wydające się niemożliwe teraz w PKT są na porządku dziennym - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni. - To dlatego, że firma obecnie pracuje na własny rachunek. Dawniej, gdy psuła się sieć trakcyjna, lub coś było nie tak z trolejbusami, zastępowano je na trasie autobusami i zmniejszano częstotliwość kursowania. Odbywało się to oczywiście ze szkodą dla pasażerów. Teraz, aby zapewnić jak największą liczbę kursów trolejbusów, komfort jazdy i niską awaryjność PKT ciągle sięga po nowinki, a w przypadku remontów ulic decyduje się nawet na budowanie tymczasowych sieci trakcyjnych.

To nowość
Leszek Stodolski, pracownik wydziału sieci PKT:
- Trójkierunkowa zwrotnica trakcji trolejbusowej nie jest stosowana obecnie nigdzie na świecie. Aktualnie używane pozwalają jechać na wprost i skręcać dodatkowo jeszcze tylko w jedną stronę, dlatego na skomplikowanych skrzyżowaniach trzeba montować po kilka takich urządzeń. Tymczasem nie są tanie, jedno kosztuje 25 tys. zł. Koncepcyjnie już sprawdziliśmy, że nasz wynalazek bez problemu by działał, a po wyposażeniu takiej zwrotnicy w automatykę i elektrykę oznaczałaby ona oszczędności przy projektowaniu sieci.


Popieram!
[color=#3366FF]Chronisz środowisko na piątkę z plusem, gdy podróżujesz Gdyńskim trolejbusem![/color]
Czesio2
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 80
Dołączył: sobota, 13 maja 2006, 20:03
Lokalizacja: Lublin

Postprzez Czesio2 » poniedziałek, 23 kwietnia 2007, 20:55

Można było przewidzieć że w czasach zwrotnic radiowych z niskim kątem rozjazdu będzie coś takiego możliwe i ktoś na to wpadnie. Mnie to cieszy bo takie coś się pewnie przyda.
Trolejbus czerwony przez ulice mego miasta mknie... Citadis 402 RATP Paris is the best !!!