PKS Olsztyn

Przedsiębiorstwa przewozowe w komunikacji międzymiastowej

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

Jarkie
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 2072
Dołączył: sobota, 27 grudnia 2008, 19:17
Lokalizacja: Suwałki
Avatar użytkownika

Re: PKS Olsztyn

Postprzez Jarkie » sobota, 30 września 2017, 00:20

[quote="Passenger"]Jak to jest z tymi ogólnodostępnymi przewozami szkolnymi? W ogłoszeniach przetargowych nie ma wzmianki o tym, czy kursy mają być ogólnodostępne, czy też nie. Co ciekawe, niektóre przetargi są nie na "dowóz uczniów", a na "zakup biletów miesięcznych dla uczniów", to jakaś różnica?

Jest różnica i to duża, także spróbuję wyjaśnić.
W treści ogłoszenia określenia "dowóz..." i "zakup..." mogą być stosowane zamiennie. Ważniejsze jest to co przewoźnik ma wpisać w ofercie: stawkę za kilometr czy cenę biletu.

Zasadniczo kursy szkolne realizowane są w ramach przewozów regularnych, ale mają one charakter długotrwałego wynajmu. Są to kursy zamknięte i wtedy mamy przetarg na dowóz uczniów. Wynagrodzeniem przewoźnika jest stawka za przejechane kilometry.

W sytuacji gdy przetarg jest rozpisany na zakup biletów miesięcznych dla uczniów to te przewozy stają się ogólnodostępne, gdyż tylko na takich kursach prowadzona jest sprzedaż biletów. Niemniej takie kursy mogą być przeznaczone wyłącznie dla uczniów (coś w stylu kursów oznaczonych "M" w dawnych rozkładach). Wynagrodzeniem przewoźnika są tu wpływy z biletów miesięcznych. Ewentualnie może być też dodatkowa (niewielka) stawka za km, ale taka opcja jest chyba bardzo rzadko stosowana.

Z reguły jednak w ogłoszeniach na zakup biletów miesięcznych pojawia się tekst typu: "wykonawca może świadczyć odpłatne usługi przewozowe poprzez sprzedaż biletów jednorazowych na rzecz innych osób" i wtedy przewoźnik może dodatkowo zarobić na "babciach jadących na rynek". Jednak najczęściej pojawia się też zapis, że pierwszeństwo mają posiadacze biletów miesięcznych, czyli uczniowie.

Natomiast niektóre gminy wyraźnie zastrzegają, że przewozy szkolne nie mogą stanowić komunikacji publicznej.
Passenger
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 942
Dołączył: sobota, 26 marca 2011, 18:49

Re: PKS Olsztyn

Postprzez Passenger » sobota, 30 września 2017, 10:02


Wynika z tego, że w tym drugim przypadku gminę interesują tylko bilety, a przewoźnik może sam organizować połączenia. W ogłoszeniu gminy Dobre jest napisane, że zakupione bilety miesięczne mają obejmować przewóz uczniów na trasie dom - szkoła - dom, a przewoźnik ma możliwość zaproponowania innych rozwiązań tras. Czy może również dowolnie kształtować linie, tj. wydłużać je do innych miejscowości lub dodawać przystanki, na których nie wysiadają uczniowie?

https://www.facebook.com/PKSinfoPL/ - linki do najnowszych wiadomości ze świata transportu autobusowego w jednym miejscu.
Matlik
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1624
Dołączył: poniedziałek, 18 września 2006, 20:48
Lokalizacja: Warszawa
Avatar użytkownika

Re: PKS Olsztyn

Postprzez Matlik » sobota, 30 września 2017, 13:06

Dostawa biletów miesięcznych to właśnie przewozy ogólnodostępne - pozwala to na zmniejszenie kosztów funkcjonowania komunikacji szkolnej (ulga ustawowa).
Jarkie
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 2072
Dołączył: sobota, 27 grudnia 2008, 19:17
Lokalizacja: Suwałki
Avatar użytkownika

Re: PKS Olsztyn

Postprzez Jarkie » niedziela, 1 października 2017, 20:08

[quote="Passenger"]Czy może również dowolnie kształtować linie, tj. wydłużać je do innych miejscowości lub dodawać przystanki, na których nie wysiadają uczniowie?
Oczywiście że może tak robić.
Sytuacja z mojego podwórka. PKS Suwałki ma kurs, w ramach którego obsługuje przewóz szkolny dla 2 gmin, a w dalszej części trasy zapewnia dojazd do miasta mieszkańcom innych wsi, leżących na uboczu od głównej drogi. Gmin nie interesuje skąd przyjedzie autobus, ani gdzie pojedzie dalej. Ważne jest tylko to aby dzieci dojechały do szkoły i z powrotem. Powyższy kurs istnieje od wielu lat, jednak kiedyś autobus jeździł w miarę prostą trasą, obecnie krąży mocno dookoła.
Takich przypadków jest sporo. Na wielu istniejących już kursach wprowadzono zajazdy kieszeniowe i inne "galimatiasy", jak również podjazdy pod szkoły, tak aby zrealizować przewozy szkolne - bez konieczności wysyłania dodatkowych autobusów.
Kroelewicz
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1421
Dołączył: niedziela, 25 grudnia 2005, 21:00
Lokalizacja: Lisboa
Avatar użytkownika

