Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

IGKM: Zerowa stawka VAT najpewniej ominie miejskie bilety

infotrans
07.09.2020 14:00
0 Komentarzy

O zerowej stawce VATna pasażerskie bilety zrobiło się głośno za sprawą dzisiejszej publikacji w GazeciePrawnej, o czym pisaliśmy TUTAJ

Natomiast tak naprawdę ta informacja po raz pierwszy pojawiłasię 1 września, w piśmie Jana Sarnowskiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów,który odpowiedział na poselską interpelację Michała Wypija (PiS) w sprawie likwidacji podatku VAT odbiletów kolejowych i autobusowych. Poniżej przytaczamy tekst tej odpowiedzi.

Nie dla miast?

O opinię na temat najnowszego, biletowego pomysłu MinisterstwaFinansów zapytaliśmy Dorotę Kacprzyk, prezes Izby Gospodarczej KomunikacjiMiejskiej.

IGKM od początku pandemiistara się uzyskać jakakolwiek pomoc dla przedsiębiorstw komunikacji miejskiej. Do tej pory rząd skutecznie omija tentemat, a nawet nie zająknął się w temacie podziękowań dla miejskiego transportuza jego ofiarną postawę podczas COVID-19. Dlatego najnowsza zapowiedź MF wzbudziłauzasadniony sceptycyzm Izby.

-„Spadki z przychodów z biletów w komunikacji miejskiej z powodupandemii wyniosły do 85%. Nie znamy wyników z września, ale spodziewamy się, żespadek rok do roku może wciąż być na poziomie 25-50% – informuje DorotaKacprzyk, prezes Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej. – W tej sytuacjizerowa stawka na bilety w komunikacji miejskiej – czyli o 8 procent mniej – to bardzoniewiele. Moim zdaniem to zbyt mało, żeby ratować szczególnie małychprzewoźników z niewielkich miejscowości, gdzie rzeczywiście nie ma takichmożliwości przesuwania pozycji budżetowych, jak w dużych i bogatszych samorządach.Po drugie bardzo wątpię, żeby to rozporządzeniaMinisterstwa Finansów dotyczyło komunikacji miejskiej. Jak do tej pory rządowapomoc omijała samorządy i tym razem będzie podobnie.”

Zdaniem rządu

Wracamy do ministerialnej odpowiedzi Jana Sarnowskiego naposelską interpelację, którą – z uwagi na wagę dla całej branży – publikujemy wcałości:

-„Na wstępie pragnę zapewnić, że mając na względzieznaczenie sektora transportu dla całej gospodarki resort finansów popierakoncepcję obniżenia stawki podatku VAT dla usług transportu pasażerskiego(stawki 0% VAT jako najbardziej efektywnej), jako jednego z elementów politykipaństwa w zakresie rozwoju i zwiększenia dostępności tego rodzaju komunikacji(obok innych, licznych inicjatyw w tym obszarze, jak choćby projektu przywracanialokalnych połączeń kolejowych) – pisze Jan Sarnowski. – Dlatego też zapewniam ogotowości do współpracy przy tworzeniu rozwiązań wspomagających rozwój sektoratransportu publicznego, w tym do dostosowania systemu podatkowego do specyfikii potrzeb branży przewozów pasażerskich.

W tym miejscu należy wskazać, iż przepisy dotyczące podatkuod wartości dodanej w całości objęte są zakresem prawa Unii Europejskiej. Wodniesieniu do podatku od towarów i usług oznacza to przestrzeganie postanowieńprzede wszystkim dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. wsprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – dalej „dyrektywa VAT1”,oraz orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczącegopodatku od wartości dodanej. Objęcie prawa krajowego w zakresie opodatkowaniapodatkiem od wartości dodanej obowiązkiem harmonizacji z prawem unijnympowoduje, iż Polska, podobnie jak inne państwa członkowskie UE, nie posiadanieograniczonej swobody kreowania własnych rozwiązań w tym przedmiocie, w tymtakże polityki stawek VAT.

Odstępstwa od zasad wynikających z dyrektywy VAT możliwe sąjedynie na podstawie przyznanych państwom członkowskim UE derogacji. Zgodnie zobowiązującymi przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów iusług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.) – dalej „ustawa o VAT”, usługilądowego transportu pasażerskiego objęte są stawką obniżoną (8%) – jest torozwiązanie wpisujące się w ramy dyrektywy VAT.

Obecnie tylko niektóre państwa członkowskie mogą w szerszymzakresie wprowadzać preferencyjne stawki podatku VAT, niektóre bowiem z nichmają nadal możliwość stosowania odstępstw przyznawanych jeszcze do lat 90-tychzeszłego wieku, inne zaś – tak jak Polska – takiej możliwości nie mają. Brakrównego podejścia w tym zakresie nie sprzyja rozwojowi wspólnego rynku aniharmonizacji VAT w Unii Europejskiej. Jest to szczególnie ważne w dobie kryzysugospodarczego spowodowanego przez COVID-19, gdyż preferencyjne opodatkowanieVAT może służyć jako instrument wsparcia sektorów dotkniętych skutkamipandemii.

