Rząd: Nie porzucimy CPK. To inwestycja na pokolenia
Centralny Port Komunikacyjny budujemy na pokolenia; pandemia koronawirusa kiedyś się skończy i ruch lotniczy wróci – mówił w środę, 3 marca, wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.
Nie ma żadnego racjonalnego powodu, by ten projekt porzucić – dodał.
strategiczny doradca
Horała uczestniczył w sesji pytań w trakcie drugiej edycji CPKLive! Jedno z nich dotyczyło współpracy między spółką CPK a doradcą strategicznym, czyli koreańskim lotniskiem Incheon.
-„Doradca strategiczny to dostawca know-how, którego w Polsce nie mamy, bo nie mamy dużego, hubowego, międzynarodowego lotniska. Lotnisko Incheon takie jest; w 2019 r. obsłużyło ponad 70 mln pasażerów, posiada cały szereg doświadczeń, praktyczną wiedzę jako podmiot, który najpierw budował, a potem operuje tego rodzaju lotniskiem. Jest tu szereg podobieństw do CPK” – wskazywał Horała.
Jak mówił, doradca strategiczny to taka „druga para oczu” z praktyczną wiedzą w prowadzeniu takiego lotniska. „Doradca będzie nam mówił, na co warto zwrócić uwagę, co powinno się znaleźć w tym czy w innym wykonaniu, co budzi wątpliwości” – tłumaczył. Zaznaczył, że to pierwszy krok do zacieśniania współpracy z Koreańczykami.
Wiceminister podkreślił, że CPK to projekt greenfieldowy i na każdym kolejnym jego etapie mogą być dokonywane pewne modyfikacje.
-„Nie wykluczam, że w toku tych aktualizacji i precyzowania tych ustaleń wyjdzie nam, że np. w pierwszym etapie lotnisko będzie mogło obsługiwać nie 45 mln pasażerów rocznie, ale 40 mln ludzi. To się może zdarzyć i to jest wpisane w założenie projektu. Natomiast same porzucenie, odrzucenie czy decyzja, że kasujemy ten projekt – to nie ma żadnego racjonalnego powodu, żeby tak robić” – powiedział Horała. Jego zdaniem takim powodem nie może być przejściowy kryzys rynku lotniczego.
pandemia się skończy
Jak dodał, pandemia się kiedyś skończy – „Mamy nadzieję, że w wyniku akcji szczepionek skończy się mniej więcej w tym roku”. Zaznaczył, że nawet gdyby się zdarzył jakiś nowy szczep, to jednak nie było w historii ludzkości pandemii, która byłaby wieczna.
-„Ruch lotniczy wróci. I podjęcie wtedy decyzji, że (…) potrzebny jest CPK, to rozpoczęcie procesu inwestycyjnego, który będzie trwał 10 lat, będzie daleko, daleko opóźnione. Budujemy na pokolenia, a nie na to co dziś, jutro i nawet w przyszłym roku” – tłumaczył Horała.
Wiceminister przekazał, że ponad 100 osób zgłosiło się do Programu Dobrowolnych Nabyć, czyli pozyskiwania ziemi pod Port Solidarność. Jak mówił, prowadzone są z nimi rozmowy na temat tego, czy chcą sprzedać ziemię, czy zamienić ją i na jakich warunkach. Zapewnił, że spółka monitoruje ruch nieruchomościami tam, gdzie ma powstać CPK i dodał, że nie wystąpiły „zjawiska obrotu spekulacyjnego”. „Raczej wszyscy trzymają ziemię licząc na to, że jej cena będzie wzrastała” – przyznał.
W ubiegłym tygodniu przedstawiciele rządów Polski i Korei Południowej podpisali porozumienie o współpracy między obydwoma krajami. Równocześnie złożono podpisy pod umową z Portem Lotniczym Incheon z Seulu, czyli doradcą strategicznym Centralnego Portu Komunikacyjnego, a spółką CPK.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu na obszarze ok. 3000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie. (PAP)
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze