Gliwice jako jedyne w Polsce pozbywają się tramwajów

Wszelkie dyskusje o tramwajach

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

Gallux
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 3279
Dołączył: niedziela, 23 lutego 2003, 02:00
Lokalizacja: Konin
Avatar użytkownika

Gliwice jako jedyne w Polsce pozbywają się tramwajów

Postprzez Gallux » środa, 27 maja 2009, 16:31

Wydaje mi się, że warto założyć osobny temat dla tej informacji, bowiem jest dość zaskakującą. O ile się nie mylę, to ostatni raz jakieś miasto likwidowało sieć tramwajową w epoce PRL-u. Poza tym Gliwice to część aglomeracji Górnośląskiej, która z tego co pamiętam ma całkiem niezłą siatkę linii tramwajowych. Czy to aby na pewno dobre poisunięcie?

Tekst z Wyborczej:
[quote]Nie pomogły prośby, nie pomogły też liczne petycje i protesty. Decyzja zapadła - z gliwickich ulic niebawem znikną tramwaje. Zastąpią je autobusy. To pomysł władz Gliwic, które jako jedyne w Polsce rezygnują całkowicie z komunikacji tramwajowej. O likwidacji linii 1 i 4 zdecydowały względy ekonomiczne. Dzięki temu miasto rocznie ma zaoszczędzić 2 miliony złotych.
- Stare wysłużone zdezelowane tramwaje, po starych zdezelowanych wysłużonych drogach. Ile można wrzucać w taki worek bez dna? - pyta rzecznik Urzędu Miasta w Gliwicach Marek Jarzębowski. Według jego wyliczeń, na gruntowną modernizację torowisk i wymianę tramwajów na niskopodłogowe potrzeba około 300 milionów złotych.

Wielu mieszkańców nie może się jednak z likwidacją tramwajów pogodzić. Utraty pracy boją się też motorniczy. - Jesteśmy załamani, bo potracimy wszyscy pracę. Dopiero trzy miesiące pracuję i okazuje się, że mnie zwolnią - martwi się pan Marian. Agnieszka, która codziennie dojeżdża tramwajem na uczelnię, też nie jest zadowolona. - Tramwaj porusza się o wiele szybciej, nie musi stać w korkach, jest wygodniejszy i ekologiczny - uważa Agnieszka.


http://wiadomosci.gazeta.pl/Wiadomosci/ ... wajow.html

I jeszcze jeden, bardziej obszerny tekst z lokalnego dodatku:
[quote]Gliwickie tramwaje przechodzą do historii. Komunalny Związek Komunikacyjny przychylił się we wtorek do wniosku prezydenta Zygmunta Frankiewicza, by je zlikwidować.


Gliwice będą pewnie jedynym miastem w Polsce, które dobrowolnie zrezygnowało z komunikacji tramwajowej. W mieście ku rsują teraz dwie linie - 1 i 4. Tramwaje wyruszają z pętli w Wójtowej Wsi, przecinają centrum miasta i stamtąd dojeżdżają do Zabrza oraz Rudy Śląskiej.

Dlaczego gliwickie władze uznały, że lepiej będzie zastąpić tramwaj autobusem? Zdecydowała ekonomia oraz zły stan torowiska i wagonów. - Linia została wytyczona ponad 100 lat temu. Tramwaje przynoszą straty, a na remont całej infrastruktury potrzebne są setki milio nów złotych. Autobusy są tańsze i wygodniejsze - argumentuje Marek Jarzębowski, rzecznik prezydenta Gliwic.


Pomysł, żeby zamiast tramwajów na ulicę wyjechały autobusy, wywołał prawdziwą burzę wśród mieszkańców. Obrońcy tramwajów zebrali kilka tysięcy podpisów, zorganizowali demonstracje pod magistratem. W głowę pukali się też specjaliści od transportu z Politechniki Śląskiej, którzy przekonywali że l ikwidacja tramwaju to krok wstecz. Wszystko na nic.