Należy zauważyć, że zaistniała bardzo trudna sytuacjarealnego zagrożenia dla zdrowia publicznego wobec bardzo szybkiegorozprzestrzeniania się COVID-19 na całym świecie, jak również związane z tymproblemy społeczne i gospodarcze, dotyczą wszystkich państw członkowskich UE,które w swoim zakresie realizują różnego rodzaju działania zapobiegające lubminimalizujące niekorzystne skutki zaistniałej sytuacji. Również organy UEpodjęły szereg inicjatyw mających nie tylko wzmocnić krajowe systemy opiekizdrowotnej i powstrzymać rozprzestrzenianie się wirusa, ale także mającychzłagodzić społeczno-gospodarcze skutki COVID-19, przy czym niektóre z tychdziałań wiążą się z zawieszeniem pewnych regulacji czy dotychczasowych wymogówna czas pandemii.

Dlatego też możliwe było obecnie wprowadzenie przez państwaczłonkowskie rozwiązań o charakterze wyjątkowym i przejściowym. W tym zakresierównież Polska wprowadziła takie regulacje, zauważając bowiem koniecznośćpodjęcia działań mających na celu zapewnienie w jak największym stopniusprawnego funkcjonowania państwa we wszystkich aspektach (zarównogospodarczych, jak i społecznych), zdecydowano o wprowadzeniu preferencji – wzakresie VAT stawki 0% – dla podmiotów gospodarczych, które angażują się wakcję darowizn towarów związanych z ochroną zdrowia przeznaczonych dozwalczania epidemii COVID-19 czy sprzętu komputerowego dla placówekoświatowych. Również inne państwa członkowskie zastosowały tymczasowerozwiązania w postaci obniżenia stawki podatku w wybranych sektorach uznanychza kluczowe, z uwzględnieniem specyfiki rynków krajowych.

Jako przykładywskazać można czasowe obniżenie stawek VAT (podstawowej – na wszystkie towary iusługi oraz obniżonej – na wybrane towary i usługi) w Niemczech, z dostępnychrównież resortowi finansów źródeł informacji wynika, że czasowe obniżeniestawek VAT na usługi transportu publicznego wprowadziły takie kraje jak Grecjaczy Cypr.

Wspomnieć również należy, iż obecnie trwają prace nadreformą prawa europejskiego w zakresie stawek VAT. 18 stycznia 2018 r. KomisjaEuropejska (KE) przedstawiła wniosek legislacyjny zakładający zmianę dyrektywy2006/112/WE w tym zakresie. Projekt przewiduje, e oprócz podstawowej stawkiVAT, państwa członkowskie miałyby też możliwość wprowadzenia dwóch osobnychstawek obniżonych w wysokości od 5% do wysokości stawki podstawowej wybranejprzez dane państwo członkowskie, jednej stawki obniżonej niższej niż stawkaminimalna 5% oraz zwolnienia z prawem do odliczenia (tj. stawki 0%) – przy czymw dwóch ostatnich przypadkach warunkiem jest, aby były one korzystne wyłączniedla konsumenta końcowego i stosowane w celu leżącym w interesie ogólnym. Dodatkowo projekt przewiduje wprowadzeniezasady, iż każde państwo członkowskie ma prawo do stosowania preferencjipodatkowych stosowanych w innym państwie członkowskim. Powyższe oznacza wprowadzeniedużej elastyczności w stosowaniu preferencji podatkowych. Polska aktywnieuczestniczy w ww. pracach, prezentując poparcie dla jak najszybszego wprowadzeniaproponowanych zmian, co umożliwi lepsze dostosowanie funkcjonującego systemupreferencji podatkowych w podatku VAT do realiów krajowych.

Wprowadzone w ww. zakresie zmiany dyrektywy umożliwiłyby wistocie dostosowanie systemu preferencji w VAT do specyfiki i potrzebgospodarczych i społecznych naszego kraju, np. poprzez stosowanie zwolnień lubstawek obniżonych w obszarach uznanych za szczególnie ważne. Należy jednakzauważyć, że prace w tym zakresie toczą się już od ponad 2 lat i obecnie trudnookreślić termin ich zakończenia. Mając na względzie charakter i specyfikęsprawy (wymagana jednomyślność państw członkowskich), jak również obserwowane,szczególnie w obecnej sytuacji, zmiany priorytetów kolejnych Prezydencji wRadzie UE (obecnie sprawuje ją Republika Federalna Niemiec), trudno spodziewaćsię szybkiego procedowania i przyjęcia zmian w dyrektywie VAT w tym zakresie.

