Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

ED74 na linię 62?

inforail
27.02.2017 09:55
0 Komentarzy

Temat ED74 i ichwykorzystania cały czas żywy. Poseł Jacek Osuch po raz kolejny zachęca MinisterstwoInfrastruktury i Budownictwa do podjęcia działań zmierzających do uruchomieniabezpośredniego połączenia łączącego Śląsk, Zagłębie i ziemię olkuską z Polskącentralną.

Dzięki przeprowadzonym inwestycjom na odcinku SosnowiecPołudniowy – Sławków wydaje się, że argument dotyczący niekonkurencyjnego czasuprzejazdu linią nr 62 jest niewłaściwy i winien być przez PKP Intercityzweryfikowany. Z przeprowadzonej przez biuro poselskie analizy wynika, że naprzestrzeni ostatnich kilku lat czas przejazdy pomiędzy stacją Katowice aOlkusz zmniejszył się o ok. 20-30 minut. W chwili obecnej pokonanie odcinka zestolicy Województwa Śląskiego do stacji Olkusz (przy założeniu obsługi stacjiSosnowiec Południowy, Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce, Sławków, Bukowno) powinnozająć ok. 50 minut. Kolejne 45 minut potrzebnych jest na pokonanie trasy Olkusz- Kozłów (zakładając zatrzymania pociągu TLK/IC) na stacjach Wolbrom,Charsznica, Tunel. W efekcie realnym jest uzyskanie czasu przejazduoscylującego w granicach 95 minut dla pokonania 97 kilometrowej trasy (ipostoju na 10 stacjach). Przy założeniu, że spółka PKP Intercity obsługiwałabypołączenie pociągiem ED74, który może kursować z prędkością 160km/h, czasprzejazdu z Katowic do Warszawy przez Olkusz mógłby kształtować się na poziomie3 godzin i 30 minut. Przypomnę, że w chwili obecnej pociąg TLK Górnik kursującyprzez Skierniewice i Częstochowę potrzebuje 3 godziny i 44 minuty na pokonanieodcinka Katowice ? Warszawa Centralna.

Dlatego poseł zwraca się z wnioskiem o uruchomienie wobecnie obowiązującym rozkładzie jazdy nowego połączenia z wykorzystaniem liniikolejowej nr 62. Nadmienia, że w programie wyborczym Prawa i Sprawiedliwościwielokrotnie zapewniano mieszkańców mniejszych miast o wzmacnianiu tzw. PolskiPowiatowej. Jestem przekonany ? pisze poseł ? że linia nr 62 wygenerujeodpowiedni potencjał pasażerów przy jednoczesnym zapewnieniu mieszkańcom takichmiast i miejscowości jak Sławków, Bukowno, Olkusz, Wolbrom, Charsznica, Tunel,Kozłów, Włoszczowa i Opoczno możliwości bezpośredniego dotarcia do stolicy wgodzinach rannych i powrotu w godzinach popołudniowych.

Ponadto wartym podkreślenia, zdaniem posła, jest, żepomiędzy godziną 5:40 a 8:10 spółka PKP Intercity nie zaoferowała mieszkańcomaglomeracji śląskiej możliwości dojazdu do stolicy bezpośrednim pociągiemkategorii ekonomicznej. To samo dotyczy godzin popołudniowych, gdzie pomiędzy16:14 a 21:20 nie kursują bezpośrednie pociągi w standardzie TLK/IC. Wszystkoto sprawia, że decyzja o uruchomieniu nowego połączenia wydaje się być właściwai pożądana. Jednocześnie skierowanie składów ED74 na ww. linie pozwoli naoptymalne wykorzystanie tych jednostek.

Poseł zadaje też pytania. Czy resort infrastruktury ibudownictwa będzie wspierał działania zmierzające do wzmocnienia „PolskiPowiatowej” poprzez możliwość wykorzystania istniejących linii kolejowych doutworzenia nowych połączeń? oraz czy resort infrastruktury i budownictwazobowiąże spółkę PKP Intercity do przeprowadzenia szczegółowej analizydotyczącej wykorzystania potencjału linii 62 w celu uruchomienia połączeniaKatowice – Warszawa w standardzie TLK/IC? Do tematu będziemy wracać popojawieniu się odpowiedzi.

Przypomnijmy, że jakiś czas temu członek Zarządu PKPIntercity Jarosław Oniszczuk zapewnił w rozmowie z InfoRail.pl, że jednostkiED74 nie pozostaną niewykorzystane. W przypadku niepowodzenia przy ichsprzedaży będą obsługiwać połączenia w barwach PKP Intercity. Na pewno nie będąstały bezużytecznie. Czy trafią na linię nr 62?


Komentarze