Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

W Pszczynie powstanie centrum przesiadkowe

infotrans
05.06.2018 08:58
0 Komentarzy

W drugiej połowie2019 r. w Pszczynie powinno być gotowe nowe centrum przesiadkowe przy dworcukolejowym. W poniedziałek władze tamtejszego powiatu podpisały umowę narealizację przedsięwzięcia.

Centrum przesiadkowe powstanie wzdłuż pszczyńskich ul.Sokoła, Placu Dworcowego i ul. Kościuszki. Zasadnicza część znajdzie się wmiejscu dzisiejszego skweru przed dworcem. Oprócz prostego parterowego obiektuobsługi podróżnych, z ceglaną elewacją nawiązującą do budynku dworca kolejowegoi wiaty dla busów oraz autobusów, wokół powstaną parkingi dla niemal 200samochodów osobowych, 180 miejsc postojowych dla rowerów oraz postój taksówek.

Przebudowany zostanie też okoliczny układ drogowy – ul.Sokoła i Plac Dworcowy, odcinek ul. Kościuszki oraz skrzyżowanie ul. Sokoła iul. Dworcowej. Na skrzyżowaniu ulic Sokoła i Kościuszki powstanie minirondo.Przebudowane zostaną również ciągi pieszo-rowerowe, chodniki oraz zjazdy.

Jak akcentował podczas poniedziałkowego podpisania umowy,cytowany w informacji prasowej, starosta pszczyński Paweł Sadza, to największainwestycja w historii tamtejszego powiatu, która w perspektywie kilkunastu latbędzie miała duże znaczenie dla mieszkańców.

Centrum przesiadkowe oraz prowadzący do niego układ drogowywykona za 16,9 mln zł konsorcjum spółek, z przedsiębiorstwem Mazur jakoliderem. Jak podały władze powiatu, plac budowy został już przekazanywykonawcy. Wcześniej na projekt budowlany, nadzór inwestorski orazprzygotowanie terenu powiat wyłożył już ok. 630 tys. zł.

Całe przedsięwzięcie jest dofinansowane środkami unijnymi.Projekt koordynuje powiat pszczyński, który odpowiada za budowę centrumprzesiadkowego oraz dróg dojazdowych. Drugą część projektu, budowę systemu drógrowerowych, realizuje miasto.

W tej części inwestycji na terenie miasta i powiatu mapowstać ponad 20 km tras rowerowych, łączących węzeł przy dworcu z dzielnicamii dwoma mniejszymi centrami przesiadkowymi, również ujętymi w projekcie – wWiśle Wielkiej oraz w Piasku. Budowa kompleksu przy dworcu kolejowym ma trwać wlatach 2018-2019, a budowa tras rowerowych – do 2020 r.

Koszty obu części inwestycji oszacowano w unijnym projekciena 43,6 mln zł; dotacja z części Regionalnego Programu Operacyjnego Woj.Śląskiego na lata 2014-2020 to 35,7 mln zł.

W latach 2012-2014 zarządca kolejowych nieruchomości, spółkaPKP SA, wyremontował już kosztem ok. 2,5 mln zł pszczyński dworzec kolejowy z1890 r. Z jego elewacji zdjęto wówczas dawną farbę, eksponując cegłę,wymieniono dach i okna, odnowiono wnętrza. Renowacji doczekała się teżprzydworcowa wiata. Z boku budynku powstał kryty parking rowerowy.

Dworzec kolejowy w Pszczynie znajduje się na linii 139Katowice – Zwardoń, między Katowicami i Tychami a Czechowicami-Dziedzicami iBielskiem-Białą. Jej częścią biegnie międzynarodowa linia E 65. Kursują tamtędypociągi międzynarodowe do granicy w Zebrzydowicach i liczne regionalne. WPszczynie od tej głównej trasy odbiega linia 148 przez Żory do Rybnika.

W ostatnich latach spółka PKP PLK przygotowała projekt:”Prace na podstawowych ciągach pasażerskich na obszarze Śląska, etap I: linia E65 na odc. Będzin – Katowice – Tychy – Czechowice Dziedzice – Zebrzydowice” -pod kątem unijnego instrumentu finansowego Łącząc Europę (CEF – ConnectingEurope Facility).

W połowie br. PLK poinformowały o odłożeniu realizacjikluczowej części inwestycji na lata po 2021 r., ze względu na brakwystarczającego finansowania z CEF. Teraz powstaje dokumentacja dla całościprac; fizycznie wykonane zostaną one na niewielkim odcinku: Most Wisła – CzechowiceDziedzice – Zabrzeg.

Ministerstwo Infrastruktury deklarowało potem, że wobecczęści projektu obejmującej odcinki: Tychy – Most Wisła oraz Zabrzeg –Zebrzydowice – granica państwa, „podejmowane będą działania w celuzabezpieczenia innych źródeł finansowania, co pozwoli na rozpoczęcie realizacjiprac także na tych odcinkach”.

Według wcześniejszych informacji, prace przy tej inwestycjiw Pszczynie objęłyby m.in. budowę tunelu w miejscu przejazdu kolejowego międzyul. Męczenników Oświęcimskich i Dworcową. Przy ul. Dworcowej będzie kończyłasię część realizowanego teraz centrum przesiadkowego wzdłuż ul. Sokoła.


Komentarze