Mając na względzie powyższe, a przede wszystkimuwarunkowania prawa unijnego, resort finansów przygotowuje wniosek o derogację,w trybie art. 395 dyrektywy VAT, w celu upoważnienia Polski do stosowaniaodstępstwa polegającego na stosowaniu stawki w wysokości 0% dla usług lądowegotransportu pasażerskiego. Wskazać należy, że obecnie procedowany jest jużwniosek derogacyjny, który umożliwiłby stosowanie przez Polskę stawki podatkuVAT w wysokości 0% dla publikacji książkowych i prasowych. Dyrektywa VAT przewidujemożliwość upoważnienia poszczególnych państw członkowskich do wprowadzeniaszczególnego środka stanowiącego odstępstwo stosowania określonych przepisówdyrektywy. Zgodnie z art. 395 ust. 1 tej dyrektywy, stanowiąc jednomyślnie nawniosek Komisji, Rada może upoważnić każde państwo członkowskie do wprowadzeniaszczególnych środków stanowiących odstępstwo od przepisów niniejszej dyrektywyw celu upraszczania poboru VAT lub zapobiegania niektórym formom uchylania sięod opodatkowania lub unikania opodatkowania.

Przygotowanie wniosku o derogację podlega określonejprocedurze legislacyjnej ze względu na wagę tego dokumentu rządowego, którydotyczy spraw polityki podatkowej Polski jako państwa członkowskiego UE.Dlatego też przed oficjalnym przekazaniem wniosku do Komisji Europejskiejkonieczne jest uzgodnienie jego ostatecznej treści oraz uzyskanie aprobaty Komitetudo Spraw Europejskich i Rady Ministrów. Taki wniosek musi również zawierać argumentacjęwykazującą i uzasadniającą spełnienie ściśle określonych warunków do przyznaniaodstępstwa od przepisów dyrektywy VAT. Po zakończeniu tych prac, procesuuzgodnień i przyjęciu przez Radę Ministrów, wniosek derogacyjny zostanieskierowany do Komisji Europejskiej, która – zgodnie z art. 395 ust. 4 dyrektywyVAT – będzie miała 8 miesięcy na wydanie swojego rozstrzygnięcia (tj.przedstawienie projektu decyzji upoważniającej Polskę do wprowadzenia 0% stawkiVAT na usługi transportu pasażerskiego albo wydanie komunikatu o odmowieprzygotowania projektu takiej decyzji – w przypadku, gdy KE stwierdzi, że niezachodzą przesłanki umożliwiające przyznanie derogacji, określone w art. 395ust. 1 dyrektywy VAT ). Po uzyskaniu zgody Komisji Europejskiej i przyjęciuprzez Radę decyzji derogacyjnej zostaną wszczęte prace legislacyjne w zakresiestosownej zmiany przepisów ustawy o VAT.

Odnosząc się do pytania o inne ewentualne działaniapodejmowane w celu przeciwdziałania upadłości przewoźników pasażerskich wskazaćnależy, że przeciwdziałanie negatywnym skutkom gospodarczym i społecznymzwiązanym z epidemią COVID-19, w tym pomoc ze strony państwa dla polskiejgospodarki, odbywa się w ramach tzw. tarcz antykryzysowych. Jednym z ichelementów jest ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanychz zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnychoraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych3 – dalej „ustawa o COVID-19”. Przepisy tarczy antykryzysowej zawierająszereg rozwiązań mających na celu złagodzenie skutków społeczno-gospodarczychepidemii wywołanej wirusem SARS-CoV-2, w tym również nakierowanych na ochronęmiejsc pracy i zapewnienie płynności finansowej pracodawców. Z pomocy tej mogąskorzystać, na warunkach wskazanych w przepisach, również podmioty z sektoratransportu pasażerskiego.

W sferze podatków warto wskazać na takie rozwiązania jak np.ułatwienia w wywiązywaniu się przez podatników i płatników z decyzji ratalnychi odroczeniowych dotyczących podatków stanowiących dochód budżetu państwa,poprzez zniesienie naliczania opłaty prolongacyjnej, czy też zaniechanie poboruodsetek za zwłokę od niektórych zaległości podatkowych z tytułu podatkudochodowego od osób fizycznych za 2019 r. w związku z COVID-19. W zakresiepodatków dochodowych główne obszary, na których skupiły się instrumenty pomocowezawarte w tzw. tarczy antykryzysowej, można pogrupować następująco:

poprawa płynności finansowej – można tu wymienić: odroczeniezapłaty podatku wynikającego z rozliczania rocznego, przedłużenie terminuprzekazania do urzędu skarbowego kwot zaliczek na podatek dochodowy orazzryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów z szeroko rozumianej pracy,pobieranych przez firmy, jako płatników podatku dochodowego od osób fizycznych,

