[Gdynia] Trolejbus pojedzie bez prądu

Technika trolejbusowa

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

NDT
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 2483
Dołączył: czwartek, 12 października 2006, 08:42
Lokalizacja: Gdynia
Avatar użytkownika

[Gdynia] Trolejbus pojedzie bez prądu

Postprzez NDT » czwartek, 16 sierpnia 2007, 11:36

http://miasta.gazeta.pl/trojmiasto/1,35636,4384420.html

[quote]Dziś na gdyńskich ulicach pojawi się nietypowy pojazd - to wyprodukowany w czeskiej Ostrawie trolejbus o napędzie hybrydowym, który może jeździć na ulicach pozbawionych sieci trakcyjnej.

Powodem wizyty nietypowego "trajtka" jest chęć jego przetestowania w gdyńskich warunkach. I nie chodzi tu tylko o możliwość jazdy bez drutów, ale także o fakt, że trolejbus z Ostrawy jest przegubowy. Ostatnie tego typu pojazdy jeździły u nas ponad pięć lat temu. Z tego powodu nową zajezdnię trolejbusową w Gdyni Leszczynkach zbudowano z myślą o obsłudze tylko i wyłącznie standardowych 12-metrowych trolejbusów. - Zobaczymy, czy bez problemu można w niej zbazować przegubowy, 18-metrowy pojazd - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni. Poza tym pojazd zostanie przetestowany głównie na liniach 23 i 24, które pokonują duże wzniesienia na ul. Wielkopolskiej.

Hybrydowy napęd zostanie natomiast sprawdzony w Sopocie. Ponieważ elementem programu rozwoju gdyńskiej sieci trolejbusowej jest zamiana na trolejbus linii 181 z kurortu do Kaczych Buków, konieczne będzie użycie hybrydowych pojazdów do pokonania leśnego odcinka ul. Sopockiej pomiędzy Karwinami a Brodwinem. Budowa trakcji jest tam niemożliwa (to teren Parku Krajobrazowego). - Projekt jest niezwykle ciekawy, dlatego chcemy sprawdzić go w praktyce - mówi wiceprezydent Sopotu Paweł Orłowski. - Byłoby to pierwsze takie rozwiązanie w Polsce - dodaje. Testy trolejbusu potrwają tydzień.
[color=#3366FF]Chronisz środowisko na piątkę z plusem, gdy podróżujesz Gdyńskim trolejbusem![/color]
vecto
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 511
Dołączył: środa, 8 lutego 2006, 14:51
Lokalizacja: Lublin

Postprzez vecto » czwartek, 16 sierpnia 2007, 16:03

I jak tam wrażenia z jazdy tą hybrydą? Czy nie uważacie, że trolejbus, który ma silnik diesla całkowicie wyklucza aspekt ekologiczny tych pojazdów? Może lepiej (wzorem MPK Lublin) wyposażać trolejbusy w dodatkowe akumulatory? ( coś takiego http://www.youtube.com/watch?v=mtjglnsFqp0)
NDT
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 2483
Dołączył: czwartek, 12 października 2006, 08:42
Lokalizacja: Gdynia
Avatar użytkownika

Postprzez NDT » czwartek, 16 sierpnia 2007, 16:39

[quote="vecto"]I jak tam wrażenia z jazdy tą hybrydą? Czy nie uważacie, że trolejbus, który ma silnik diesla całkowicie wyklucza aspekt ekologiczny tych pojazdów? Może lepiej (wzorem MPK Lublin) wyposażać trolejbusy w dodatkowe akumulatory? ( coś takiego http://www.youtube.com/watch?v=mtjglnsFqp0)