Mimo że wtorkowa decyzja KZK GOP to gwóźdź do trumny gliwickich tramwajów, wśród mieszkańców sprawa wciąż budzi emocje. Późnym popołudniem na przystanku obok dworca kolejowego czeka spora grupa podróżnych. Tutaj nikt nie podziela opinii gliwickich władz. - Nie wiem, kto wpadł na taki pomysł. Od kilku lat dojeżdżam tramwajem do pracy i na uczelnię. Nie ma chyba szybszego i bardziej ekologicznego sposobu podróżowania w zatłoczonym centrum miasta - mówi Anna Górna, studentka Politechniki Śl ąskiej. - Tramwaje jeżdżą co 10 minut, a przystanki są co chwilę. Nie wiadomo, jak to teraz będzie z autobusami - dodaje emerytka Krystyna Kuchalska.

Adam Krzyżanowski jest górnikiem, pracuje w zabrzańskiej kopalni Makoszowy. Żeby zdążyć na szychtę, jedzie pierwszym tramwajem o godz. 4.33 rano. W Zabrzu przesiada się na kolejny tramwaj - nr 3. Do domu wraca tą samą drogą. - Nie wiem, czy autobusy będą się zatrzymywały w tych samych miejscach i jeździły o tej samej porze. Jak nie, to chyba będę musiał jeździć przez Knurów. I komu potrzebne to całe zamieszanie? - denerwuje się Krzyżanowski.

Pomysł krytykują też motorniczowie. Prz ekonują, że na całej trasie nie brakuje pasażerów. - Może jest mała dziura między Gliwicami i Zabrzem, ale rano i po południu czasem dwa wagony to mało. Obiecywanie, że autobusy b ędę jeździły tak często jak my, to bzdura. Przy takich korkach to niemożliwe. Gwarantuję, że ludzie będą wkurzeni - podkreśla Andrzej Gibała, który od dwóch lat jeździ "1" i "4". - To po prostu głupi pomysł. Przyjdą wybory i wybierzemy nowego prezydenta, który przywróci tramwaje - dodaje. Pani Aleksandra, jego koleżanka, boi się, że część tramwajarzy może stracić pracę. - Każdy się boi. Ja jeżdżę dopiero od roku - mówi.

Autobusów na Zwycięstwa, głównej ulicy Gliwic, nie wyobraża sobie Katarzyna Lisowska, mieszkanka śródmieścia. Jest działaczką Obywatelskiego Komitetu Obrony Tramwajów i Promocji Komunikacji Miejskiej w Gliwicach. - To będzie dodatkowy pył i porcja spalin. Prezydent chyba zapomniał, że chciał zamienić ul. Zwycięstwa w deptak. Z autobusami to mu się raczej nie uda - mówi Lisowska.

Zarząd KZK GOP poparł wczoraj wniosek prezydenta Frankiewicza, choć nie miał dużego wyboru, bo to miasto w połowie finansuje połączenia komunikacyjne. - Poza tym przyjęliśmy argument, że to historyczna trasa, która straciła już na znaczeniu. Przekonały nas też wyliczenia, że miasto zaoszczędzi w ten spo sób 2 mln zł - wyjaśnia Alodia Ostroch, rzeczniczka KZK GOP.

Teraz Gliwice będą potrzebowały mniej więcej trzech miesięcy, żeby przygotować nowe przystanki i dograć organizację ruchu. Zamiast tramwajów na trasie mają jeździć niskopodłogowe autobusy, z taką samą częstotliwością. - Zmian należy się spodziewać od 1 sierpnia albo 1 września - przewiduje Ostroch.

http://miasta.gazeta.pl/katowice/1,3501 ... icach.html
Jakub K.
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1117
Dołączył: wtorek, 15 kwietnia 2003, 02:00
Lokalizacja: z Krakowa
Avatar użytkownika

