"Busiarze" - co o nich sądzisz?

Przedsiębiorstwa przewozowe w komunikacji międzymiastowej

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

rzaraz
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1810
Dołączył: wtorek, 15 kwietnia 2014, 17:33

Re:

Postprzez rzaraz » piątek, 17 marca 2017, 19:26

Nie odwracaj łaskawie kota ogonem, Sam podałeś przykład połączeń z Łodzi do Radomia, Nie sądzę, abyś nie wiedział, że te miasta leżą w innych województwach...

Ale w ogóle na każdym szczeblu dotowane połączenia przydałyby się.


_________________
http://miastaikomunikacja.wordpress.com
kpc21
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 759
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

Re:

Postprzez kpc21 » sobota, 18 marca 2017, 00:04

No tak, ale ty zacząłeś podawać małe miasta, do których całkowicie normalny jest brak połączeń międzyregionalnych. Jakby taki pociąg dalekobieżny zatrzymywał się w każdej dziurze, to jechałby po prostu dużo dłużej.

Natomiast problem jest z pociągami (i w ogóle połączeniami) "transgranicznymi" przez granice województw. O charakterze regionalnym.
rzaraz
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1810
Dołączył: wtorek, 15 kwietnia 2014, 17:33

Re: Re:

Postprzez rzaraz » sobota, 18 marca 2017, 07:46

kpc21 napisał(a):No tak, ale ty zacząłeś podawać małe miasta, do których całkowicie normalny jest brak połączeń międzyregionalnych.


Dla Ciebie normalny. Dlamnie jak najbardziej nienormalne. Żadne z miast, które podałem, nie było małe. Najmniejsze jakie podałem do Zgorzelec, który od bidy można nazwać małym, ale przecież najmniejsze miasto w Polsce jest ponad 30 razy mniejsze. Poza tym reszta to byłe miasta wojewódzkie. To miasta co najmniej średniej wielkości.


Jakby taki pociąg dalekobieżny zatrzymywał się w każdej dziurze, to jechałby po prostu dużo dłużej.


Oświecę Cię najwidoczniej, ale pociągi rangi TLK zatrzymują się w niemal każdym mieście na trasie. Nawet w takich poniżej 10 tys. mieszkanców i nikt nie robi z tego wielkiego problemu. Problem jest natomiast inny. Wiele miast połączeń kolejowych nie ma wcale. A w Polsce jest największe miasto w UE, które nie ma połączenia kolejowego...
Rozwiązaniem tego problemu byłyby dotowane połączenia autobusowe ponadregionalne.

Natomiast problem jest z pociągami (i w ogóle połączeniami) "transgranicznymi" przez granice województw. O charakterze regionalnym.


Problem taki mają tylko spółeczki regionalne, ponieważ województwo może dotować tylko dotacje do tzw. stacji stykowej. Ale PR wychodzi obronną ręką z tego problemu, robiąc tzw. połączenia klejone. Przykłądem tego jest pociąg z Katowice - Busko Zdrój.
Ponadto pociąg pomiędzy województwami z oczywistych względów nie jest regionalnym.

BTW, mam wrażenie, że wypowiadasz się w temacie, o którym nie masz zielonego pojęcia....



_________________
http://miastaikomunikacja.wordpress.com
kpc21
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 759
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

Re:

Postprzez kpc21 » sobota, 18 marca 2017, 16:13

Spółki nie mają tu tak naprawdę znaczenia. Technicznie nie ma przeciwwskazań, by takie połączenie stykowe na całości trasy obsługiwała spółka jednego z województw lub by było ono obsługiwane naprzemiennie przez obie spółki.

Problemem jest brak woli zorganizowania takich połączeń, zawarcia stosownych uzgodnień ze strony samorządów.

I ten sam problem - na dużo większą skalę, także w relacjach międzypowiatowych - pojawi się po wejściu w życie ustawy według obecnego projektu.
rzaraz
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1810
Dołączył: wtorek, 15 kwietnia 2014, 17:33

Re:

Postprzez rzaraz » niedziela, 19 marca 2017, 07:31

Problem jest prawny. Województwo nie moze obecnie dotować przewozów w innym województwie.

Natomiast obecnie jest przygotowywany nowey projekt ustawy, o czym wspomniałem w odpowiednim wątku.


_________________
http://miastaikomunikacja.wordpress.com
kpc21
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 759
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

Re: Re:

Postprzez kpc21 » niedziela, 19 marca 2017, 14:25

rzaraz napisał(a):Problem jest prawny. Województwo nie moze obecnie dotować przewozów w innym województwie.

To jakim prawem gmina Andrespol dotuje linie autobusowe, których większość trasy znajduje się w granicach miasta Łodzi? :) Gmina Tuszyn zresztą podobnie, choć tam jest już inna proporcja.

