Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kolejowe inwestycje w warmińsko-mazurskim

inforail
07.06.2016 13:47
0 Komentarzy

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa przedstawiłoinformacje dotyczące realizacji kolejowych projektów inwestycyjnych w województwiewarmińsko-mazurskim.

Prace na linii nr 353na odcinku Jabłonowo Pomorskie Iława ? Olsztyn ? Korsze

Projekt jest kontynuacją zadania ujętego w WieloletnimProgramie Inwestycji Kolejowych. Realizacja projektu planowana jest w latach2016-2021. W przyjętym przez Radę Ministrów we wrześniu 2015 roku ?Krajowym ProgramieKolejowym do 2023 roku? (dalej KPK) projekt ten ujęty jest w ramach listyprojektów podstawowych finansowanych ze środków pochodzących z budżetu państwa.Projekt jest na etapie przygotowania materiałów przetargowych. Postępowaniaprzetargowe planowane są w trzech odrębnych zleceniach:

Wykonanie robót budowlanych na szlakach Ostrowite ?Biskupiec Pomorski oraz Biskupiec Pomorski ? Jamielnik.

Prace obejmować będą m.in. wymianę nawierzchni kolejowej naszyny typu 60E1, podniesienie kategorii przejazdów kolejowo-drogowych orazrewitalizację obiektów inżynieryjnych.

Zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na odcinkugranica Zakładu Linii Kolejowych w Olsztynie (km 219,400) ? stacja Olsztyn.

Zakres planowanych prac obejmuje m.in. opracowaniedokumentacji projektowej, uzyskanie wszystkich wymaganych prawem opinii,uzgodnień i decyzji umożliwiających realizację robót budowlanych, wymianęnawierzchni kolejowej na stacji Naterki oraz na szlaku Naterki ? Olsztyn Głównyw torze nr 1 oraz zmianę kategorii przejazdów na wyższą.

Zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na odcinkuNaterki ? Olsztyn Główny w torze nr 1 i stacji w Iława Główna.

W ramach zadania planowane jest opracowanie dokumentacjiprojektowej dla wykonania robót budowlanych, przeprowadzenie oceny zgodności wzakresie wymagań TSI podsystemu infrastruktury objętego zamówieniem na każdymetapie (projektowania, budowy i końcowych prób podsystemu) zgodnie zobowiązującymi przepisami prawa, kompleksowa wymiana nawierzchni toru nr 1 naszlaku Naterki ? Olsztyn Główny, kompleksowa wymiana nawierzchni toru nr 4 nastacji Iława Główna z wyłączeniem rozjazdu nr 25 i odcinka toru w km od 228,712do 228,776 oraz wymiana nawierzchni toru nr 5 na stacji Iława Główna.

Ogłoszenie powyższych postępowań przetargowych planowanejest przez PKP PLK SA do 20 czerwca br.

Prace na liniikolejowej nr 216 na odcinku Działdowo ? Olsztyn

Projekt znajduje się na liście projektów podstawowych KPK,finansowanych w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014 ? 2020.Obecnie realizowana jest umowa na opracowanie Studium Wykonalności zawarta 25sierpnia 2015 roku. Stan prac nad SW przedstawia się następująco:

etap I ? prognozy społeczno-gospodarcze i analizy rynkuusług transportowych ? odebrany 15 grudnia 2015 roku;

etap II ? analiza stanu istniejącego infrastrukturykolejowej i taboru ? odebrany 24 lutego br.;

etap III ? analizy marketingowe i ruchowe wariantówinwestycyjnych ? planowany odbiór w czerwcu br.;

etap IV ? analizy techniczne wariantów inwestycyjnychprojektu wraz z oszacowaniem kosztów ? planowany odbiór w lipcu br.;

etap V ? analiza środowiskowa ? planowany odbiór w lipcubr.;

etap VI – analiza kosztów i korzyści ? planowany odbiór wlipcu br.;

