Porównanie "Trolejbus vs Autobus vs Tramwaj"

Technika trolejbusowa

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

Misiek
<i>BusForum</i>
 
Posty: 3157
Dołączył: niedziela, 7 kwietnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Lublin
Avatar użytkownika

Postprzez Misiek » piątek, 9 listopada 2007, 21:20

[quote="Matlik"][quote="Misiek"][quote="Matlik"]Co do ropy to mi się wydaje, że nie ona tak drastycznie rośnie, tylko dolar słabnie i dlatego teraz jest po 90 USD za baryłkę.


Nie masz racji. Rośnie cena ropy z uwagi na zwiększony popyt na ten surowiec, spowodowany m. in. uprzymysłowieniem Chin i wzrostem motoryzacji w tamtym rejonie świata. To że dolar jest słaby, skutkuje tym, że nie odczuwamy prawie wcale podwyżek cen ropy na stacjach beznzynowych. Gdyby kurs dolara był jak dawniej, np 3.80 PLN za 1 USD, to na pewno ceny benzyny wzrosłyby na stacjach.
Jeśli weźmiemy to 3.80 to pomnożone przez 40 to daje 152 zł za baryłkę. Obecny kurs to ok. 2.40 razy 90 to jest 216 zł za baryłkę. Czyli cena nie rośnie aż tak drastycznie. Należy pamiętać, że dolar zahaczał o granicę 4 zł. Co do twoich słów zgadzam się, ale z dolarem jak piszę.


Cena ropy w PLN nie rośnie. Jednak cena ropy w walucie za którą ją się kupuję (USD) rośnie.
[color=orange]Solarisy Trollino 18 i Urbino 18 III CNG[/color] [color=red]podstawą lubelskiej komunikacji[/color] [color=green]miejskiej![/color]Nie dyskutuj z debiliem. Najpierw sprowadzi Cię do swojego poziomu a potem pokona doświadczeniem.
Aron
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 4809
Dołączył: czwartek, 4 września 2003, 02:00
Lokalizacja: Lublin
Avatar użytkownika

Postprzez Aron » piątek, 9 listopada 2007, 21:26

[quote="Misiek"]
Cena ropy w PLN nie rośnie. Jednak cena ropy w walucie za którą ją się kupuję (USD) rośnie.

Ale cena ostateczna na stacji niekoniecznie rośnie szybciej niż średnia pensja w .pl
http://www.pkslublin.jpg.pl/ - fotogaleria autobusów i busów z Lubelszczyzny.
Aron
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 4809
Dołączył: czwartek, 4 września 2003, 02:00
Lokalizacja: Lublin
Avatar użytkownika

Postprzez Aron » piątek, 9 listopada 2007, 21:29

[quote="vecto"]
W USA za autobus czy ciężarówkę napędzaną CNG można otrzymać 50 000 USD ulgi, a za stację tankowania nawet 100 000. Tymczasem co w Polsce robi się aby promować ekologiczny transport? Niewiele...

W Polsce ( i w UE) po prostu robi się zadymy ekologiczne ( Rospuda) a w USA są konkrety.



[quote]Może i dziwne. Wejdz sobie w dział przetargi i poszperaj.


Może jakaś promocja była?
http://www.pkslublin.jpg.pl/ - fotogaleria autobusów i busów z Lubelszczyzny.
Misiek
<i>BusForum</i>
 
Posty: 3157
Dołączył: niedziela, 7 kwietnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Lublin
Avatar użytkownika

Postprzez Misiek » piątek, 9 listopada 2007, 21:40

[quote="Aron"][quote="Misiek"]
Cena ropy w PLN nie rośnie. Jednak cena ropy w walucie za którą ją się kupuję (USD) rośnie.

Ale cena ostateczna na stacji niekoniecznie rośnie szybciej niż średnia pensja w .pl


twoja wypowiedź nijak się ma do zacytowanego przez ciebie fragmentu.
[color=orange]Solarisy Trollino 18 i Urbino 18 III CNG[/color] [color=red]podstawą lubelskiej komunikacji[/color] [color=green]miejskiej![/color]Nie dyskutuj z debiliem. Najpierw sprowadzi Cię do swojego poziomu a potem pokona doświadczeniem.
Aron
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 4809
Dołączył: czwartek, 4 września 2003, 02:00
Lokalizacja: Lublin
Avatar użytkownika

Postprzez Aron » sobota, 10 listopada 2007, 07:58

[quote="Misiek"]twoja wypowiedź nijak się ma do zacytowanego przez ciebie fragmentu.


Bo dla nas najważniejsza jest ostateczna cena benzyny na stacji w stosunku do zarobków. Czyż nie?
Przecież były już czasy, gdy benzyna na stacji była po 4.50 i wyżej, a ropa na giełdzie wtedy była po 70 dolarów.
http://www.pkslublin.jpg.pl/ - fotogaleria autobusów i busów z Lubelszczyzny.
Misiek
<i>BusForum</i>
 
Posty: 3157
Dołączył: niedziela, 7 kwietnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Lublin
Avatar użytkownika

Postprzez Misiek » sobota, 10 listopada 2007, 10:10

[quote="Aron"][quote="Misiek"]twoja wypowiedź nijak się ma do zacytowanego przez ciebie fragmentu.


Bo dla nas najważniejsza jest ostateczna cena benzyny na stacji w stosunku do zarobków. Czyż nie?
Przecież były już czasy, gdy benzyna na stacji była po 4.50 i wyżej, a ropa na giełdzie wtedy była po 70 dolarów.