Re: Gliwice jako jedyne w Polsce pozbywają się tramwajów

Postprzez Jakub K. » piątek, 29 maja 2009, 12:21

Nie jest to akurat pierwsze miasto w aglomeracji GOP, które pozbywa się swojego odcinka sieci tramwajowej. Przecież już wcześniej zlikwidowano linie docierające do Wojkowic i Piekar Śląskich, w ubiegłym roku zlikwidowano odcinek sieci łączący Chorzów z Siemianowicami Śląskimi, a z tego co słyszałem, plany likwidacji swojej części sieci ma również Będzin, co ze względu na układ sieci pociągnęłoby za sobą również likwidację tramwajów w Dąbrowie Górniczej i Czeladzi. Polityka "obcinania ogonów" spowodowała efekt domina - kolejne miasta chcą się pozbywać tramwajów.
Trudno wypowiadać się o rzeczywistych powodach, może forumowicze z GOP-u to zrobią, natomiast tak patrząc z boku, to sieć Tramwajów Śląskich wydaje się być archaiczna w porównaniu z innymi sieciami tramwajowymi w kraju. Porównując z innymi miastami, np. z Krakowem, którego realia znam najlepiej: w Krakowie linie tramwajowe kursują po dwutorowych torowiskach, obsługiwane są składami 2 lub 3-wagonowymi, część kursuje co 10 minut. Likwidacja tej sieci i zastąpienie jej autobusami jest niewyobrażalne. Podobnie jest w innych większych miastach posiadających komunikację tramwajową. Specyfika sieci GOP-owskiej jest jednak inna. Znaczna część sieci to linie jednotorowe z mijankami, czas oczekiwania na tych mijankach powoduje, że komunikacja tramwajowa nie jest atrakcyjna pod względem czasu przejazdu, szczególnie że GOP jest dużo mniej zakorkowany niż inne polskie miasta. Do tego dochodzi fakt, że większość linii ma częstotliwość 20 min. albo mniejszą i są obsługiwane solówkami. Takie linie mogą być spokojnie zastąpione komunikacją autobusową i zapewne to jest powód, dla którego tramwaje są traktowane przez miasta górnośląskie i zagłębiowskie jako niepotrzebny balast.
"Dwoje ludzi na przystanku na rozstaju życia dróg,Autobus dla kochanków do ich stacji nie podjedzie nigdy już..." (Mamzel)
dab
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1236
Dołączył: niedziela, 26 lutego 2006, 17:12
Lokalizacja: Żywiec
Avatar użytkownika

Re: Gliwice jako jedyne w Polsce pozbywają się tramwajów

Postprzez dab » sobota, 30 maja 2009, 16:04

Żeby to wszystko w GOP działało dobrze, to trzeba by zainwestować ogromne pieniądze w trakcję tramwajową. Została ona niestety bardzo zaniedbana przez ostatnie lata i jest chyba najgorsza w kraju pod względem stanu taboru i torowisk. Gliwice pewnie nie mają takich pieniędzy żeby postawić na nogi swoją część, a jakby nawet postawiły to cała reszta jest tragiczna. Cała koncepcja likwidacji tramwajow jest zła, bo tramwaj zawsze będzie jeździł szybciej niż autobus. Niestety wieloletnie zaniedbania są nie do nadrobienia. Za to trzeba by rozliczać poprzednie ekipy.
Diesel sound...
Gallux
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 3279
Dołączył: niedziela, 23 lutego 2003, 02:00
Lokalizacja: Konin
Avatar użytkownika

Re: Gliwice jako jedyne w Polsce pozbywają się tramwajów

Postprzez Gallux » sobota, 30 maja 2009, 16:09

Jeszcze jedna kwestia. Tramwaj składający się z 2 wagonów postafi zabrać więcej pasażerów niż przegubowy autobus. A takie podwójne składy jeździły właśnie na linii T4 z tego co widzę na TWB.
PlacekPiotr
 
Posty: 2
Dołączył: wtorek, 30 lipca 2013, 10:17

Re: Gliwice jako jedyne w Polsce pozbywają się tramwajów

Postprzez PlacekPiotr » środa, 31 lipca 2013, 09:36

W ogóle nie rozumiem jak można rezygnować z tramwajów i jak niby mają być mniej opłacalne od autobusów. Może i modernizacja torowiska to jest jakiś większy koszt, ale z perspektywy długoterminowej pewnie by się tylko opłaciło, a nawet jeśli tramwaje nie przynosiły zysków, to zawsze przecież można było pokombinować z różnymi opcjami - może zmienić ceny biletów czy częstotliwość kursowania tramwajów. Przecież zmniejszenie liczby autobusów na rzecz tramwajów to odtrucie miasta od smogu. Nie wiem, może jest we mnie jakieś uzależnieni od tramwajów i niechęć do busów, ale naprawdę nie rozumiem tego wszystkiego.
dab
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1236
Dołączył: niedziela, 26 lutego 2006, 17:12
Lokalizacja: Żywiec
Avatar użytkownika

Re: Gliwice jako jedyne w Polsce pozbywają się tramwajów

Postprzez dab » środa, 31 lipca 2013, 19:13

A jednak tramwaj jest droższy w eksploatacji niż autobus. Poza tym ani tramwaje ani autobusy miejskie nie przynoszą zysków.
Diesel sound...
zbyrus
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1524
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Re: Gliwice jako jedyne w Polsce pozbywają się tramwajów

Postprzez zbyrus » sobota, 31 sierpnia 2013, 11:25

[quote="dab"]... Cała koncepcja likwidacji tramwajow jest zła, bo tramwaj zawsze będzie jeździł szybciej niż autobus.