Zresztą wystarczyło podzielić koszty między województwa proporcjonalnie do kilometrów pokonywanych przez pociąg na obszarze każdego z nich i nie byłoby problemu.
rzaraz
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1810
Dołączył: wtorek, 15 kwietnia 2014, 17:33

Re:

Postprzez rzaraz » niedziela, 19 marca 2017, 14:40

Ja pisałem o województwach, a Ty o gminach. Być moze prawo to dotyczy województw. Fakt jest, że województwo mazowieckie moze dotować jedynie przewozy do Skierniewic, Małkini, Łowicza, Kutna, itp. Stacje stykowe. Inne województwa też się nie wychylają. Oczywiście zdarzają się połączenie komercyjne jak KM z W-wy do Trójmiasta i Krakowa, czy ŁKA do W-wy. Ale do nich województw nie dopłacają.



_________________
http://miastaikomunikacja.wordpress.com
Matlik
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1554
Dołączył: poniedziałek, 18 września 2006, 20:48
Lokalizacja: Warszawa
Avatar użytkownika

Re:

Postprzez Matlik » niedziela, 19 marca 2017, 18:01

Oczywiście, że dopłacają tylko nie wprost :)
kpc21
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 759
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

Re: Re:

Postprzez kpc21 » niedziela, 19 marca 2017, 20:52

rzaraz napisał(a):Ja pisałem o województwach, a Ty o gminach. Być moze prawo to dotyczy województw.

Prawo jest dokładnie to samo w obu przypadkach.

A biorąc pod uwagę, że te pociągi jeżdżą pełne, raczej nie wymagają one dopłacania (poza refundacją ulg ustawowych). Jeszcze niedawno nawet pociągi PKP IC na tej trasie były rentowne, a obecnie uczyniono z nich połączenia użyteczności publicznej bodaj tylko dlatego, że obsługiwane są pociągami, które tylko na tego typu połączeniach mogą jeździć (Darty). Albo ze względu na to, że było ryzyko, że gdyby nie to, zniknęłyby na nim ulgi ustawowe (pierwotna wersja omawianej w tym wątku ustawy).
rzaraz
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1810
Dołączył: wtorek, 15 kwietnia 2014, 17:33

Re: Re:

Postprzez rzaraz » poniedziałek, 20 marca 2017, 07:49

Matlik napisał(a):Oczywiście, że dopłacają tylko nie wprost :)


Korzystają z tej samej bazy, co i dotowane pociągi. Ale czy to jest dopłacanie, to sprawa debat dla księgowych...


kpc21 napisał(a):Prawo jest dokładnie to samo w obu przypadkach.



Mylisz się. Poczytaj sobie o problemie "wojewódzkich przewozów pasażerskich", zanim ponownie zabierzesz głos w kwestii, o której nie masz zielonego pojęcia...




_________________
http://miastaikomunikacja.wordpress.com
kpc21
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 759
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

Re:

Postprzez kpc21 » wtorek, 21 marca 2017, 02:17

No to pokaż mi konkretne przepisy, o których mowa.

Problem znam, ale nie widzę, by problemem za nim stojącym były przepisy. Jest nim brak chęci porozumienia się samorządów. Albo brak powodzenia w tych porozumieniach.
rzaraz
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1810
Dołączył: wtorek, 15 kwietnia 2014, 17:33

Re:

Postprzez rzaraz » wtorek, 21 marca 2017, 07:49

Podanie Ci na tacy przepisu jest bezcelowe. Ważniejsza jest jego interpretacja przez PKP PLK. A ona jest taka, że nie wpuści żadnego dotowanego pociągu spółeczki wojewódzkiej poza stacje stykowe.

A gdyby województwa chciały sie dogadać, to nie rozbijałyby celowo Przewozów Regionalnych, których były właścicielem (czy są teraz, to nie wiem) i nie tworzyły spółeczek wojewódzkich. Ale wtedy posadek dla swoich rodzin i znajomych nie byłoby...


_________________
http://miastaikomunikacja.wordpress.com
pavlos
 
Posty: 21
Dołączył: piątek, 16 lipca 2010, 10:18

Re:

Postprzez pavlos » wtorek, 21 marca 2017, 22:08

Województwa nie tworzą spółek ze względu na posady dla rodzin. Mają niereformowalnego molocha, którego teoretycznie są współwłaścicielami, ale przez rozdrobnioną strukturę własnościową trudno nim zarządzać i cokolwiek od niego wyegzekwować. Wskutek czego główną rolę odgrywają w nim wąsaci zwiąchole, a dobro pasażera jest na ostatnim miejscu.
rzaraz
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1810
Dołączył: wtorek, 15 kwietnia 2014, 17:33

Re: Re:

Postprzez rzaraz » środa, 22 marca 2017, 07:54

pavlos napisał(a):Województwa nie tworzą spółek ze względu na posady dla rodzin.


:D
Z tym podejście możesz się starać o stanowisko rzecznika w jakimiś województwie. Natomiast prawda jest zupełnie inna...


_________________
http://miastaikomunikacja.wordpress.com
Poprzednia strona