Mobilis

Przedsiębiorstwa przewozowe w komunikacji międzymiastowej

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

mickam
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1112
Dołączył: piątek, 10 lipca 2009, 22:10
Lokalizacja: Warszawa

Re: Mobilis

Postprzez mickam » piątek, 23 lutego 2018, 22:56

Niech się pochwalą jakie to działania poczynili w celu poprawy rentowności. Jeden wielki bełkot i tyle http://infobus.pl/likwidacja-pks-ostrol ... 02970.html
http://mickam.flog.pl/
Jarkie
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 2033
Dołączył: sobota, 27 grudnia 2008, 19:17
Lokalizacja: Suwałki
Avatar użytkownika

Re: Mobilis

Postprzez Jarkie » sobota, 24 lutego 2018, 00:32

Ogólnie niewiele, ale z drugiej strony - pasażerów ubywa. Młodzież kończy szkołę, wyjeżdża na studia do większych miast i często tam zostaje.

Poza tym konkurencja ze strony prywaciarzy, np. w Ostrołęce, gdzie najbardziej rentowne kierunki (na czele z Warszawą) są opanowane przez prywaciarzy.
We wrześniu 2016 roku powstała w Ostrołęce marka "Mój Mobilis". Lepsze autobusy, podobno wyposażone w wi-fi, większa częstotliwość połączeń, niższe ceny. Powinno się przyjąć, a w rzeczywistości http://gpa.mazowsze.pl/displayimage.php?pid=15210 (jedno ze zdjęć na temat MM). Cytat z opisu wszystko wyjaśnia:
"Kilkanaście minut wcześniej pojechał autobus (autobus, nie Sprinter) jednego z prywaciarzy - full ludzi, dużo stojących, większość młodzież szkolna. A w PKS - jak widać... Zamiast nieco poczekać i jechać wygodnie, wolą stać w przepełnionym autobusie."

Jeszcze w temacie likwidacji P.T. Wyszków. Od początku 2018 roku tamtejszą komunikację miejską obsługuje Raniszewski (wcześniej przez wiele lat robił to PKS). Miesiąc później wszystkie kursy w powiecie zostają zlikwidowane. Wg mnie to może być powiązane i być jakąś formą rewanżu. "Tracimy dotowane przewozy miejskie, to w zamian nie jeździmy na wioski". Tyle tylko że najbardziej poszkodowani są pasażerowie - przede wszystkim młodzież szkolna.

Bądź co bądź - nie spodziewałem się że PKS Ostrołęka zostanie zlikwidowany...
Passenger
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 937
Dołączył: sobota, 26 marca 2011, 18:49

Re: Mobilis

Postprzez Passenger » niedziela, 25 lutego 2018, 20:04


"Ostrołęka. Likwidacja PKS. Miasto o nieudanej prywatyzacji spółki komunikacyjnej"

O sprawie pisaliśmy w artykule: PKS Ostrołęka w likwidacji. Autobusy tylko do czerwca - informuje Mobilis Teraz na decyzję spółki zareagowało miasto. Na stronie ratusza opublikowano artykuł na ten temat. Przypomniano w nim historię prywatyzacji ostrołęckiego PKS. Jest też zapowiedź – na razie bliżej niesprecyzowanych w artykule – działań jakie zamierza podjąć miasto."

Więcej na: http://www.to.com.pl/wiadomosci/ostrole ... ,12959150/

https://www.facebook.com/PKSinfoPL/ - linki do najnowszych wiadomości ze świata transportu autobusowego w jednym miejscu.
kasztelan54
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 523
Dołączył: poniedziałek, 18 sierpnia 2014, 23:41

Re: Mobilis

Postprzez kasztelan54 » niedziela, 25 lutego 2018, 22:08

Prezydent Kotowski i większość rady miejskiej są z PiS. Może upadek kolejnego PKS należącego do zagranicznego kapitału bo to nawet nie o Mobilis chodzi ale Arriva też już się cofa będzie punktem wyjścia do dyskusji nad decyzją z 2010 r. i jej skutkami. Obszerna dokumentacja upadku poszczególnych części Mobilisa jest nawet na tym forum a że z władzami kraju do którego należy Egged właściciel Mobilisa i tak jesteśmy na noże to dorzucenie tematu prywatyzacji PKSów z Mazowsza oraz Warmii i Mazur nie zrobi wielkiej różnicy.
bartek_cz-wa
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 497
Dołączył: czwartek, 7 stycznia 2010, 01:05
Lokalizacja: Łódź
Avatar użytkownika

