Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Zabrze z unijną kasą na dwa centra przesiadkowe

infotrans
19.01.2021 08:30
0 Komentarzy

Umowę na unijną dotację do budowy dwóch nowych dworców autobusowych w Zabrzu przekazał w poniedziałek, 18 stycznia, władzom miasta marszałek woj. śląskiego Jakub Chełstowski.

Inwestycje mają powstać kosztem ok. 120 mln zł w miejscu istniejących dworców – w centrum i dzielnicy Rokitnica.

Przekazanie i umowa

Zabrzański samorząd już pod koniec września ub. roku informował o otrzymaniu dotacji do inwestycji. Natomiast w poniedziałek rzecznik zabrzańskiego magistratu Dawid Wowra poinformował o przekazaniu przez marszałka Chełstowskiego umowy na takie dofinansowanie prezydent Zabrza Małgorzacie Mańce-Szulik.

„W pierwszej lokalizacji przewidziano budowę obiektu o powierzchni ok. 10,4 tys. m kw. z peronami komunikacji autobusowej, parkingiem P&R oraz poczekalnią i usługami towarzyszącymi. W drugiej lokalizacji zaplanowano perony otwarte, niewielki parking zewnętrzny oraz obiekt o powierzchni 276 m kw. (poczekalnia i drobne usługi)” – napisał Wowra.

„W obu miejscach dostępne będą stacje ładowanie pojazdów elektrycznych, strefy Kiss&Ride oraz infrastruktury towarzyszącej (biletomaty, tablice dynamicznej informacji pasażerskiej i tablice zajętości miejsc na parkingu P&R). Przewidziano także przebudowę dróg i sieci infrastruktury” – dodał.

„Dzięki realizacji projektu transport na terenie Zabrza będzie bardziej atrakcyjny, a przesiadanie na wszelkie rodzaje transportu zbiorowego i rowerowego, łatwiejsze. Wzrośnie również ilość miejsc parkingowych w Zabrzu, co umożliwi pozostawienie samochodu w centrach przesiadkowych w przypadku kontynuacji podróży innym środkiem transportu. Istotnym efektem realizacji projektu będzie redukcja emisji zanieczyszczeń powietrza” – zaznaczył rzecznik.

jest projekt

Opublikowane pod koniec października ub. roku postępowanie przetargowe zostało podzielone na dwie części, obejmując realizację obu obiektów, wraz z przylegającą infrastrukturą drogową. Projekt wykonała gliwicka pracownia An Archi Group.

Jak wynika z informacji na platformie zamówień zabrzańskiej Jednostki Gospodarowania Nieruchomościami, dworzec w centrum ma przyjąć formę trzykondygnacyjnego obiektu o długości boku przylegającego do ul. Goethego 120 m i powierzchni użytkowej ponad 10 tys. m kw. Na parterze mają znaleźć się w nim miejsca postojowe dla autobusów (11 stanowisk, w tym 3 dla oczekujących) oraz pas postojowy o długości 48 m dla taksówek i busów, poczekalnie i pomieszczenia obsługi.

Na dwóch kolejnych piętrach przewidziano garaż ze 138 miejscami postojowymi, w tym 10 miejsc dla niepełnosprawnych, 9 miejsc tzw. kiss&ride i 6 miejsc ładowania samochodów elektrycznych (jedną ładowarkę przewidziano też na parterze dla autobusu elektrycznego). Nad częścią obiektu ma znaleźć się czwarta kondygnacja – tzw. zielony dach z tarasem widokowym.

Nowy dworzec autobusowy przy ul. Goethego nie będzie połączony funkcjonalnie (kładką czy tunelem) z praktycznie przylegającym doń peronem zabrzańskiego dworca kolejowego. Pasażerowie będą, jak dotąd, pokonywali 220 metrów pieszo do istniejącego budynku dworca kolejowego i dostawali się na peron przejściem pod torami.

Wokół nowego dworca w centrum przebudowana ma zostać infrastruktura drogowa (założono m.in. dwa ronda na ul. Goethego) oraz piesza. Powstać mają też odcinku dróg rowerowych i wiata dla rowerów, w okolicy nie ma jednak dotąd żadnej innej drogi rowerowej.

Dworzec w Rokitnicy zaprojektowano jako parterowy budynek o powierzchni 300 m kw. z 6 przykrytymi wspólnym zadaszeniem (wiatą) stanowiskami dla autobusów (w tym 1 z ładowarką elektryczną), 3 miejscami dla taksówek i 3 dla taksówek lub busów, 15 miejscami dla samochodów osobowych (w tym 2 z możliwością ładowania samochodów elektrycznych) i 2 miejscami dla niepełnosprawnych.

Także tam zaplanowano przebudowę infrastruktury drogowej i pieszej oraz budowę przy dworcu odcinków ścieżek rowerowych.

jest przetarg

Koszt większego obiektu, w centrum, oszacowano na 66,6 mln zł netto; tańszego, w Rokitnicy, na 21,4 mln zł netto. Dworzec w centrum ma powstać do końca kwietnia 2023 r., w Rokitnicy – do końca listopada 2022 r. Obecny, parokrotnie przesuwany już składania ofert, przypada 29 stycznia br.

Wniosek o dofinansowanie obu inwestycji zabrzańscy samorządowcy złożyli do ostatniego w obecnej unijnej perspektywie finansowej konkursu dot. transportu niskoemisyjnego, prowadzonego w ramach tzw. Zintegrowanych Inwestycjach Terytorialnych (ZIT – to instrument Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego, w którym samorządy lokalne w znacznej mierze decydują o podziale dostępnych środków).

Konkurs ten woj. śląskie ogłosiło w listopadzie 2019 r. Na dotacje przewidziano w nim ponad 171 mln zł. Prócz projektu Zabrza dofinansowania dostały Tychy (parking park&ride), Jaworzno (autobusy elektryczne) oraz Orzesze i Łaziska Górne (niewielkie centra przesiadkowe).(PAP)

Komentarze