Po odbiorze etapu VI nastąpi decyzja o ewentualnej dalszejrealizacji projektu wraz z wyborem wariantu inwestycyjnego do realizacji, atakże realizacja kolejnych (opcjonalnych) etapów przygotowania SW, w tymopracowanie programu funkcjonalno-użytkowego. Rekomendowany do realizacji w SWwariant inwestycyjny ?W1?, zakłada m.in.:

prędkość maksymalną pociągów pasażerskich 120 km/h ipociągów towarowych 100 km/h;

rehabilitację i odtworzenie nawierzchni torowej;

nacisk osi do 221 kN;

przebudowę peronów do wys. 0,76 m, oraz korektę lokalizacjiperonów;

modernizację przejazdów powodujących ograniczenia prędkości(brak trójkąta widoczności);

rehabilitację lub odbudowę obiektów inżynieryjnych;

rehabilitację, usuniecie uszkodzeń i wymianę zużytychelementów sieci trakcyjnej;

dostosowanie urządzeń srk w zakresie niezbędnych zmian.

Planowany termin zakończenia umowy na opracowanie StudiumWykonalności to luty 2017 r. Według aktualnego harmonogramu przedstawionegoprzez PKP PLK SA rozpoczęcie robót budowlanych możliwe byłoby w II kwartale2018 r., natomiast zakończenie w II kwartale 2020 r.

Prace na liniikolejowej nr 219 na odcinku Szczytno ? Ełk

Projekt znajduje się na liście projektów podstawowych KPK,finansowanych z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014 ? 2020. Obecnierealizowana jest umowa na opracowanie Studium Wykonalności zawarta 9 lipca 2015roku. Stan realizacji SW:

etap I ? prognozy społeczno-gospodarcze i analizy rynkuusług transportowych ? odebrany 16 grudnia 2015 r.;

etap II ? analiza stanu istniejącego infrastrukturykolejowej i taboru ? odebrany 27 kwietnia 2016 r.;

etap III ? analizy marketingowe i ruchowe wariantówinwestycyjnych ? planowany odbiór w czerwcu br.;

etap IV ? analizy techniczne wariantów inwestycyjnychprojektu wraz z oszacowaniem kosztów ? planowany odbiór w lipcu br.;

etap V ? analiza środowiskowa ? planowany odbiór w czerwcubr.;

etap VI ? analiza kosztów i korzyści ? planowany odbiór wlipcu br.

Po odbiorze etapu VI (analiza kosztów i korzyści) nastąpidecyzja o ewentualnej dalszej realizacji projektu wraz z wyborem wariantuinwestycyjnego do realizacji, a także realizacja kolejnych (opcjonalnych)etapów dokumentacji przedprojektowej, w tym opracowanie programufunkcjonalno-użytkowego. Rekomendowany do realizacji w SW wariant inwestycji ?W2.1? zakłada:

wymianę nawierzchni torowej na całej długości odcinka;

podniesienie prędkości dla pociągów pasażerskich do 120 km/hi dla pociągów towarowych 80 km/h;

nacisk osi do 221 kN;

przebudowę peronów do wys. 0,76 m oraz korektę lokalizacjiperonów;

modernizację przejazdów powodujących ograniczenia prędkości(brak trójkąta widoczności, przekroczony iloczyn ruchu);

rehabilitację lub odbudowę obiektów inżynieryjnych;

odtworzenie posterunków ruchu w Spychowie i w Drygałach dlapoprawy przepustowości linii;

dostosowanie urządzeń srk w zakresie niezbędnych zmian.

Według aktualnego harmonogramu przedstawionego przez PKP PLKSA rozpoczęcie robót budowlanych możliwe byłoby w II kwartale 2018 r.,natomiast zakończenie w II kwartale 2020 r.

Rewitalizacja liniikolejowej nr 221 Gutkowo ? Braniewo

Projekt znajduje się na liście podstawowej projektów w KPKfinansowanych ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego WojewództwaWarmińsko-Mazurskiego. Prace nad Studium Wykonalności realizowane są w ramachumowy zawartej 29 grudnia 2015 r. i przedstawiają się następująco:

etap I ? prognozy społeczno-gospodarcze i analizy rynkuusług transportowych ? odebrany 19 kwietnia br.;

etap II ? analiza stanu istniejącego infrastrukturykolejowej i taboru ? planowany odbiór w czerwcu br.;

etap III ? analizy techniczno-marketingowe wszystkichwariantów inwestycyjnych projektu, wraz z oszacowaniem kosztów ? planowanyodbiór w październiku br.;

etap IV ? analiza środowiskowa ? planowany odbiór w sierpniubr.;

etap V ? analiza kosztów i korzyści ? planowany odbiór wgrudniu 2016 r.

