PKS Podlaski lub Podlaska Komunikacja Samochodowa

Przedsiębiorstwa przewozowe w komunikacji międzymiastowej

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

dominiczek95
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 449
Dołączył: piątek, 6 lutego 2009, 14:45
Lokalizacja: Suwałki

Re: PKS Podlaski lub Podlaska Komunikacja Samochodowa

Postprzez dominiczek95 » poniedziałek, 8 sierpnia 2016, 16:17

rzaraz napisał(a):I w tym kontekście wspólny PKS może pomóc.

Pomogłoby tylko jest jeden problem- województwo nie ma żadnego konkretnego planu działania. PKS Wschód 2 nadchodzi, zapewne skończy się podobnie no ale cóż...
rzaraz
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1863
Dołączył: wtorek, 15 kwietnia 2014, 17:33

Re: PKS Podlaski lub Podlaska Komunikacja Samochodowa

Postprzez rzaraz » poniedziałek, 8 sierpnia 2016, 17:54

Jeżeli celem województwa jest sprzedaż, to niestety tak...

________________
http://miastaikomunikacja.wordpress.com
Passenger
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 516
Dołączył: sobota, 26 marca 2011, 18:49

Re: PKS Podlaski lub Podlaska Komunikacja Samochodowa

Postprzez Passenger » środa, 17 sierpnia 2016, 12:39

PKS Suwałki: Związkowcy przeciwni konsolidacji spółek. Sprawa trafi do sądu.

- Zrobimy wszystko, by do tej konsolidacji nie dopuścić - zapowiadają związkowcy.

- Ta konsolidacja doprowadzi prędzej czy później do upadku tej nowej firmy - przewiduje Jarosław Żaborowski, przewodniczący największego związku zawodowego działającego w suwalskim PKS. - Zniknie więc poważny konkurent dla przewoźników prywatnych. Czy o to tutaj chodzi?

Więcej na: http://www.wspolczesna.pl/wiadomosci/su ... ,10520207/
rzaraz
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1863
Dołączył: wtorek, 15 kwietnia 2014, 17:33

Re: PKS Podlaski lub Podlaska Komunikacja Samochodowa

Postprzez rzaraz » środa, 17 sierpnia 2016, 12:52

W tej sytuacji należy im życzyć sukcesu.

________________
http://miastaikomunikacja.wordpress.com
Jarkie
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1652
Dołączył: sobota, 27 grudnia 2008, 19:17
Lokalizacja: Suwałki
Avatar użytkownika

Re: PKS Podlaski lub Podlaska Komunikacja Samochodowa

Postprzez Jarkie » środa, 24 sierpnia 2016, 22:01

LMP napisał(a):
Passenger napisał(a):
"- My postrzegamy to jako skok na spory majątek suwalskiego PKS - komentuje Żaborowski. - Mamy dobry tabor i sporo nieruchomości. Wszystko to będzie roztrwonione. Wprawdzie i ta spółka miała za ubiegły rok ponad 800 tys. zł straty, ale, jak tłumaczy jej prezes Leszek Cieślik, wynikało to z ostrej walki o klienta z Polskim Busem. PKS-owi to się w sumie opłaciło, bo prywatny przewoźnik wycofał się z tego rynku. - Teraz mamy już znacznie lepsze wyniki finansowe - dodaje prezes."


Tego, że majątek będzie rozsprzedany jak widać spodziewają się wszyscy. Natomiast tłumaczenie ponad 800 tyś zł straty odpływem części pasażerów (bo przecież nie wszystkich) do PB to gruba przesada. Czyli prezes uważa, że ci ludzie jeżdżący na linii do Warszawy daliby aż tyle zarobić? No może jeszcze gdyby nie PB nie unowocześnialiby taboru i mniej by było wydatków.

