Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Gdańszczanie nie chcą tramwajów

infotram
09.06.2016 07:45
0 Komentarzy

Ponuro zrobiło się we wtorek na ul. Bohaterów GettaWarszawskiego. Na kamienicach zawisły czarne flagi i transparenty z hasłami”Tramwaj = śmierć ulicy”.

Mieszkańcy ulicy wyrażają w ten sposób swój sprzeciw wobecplanów budowy tutaj trasy tramwajowej. Tymczasem specjaliści zapewniają, żebędzie odwrotnie, a ulica zyska na tej inwestycji.

Wymowne transparenty zwracały uwagę przechodniów. Mało ktoprzechodził obok nich obojętnie. Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiegonie chcą bowiem, by pod ich oknami przejeżdżały tramwaje w ramach trasy tzw.Nowej Politechnicznej. Swoje stanowisko prezentują głośno od kilku miesięcy. Obawiająsię m.in. tego, że drgania wywoływane przez przejeżdżające tramwaje wpłynąnegatywnie na stan ich leciwych kamienic.Projektanci biorą pod uwagę głównie trzy warianty przebiegu nowej liniitramwajowej, która ma w przyszłości połączyć południowe dzielnice Gdańska zWrzeszczem. Dwa z nich zakładają, że trasa zostanie poprowadzona ul.Sobieskiego i Bohaterów Getta Warszawskiego, a jedna ? ul. Smoluchowskiego.Wszystkie trzy opcje zakładają, że trasa rozpocznie się przy skrzyżowaniu ulicRakoczego i Jaśkowa Dolina oraz poprowadzona zostanie ul. Wileńską.

Co ważne, ostateczna decyzja w sprawie przebiegu tzw. NowejPolitechnicznej, ma zapaść pod koniec czerwca br.

Gorące dyskusje w sieci i poza nią

Po tym, jak informacja na temat „żałoby” na ulicypojawiła się w mediach, na portalach społecznościowych rozgorzała gorącadyskusja. Wypowiadali się mieszkańcy innych dzielnic, a także miejscyspołecznicy i aktywiści. Wiele osób podawało przykłady z innych miast Polski iEuropy, gdzie podobne rozwiązania komunikacyjne wprowadzono, a tramwaj niedość, że nie zaszkodził, to wręcz pomógł w ożywieniu ulic, przez któreprzejeżdża. Głos w sprawie zabrali m.in. przedstawiciele stowarzyszenia ForumRozwoju Aglomeracji Gdańskiej.

Karol Spieglanin ze stowarzyszenia FRAG uważa, żepodejmowane dziś decyzje będą miały wpływ na przyszłą sytuację komunikacyjnątej części miasta.

– Jeżeli linia tramwajowa powstanie jednak na ul. DoStudzienki bądź nie powstanie wcale, a ludzie staną w dużym korku naskrzyżowaniu z ul. Do Studzienki, to będą starali się ją ominąć. Zadziaławówczas tzw. mechanika cieczy, ponieważ samochody zaczną szukać wolnej drogi. Wtej sytuacji mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, zamiast tramwajubędą mieli pod oknami korek samochodowy, i pewnie też będą się temu sprzeciwiaći domagać np. zamknięcia drogi – zwraca uwagę Spieglanin.

Zdaniem prezesa FRAG, wprowadzenie tramwaju na ul. BohaterówGetta Warszawskiego, to szansa dla tej ulicy. Dzięki realizacji inwestycjipojawi się tu nowa nawierzchnia, uporządkowany zostanie ruch samochodowy, atakże kwestia miejsc parkingowych. Mogliby też zyskać na tym sami mieszkańcy,jego zdaniem, negocjując np. kwestię dofinansowania remontów kamienic.

Karol Spieglanin stara się jednak zrozumieć protestujących.

– Być może nie do końca wierzą w to, że ulica pod ich oknamibędzie faktycznie wyglądać tak jak na wizualizacjach, że zostanie wybudowana wtaki sposób, który nie pogorszy ich warunków mieszkaniowych ? zaznacza. -Rozumiem, że chcieliby mieć gwarancję, że ta ulica będzie naprawdę ładniewyglądać. Problem jednak w tym, że ci mieszkańcy nie chcą od miasta, ani odnikogo innego zapewnień, że tak będzie. Oni po prostu nie chcą tramwaju podswoim oknem.

Zdaniem K. Spieglanina wszystkie inne warianty dolnegoodcinka Nowej Politechnicznej, niż ten z ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, sąobarczone dużymi wadami, takimi jak w tym wydłużenie czasu jazdy tramwajem czyspotęgowanie dużego ruchu kołowego.Podkreśla on również, że wprowadzenie tramwaju na tę ulicę w żadensposób nie zmieni i nie utrudni ruchu na al. Grunwaldzkiej. – I to jestargument za tym, by na dolnym odcinku Nowej Politechnicznej poprowadzić liniętramwajową właśnie tą trasą. Dzięki takiemu rozwiązaniu unikniemy wyburzeń naul. Do Studzienki. Plusem będzie też to, że wprowadzimy tramwaj bliżejPolitechniki Gdańskiej – wylicza Spieglanin.