Re: Mobilis

Postprzez bartek_cz-wa » poniedziałek, 26 lutego 2018, 08:30

Jasne bo gdyby ten PKS nie został sprywatyzowany to pewnie dalej by istniał i super prosperował. Przykład PKS Lubliniec który jest właśnie likwidowany oraz PKS Częstochowa który walczy o przetrwanie pokazują jak szybko nietrafionymi decyzjami można położyć przedsiębiorstwo niezależnie czy jest prywatne czy państwowe.
kasztelan54
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 523
Dołączył: poniedziałek, 18 sierpnia 2014, 23:41

Re: Mobilis

Postprzez kasztelan54 » poniedziałek, 26 lutego 2018, 11:45

Nie tyle prywatyzacja była zła ile fakt że rzucono te przedsiębiorstwa komuś nieopatrznie byleby się pozbyć balastu. DB ma jakoś ugruntowaną pozycję w Polsce bo ma bogatą ofertę: kolej towarowa, pasażerska, spedycja, komunikacja miejska/lokalna/dalekobieżna więc działalność w Polsce coś jednak znaczy dla właściciela z kraju sąsiadującego z Polską tak więc do niedawna Arrivę omijały perturbacje. Zresztą przed Arrivą była jeszcze Veolia i Connex, to jeszcze nie jest daleko.

Działanie w "jakiejś Mławie" dla firmy z siedzibą dwa i pół tysiąca kilometra to ledwo widoczny odprysk w całej działalności Egged. Szczerze wątpię by członkowie zarządu wpisani obok Załuski i Trzaski byli w Polsce poza Warszawą i wiedzieli kogo zatrudniają. Byle jak, byle ktoś był tak więc musieli im pasować szefowie niektórych oddziałów. Nie znam życiorysów kierowników poszczególnych oddziałów do których nawiązywali niektórzy Koledzy ale kojarzą mi się z pekaesowym odpowiednikiem "prawdziwego kolejarza" czyli kogoś życiowo i mentalnie osadzonego jeszcze między latami 80. a 90. kiedy był "jeden PKS", Janusza Byznesu który myśli że bawiąc się w "menedżment" rodem sprzed kilkudziesięciu lat będzie w stanie sprostać zmianom jakie zaszły w gospodarce i w transporcie przez te wszystkie lata co skończyło się dziadostwem które było regularnie odnotowywane i skróciło bieg istnienia dla tych przedsiębiorstw.

Swoją drogą w wypadku Mobilisa była bardzo ciekawa zależność bowiem im dalej od Warszawy czyli centrali tym gorzej. Podczas gdy komunikacja miejska w Warszawie oraz oddziały w Mińsku Mazowieckim i Płocku jakoś funkcjonowały to najwięcej doniesień pochodziło ze skraju Mazowsza i Mazur.

W tym samym czasie kiedy sprzedawano PKSy z Mazowsza był podobny problem w kujawsko-pomorskim. Skończyło się na komunalizacji i przejęciu przedsiębiorstw przez województwo. To wszystko jakoś cienko piszczy i pewno i na nich też przyjdzie koniec ale piszczy od momentu kiedy prezesem jest ktoś miejscowy i były prezes toruńskiej Arrivy czyli ktoś z doświadczeniem z prywatnej spółki bez mentalności "prawdziwego pekaesiarza".
Passenger
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 937
Dołączył: sobota, 26 marca 2011, 18:49

Re: Mobilis

Postprzez Passenger » poniedziałek, 26 lutego 2018, 16:32


"PKS Ostrołęka do likwidacji. Mława ma się dobrze?"

Więcej na: http://codziennikmlawski.pl/2018/02/26/ ... ie-dobrze/

Ciekawy cytat kierowcy PKS w komentarzu: "Niestety czas mknie do przodu, rynek się zmienia, a jakimś cudem (naprawdę nie wiem jakim) są jeszcze w Firmie środki na wożenie powietrza." - Mnie też ta kwestia od dawna zastanawia.