Wrażeń nie znam, bo nie jestem w Gdyni, ale "Silnik elektryczny pracuje bardzo cicho, przez co w przedniej części pojazdu jest praktycznie nie słyszalny. W trakcie jazdy na napędzie spalinowym komfort jazdy w tym zakresie spada, ale nie można powiedzieć, aby dźwięk silnika był zbytnio uciążliwy." Dodatkowo [quote="KKT"]Pojazd o numerze inwentarzowym 3801 na codzień eksploatowany jest w czeskiej Ostravie. Pojazd został wyprodukowany w 2005 roku, jednak do ruchu liniowego wprowadzony został na początku 2006 roku. Wyposażony jest on w silnik trakcyjny o mocy 250kW umieszczony pod siedzeniami, mniej więcej na wysokości trzecich drzwi. W sytuacjach awaryjnych trolejbus może korzystać z agregatu prądotwórczego o mocy 100kW (identyczny jak w testowanym wcześniej w Gdyni Trollino 12AC dla Opavy). Ten z kolei ulokowany został w wieży silnikowej, w tylnej części pojazdu. Dodatkowo część osprzętu elektrycznego przeniesiono na dach, a całość przykrywają estetyczne osłony. Na płaskim terenie dieselagragat pozwala na jazdę ze średnią prędkością 40km/h, na wzniesieniach jednak moc agregatu okazuje się nie wystarczająca i trolejbus wdrapuje się na nie z minimalną prędkością - 20km/h. Wedle zapewnień przedstawicieli producenta, na napędzie spalinowym pojazd zużywa 45-47 litrów paliwa na 100km, a więc nieco więcej niż autobus. Zasięg pojazdu na jednym zbiorniku paliwa to ok. 200km. Testowane Trollino wyposażone jest również w półautomatyczne odbieraki firmy Lekov, dzięki którym możliwe jest ich ściąganie bezpośrednio z kabiny kierowcy. Solaris wyposażony jest też w klimatyzację kabiny kierowcy, a na pokład może zabrać 132 osoby, z czego aż 49 na miejscach siedzących. (...) Pewną ciekawostką jest wyświetlacz kierunkowy umieszczony z boku członu B. Podzielony jest on na dwie części: z lewej strony trzecich drzwi znajduje się wyświetlacz nr linii, z prawej natomiast wyświetla się kierunek. W trakcie testów 3801 spotkać będzie można głównie na liniach 23 i 24. Ciekawostkę stanowi fakt, że 15.08.2007 będzie on wykorzystywał w ruchu liniowym napęd spalinowy kursując jako linia 23 ulicą Władysława IV i al. Zwycięstwa "pod prąd". Planuje się również skierować trolejbus do obsługi linii autobusowej nr 181, co ma związek z planami zastąpienia jej w przyszłości przez linię trolejbusową nr 33. Poza walorami trakcyjnymi sprawdzona zostanie również zdolność obsługi pojazdów przegubowych w nowej bazie PKT na Leszczynkach. Jeżeli testy wypadną pozytywnie bardzo możliwy jest zakup tego typu pojazdów (choć z zapewne z mocniejszym dieselagregatem) do obsługi wspomnianej już linii 33. Poniżej prezentujemy zdjęcia z pierwszych dni jazd testowych w Gdyni. Na ostatnich z nich widoczne jest zapełnienie pojazdu w kursie linii 24 w dniu 14.08.2007 o godz. 15.27 ze Stoczni Gdynia oraz w dniu 15.08.2007 na linii 23 w kursie o godz. 9.10 z Kaczych Buków, które dość sugestywnie wskazują na potrzebę wprowadzenia pojazdów wielkopojemnych także na innych gdyńskich liniach trolejbusowych.


Z tego co słyszałem dodatkowe akumulatory kompletnie nie sprawdzają się w gdyńskich warunkach (w pełni naładowane starczają zaledwie na ok. 30 minut jazdy). Aspektu ekologicznego raczej nie wyklucza, bo jak wiadomo, agregat będzie używany tylko w wyjątkowych sytuacjach.
[color=#3366FF]Chronisz środowisko na piątkę z plusem, gdy podróżujesz Gdyńskim trolejbusem![/color]
vecto
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 511
Dołączył: środa, 8 lutego 2006, 14:51
Lokalizacja: Lublin

Postprzez vecto » czwartek, 16 sierpnia 2007, 16:45

[quote]Z tego co słyszałem dodatkowe akumulatory kompletnie nie sprawdzają się w gdyńskich warunkach (w pełni naładowane starczają zaledwie na ok. 30 minut jazdy).

Z tego co słyszałem lubelski 752 może przejechać na maksymalnie naładowanych akumulatorach około 6-8 km. To mało? Idealnie nadawałby się do jazdy w centrum Lublina gdzie trakcji narazie nie będzie.
[quote]Aspektu ekologicznego raczej nie wyklucza, bo jak wiadomo, agregat będzie używany tylko w wyjątkowych sytuacjach

Trolejbus z dodatkowym napędem jest o wiele droższy (nawet do 200 000zł) od tradycyjnego. Czy w takim razie ma sens stosowanie dodatkowego napędu w "wyjątkowych sytuacjach"(zerwanie trakcji, wypadek blokujący pas pod siecią, brak prądu)? Takowe zdarzają się nieczęsto. Zresztą w artykule jest napisane:
[quote]Ponieważ elementem programu rozwoju gdyńskiej sieci trolejbusowej jest zamiana na trolejbus linii 181 z kurortu do Kaczych Buków, konieczne będzie użycie hybrydowych pojazdów do pokonania leśnego odcinka ul. Sopockiej pomiędzy Karwinami a Brodwinem. Budowa trakcji jest tam niemożliwa (to teren Parku Krajobrazowego)

Skoro to Park Krajobrazowy tym bardziej przydałyby się ekologiczne akumulatory.

Pozatym Trollino 18AC jest wyposażony w agregat o mocy zaledwie 136 KM(identycznie jak T12AC) co srawia, że może porusza się po płaskim terenie niespełna 40 km/h a pod górke jeszcze mniej.
NDT
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 2483
Dołączył: czwartek, 12 października 2006, 08:42
Lokalizacja: Gdynia
Avatar użytkownika

Postprzez NDT » czwartek, 16 sierpnia 2007, 18:40

[quote="vecto"]Z tego co słyszałem lubelski 752 może przejechać na maksymalnie naładowanych akumulatorach około 6-8 km. To mało? Idealnie nadawałby się do jazdy w centrum Lublina gdzie trakcji narazie nie będzie.