Nowoczesna nawierzchnia zniweluje drgania

Szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska WłodzimierzBartosiewicz podkreśla, że miasto nie podjęło jeszcze żadnych ustaleń w tejsprawie. Urzędnicy czekają obecnie na analizy i ocenę proponowanego projektu,przygotowywaną przez naukowców z Politechniki Gdańskiej. Dokumenty powinny byćgotowe pod koniec tego tygodnia.

– Nie forsujemy w tej chwili żadnego rozwiązania ? zaznaczadyrektor Bartosiewicz.

W trakcie spotkań informacyjnych urzędników i projektantów zmieszkańcami, które odbyły się w marcu i kwietniu, mieszkańcy ul. BohaterówGetta Warszawskiego wielokrotnie argumentowali, że boją się o wiekowekamienice, w których mieszkają. Podkreślali, że budynki są w kiepskim stanietechnicznym i jakiekolwiek prace budowlane na ulicy czy przejeżdżającetramwaje, mogą doprowadzić do katastrofy budowlanej. Pracownicy DyrekcjiRozbudowy Miasta Gdańska, słysząc to, postanowili zgłosić się do tutejszychwspólnot mieszkaniowych z prośbą o udostępnienie dokumentacji technicznejkamienic.

– Okazało się, że stany techniczne z przeglądów, które sązapisane w książkach obiektów, nie są takie złe jak twierdzą mieszkańcy ? mówidyrektor Bartosiewicz.

DRMG udało się ostatecznie dotrzeć do dokumentacji tylkodwóch wspólnot mieszkaniowych. Mieszkańcy pozostałych wspólnot zabronili swoimprzedstawicielom udostępniania tych informacji.

Dyrektor DRMG zwraca jednak uwagę, że ewentualna realizacjainwestycji na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego zdecydowanie poprawi fatalnąobecnie sytuację odwodnieniową tego terenu. Kiedy powstanie linia tramwajowatemat podtopień budynków będzie tylko wspomnieniem.

Ponadto jeżeli dojdzie do realizacji inwestycji, to na ul.Bohaterów Getta Warszawskiego wykonana zostanie najnowocześniejsza nawierzchniatorowo ? drogowa z szyną tramwajową w otulinie z mas poliuretanowych. Znaczącozmniejsza ona oddziaływanie przejeżdżających tramwajów na otoczenie.

– W przypadku gdy wymagana jest wysoka ochrona przedwibracjami oraz konieczne jest zmniejszenie drgań transmitowanych od toru dootoczenia linii tramwajowej możliwe jest zastosowanie także dodatkowychprzekładek oraz mat – zwraca uwagę Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji RozbudowyMiasta Gdańska.- Elementy te pozwalają absorbować krótkie, intensywne idynamiczne obciążenia i drgania będące wynikiem przejeżdżających pojazdówszynowych i pojazdów samochodowych.

Co równie ważne, na ul. Bohaterów Getta Warszawskiegoplanowane jest wprowadzenie tzw. strefy zamieszkania i ograniczenie w niejdopuszczalnej prędkości do 20 km/h.

Tramwaj przez Bohaterów Getta Warszawskiego? Bez różnicy

Mieszkańcy i zarządy innych dzielnic Gdańska, w tym Piecki ?Migowo, przez które także przebiegać ma nowa linia tramwajowa, nie zajmująstanowiska w sprawie ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Przedstawiciele RadyDzielnicy Piecki Migowo podkreślają natomiast, że tutejsi mieszkańcy mają obawyco do realizacji inwestycji przy ul. Wileńskiej.

Mimo to podjęto uchwałę, w której czytamy: „RadaDzielnicy Piecki-Migowo przychyla się do koncepcji przebiegu nowej trasytramwajowej w ciągu ul. Jaśkowa Dolina poprzez Wileńską do Wrzeszcza, jednakżepodkreśla, iż z uwagi na obawy i protesty części mieszkańców naszej dzielnicy,istotne jest wzięcie ich stanowiska pod uwagę przy ostatecznej realizacjiprojektu”.

Jasień liczy z kolei na to, że trasa Nowej Politechnicznejzapewni przede wszystkim szybki dojazd do Wrzeszcza. – Jak dla nas, trasa przezul. Bohaterów Getta Warszawskiego może być. Nas jednak bardziej interesuje”górna część” tej trasy, a więc to, czy tramwaj będzie przejeżdżałprzez ul. Bulońską czy raczej przy ul. Piekarniczej i poprzez rezerwę terenową(obecnie niezabudowanym pasem, obok ogródków działkowych, wzdłuż ulSobieskiego). Ta druga opcja wydaje nam się lepsza ? ocenia Magdalena Nowicka,przewodnicząca Zarządu Dzielnicy Jasień.


Komentarze