[Poznań] Tramwaj na Franowo opóźnia się

Wszelkie dyskusje o tramwajach

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

NDT
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 2475
Dołączył: czwartek, 12 października 2006, 08:42
Lokalizacja: Gdynia
Avatar użytkownika

[Poznań] Tramwaj na Franowo opóźnia się

Postprzez NDT » wtorek, 30 stycznia 2007, 07:21

http://miasta.gazeta.pl/poznan/1,36037,3884013.html

[quote]Budowa trasy tramwajowej w okolice centrum handlowego M1 ruszy z dużym poślizgiem. Bimbą na Franowo dojedziemy najprędzej w 2011 r. MPK ma kłopoty z przygotowaniem inwestycji.

O ile nie pojawią się jakieś nieprzewidziane trudności na budowie torów w śródmieściu, to we wrześniu tramwaje zaczną kursować nową trasą przez most św. Rocha na Rataje. Pasażerowie z osiedli na górnym tarasie Rataj zyskają nowe szybkie połączenie z centrum miasta. I to już, niestety, wszystkie dobre wiadomości jeśli chodzi o poprawę komunikacji tramwajowej na prawym brzegu Warty.

Potem pasażerów czekają już niemiłe niespodzianki - uciążliwy remont, przez który na co najmniej kilka miesięcy stracą szybkie połączenie z centrum i opóźniona budowa torów w kierunku Franowa. Jak to możliwe?

Po pierwsze, MPK musi wyremontować tzw. trasę kórnicką - odcinek od ul. Jana Pawła II do pętli na os. Lecha. Na hałas, jaki powodują kursujące tamtędy tramwaje, narzekali mieszkańcy nowego osiedla firmy Ataner na Polance. W grę wchodzi m.in. wymiana szyn i zmiana lokalizacji przystanków, które trzeba przybliżyć do nowo powstałych osiedli. Jeszcze dwa lata temu MPK deklarowało, że wspomniany remont odbędzie się w 2007 r. Wówczas byłaby szansa na zakończenie prac jeszcze przed otwarciem trasy przez most św. Rocha. Pasażerowie z osiedli na górnym tarasie Rataj nie musieliby się obawiać, że nowe wygodne połączenie z centrum, wkrótce po oddaniu do użytku, zostanie na co najmniej kilka miesięcy przerwane.

Teraz jednak wiadomo już, że to nieuniknione. Choć MPK ma gotową koncepcję przebudowy trasy od ul. Jana Pawła II do os. Lecha, to brakuje czego innego - pieniędzy. - Na dziś remont jest niemożliwy, będziemy chcieli wykonać go przy okazji budowy trasy na Franowo - mówi Jan Firlik, dyrektor pionu tramwajów w MPK. To oznacza, że np. mieszkańcy os. Lecha od września dzięki nowej trasie przez most św. Rocha pojadą do centrum najkrótszą drogą, ale potem takie połączenie stracą.

Co gorsza - i to jest drugi powód - nie wiadomo, kiedy to dokładnie nastąpi, bo początku budowy torowiska na Franowo też nie widać. Przewoźnik dopiero zamierza starać się o unijną dotację na budowę torów, które poprowadzą w okolice centrum handlowego M1, gdzie ma powstać także nowa zajezdnia. Przed nim trudne i nowe zadanie, bo dotąd nowe trasy w mieście budowało bądź państwo (np. PST), bądź Zarząd Dróg Miejskich (np. trasa na Rataje). MPK nie ma wykwalifikowanych pracowników, którzy potrafiliby udźwignąć tak dużą inwestycję. Dlatego w drodze konkursu szuka inżyniera kontraktu, który będzie odpowiadał za budowę. Niestety, od kilku miesięcy nie ma rozstrzygnięcia, na dodatek swoje zastrzeżenia zgłosił prezes Urzędu Zamówień Publicznych.

Według dyr. Firlika, realnym terminem zakończenia budowy torów i jednocześnie zajezdni na Franowie jest rok 2011. Tymczasem władze miasta są takim terminem zaskoczone. - Pierwsze słyszę, nic mi nie wiadomo na ten temat - mówi Mirosław Kruszyński, wiceprezydent odpowiedzialny za komunikację. - Muszę się zapoznać z sytuacją, ale 2011 r. to zdecydowanie zbyt odległy termin - dodaje.

Komentarz autora: Miasto musi pomóc

Jak bardzo cieszę się z budowy trasy na Rataje w śródmieściu, tak bardzo niepokoję się o kolejny odcinek - do Franowa. Zaprzepaszczono już możliwość remontu trasy kórnickiej podczas budowy torów w śródmieściu. W efekcie mieszkańcy górnego tarasu Rataj dostaną we wrześniu w prezencie szybkie połączenie z centrum, a po dwóch latach MPK im je zabierze, skazując na długie i kłopotliwe objazdy. Na kolejną obsuwę nie można sobie pozwolić. Władze miasta muszą interweniować. Skoro przewoźnik nie ma ludzi przygotowanych do wielkich inwestycji, to może warto pomyśleć o zleceniu zadania drogowcom, którzy - świeżo po budowie trasy w śródmieściu - będą zaprawieni w tego typu robocie.
[color=#3366FF]Chronisz środowisko na piątkę z plusem, gdy podróżujesz Gdyńskim trolejbusem![/color]