I tak zacytowałeś nie tą wypowiedź, która się tyczy tego rozważania :] EOT.

Z innej beczki. W artykule, słusznie zauważono, że trolejbusy znacznie mniej zużywają tarcze i klocki hamulcowe oraz że nie ma potrzeby wymiany i utylizacji (czyli dodatkowych kosztów) oleju. To w połązeniu z brakiem spalin w miejscu gdzie trajtki jeżdżą, mniejszymi oporami toczenia (a co za tym idzie mniejszym zużyciem opon, rzadsze wymiany i rzadsza ich utylizacja) oraz znacznie niższym poziomem hałasu emitowanym przez trolejbus w porównaniu do autobusu zasilanego CNG, nie wspominając już o Dieslu są argumentami przemawiającymi znacznie na korzyść tego środka transpotu nad autobusem i znacznie przwyższającymi wady tego środka transportu.
[color=orange]Solarisy Trollino 18 i Urbino 18 III CNG[/color] [color=red]podstawą lubelskiej komunikacji[/color] [color=green]miejskiej![/color]Nie dyskutuj z debiliem. Najpierw sprowadzi Cię do swojego poziomu a potem pokona doświadczeniem.
Izzy
 
Posty: 406
Dołączył: wtorek, 18 czerwca 2002, 02:00
Lokalizacja: Warszawy
Avatar użytkownika

Postprzez Izzy » sobota, 10 listopada 2007, 16:28

Brdzo dobry artykuł.
Jednak po przemyśleniu dochodzę do wniosku, że artykuł powinien porównywac tramwaje do trolejbusów. Bo o niższym koszcie eksploatacji autobusów i większej elastyczności wiadomo od zawsze.
W UK od jakiegoś czasu sporo się pisze o nowych sysytemach trolejbusowych a cała ta dyskusja zaczyna się od tego, że duże miasta nie mogą opierać się tylko na autobusach. W Leeds projekt super tarmwaju zamianiono na projekt trolejbusów ze względu na koszty. Innym argumentem jest to, że obecnie syatemy trolejbusowe takie jak w niektórych miastach francji z dwu przegubowymi pojazdami zaczyna być brany pod uwagę jako realny substytut tramwaju. W hiszpani (nie pamiętam w jakim mieście) ma zostać zastosowany trolejbus z optycznym systemem prowadzenia pojazdu Simensa który nie wymaga specjalnych dróg dla trolejbusów a jedynie specjalne linie prowadzące w jezdni. I takie systemy są realnym przełomem bo bez konieczności budowania torowisk ani specjalnych dróg z pojazdami o dużej pojemności można mieć "prawie" tramwaj za cenę kilkakrotnie niższą.
Takie rozwiązanie oczywiście nie nadaje się do małych miast bo budowa infrastruktury jest kosztem ogromnym ale w dużych aglomeracjach na głównych ciągach komunikacyjnych jest to rozwiązanie przyszłości i dlatego w UK w tej chwili poza Leeds w kilku miastach rożważa się wprowadzenie takich sytemów.

P.S.
Informacja dla coponiektórych zaściankowych kolegów "ŚWIAT NIE KOŃCZY SIĘ W LUBLINIE ANI NAWET W CAŁYM LUBELSKIM SĄ JESZCE INNE MIAST, INNE WOJEWÓDZTWA I UWAGA INNE KRAJE"
Koniec informacji.
Radosław Mroczkowski
Misiek
<i>BusForum</i>
 
Posty: 3157
Dołączył: niedziela, 7 kwietnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Lublin
Avatar użytkownika

Postprzez Misiek » sobota, 10 listopada 2007, 19:46

[quote="Izzy"]W hiszpani (nie pamiętam w jakim mieście) ma zostać zastosowany trolejbus z optycznym systemem prowadzenia pojazdu Simensa który nie wymaga specjalnych dróg dla trolejbusów a jedynie specjalne linie prowadzące w jezdni.


To ciekawe rozwiązanie. Czy w tym przypadku nie są potrzebne druty nad jezdnią? Jeśli tak, to co w przypadku, gdy któryś z takich trolejbusów ulegnie awarii? Czy pozostałe będą w stanie go ominąć?
[color=orange]Solarisy Trollino 18 i Urbino 18 III CNG[/color] [color=red]podstawą lubelskiej komunikacji[/color] [color=green]miejskiej![/color]Nie dyskutuj z debiliem. Najpierw sprowadzi Cię do swojego poziomu a potem pokona doświadczeniem.
Kroelewicz
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1421
Dołączył: niedziela, 25 grudnia 2005, 21:00
Lokalizacja: Lisboa
Avatar użytkownika

Postprzez Kroelewicz » sobota, 10 listopada 2007, 20:17

[quote="Izzy"](...)I takie systemy są realnym przełomem bo bez konieczności budowania torowisk ani specjalnych dróg z pojazdami o dużej pojemności można mieć "prawie" tramwaj za cenę kilkakrotnie niższą.(...)

Problem z tego typu rozwiązaniami pojawia się na nawierzchni - pojazdy z systemem prowadzenia (rolki, optyka) jeżdżą po dokładniem tym samym torze jazdy produkując koleiny (problem bodajże Nancy i ich pseudotramwaju).
Poprzednia strona
Odpowiedz