Gliwice jako jedyne w Polsce pozbywają się tramwajów

Wszelkie dyskusje o tramwajach

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

TFZ
<b>Moderator <i>BusForum</b></i>
 
Posty: 2227
Dołączył: czwartek, 16 października 2003, 02:00
Lokalizacja: Warszawa
Avatar użytkownika

Re: Gliwice jako jedyne w Polsce pozbywają się tramwajów

Postprzez TFZ » poniedziałek, 16 września 2013, 09:53

[quote="kpc21"]Dają, ponoć nawet w Europie to się wykorzystuje.
Ja się może zastrzegę, że rzeczywiście miałem z tym do czynienia dosyć dawno, ale czy możesz podać w takim razie jakiś przykład? Bo zapewne dałoby się to zrobić przy nowych liniach - ale nie za darmo, lecz kosztem zwiększenia terenochłonności (w wypadku metra, zwłaszcza przy peronie wyspowym, i tak niezbędny jest odpowiednio szeroki rozstaw torów) - ale AFAIR to przy rozstawie torów tramwajowych nie ma wystarczającej ilości miejsca na wciśnięcie tam przejścia trapezowego.
Tadeusz Franciszek Zieliński***t.zielinski[małpa]transinfo.pl
Locutus
<i>BusForum</i>
 
Posty: 3493
Dołączył: sobota, 28 grudnia 2002, 02:00
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Avatar użytkownika

Re: Gliwice jako jedyne w Polsce pozbywają się tramwajów

Postprzez Locutus » poniedziałek, 16 września 2013, 12:10

KPC21 ma rację. We Francji w nowo budowanych sieciach tramwajowych przełączki są porozmieszczane regularnie, co pozwala na przejazd torem niewłaściwym tudzież na rozbicie linii na dwie niezależne (we Francji wszystkie tramwaje są dwukierunkowe) w wypadku problemów.

A co do tego, co Zbyrus napisał ? hmm, mnie się zawsze wydawało, że korki samochodowe o wiele bardziej utrudniają przejazd autobusom niż tramwaje...

Pozdrawiam!
LOKI
[url=http://www.pkk.info.pl][color=blue]Platforma Komunikacyjna Krakowa[/color][/url] - najprzyjaźniejsze użytkownikowi forum o krakowskiej komunikacji miejskiej.
TFZ
<b>Moderator <i>BusForum</b></i>
 
Posty: 2227
Dołączył: czwartek, 16 października 2003, 02:00
Lokalizacja: Warszawa
Avatar użytkownika

Re: Gliwice jako jedyne w Polsce pozbywają się tramwajów

Postprzez TFZ » wtorek, 17 września 2013, 09:06

Jaki zatem rozstaw torów jest stosowany?
Tadeusz Franciszek Zieliński***t.zielinski[małpa]transinfo.pl
kpc21
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1058
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

Re: Gliwice jako jedyne w Polsce pozbywają się tramwajów

Postprzez kpc21 » wtorek, 17 września 2013, 10:55

A czy do takiego zjazdu międzytorowego musi być jakiś specjalny rozstaw torów? W Łodzi zdarza się, że podczas remontu ruch tramwajów prowadzony jest tylko jednym torem (np. tak jest w tej chwili na skrzyżowaniu Pabianicka/al. Jana Pawła II i zastosowanie przełączki mimo normalnego rozstawu torów nie jest problemem. Od października w związku z przebudową trasy WZ w dwóch miejscach na obecnej sieci będą założone takie przełączki, by tramwaje dwukierunkowe mogły tam zmieniać kierunek jazdy (krańcówka typu weksel) - też nie jest to problemem.
TFZ
<b>Moderator <i>BusForum</b></i>
 
Posty: 2227
Dołączył: czwartek, 16 października 2003, 02:00
Lokalizacja: Warszawa
Avatar użytkownika

Re: Gliwice jako jedyne w Polsce pozbywają się tramwajów

Postprzez TFZ » wtorek, 17 września 2013, 12:53

Z tego, co ja pamiętam, to minimalny rozstaw torów dla rozjazdów w takim układzie był 4,00 - natomiast standard tramwajowy to 3,50. Ale, jak pisałem, dość dawno mnie to zajmowało, mogło się zmienić.

A BTW: skąd Wyście wzięli to słowo "przełączki"?
Tadeusz Franciszek Zieliński***t.zielinski[małpa]transinfo.pl
kpc21
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1058
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

Re: Gliwice jako jedyne w Polsce pozbywają się tramwajów

Postprzez kpc21 » wtorek, 17 września 2013, 16:28

Bo pełnią one taką rolę jak przełączki na dwujezdniowych drogach :)
zbyrus
Fachowiec BusForum
Fachowiec BusForum
 
Posty: 1523
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Re: Gliwice jako jedyne w Polsce pozbywają się tramwajów

Postprzez zbyrus » środa, 18 września 2013, 09:39

[quote="kpc21"]Dają, ponoć nawet w Europie to się wykorzystuje.

Jak jest awaria tramwaju - co za problem, by autobus zjechał z PAT-a na jezdnię?

Jeśli pas tramwajowo-autobusowy jest oddzielony krawężnikiem, to jest duży problem. Zresztą problemem jest nie tylko awaria tramwajów, ale także zatory tramwajowe- często jest tak, że na torowisku, którym obowiązane są też jechać autobusy, jest zator (np. kilka tramwajów przed autobusem) a obok jezdnia nie jest zakorkowana. Nie dość, że tramwaj narzuca tempo jazdy, to jeszcze blokuje korkami przejazd autobusów. W Sztohholmie podobno zlikwidowano prawie wszystkie tramwaje (kiedyś) i zaowocowało to ... wzrostem średniej szybkości komunikacyjnej autobusów. Metro nie utrudnia ruchu autobusom, a tramwaje - powaznie utrudniają.
Scania i MAN podstawą komunikacji miejskiej!
kpc21
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1058
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

Re: Gliwice jako jedyne w Polsce pozbywają się tramwajów

Postprzez kpc21 » środa, 18 września 2013, 20:01

[quote="zbyrus"]Zresztą problemem jest nie tylko awaria tramwajów, ale także zatory tramwajowe- często jest tak, że na torowisku, którym obowiązane są też jechać autobusy, jest zator (np. kilka tramwajów przed autobusem) a obok jezdnia nie jest zakorkowana.

Żaden argument - równie dobrze na buspasie może być zator autobusowy. Tzn. kolejka do przystanku, bo generalnie o to chodzi.
Poprzednia strona
Odpowiedz