Pisałem o tym już wcześniej, ale powtórzę jeszcze raz. Mobilis kupując PKSy liczył na szybkie wejście w życie kompletnej ustawy o PTZ wymaganej przez UE i współfinansowanie połączeń przez samorządy - pierwsza wersja ustawy została wprowadzona w 2010 r. a pracę nad jej nowelizacją trwają do dziś. Nawet jak wejdzie w życie to i tak mowy o współfinansowaniu nie ma, więc los PKSów jest raczej przesądzony.

PS. Za niecałe 2 lata kończy im się kontrakt w Holandii, więc o ile firma będzie jeszcze istniała to może sprowadzą tutaj resztę czerwonych Scanii.

https://www.facebook.com/PKSinfoPL/ - linki do najnowszych wiadomości ze świata transportu autobusowego w jednym miejscu.
mickam
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1112
Dołączył: piątek, 10 lipca 2009, 22:10
Lokalizacja: Warszawa

Re: Mobilis

Postprzez mickam » wtorek, 6 marca 2018, 22:48

Kolejny PKS w likwidacji tym razem Ciechanów http://www.mobilis.pl/oddzialy/pks-ciec ... zerow.html
http://mickam.flog.pl/
kasztelan54
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 523
Dołączył: poniedziałek, 18 sierpnia 2014, 23:41

Re: Mobilis

Postprzez kasztelan54 » wtorek, 6 marca 2018, 23:49

Koledzy mają lepsze źródła ale sądzę że w marcu będzie jeszcze jedna likwidacja w tym samym rejonie co dwie pozostałe a może jeszcze się okazać że do nowego rozkładu jazdy dotrwają tylko 3-4 najsilniejsze oddziały i komunikacja miejska.
Passenger
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 937
Dołączył: sobota, 26 marca 2011, 18:49

Re: Mobilis

Postprzez Passenger » środa, 7 marca 2018, 00:02


Tutaj właściwie nie ma już co komentować. Podobno przasnyskie kursy od 15 marca ma przejąć "jakaś firma z Warszawy".

https://www.facebook.com/PKSinfoPL/ - linki do najnowszych wiadomości ze świata transportu autobusowego w jednym miejscu.
Gallux
<b>Moderator <i>BusForum</b></i>
 
Posty: 3262
Dołączył: niedziela, 23 lutego 2003, 02:00
Lokalizacja: Konin
Avatar użytkownika

Re: Mobilis

Postprzez Gallux » środa, 7 marca 2018, 00:12

Ciekawe co stanie się z kursem Ostrołęka - Gdańsk. Stawiam, że to, co zawsze, czyli zostanie wycięty w kosmos. Białystok ma ponoć też zlikwidować swój kurs dzienny do Gdańska. Czyli z Ostrołęki pozostanie jedynie Białystok - Kołobrzeg, a jest to miasto prawie niekolejowe.
mickam
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1112
Dołączył: piątek, 10 lipca 2009, 22:10
Lokalizacja: Warszawa

Re: Mobilis

Postprzez mickam » środa, 7 marca 2018, 01:30

Prawda jest niestety smutna. Ta firma od lat nic nie inwestowała w PKSy. Zakupili kilka autobusów tyle ile pakiet inwestycyjny wymagał po prywatyzacji, a później moim zdaniem liczyła tylko na zyski. Rozumiem, że każda prywatna firma musi się kierować zyskiem i nie będzie prowadzić działalności charytatywnej. Problem jest jednak stosunkowo szerszy. Po przejęciu PKSów ta firma nie usiadła i nie wprowadziła zmian w rozkładach jazdy. Jedynie robili nic nie znaczące kosmetyczne zmiany. Efekt mamy jaki mamy. Jak się nie umiało dostosować oferty pod pasażera to mamy efekt ich odpływu. Jak się jest biernym wobec rynku i nie reaguje na jego potrzeby to niestety taki model biznesowy musiał się wyczerpać. W komunikacie czytamy, że uregulowania prawne są złe - czytaj nikt nie jest winny tylko nie my. Jakoś inne firmy transportowe potrafią się utrzymać na tym rynku. p. s. To czarna seria wątpię czy jakikolwiek ich PKS przetrwa ten rok.
http://mickam.flog.pl/
Jarkie
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 2033
Dołączył: sobota, 27 grudnia 2008, 19:17
Lokalizacja: Suwałki
Avatar użytkownika