Taką głupotę może pisać tylko urzędnik, niemający pojęcia o sprawach technicznych. Vmax techniczna tramwaju praktycznie nigdy nie przekracza 70 km/h (często jest niższa, nieraz poniżej 60 km/h), a Vmax.autobusu - wynosi zwykle ponad 100 km/h. Oczywiście chodzi o Vmax. techniczną, nie o idiotyczne przepisy, forsowane prze premiera (który sam bezkarnie pruje limuzyną 200 km/h). Autobus jest technicznie znacznie szybszy od tramwaju a nawet jest szybszy od metra. trzeba mu jedynie zrobić odpwoiednie drogi, bezkolizyjne, bez sygnalizacji świetlnych. Wówczas autobus spala mniej paliwa niż wtedy, gdy co krok stoi na światłach. Szkoda, że Kraków nie pozbywa się części linii tramwajowych (lepsze jest metro - nie utrudnia ono jazdy autobusom).
Scania i MAN podstawą komunikacji miejskiej!
kpc21
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1040
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

Re: Gliwice jako jedyne w Polsce pozbywają się tramwajów

Postprzez kpc21 » sobota, 31 sierpnia 2013, 23:08

Ani tramwaj ani autobus nie będzie w mieście jechać szybciej niż 70 km/h. A tramwaj to typowo miejski środek transportu, więc wyższa prędkość mu niepotrzebna. Taki Solaris Urbino też raczej 200 km/h nie pojedzie. Jeśli byłaby taka potrzeba, to spokojnie dałoby się zaprojektować tramwaj jadący i 100 km/h. Pociągi tyle osiągają, to dlaczego tramwaj nie?

Tramwaj może jeździć po wydzielonym torowisku, które zajmuje mniej miejsca niż buspas i nic mu tam nie wjedzie - w ten sposób ominie korki.

No i tramwaj może mieć większe przyspieszenie niż autobus, a w mieście to bardziej się liczy niż prędkość.
Locutus
<i>BusForum</i>
 
Posty: 3502
Dołączył: sobota, 28 grudnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Avatar użytkownika

Re: Gliwice jako jedyne w Polsce pozbywają się tramwajów

Postprzez Locutus » poniedziałek, 9 września 2013, 10:42

Dokładnie. Tramwaj może poruszać się po wydzielonych torowiskach, co pozwala mu jechać szybciej niż współdzielącemu ruch z samochodami autobusowi. Owszem, ograniczenie to dla autobusów można znieść, budując systemy typu BRT/BHNS, niemniej jednak wydaje mi się, że łatwiej i taniej wybudować torowisko niż jezdnię. Ponadto tramwaj ma większą pojemność (większe zdolności przewozowe), a do tego jest środkiem transportu ekologicznym (w krajach o czystej energii elektrycznej w zasadzie bezemisyjnym, w krajach takich jak Polska, przynajmniej pozwalającym przenieść miejsce emisji spalin poza obszary po których kursuje).

A metro? No oczywiście to fajna zabawka, ale tak koszmarnie droga w konstrukcji, że właściwie w polskich warunkach ją to dyskwalifikuje. Zwłaszcza że poza stolicą nigdzie nie ma takich potoków pasażerskich, które wymagałyby konstrukcji metra, bo tramwaj nie byłby w stanie ich obsłużyć.