możliwość wstecznego rozliczenia straty podatkowej,

rezygnację z uproszczonej metody obliczania wysokościzaliczek,

dodanie możliwości pomniejszenia dochodu stanowiącegopodstawę obliczenia zaliczki na CIT, już od okresu rozliczeniowego, w którymupłynęło 30 dni (zamiast 90 dni) od dnia upływu terminu zapłaty określonego nafakturze lub w umowie pod warunkiem, że wierzytelność ta nie zostałauregulowana lub zbyta do dnia terminu płatności zaliczki, dodanie możliwościzmniejszenia dochodu stanowiącego podstawę obliczenia zaliczki na CIT od okresurozliczeniowego, w którym upłynęło 30 dni od dnia upływu terminu zapłatyokreślonego na fakturze lub w umowie również przez podatników stosujących w2020 r. tzw. zaliczki uproszczone

możliwość zaliczenia kar umownych i odszkodowań do kosztówuzyskania przychodu w sytuacji, gdy wada dostarczonych towarów, wykonanychrobót i usług oraz zwłoka w dostarczeniu towaru wolnego od wad lub zwłoka wusunięciu wad towarów albo wykonanych robót i usług, powstała w związku zestanem zagrożenia epidemicznego lub stanem epidemii ogłoszonego z powoduCOVID-19;

zwolnienie przychodów z podatku od przychodów z budynkówuzyskiwanych w okresie od 1 marca do 31 grudnia 2020 r.;

stworzenie zachęt do niesienia pomocy na cele związane zezwalczaniem pandemii COVID-19 (zwiększone odpisy podatkowe dla darczyńców,szybsza amortyzacja, ulgi w obszarze B+R);

zmniejszenie obciążeń podatkowych od świadczeń przyznawanychw związku pogorszoną sytuacją materialną (np. zwolnieniu od podatku świadczeńpostojowych, świadczenia polegającego na zakwaterowaniu i wyżywieniu oraz w postacizasiłków, czy podwyższenie progów zwolnienia dla niektórych świadczeń);

dodanie uproszczeń formalnych (czasowa możliwość stosowaniakopii certyfikatu rezydencji lub certyfikatu rezydencji obejmującego rok 2019oraz oświadczenia podatnika co do aktualności danych w nim zawartych lubcertyfikatów rezydencji niezawierających okresu ważności).

Dla wielu podatników atrakcyjna może się okazać się nowaforma opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych, inspirowanarozwiązaniami przyjętymi w Estonii. Pozwoli ona na przesunięcie poboru podatkuna moment wypłaty zysku przez spółkę-podatnika, co jest szczególnie korzystnedla przedsiębiorców mających problemy z płynnością finansową i zatoramipłatniczymi, ale też zwiększa ich możliwości inwestycyjne i rozwojowe.

W zakresie podatku VAT wskazać również należy na takierozwiązania jak np.:

przesunięcie obowiązku składania JPK_VAT według nowejformuły dla wszystkich podatników (deklaracja wraz z ewidencją) – z 1 kwietniana 1 października 2020 r.;

zmiana charakteru kar za błędy w ewidencji JPK_VAT zinstrumentu obligatoryjnego na fakultatywny, oparty na uznaniu administracyjnymwarunkowanym okolicznościami konkretnej sprawy. Kary te będą nakładane na tychpodatników, którzy poprzez celowe, uporczywe działania i wprowadzane błędyuniemożliwiają weryfikację prawidłowości transakcji;

wprowadzenie możliwości wydawania paragonu fiskalnego wpostaci elektronicznej (eparagon) z kasy rejestrującej najnowszego typu, tj.kas on-line oraz kas rejestrujących mających postać oprogramowania;

odroczenie terminów na wdrożenie kas on-line dla podatnikówdo tego zobowiązanych odpowiednio: z dnia 1 lipca 2020 r. na dzień 1 stycznia2021 r. oraz z dnia 1 stycznia 2021 r. na dzień 1 lipca 2021 r.

wydłużenie terminu na złożenie zawiadomienia o dokonaniupłatności na rachunek spoza wykazu podatników VAT z 3 do 14 dni od dniazlecenia przelewu oraz wprowadzenie z dniem 1 lipca 2020 r. nowego, stałego,dłuższego terminu na złożenie zawiadomienia, który wynosi 7 dni od dniazlecenia przelewu.

Warto podkreślić, że związku z przeciwdziałaniem negatywnymskutkom gospodarczym i społecznym związanym z epidemią COVID-19, wprowadzonezostały również inne dedykowane firmom rozwiązania, m.in. w zakresie podatkuakcyzowego, podatku od nieruchomości oraz podatku od spadków i darowizn.

Z upoważnienia Ministra Finansów / Podsekretarz Stanu / JanSarnowski

Komentarze