Pewnie ta kwota jest nieco zawyżona, ale w momencie uruchomienia przez PB kursów do Suwałk, bilety PKS Suwałki kupowane przez internet stały się znacznie tańsze. Niższa cena biletów nie spowodowała wzrostu liczby podróżnych, tak więc przychody z kursów warszawskich zmalały. Zresztą tu może chodzić nie tylko o PB, ale też o Żaka czy Voyagera, którzy podjeżdżają kursy PKS-u.
Od dłuższego czasu przewagę na kursach do Warszawy ma Żak, który dodatkowo w Łomży konkuruje jeszcze z PlusBusem. Działania konkurencji spowodowały likwidacje praktycznie wszystkich kursów do Warszawy wykonywanych przez PKS Łomża, jak też suwalskiego Ełk - Warszawa. Zwiększona liczba kursów prywatnych na trasie Białystok - Warszawa to likwidacje kursów przez PKS Białystok i PKS Zambrów.
Marszałek, będący właścicielami PKS-ów w województwie wydaje zezwolenia przewoźnikom prywatnym na kursy odjeżdżające tuż przed kursami PKS-ów. Więc nic dziwnego że PKS Białystok i PKS Łomża (prywaciarze dominują właśnie na ich obszarze) są w najgorszej sytuacji. Wg władz wojewódzkich, PKS-om coraz trudniej jest konkurować z prywatnymi przewoźnikami. Zgadza się, ale jeżeli zezwala się na taki rozkład jazdy, to mamy takie skutki. Oczywiście konkurencja nie jest jedyną przyczyną kiepskiej sytuacji niektórych przedsiębiorstw. Ale np. taki PKS Zambrów mający wyłączność na przewozy na swym terenie jest w lepszej sytuacji niż sąsiadująca Łomża.

Po kilku latach funkcjonowania tworu PKS Wschód oddzieliły się stamtąd PKS Tomaszów Lubelski, PKS Włodawa i PKS Hrubieszów. Ilość wykonywanych kursów była już znacznie mniejsza niż przed PKS Wschód. A dzisiaj? Tomaszów już nie istnieje, to samo niedługo stanie się z Włodawą. Działa jeszcze PKS Hrubieszów, ale nie wiadomo czy za rok lub dwa nie podzieli losu pozostałych. Podobnie (jeśli nie gorzej) będzie na Podlasiu.
Passenger
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 516
Dołączył: sobota, 26 marca 2011, 18:49

Re: PKS Podlaski lub Podlaska Komunikacja Samochodowa

Postprzez Passenger » poniedziałek, 29 sierpnia 2016, 11:47

"Urzędnicy połączą PKS-y w jedną swoją firmę"

Czy siemiatycki PKS czekają zmiany? Wygląda na to, że Urząd Marszałkowski w Białymstoku doprowadzi do zmian, nie tylko w Siemiatyczach.

Więcej na: http://www.siemiatycze.com.pl/siemiatyc ... firme.html
Passenger
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 516
Dołączył: sobota, 26 marca 2011, 18:49

Re: PKS Podlaski lub Podlaska Komunikacja Samochodowa

Postprzez Passenger » czwartek, 8 września 2016, 22:19


PKS-u za darmo nie oddadzą. W grę wchodzi ?kapitał rezerw do wykorzystania?

W spółce PKS Suwałki znowu wrze. Na początku sierpnia pisaliśmy o tym, że załoga przewoźnika jest przeciwna stworzeniu molocha z czterech przedsiębiorstw: z Suwałk, Łomży, Siemiatycz i Zambrowa pod szyldem PKS Białystok. Jednym z rozwiązań miało być przejęcie spółki przez miasto Suwałki. To jest możliwe, jeśli samorząd wyłożyłby z budżetu 5 mln zł.

Więcej na: http://niebywalesuwalki.pl/2016/09/pks- ... rzystania/

Passenger
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 516
Dołączył: sobota, 26 marca 2011, 18:49

Re: PKS Podlaski lub Podlaska Komunikacja Samochodowa

Postprzez Passenger » czwartek, 15 września 2016, 11:25


Sejmik zajmie się połączeniem podlaskich PKS-ów jeszcze we wrześniu. Łomża jest "za".

Więcej na: http://www.bialystokonline.pl/sejmik-za ... 5,1,1.html

rzaraz
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1863
Dołączył: wtorek, 15 kwietnia 2014, 17:33

Re: PKS Podlaski lub Podlaska Komunikacja Samochodowa

Postprzez rzaraz » piątek, 16 września 2016, 13:54

A Suwałki przeciwko. Ciekawe czy ktokolwiek będzie o coś pytał i czy nie będzie to decyzja odgórna i koniec.