Re: Mobilis

Postprzez Jarkie » środa, 7 marca 2018, 03:39

W porównaniu z Mobilisem, Arriva jest całkiem dobrą firmą. Wprawdzie mocno ograniczyli swą działalność na południu Polski, jak choćby likwidacja oddziałów w Sanoku i Mielcu). Jednak w północnej części kraju działają i przynajmniej patrząc z zewnątrz - wygląda to dobrze. Wymiana taboru (mało jaka firma wysyła na przewozy szkolne np. Setrę S315 UL) czy próby dostosowania oferty do lokalnych potrzeb podróżnych.
Tymczasem Mobilis zero... A przecież pole do popisu było spore. Połączenia w ramach Mobilis Express miały potencjał. Wprawdzie nie ma co ukrywać - walka z busiarzami do łatwych nie należy, ale... Na terenie obsługiwanym przez PKS Ciechanów busiarstwa praktycznie nie ma.

Jeśli chodzi o podróż z Ostrołęki do Gdańska, to pozostaje opcja z przesiadką na pociąg w Olsztynie (mniej więcej godzina oczekiwania). Chociaż i ona będzie ograniczona, gdyż połowa aktualnych połączeń Ostrołęka - Olsztyn wykonywana jest właśnie przez PKS Ostrołęka.
Niemniej dla mieszkańców Ostrołęki i okolic, Olsztyn jest ważną "aglomeracją" (zaraz po Warszawie), więc może jakiś przewoźnik wypełni lukę na tej trasie.
kasztelan54
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 523
Dołączył: poniedziałek, 18 sierpnia 2014, 23:41

Re: Mobilis

Postprzez kasztelan54 » środa, 7 marca 2018, 09:31

Większość północnego Mazowsza jest na dobrej drodze by stracić połączenia dalekobieżne. W takim Lipnie ostatnie dalekobieżne jakie zostały poza miejscowym Gdańskiem w 5 i 7 to mławska Warszawa-Międzyzdroje i płocka Warszawa-Kołobrzeg. Co prawda stąd jest blisko do Włocławka który już teraz zgarnia większość ruchu dalekobieżnego z całego byłego województwa poza Rypinem który ma jeszcze Polonusa, KPTS i PKS Grudziądz, można jeszcze próbować przebijać pociągiem do Warszawy z dwoma przesiadkami. Jednakże niezbyt wierzę w to by znalazł się ktokolwiek kto by zastąpił Mobilis na niektórych trasach a przy tym co się tam dzieje nawet los Mławy i Płocka nie jest pewny. A Mazowsze to region niezbyt spięty z koleją. Niby w planach FlixBusa wg okazjepodroznika.pl miał być kurs Warszawa-Kołobrzeg ale raczej nie o Mobilisa chodzi nawet mimo tego że Płock daje dosyć dobry tabor.
Passenger
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 937
Dołączył: sobota, 26 marca 2011, 18:49

Re: Mobilis

Postprzez Passenger » środa, 7 marca 2018, 11:37


Spokojnie, przyjdzie Czesław z "olsztyńskim szrotem" i będą linie z prawdziwego zdarzenia. Oby to był żart, ale rynek nie znosi próżni, więc na pewno ktoś się pojawi na ich miejsce, oczywiście tam gdzie będzie to opłacalne. Minusem może być to, że w Mławie, czy Ciechanowie gdzie Mobilis miał monopol stworzyła się szansa na zalęgniecie się busiarstwa. Chociaż kto wie, może busy okażą się jedynym sposobem na utrzymanie większości obecnych połączeń.

Edycja: Oczywiście busiarze już działają na terenie Mławy, ale przy Mobilis to skala mikro:

- Olsztyński Bus (Mława-Dąbrowa),
- Krupiński (Mława-Działdowo),
- Fabisiak (Mława-Białuty i Mława-Janowo)

https://www.facebook.com/PKSinfoPL/ - linki do najnowszych wiadomości ze świata transportu autobusowego w jednym miejscu.
Poprzednia stronaNastępna strona