Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Finlandia. W 2019 roku zginęło 27 rowerzystów

infobike
09.03.2020 07:58
0 Komentarzy

W2019 roku w Finlandii w wypadkach drogowych zginęło 27 rowerzystówi 12 pieszych. Łącznie we wszystkich wypadkach zginęło 237 osób.Dla porównania w Polsce w 2019 roku zginęło na drogach 2 897 osób,czyli ponad 10 razy więcej. W 2018 roku na polskich drogach zginęło 220 rowerzystów.

27ofiar wśród rowerzystów

Wubiegłym roku w ruchu drogowym na terenie Finlandii zginęło 12pieszych, najmniej w historii prowadzonych rejestrów. W Helsinkachpo raz pierwszy od lat 60. ubiegłego wieku nie zginął żadenpieszy – wynika z opublikowanych w piątek statystyk.

Jakpodano w raporcie Fińskiego Instytutu Badania Wypadków Drogowych(OTI), w 2019 roku w Finlandii – według wstępnych danych – doszłodo 220 śmiertelnych wypadków drogowych (w tym ok. 40, w którychofiarami byli piesi lub rowerzyści). We wszystkich zginęłołącznie 237 osób. Wśród pieszych uczestników ruchu życie wwypadkach straciło 12 osób (o dziesięć mniej niż rok wcześniej),zginęło też 27 rowerzystów (o ośmiu więcej).

Liczbaofiar wśród pieszych maleje

Napodstawie rocznych statystyk nie można wyciągać daleko idącychwniosków, ale liczba wypadków z udziałem pieszych maleje stopniowojuż od wielu lat” – przyznał dyrektor bezpieczeństwa ruchu wOTI Kalle Parkkari. Jego zdaniem ten pozytywny zwrot wynikanajprawdopodobniej m.in. z obniżenia dozwolonej prędkości naobszarach zabudowanych.

Niestetyliczba wypadków z udziałem rowerzystów nie spadła w ten samsposób. Potrzeba działań dodatkowych, np. rozbudowyinfrastruktury” – zaznaczył.

WedługOTI najczęstsze wypadki to wypadnięcia z jezdni (ok. 70 zdarzeń),do których dochodzi zazwyczaj na mniejszych drogach na prowincjialbo drogach dojazdowych. Drugą kategorią typowych wypadków sączołowe zderzenia (68). Stan kierującego pojazdem, związany np. zużyciem środków odurzających, chorobą czy zmęczeniem, byłprzyczyną ponad 70 proc. śmiertelnych wypadków samochodowych.

WHelsinkach nie zginął żaden pieszy

Zkolei ze statystyk miasta Helsinki wynika, że w 2019 roku w ruchu naulicach fińskiej stolicy zamieszkanej przez ok. 650 tys. osób, niezginął żaden pieszy, co także zdarzyło się pierwszy raz whistorii prowadzenia rejestrów, tj. od lat 60. ubiegłego wieku.Śmierć na stołecznych drogach poniósł jeden kierowca samochoduosobowego oraz dwóch motocyklistów – to najmniej od lat 20. ub.wieku (takie same dane odnotowano także w 2016 roku).

Jakpodano w komunikacie wydziału inżynierii ruchu miasta Helsinki,liczba ofiar śmiertelnych na stołecznych drogach zmalała znaczącona przestrzeni ostatnich dziesięcioleci. W latach 80. oraz jeszczena początku lat 90. rocznie ginęło 20-30 osób. Od 2010 rokuśrednio życie na drogach traciło siedem osób, a prawie każdegoroku wśród nich najwięcej było pieszych.

Jakto możliwe?

Wedługmiejskiego inżyniera ruchu Jussiego Yli-Seppali, na poprawębezpieczeństwa ruchu składa się wiele czynników – m.in.polepszenie otoczenia ulicznego, zintensyfikowanie kontroli ruchu,poprawa właściwości technicznych samochodów oraz wyposażeniazapewniającego bezpieczeństwo, a także rozwój w działalnościratowniczej.

Dwalata temu w Helsinkach podjęto decyzję o wprowadzeniu większychograniczeń prędkości na drogach, które weszły w życie w 2019roku. Obecnie na ulicach osiedlowych na terenie zamieszkanymobowiązuje przeważnie ograniczenie prędkości do 30 km/h. Wcentrum także do 30 lub do 40 km/h, a na głównych drogach oraz naprzedmieściach do 50 km/h.

Wcelu zapewnienia bezpieczeństwa w ruchu drogowym jest jeszcze wieledo zrobienia. Chociaż liczba śmiertelnych wypadków wyraźnie sięzmniejszyła, to w ubiegłym roku obrażenia odniosło ponad 400osób, z czego pieszych było blisko 80.” – przyznał stołecznyurzędnik.


Komentarze