Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Koncepcja Stacja Muzeum chybiona

inforail
27.03.2017 13:07
0 Komentarzy

Potrzebę utworzeniaNarodowego Muzeum Kolejnictwa – instytucji, która kompleksowo zadbałaby o dziśrozproszone i niszczejące zabytkowe polskie pociągi – postulowali uczestnicyponiedziałkowej konferencji w Warszawie.

W konferencji „Ochrona dziedzictwa kolejowego w Polsce.Historia, zasób, problemy i perspektywy”, która zorganizowana została przezSenat, uczestniczyło ponad 100 osób z całej Polski. „Bardzo zależy nam, ito jest również w programie ministra (rozwoju i finansów Mateusza)Morawieckiego, żeby kolejnictwo modernizowało się, żeby sieć naszych połączeńkolejowych była szybka, bezpieczna i nowoczesna. Ale należy dbać też odziedzictwo kolejnictwa w Polsce. To jest ważny element polskiej historii”- mówił marszałek Senatu Stanisław Karczewski, otwierając konferencję.

Senator Stanisław Kogut, przewodniczący Senackiej KomisjiInfrastruktury, mówił, że jego marzeniem jest, żeby w Polsce powstało muzeumkolejnictwa z prawdziwego zdarzenia, takie jakie jest w Yorku w Anglii.”Ono jest finansowane ze środków Ministerstwa Kultury, a także przezprywatny kapitał. Jestem przekonany, że w Polsce też mogłoby coś takiegopowstać” – dodał.

„Powinno zostać utworzenie Narodowe Muzeum Kolejnictwa,tego wymaga interes Polski jako państwa, które myśli nie tylko o modernizowaniuswoich kolei, ale też o ich dziedzictwie” – powiedział senator RobertGaweł z podkomisji Ratowania Zabytków. Jak dodał, świetnie to rozumieją Anglicyi Niemcy, którzy od lat bardzo świadomie dbają o swoje kolejowe zabytki.”Na ich przykładzie można zobaczyć, jak wielkim zainteresowaniempubliczności cieszą się takie muzea. Obecnie sytuacja prawna jest taka, żeprezes PKP Cargo udzielił nam negatywnej odpowiedzi, jeżeli chodzi o współpracęprzy utworzeniu takiego muzeum, jednak nie ustajemy w wysiłkach, żeby tęsytuację zmienić” – podkreślił, wyrażając nadzieję, że zbliżające się100-lecie odzyskania przez Polskę niepodległości stanie się okazją doporuszenia problemu konieczności utworzenia takiego muzeum.

Dr Zbigniew Tucholski z Instytutu Historii PAN podkreślił,że obecnie zabytki techniki w Polsce, nie tylko kolejowe, nie mają najlepszejprasy, co wynika z faktu, że od lat placówki powołane do ich ochrony zmagająsię z wieloma problemami – tak finansowymi, jak organizacyjnymi. Jakprzypomniał, warszawskie Muzeum Techniki stanęło obecnie w obliczu zagrożenialikwidacją, a Stacja Muzeum – instytucja, która zastąpiła zlikwidowane nawiosnę zeszłego roku Warszawskie Muzeum Kolejnictwa – zdaniem Tucholskiego niespełnia wymagań, jakie stawia się muzeom technologii.

Tucholski przypomniał, że pomysł stworzenia muzeumkomunikacji, gdzie gromadzone byłyby także zabytki kolejnictwa, powstał jeszczeprzed II wojną, która jednak przekreśliła te plany; Niemcy zrabowali gromadzonezbiory i do dziś dnia można je oglądać w berlińskich muzeach. „Uważam, żepowinny one być kiedyś rewindykowane” – mówił Tucholski. Po wojnie powróconodo pomysłu utworzenia muzeum kolejowego w Polsce i rozpoczęto gromadzenieeksponatów w parowozowni w Pilawie. Pomysł jednak zarzucono.

Idea utworzenia muzeum kolejowego powróciła w latach 60. XXw. W 1974 roku powołano tego rodzaju instytucję na terenie dawnego DworcaGłównego w Warszawie. „Udało się stworzyć tam bezcenną kolekcję dawnegotaboru kolejowego, niezwykle reprezentatywną dla historii kolei polskiej,zachowano zabytki z okresu zaborów oraz okresu międzywojennego. Ta kolekcjazachowała się do dzisiaj i jest ona niewątpliwie największą wartością dawnegoMuzeum Kolejnictwa. Jednak kiedy placówka weszła pod zarząd urzędumarszałkowskiego doszło do takiej sytuacji, że profil tej placówki całkowicieodszedł od historii kolejnictwa” – mówił Tucholski.

Muzeum Kolejnictwa na dawnym warszawskim Dworcu Głównymzostało zlikwidowane wiosną zeszłego roku. Cały majątek nieruchomy i ruchomyzlikwidowanej instytucji przeszedł z dniem 1 kwietnia 2016 r. na własnośćWojewództwa Mazowieckiego i został przekazany nowej samorządowej instytucji kulturypod nazwą Stacja Muzeum.

„Koncepcja Stacji Muzeum jest zdecydowanie chybiona,nie uwzględnia specyfiki muzealnictwa technicznego, już sam pomysł podwieszaniaparowozów pod sufitem czy też ustawiania ich na pochylniach jest niepotrzebnymudziwnieniem. Potrzebujemy Narodowego Muzeum Kolejnictwa, które będziedokumentować myśl techniczną, w Stacji Muzeum chwyty marketingowe, próbyzupełnie chybione uatrakcyjnienia ekspozycji dominują nad sensem przedsięwzięcia”- mówił Tucholski.

Jego zdaniem przy wybieraniu lokalizacji przyszłego muzeumpowinno się wykorzystać którąś z istniejących w Polsce starych parowozowni naprzykład w Lublinie, Katowicach, Gnieźnie czy Chabówce. „Stacja Muzeum,jako spadkobierca warszawskiego Muzeum Kolejnictwa ma obecnie największą inajbardziej wartościową kolekcję zabytków kolejnictwa w Polsce, jest teżwłaścicielem cennych zabytków, które są rozrzucone po całej Polsce i niszczeją.Pierwsze działania Narodowego Muzeum Kolejnictwa powinny być skierowane na zabezpieczenietych zabytków” – dodał Tucholski.


Komentarze