Jak dla Gdyni to mało, bo ma ona układ podłużny, więc trolejbus z takim akumulatorem przejechałby przez jedną, może dwie ulice.

[quote="vecto"]Trolejbus z dodatkowym napędem jest o wiele droższy (nawet do 200 000zł) od tradycyjnego. Czy w takim razie ma sens stosowanie dodatkowego napędu w "wyjątkowych sytuacjach"(zerwanie trakcji, wypadek blokujący pas pod siecią, brak prądu)? Takowe zdarzają się nieczęsto.


Problem polega właśnie w tym co wymieniłeś. Te "wyjątkowe sytuacje" zdarzają się coraz częściej. Spowodowane jest to m.in. gwałtownymi zmianami pogodowymi, wzrostem natężenia ruchu (więcej zerwań trakcji, więcej awarii) lub chociażby ciągłymi remontami, które skutecznie blokują gdyńskie "trajtki".

[quote="vecto"]Skoro to Park Krajobrazowy tym bardziej przydałyby się ekologiczne akumulatory.


Mam pytanie: Czy akumulatory ładują się podczas jazdy, czy w zajezdni? Bo droga przez PK jest dość długa i jazda na akumulatorach nie zdała by się na wiele. Poza tym dobrze znane są przypadki częstych awarii i przegrzania takich akumulatorów (droga z Sopotu do Kaczych Buków wiedzie przez strome wzniesienia).

[quote="vecto"]Pozatym Trollino 18AC jest wyposażony w agregat o mocy zaledwie 136 KM(identycznie jak T12AC) co srawia, że może porusza się po płaskim terenie niespełna 40 km/h a pod górke jeszcze mniej.

Na akumulatorach poruszałby się jeszcze wolniej.

Ogólnie ujmując każdy z nas ma swoje racje. ;) W Gdyni myślano nad akumulatorami, ale po analizie zrezygnowano z nich, więc coś z nimi jest nie tak. :)
[color=#3366FF]Chronisz środowisko na piątkę z plusem, gdy podróżujesz Gdyńskim trolejbusem![/color]
mario
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 91
Dołączył: niedziela, 18 czerwca 2006, 17:03
Lokalizacja: Wejherowo
Avatar użytkownika

Postprzez mario » czwartek, 16 sierpnia 2007, 21:34

Sprawa jest bardzo prosta. Różnica w cenie zakupu pojazdu z dodatkowymi akumulatorami i dodatkowym silnikiem spalinowym jest tak niewielka, że lepiej kupić coś bardziej mocniejszego. Ponadto silnik spalinowy zajmuje o wiele mniej miejsca. Pozatym są już dostepne silniki (pomocnicze) o mocy dwa razy większej niż prezentowany w testowym trollino, więc problem braku mocy znika.
Pozdrawiam >>> mario.
vecto
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 511
Dołączył: środa, 8 lutego 2006, 14:51
Lokalizacja: Lublin

Postprzez vecto » sobota, 18 sierpnia 2007, 09:04

[quote="NDT"]Mam pytanie: Czy akumulatory ładują się podczas jazdy, czy w zajezdni? Bo droga przez PK jest dość długa i jazda na akumulatorach nie zdała by się na wiele. Poza tym dobrze znane są przypadki częstych awarii i przegrzania takich akumulatorów (droga z Sopotu do Kaczych Buków wiedzie przez strome wzniesienia).

Akumulatory oczywiście ładują się podczas jazdy. Przegrzanie jest nie możliwe, ponieważ takie trolejbusy posiadają wydajne chłodzenie układu elektrycznego i akumulatorów.
[quote="NTD"]Problem polega właśnie w tym co wymieniłeś. Te "wyjątkowe sytuacje" zdarzają się coraz częściej. Spowodowane jest to m.in. gwałtownymi zmianami pogodowymi, wzrostem natężenia ruchu (więcej zerwań trakcji, więcej awarii) lub chociażby ciągłymi remontami, które skutecznie blokują gdyńskie "trajtki".

Te remonty to może bym i uznał. W tym roku w Lublinie mieliśmy dwa, które uniemożliwiły przejazd trolejbusów. Jednak aby zapewnić ciągłość ruchu, trzeba było mieć w szczytowym momencie około 30 takich pojazdów (co stanowi 3/4 taboru liniowego).
Co do sytuacji wyjątkowych, to takie zdarzyły się raptem kilka razy od początku roku.

[quote="NDT"]Na akumulatorach poruszałby się jeszcze wolniej.

Akulatorowe Trollino w Rzymie także mogą poruszać się 40 km/h.


Tymczasem w Lublinie: http://gw.livenet.pl/kmlublin/4images/d ... age_id=556
Odpowiedz