________________
http://miastaikomunikacja.wordpress.com
kasztelan54
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 222
Dołączył: poniedziałek, 18 sierpnia 2014, 23:41

Re: PKS Podlaski lub Podlaska Komunikacja Samochodowa

Postprzez kasztelan54 » piątek, 16 września 2016, 16:17

Układ sił w sejmiku jest taki:
miasto Białystok - 7
okolice Białegostoku - 9
Łomża - 6
Suwałki - 8

Ciężko będzie im znaleźć sojusznika skoro pozostałe okręgi to powiaty których przedsiębiorstwa wybiją się na Suwałkach.
Passenger
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 516
Dołączył: sobota, 26 marca 2011, 18:49

Re: PKS Podlaski lub Podlaska Komunikacja Samochodowa

Postprzez Passenger » czwartek, 29 września 2016, 12:30


Dyskusja o planach połączenia pięciu spółek PKS

Bez połączenia podległych samorządowi spółek PKS grozi im nawet upadłość - tak zarząd województwa podlaskiego uzasadnia plan stworzenia jednej spółki w miejsce pięciu, działających obecnie niezależnie od siebie. W poniedziałek dyskutowali o tym radni sejmiku.

Więcej na:
http://bialystok.tvp.pl/27089533/dyskus ... spolek-pks
http://radio5.com.pl/dluga-debata-o-pks/

Konradix
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 644
Dołączył: piątek, 4 czerwca 2010, 09:17
Lokalizacja: ok Zamościa
Avatar użytkownika

Re: PKS Podlaski lub Podlaska Komunikacja Samochodowa

Postprzez Konradix » piątek, 30 września 2016, 08:05

Passenger napisał(a):
Dyskusja o planach połączenia pięciu spółek PKS

Bez połączenia podległych samorządowi spółek PKS grozi im nawet upadłość - tak zarząd województwa podlaskiego uzasadnia plan stworzenia jednej spółki w miejsce pięciu, działających obecnie niezależnie od siebie. W poniedziałek dyskutowali o tym radni sejmiku.

Więcej na:
http://bialystok.tvp.pl/27089533/dyskus ... spolek-pks
http://radio5.com.pl/dluga-debata-o-pks/


Gdzie ja to słyszałem juz kiedyś hmmm... A juz wiem! Efekt z połączenia 5 PKS : 3 upadły, jeden sprzedany i jeden ledwo się trzymajacy z niepewna przyszłością. Więc teraz niech się zastanowią najlepszy ledwo zipie a najgorszy sprzedany więc co może czekać : Zambrów , Łomże i Siemiatycze?
"Śilnik, skrzynia, mostu wycie... Autobusy ponad Życie" (PKS Krasnystaw [*] , PKS Tomaszów Lub. [*] , PKS Kraśnik [*], PKS Biała Podlaska [*], PKS Puławy [*])
j.centkiewicz
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1610
Dołączył: wtorek, 26 czerwca 2012, 10:59

Re: PKS Podlaski lub Podlaska Komunikacja Samochodowa

Postprzez j.centkiewicz » piątek, 30 września 2016, 14:21

Bez połączenia upadłość grozi PKS BIAŁYSTOK...
kasztelan54
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 222
Dołączył: poniedziałek, 18 sierpnia 2014, 23:41

Re: PKS Podlaski lub Podlaska Komunikacja Samochodowa

Postprzez kasztelan54 » piątek, 30 września 2016, 18:33

Co jest lepsze w takiej sytuacji? Poświęcić jedną spółkę czy pięć bo po konsolidacji ci gorsi będą ciągnęli lepszych w dół? Były już w Polsce dwie próby konsolidacji PKSów na poziomie województwa - jedna zakończona tak jak opisano wyżej, w wypadku drugiej przedsiębiorstwo jakoś istnieje kosztem pozbywania się majątku, cięć i zwolnień.
Passenger
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 516
Dołączył: sobota, 26 marca 2011, 18:49

Re: PKS Podlaski lub Podlaska Komunikacja Samochodowa

Postprzez Passenger » czwartek, 13 października 2016, 11:28



PKS-y jadą razem. Będą fuzje przewoźników

Firmy autokarowe łączą oferty, by przetrwać na rynku. Czy to szansa dla samorządowych PKS-ów?
Kilka lat temu PolskiBus szturmem wszedł na polski rynek i zdominował najważniejsze połączenia. W regionach, w których konkurencja okazała się silna, PolskiBus zaczął się z nią dogadywać. Ustąpił z części tras, a z sześcioma firmami połączył ofertę i na swojej platformie sprzedaje ich bilety. To m.in. Żak Express czy Garden Service w północnej i wschodniej Polsce.

