Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rok 2017 kluczowy dla polskich portów i żeglugi śródlądowej

infoship
06.01.2018 12:00
0 Komentarzy

Dwa strategiczne przetargi dla rozwoju portów i żeglugiśródlądowej zostały ogłoszone w końcówce 2017 roku. Pierwszy ogłosił Urząd Morski wSzczecinie na modernizację toru wodnego Świnoujście-Szczecin. Drugi ogłosiłZarząd Morskiego Portu Gdańsk ws. studium wykonalności dla zagospodarowaniaWisły.

Szczeciński przetarg dotyczy zaprojektowania i wykonaniarobót budowlanych i pogłębiarskich w ramach modernizacji toru wodnegoŚwinoujście-Szczecin, dzięki czemu zostanie on pogłębiony do głębokości 12,5metra.

Z kolei studium wykonalności dla zagospodarowania Wisłydotyczyć będzie odcinka od Gdańska do Warszawy oraz dróg wodnych od Warszawy dogranicy z Białorusią i na odcinku od Wisły do Zalewu Wiślanego (Elbląg).

Według Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugiśródlądowej zagospodarowanie wodnych dróg śródlądowych jest jednym znajważniejszych przedsięwzięć w Polsce na najbliższe lata, a jego koszt szacujena 70 mld zł.

Kluczowy rok 2017

W połowie ubiegłego roku rząd przyjął założenia do planówrozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata 2016-2020, z perspektywą do2030 r. W planach tych zapisano, że do 2030 r. Odra na całej swojej długości iWisła od Warszawy do Gdańska mają stać się międzynarodowymi szlakamiżeglugowymi.

Na początku marca 2017 roku prezydent Andrzej Duda podpisałakt ratyfikacyjny europejskiego porozumienia w sprawie głównych śródlądowych drógwodnych o znaczeniu międzynarodowym. Tym samym Polska zobowiązała siędoprowadzić główne szlaki wodne do IV klasy żeglowności, umożliwiającej żeglugęstatkom i barkom o zanurzeniu do 260 cm przez 240 dni w roku.

Na terytorium Polski znajdują się trzy szlaki wodne w ramacheuropejskiego systemu śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym -droga wodna E40, łącząca Morze Bałtyckie od Gdańska z Morzem Czarnym w Odessie,droga wodna E30, przebiegająca Odrzańską Drogą Wodną, łącząca Morze Bałtyckie wŚwinoujściu z Dunajem w Bratysławie oraz droga wodna E70, łącząca Odrę zzalewem Wiślanym i stanowiąca część europejskiego szlaku komunikacyjnegoWschód-Zachód, łączącego Kłajpedę z Rotterdamem.

Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej MarekGróbarczyk zapowiedział, że ambicją resortu jest nie tylko poprawa stanużeglowności polskich rzek, ale też wzmocnienie pozycji polskich portów, tak abyten w Gdańsku stał się dominującym miejscem przeładunków na Morzu Bałtyckim.

W ministerstwie przygotowany został specjalny program dlaportów, a jego głównym elementem jest budowa portu centralnego w Gdańsku, co mapozwolić na zwielokrotnienie możliwości przeładunkowych.

Z kolei w Gdyni zaplanowano rozbudowę portu zewnętrznego, copozwoli na zwiększenie jego możliwości przeładunkowych i pozyskanie nowychklientów.

Natomiast dla portu Szczecin-Świnoujście ważna jest budowagłębokowodnego terminala kontenerowego. Ponadto rozbudowany ma być gazoport wŚwinoujściu. Zostaną też wykonane prace polegające na pogłębieniu do 12,5 mtoru żeglugowego Szczecin-Świnoujście.

Minister Gróbarczyk zapowiada ponadto powołanie funduszuportowego, który wspierałby finansowo rozbudowę nie tylko tych największych,ale skierowany byłby również do małych i średnich, które nie mają obecnieszansy pozyskania finansowania z programów unijnych.

W ramach poprawy dostępu do polskich portów powstanieprzekop przez Mierzeję Wiślaną. Przy tym projekcie prace budowlane mająrozpocząć się pod koniec przyszłego roku.

Celem działań resortu jest też odbudowa przemysłustoczniowego w czym ma pomóc uchwalona jeszcze w ubiegłym roku tzw. ustawastoczniowa. Zakłada ona m.in. zerową stawkę VAT na produkcję, import iwyposażenie dla statków morskich czy mniejsze obciążenia podatkowe w miejscachgdzie buduje się statki.

Resort zapowiada też kontynuowanie inwestycji poprawiającychochronę brzegów morskich, co ma duże znaczenie dla nadmorskich gmin, żyjących zturystyki.(PAP)

Komentarze