Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polscy przewoźnicy w Sejmie [FILM]

infobus
08.10.2015 09:13
0 Komentarzy

6 października polscy przewoźnicy zorganizowali razem parlamentarzystamiPiS konferencje pod hasłem ?Rząd PO-PSL zlikwiduje bilety ulgowe w komunikacji?.

Spotkanie odbyło się w sejmowym Biurze Prasowym Klubu PiS. W wydarzeniu wzięliudział Grzegorz Czelej i Andrzej Adamczyk (PiS) oraz przedstawiciele branżytransportowej Grzegorz Telesiński i Dariusz Tarnawski oraz Marcin Wieczorek.Oprócz nich w wydarzeniu uczestniczyło ok. 500 osób związanych z branżątransportową. Poniżej przedstawiamy link do filmu z konferencji.

Konferencja prasowa (06.10.2015) – Czy rząd PO-PSL chce likwidacji biletówulgowych

Ustawa w ostrzu krytyki

Podczas wtorkowej konferencji przede wszystkim odnoszono siędo ustawy o transporcie publicznym, która od 2017 r. ma uporządkować rynek przewozówmiędzymiastowych i regionalnych w Polsce. Ma to się odbyć m.in. poprzez zawieranie umów przewozowych przezsamorządy na drodze przetargów publicznych ? zgodnie z uchwalonymi, lokalnymi planamitransportowymi. Polscy przewoźnicy skrytykowali te przepisy, podnosząc przedewszystkim dwie kwestie:

– stawiane przez samorządy warunki dyskryminują mniejszefirmy z krajowym kapitałem. Podano tutaj przykład Lubelszczyzny, gdzie ma być zorganizowanyprzetarg na obsługę tylko pięciu, dużych pakietów transportowych. Aktualnie żadnaz polskich firm działających na tym terenie nie spełnia przygotowywanych wymagańtaborowych (tj. liczby posiadanych autobusów spełniających normę Euro 5). Oczywiścieto, że polscy przewoźnicy nie wygrają któregoś z pakietów nie przesadza jeszczeo ich zejściu z rynku, ale zdecydowanie utrudni funkcjonowanie ? podmiot bezumowy nie będzie stosować biletów ulgowych, gdyż nie dostanie do nichrefundacji z urzędu marszałkowskiego. Dlatego branża wyraziła obawa, żeprzepisy w tej formie premiują duże korporacje transportowe, które będą wygrywaćpakiet za pakietem to we wszystkich województwach w Polsce. Aktualnie te firmyzajmują się przede wszystkim transportem dalekobieżnym, ale jeżeli przepisyutrzymają się w tej formie jest niemal bardziej niż pewne, że wejdą również wsegment połączeń regionalnych ? do tej pory domenę małych, krajowychprzewoźników.

– samorządy nie są przygotowanedo wejścia nowej ustawy i w zdecydowanej większości nie mają planówtransportowych. To powoduje, że od 2017 r. może pojawić się problem z biletamiulgowymi na przejazdy autobusami. Nie ma umowy = nie ma refundacji = nie mabiletów ulgowych, co z kolei dla wielu studentów i osób starszych będzie oznaczaćproblem z korzystania z publicznej komunikacji.

Koniec ulg?

Tocząc przedwyborczą walkę Posłowie Prawa i Sprawiedliwości alarmują,że w momencie wejścia w życie zapisów ustawy znikną bilety ulgowe na liniach,które dochodzą do małych miejscowości i miast. Dariusz Tarnawski, prezesOgólnopolskiego Stowarzyszenia Przewoźników Osobowych, powiedział podczaskonferencji, że wielokrotnie apelował do rządu PO-PSL o zmiany w ustawie. Dotej pory apel pozostał bez odpowiedzi.

? ?Po wprowadzeniu tej ustawy nie będzie możliwości ? przezspołeczność studentów, uczniów, osób niepełnosprawnych ? odliczania biletówulgowych i uzyskiwania ich przy tańszym zakupie (tak zwanego biletu ulgowego,który jest tańszy od biletu normalnego). Spowoduje to naprawdę duży problem dlapolskich rodzin, o czym się nie mówi. Apelujemy od 2012 roku na ogólnopolskichkonferencjach, na podkomisjach sejmowych, jednak nie wiemy, z jakich przyczynjest to cały czas zatrzymywane. Nikt tego nie nagłaśnia, temat jest cały czaswygaszany ? podkreśla Dariusz Tarnawski.

PiS obiecuje

Poseł Andrzej Adamczyk (PiS), wiceszef sejmowej KomisjiInfrastruktury, zapowiedział, że jeżeli Prawo i Sprawiedliwość wygra wjesiennych wyborach, zmieni niekorzystne przepisy. ? ?Zmiany, które postulujemyod lat, musimy wprowadzić niezwłocznie. Po wyborach muszą zostać wprowadzone.Ktokolwiek nie będzie w Polsce rządzić, musi te zmiany wprowadzić, ażeby zjednej strony zapewnić logiczny i solidny transport drogowy w Polsce, a zdrugiej strony utrzymanie ulg dla pasażerów ? dla uczniów, emerytów, dla tych,którym te ulgi się należą? ? mówi poseł Andrzej Adamczyk.

Komentarze