Re: PKS Olsztyn

Postprzez Kroelewicz » wtorek, 3 października 2017, 22:50

[quote="Jarkie"](...) Zasadniczo kursy szkolne realizowane są w ramach przewozów regularnych, ale mają one charakter długotrwałego wynajmu. Są to kursy zamknięte i wtedy mamy przetarg na dowóz uczniów. Wynagrodzeniem przewoźnika jest stawka za przejechane kilometry.

Nie zawsze. Tak samo często wynagrodzenie przewoźnika oparte jest o inną wartość ryczałtową (np. dzień obsługi, dzień obsługi jednym pojazdem, pasażerokm itd.)

[quote](...) W sytuacji gdy przetarg jest rozpisany na zakup biletów miesięcznych dla uczniów to te przewozy stają się ogólnodostępne, gdyż tylko na takich kursach prowadzona jest sprzedaż biletów. Niemniej takie kursy mogą być przeznaczone wyłącznie dla uczniów (coś w stylu kursów oznaczonych "M" w dawnych rozkładach).

No nie, praktycznie każdy urząd marszałkowski (+ RIO, NIK) zakwestionuje dofinansowanie ulg i publiczny charakter komunikacji, jeśli kursy nie są dostępne dla pasażerów innych niż uczniowie.
takcigoniepodam
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 728
Dołączył: czwartek, 22 listopada 2007, 18:45

Re: PKS Olsztyn

Postprzez takcigoniepodam » środa, 4 października 2017, 06:33

[quote="Kroelewicz"]No nie, praktycznie każdy urząd marszałkowski (+ RIO, NIK) zakwestionuje dofinansowanie ulg i publiczny charakter komunikacji, jeśli kursy nie są dostępne dla pasażerów innych niż uczniowie.


Stąd też na takich liniach mamy innych "miesięcznych" w postaci... pań opiekunek i innych osób np. żonę przewoźnika czy innego pasażera "widmo" na którego wystawiany jest bilet miesięczny (pełny lub ulgowy), aby nikt się nie przyczepił. Ponadto bardzo częstą praktyką na takich liniach jest "zabawa" kierowców bileterką (o ile ją mają w pojeździe) czyli mówiąc wprost drukowanie biletów w trakcie kursu w pojeździe na różne odcinku (często te linie mają tak cenniki jak komunikacja miejska - ryczałtowe) lub co jest częściej "praktykowane" - bileterka jest u przewoźnika gdzie jedna osoba kasuje bilety w czasie kiedy są kursy na które wygrał przetarg. A tam gdzie wygrywają mali przewoźnicy to o czymś takim jak wywieszone rozkłady nie ma co mówić skoro w przetargach są kwiatki typu: "rozkład jazdy ma być dostosowany do planu lekcji oraz dni szczególnych jak rozpoczęcia lekcji, wywiadówki, rekolekcje itp". Niestety to co opisałem to bardzo częste praktyki na dowozie uczniów na biletach miesięcznych i jakoś nie ma chyba skutecznego sposobu aby tą patologię zwalczyć.
Jarkie
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 2072
Dołączył: sobota, 27 grudnia 2008, 19:17
Lokalizacja: Suwałki
Avatar użytkownika

Re: PKS Olsztyn

Postprzez Jarkie » środa, 4 października 2017, 19:35

[quote="takcigoniepodam"]Niestety to co opisałem to bardzo częste praktyki na dowozie uczniów na biletach miesięcznych i jakoś nie ma chyba skutecznego sposobu aby tą patologię zwalczyć.

Przewozy szkolne rządzą się swoimi prawami ;)
Moim zdaniem ogólnodostępne kursy szkolne są tak naprawdę najbardziej opłacalne dla gminy. Ulga na szkolnym bilecie miesięcznym wynosi 49%. W związku z tym gmina płaci tylko 51%, natomiast resztę kwoty przewoźnik otrzymuje z Urzędu Marszałkowskiego w ramach dopłaty do biletów ulgowych. Dla przeciętnego przewoźnika nie ma znaczenia kto płaci za wykonywane przewozy, natomiast gmina oszczędza - i to całkiem sporo ;)

Czy przewoźnik zgłaszając się po dopłatę do biletów ulgowych musi przedstawić wykaz wszystkich sprzedawanych biletów? Myślę że nie.