PolskiBus sprowokował dalsze łączenie ofert. Od kwietnia działa marka Super PKS, która jednoczy tradycyjne firmy PKS dysponujące nowoczesnym taborem. W projekcie chodzi o to, by utworzyć sieć operatorów, których bilety będą sprzedawane na jednej platformie i przez internet, co często jest niemożliwe w przypadku pojedynczych PKS-ów. Do tej pory do siatki połączeń Super PKS dołączyły PKS Suwałki i Elbląg, ale jest szansa, że do końca roku powiększy się ona nawet dwukrotnie.

Marszałek połączy PKS-y

Co ciekawe, PKS Suwałki może się stać częścią jeszcze innej fuzji. Łączyć regionalną ofertę chce bowiem podlaski marszałek. PKS Białystok miałby przejąć jeszcze trzech, prócz Suwałk, operatorów: PKS Łomża, Zambrów i Siemiatycze. Wszystkie firmy należą do marszałka i łącznie mają 512 autobusów. Jak mówi nam Urszula Arter z urzędu marszałkowskiego, według analiz połączenie jest najlepszym rozwiązaniem. - Większy może więcej. Połączenie da nam silniejszą pozycję w przetargach na realizację kursów, wspólnie będziemy prowadzić też promocję i marketing, a także kupować tabor i paliwo - mówi Arter.

Ale szef związkowców z PKS Suwałki Jarosław Żaborowski mówi, że połączenie oznacza dokapitalizowanie zadłużonych spółek przez bogatsze. Zaznacza, że PKS Suwałki ma najlepszy tabor i dobrą markę. A PKS Białystok w 2015 r. miał ponad 3 mln zł netto straty - najwięcej wśród tych firm. Najlepiej wypadł PKS Zambrów z wynikiem minimalnie na plusie i PKS Siemiatycze z blisko milionową stratą.

Finansowe problemy PKS-ów

Od pięciu lat na rynku funkcjonuje też 10 firm PKS wykupionych przez grupę Mobilis. Wożą ok. 600 tys. pasażerów miesięcznie, głównie na Mazowszu i Mazurach. Prezes Zarządu Dariusz Załuska ocenia, że konsolidacje mogą przynieść oszczędności dzięki likwidacji m.in. nakładających się na siebie ofert. - W większej grupie łatwiej też operować rezerwami taboru czy personelu, co poprawia jakość przewozów - mówi Załuska. Przyznaje, że wiele firm PKS popadło w kłopoty, bo za wolno reagowały na zmiany, takie jak wzrost taniej konkurencji czy przesiadanie się pasażerów do własnych samochodów. - Długo nie dbały o pasażera, tabor czy produkt dostosowany dla pasażerów - mówi Załuska.

W konsolidację na Podlasiu wątpi Zdzisław Szczerbaciuk, od lat szef firm związanych z branżą transportową: - Trudno mi uwierzyć, że kilka firm na minusie wspólnie będzie mieć dodatni wynik. A marszałkowie województw i tak mogą kupować tabor. Ale pozostaje problem, że samorządy niechętnie dofinansowują przewozy autobusowe.

Jerzy Leszczyński, marszałek woj. podlaskiego, mówi: - Nową firmę będziemy dokapitalizowywać ze środków z budżetu, a jak się uda, to też z zewnętrznych. Ale samorząd nie może do nich nieustannie dopłacać [obecnie nie dopłaca nic], bo na głowie mamy też kolej, która jest kilkakrotnie droższa do utrzymania i nieopłacalna, choć potrzebna.

Problemy finansowe nie dotyczą jednak wszystkich firm autobusowych. Na Podkarpaciu z sukcesem rozwija się Marcel, przewoźnik ze 150 busami, przewożący miesięcznie ok. 400 tys. osób (35 mln przewieziono łącznie w regionie w 2015 r.). Jak mówi Marcin Chmielarski, właściciel firmy, Marcelowi się udało, bo ma dużą liczbę połączeń i do ich obsłużenia maksymalnie wykorzystuje tabor. Według Chmielarskiego problemem dla wielu firm PKS jest złe zarządzanie, biurokracja i skostniałe struktury, które blokują zmiany.

Źródło: http://wyborcza.biz/biznes/1,147749,208 ... razem.html

Poprzednia stronaNastępna strona