Pozdrawiam!
LOKI
[url=http://www.pkk.info.pl][color=blue]Platforma Komunikacyjna Krakowa[/color][/url] - najprzyjaźniejsze użytkownikowi forum o krakowskiej komunikacji miejskiej.
zbyrus
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1524
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Re: Gliwice jako jedyne w Polsce pozbywają się tramwajów

Postprzez zbyrus » czwartek, 12 września 2013, 15:02

Dziś w Krakowie centrum miasta było sparaliżowane, przy czym dotyczyło to właśnie komunikacji tramwajowej. Ciągły sznur tramwajów stał wokół Plant, nie jeździły tramwaje do Bronowic i t. p. Autobusy z wielkim trudem przecisnęły się obok tych tramwajów (gdyby jezdnia była choćby o 25 cm. szersza, autobus swobodnie wyprzedzałby i omijałby tramwaje). Nie ma rwnowagi. "Zatramwajono" Kraków, zredukowano liczbę autobusów i są problemy. Najgorsza jest wielka liczba tramwajów w ścisłym centrum, często na zruinowanych torowiskach. Może wartoby ograniczyć liczbę tramwajów, rozwinąć komunikację autobusową a tam, gdzie trzeba przewieźć bardzo dużo pasazerów - pomyśleć o metrze.
Scania i MAN podstawą komunikacji miejskiej!
kpc21
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1040
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

Re: Gliwice jako jedyne w Polsce pozbywają się tramwajów

Postprzez kpc21 » piątek, 13 września 2013, 15:45

Byłem ostatnio w Krakowie, jeździłem odrobinę tramwajami i torowiska w centrum są tam w zdecydowanie lepszym stanie, niż w Łodzi. Awarie tramwajów są z kolei z pewnością znacznie rzadsze, choć i w Łodzi nie są znów takie częste.

Problemy w sytuacjach awaryjnych to z pewnością wada tramwajów, ale poza tą wadą mają one szereg wspomnianych już zalet.
Locutus
<i>BusForum</i>
 
Posty: 3502
Dołączył: sobota, 28 grudnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Avatar użytkownika

Re: Gliwice jako jedyne w Polsce pozbywają się tramwajów

Postprzez Locutus » niedziela, 15 września 2013, 12:36

W wypadku metra mamy do czynienia z tą samą wadą, co w wypadku tramwaju, Zbyrus. Innymi słowy jak się jeden skład zepsuje, to cała linia jest sparaliżowana.

Co do autobusów ? wiesz ile autobusów by potrzeba, by zastąpić jeden trójskład 105Na? Ile by kosztowały pensje dla kierowców. I ile spalin by to wyprodukowało?

Pozdrawiam!
LOKI
[url=http://www.pkk.info.pl][color=blue]Platforma Komunikacyjna Krakowa[/color][/url] - najprzyjaźniejsze użytkownikowi forum o krakowskiej komunikacji miejskiej.
zbyrus
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1524
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Re: Gliwice jako jedyne w Polsce pozbywają się tramwajów

Postprzez zbyrus » niedziela, 15 września 2013, 14:22

Metro nie utrudnia ruchu autobusom a tramwaje - niestety - bardzo utrudniają, zwłaszcza gdy są pasy tramwajowo-autobusowej (autobusy wtedy grzęzną w korkach tramwajowych).
Scania i MAN podstawą komunikacji miejskiej!
TFZ
<b>Moderator <i>BusForum</b></i>
 
Posty: 2228
Dołączył: czwartek, 16 października 2003, 02:00
Lokalizacja: Warszawa
Avatar użytkownika

Re: Gliwice jako jedyne w Polsce pozbywają się tramwajów

Postprzez TFZ » niedziela, 15 września 2013, 15:27

[quote="Locutus"]W wypadku metra mamy do czynienia z tą samą wadą, co w wypadku tramwaju, Zbyrus. Innymi słowy jak się jeden skład zepsuje, to cała linia jest sparaliżowana.
Rozstaw torów na przystankach metra jest wystarczająco duży, by po obu stronach peronu (ów) zrobić trapezy awaryjne, a więc utrudnienia w ruchu ograniczyć do jednego odcinka. Torowiska tramwajowe takich możliwości nie dają.
Tadeusz Franciszek Zieliński***t.zielinski[małpa]transinfo.pl
kpc21
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1040
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

Re: Gliwice jako jedyne w Polsce pozbywają się tramwajów

Postprzez kpc21 » poniedziałek, 16 września 2013, 00:17

Dają, ponoć nawet w Europie to się wykorzystuje.

Jak jest awaria tramwaju - co za problem, by autobus zjechał z PAT-a na jezdnię?
Następna strona
Odpowiedz