Pewnie większość z nas pamięta czasy, gdy były tylko 2 ulgi w komunikacji międzymiastowej: 50% i 100%. O skali ówczesnych nadużyć (sprzedaż 2 biletów ulgowych jako 1 normalnego) chyba nie ma potrzeby mówić. Dlatego później zmieniono ulgi i tak mamy 37%, 78%, 95% itd. Oczywiście poseł czy senator ma nadal 100% ulgi.
j.centkiewicz
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1756
Dołączył: wtorek, 26 czerwca 2012, 10:59

Re: PKS Olsztyn

Postprzez j.centkiewicz » czwartek, 5 października 2017, 14:40

PKS OLSZTYN (Olsztyński Bus) rusza na podbój Mrągowa. Krursy na trasie Olsztyn, d.a.-Mrągowo, Wolności ruszają 10.10.2017r. Szczegóły znaleźć można będzie prawdopodobnie już jutro na stronie PKS OLSZTYN. Do końca roku być może to pojeździ. Nawet cienia szansy nie ma na to, aby linia ta utrzymała się w dłuższej perspektywie czasowej.
mickam
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1113
Dołączył: piątek, 10 lipca 2009, 22:10
Lokalizacja: Warszawa

Re: PKS Olsztyn

Postprzez mickam » piątek, 6 października 2017, 09:21

Znaleziony w sieci rozkład jazdy Olsztyn - Mrągowo https://scontent-frx5-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5A3DA6BC
http://mickam.flog.pl/
Lubel
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1269
Dołączył: czwartek, 11 lipca 2013, 18:42
Avatar użytkownika

Re: PKS Olsztyn

Postprzez Lubel » piątek, 6 października 2017, 15:25

[quote="j.centkiewicz"]Nawet cienia szansy nie ma na to, aby linia ta utrzymała się w dłuższej perspektywie czasowej.
Przy takiej konkurencji: http://www.expressbus.info/index.php?go ... 6#tab-cont, Masz rację.
j.centkiewicz
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1756
Dołączył: wtorek, 26 czerwca 2012, 10:59

Re: PKS Olsztyn

Postprzez j.centkiewicz » sobota, 7 października 2017, 12:01

Start linii Olsztyn-Mrągowo opóźni się o dwa, trzy dni. Najprawdopodobniej autobusy wyruszą na tą trasę 12 lub 13 października.
minus
 
Posty: 458
Dołączył: niedziela, 17 lipca 2011, 15:19
Lokalizacja: Łuków

Re: PKS Olsztyn

Postprzez minus » sobota, 7 października 2017, 16:48

Kroelewicz
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1421
Dołączył: niedziela, 25 grudnia 2005, 21:00
Lokalizacja: Lisboa
Avatar użytkownika

Re: PKS Olsztyn

Postprzez Kroelewicz » sobota, 7 października 2017, 19:03

[quote="Jarkie"](...)Czy przewoźnik zgłaszając się po dopłatę do biletów ulgowych musi przedstawić wykaz wszystkich sprzedawanych biletów? Myślę że nie.

W Pomorskim musi. I temat ulg trzepany jest b. dokładnie.
Matlik
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1624
Dołączył: poniedziałek, 18 września 2006, 20:48
Lokalizacja: Warszawa
Avatar użytkownika

Re: PKS Olsztyn

Postprzez Matlik » sobota, 7 października 2017, 19:24

No właśnie wszystko zależy od województwa, z resztą raport NIK z 2010/11. Hitowe jest dla mnie wymaganie od przewoźników w małopolsce programu do rozliczania ulg (jedynego słusznego), przy czym w jego ramach nie wykonuje się żadnej kontroli. No i wymaga się dostarczania ksera legitymacji do każdego miesięcznego ulgowego :D
Jarkie
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 2072
Dołączył: sobota, 27 grudnia 2008, 19:17
Lokalizacja: Suwałki
Avatar użytkownika

Re: PKS Olsztyn

Postprzez Jarkie » sobota, 14 października 2017, 00:36

Dość rzadki obecnie widok, czyli H9 na kursie pospiesznym :o
[img]https://i.imgur.com/y2lbVIS.jpg[/img]
13.10.2017, Suwałki (16:30) - Olsztyn
Jest to również debiut olsztyńskiej H9 na długiej trasie wykonywanej przez ten PKS. Wprawdzie przed laty tamtejsze H9 jeździły nie tylko wokół komina, ale też nieco dalej: m.in. Kolno, Pisz, Przasnysz. Jednak odległość na tych trasach wynosiła tylko około 130 km, natomiast do Suwałk jest 207 km.
Równie ciekawe i mocno zaskakujące było wysłanie przez PKS Olsztyn H9 do Warszawy :) Niemniej to nieco inny temat, gdyż wtedy (lipiec 2012 roku) była to sytuacja awaryjna - H9 pojechała w zamian za zdefektowany autobus Polonusa.
Poprzednia stronaNastępna strona
Odpowiedz