Po odbiorze etapu V nastąpi decyzja o ewentualnej dalszejrealizacji projektu wraz z wyborem wariantu do realizacji, a także realizacjakolejnych (opcjonalnych) etapów opracowywania dokumentacji przedprojektowej, wtym opracowanie programu funkcjonalno-użytkowego. Do chwili obecnej nie zostałzdefiniowany w SW rekomendowany wariant realizacji zadania. PKP PLK SA bierzepod uwagę dwa warianty:

w wariancie 1 jako podstawę przyjęto podniesienie prędkoścido V=120 km/h dla pociągów pasażerskich i V=80 km/h dla pociągów towarowychoraz dostosowanie pozostałych elementów infrastruktury wraz ze zmianąkonfiguracji urządzeń srk. Dopuszcza się ograniczenie prędkości pociągówtowarowych do min. V=60 ? 70 km/h w przypadkach, gdy geometria torów w łukachlub obiekt inżynieryjny nie pozwoli na osiągnięcie prędkości zamierzonej.Pozostawia się funkcje stacji Gutkowo, Dobre Miasto, Orneta i Braniewo. Nastąpizmiana posterunku bocznicowego Pieniężno na stację. Przebudowę układów torowychna stacjach ogranicza się do toru głównego zasadniczego i najwyżej jednego torugłównego dodatkowego. Przewiduje się budowę peronów na stacjach i przystankachosobowych zgodnych z wymaganiami TSI z dodatkowymi przystankami osobowymi izmianą lokalizacji istniejących.

w wariancie 2 jako podstawę przyjęto podniesienie prędkościprojektowej do V=120 km/h dla pociągów pasażerskich i V=80 km/h dla pociągówtowarowych oraz dostosowanie pozostałych elementów infrastruktury wraz zezmianą konfiguracji SRK. Dopuszcza się ograniczenie prędkości pociągówtowarowych do min. V=60 ? 70 km/h w przypadkach, jak w wariancie 1. Pozostawiasię funkcje stacji Gutkowo, Dobre Miasto, Orneta i Braniewo. Nastąpi zmianaposterunku bocznicowego Pieniężno na stację. Zakres przebudowy układów torowychna stacjach uwzględniać będzie tory główne zasadnicze i dodatkowe wraz zlikwidacją zbędnej infrastruktury. Przewiduje się budowę peronów na stacjach iprzystankach osobowych zgodnych z wymaganiami TSI z dodatkowymi przystankamiosobowymi i zmianą lokalizacji istniejących.

Prace na linii E 75na odcinku Białystok ? Suwałki ? Trakiszki (granica państwa)

Projekt ujęty jest na liście rezerwowej w Krajowym ProgramieKolejowym. Opracowywane obecnie studium wykonalności dla projektu ?Prace na liniiE 75 na odcinku Białystok ? Suwałki ? Trakiszki (granica państwa)? zostanieukończone do końca sierpnia 2016 r. SW przygotowywane jest wg harmonogramu,który pozwala na:

aplikowanie w trzecim naborze CEF;

start w konkursie ?ogólnym? (po zakończeniu w roku 2016konkursów w ramach kopert narodowych), w przypadku uzyskania zapewnieniaśrodków na pokrycie wkładu krajowego pomimo niskiej pozycji na liścierezerwowej.

Wykonawca w ramach opracowania zobowiązany jest doprzedstawienia wariantu bezinwestycyjnego oraz opcji modernizacyjnych dlaprędkości 120 km/h, 140 km/h przy założeniu linii jednotorowej i obejściuOlecka i Suwałk oraz 160 km/h przy założeniu linii dwutorowej i obejściu Oleckai Suwałk. Rekomendowany w Studium Wykonalności wariant W4 (wariant mieszany)zakłada przebudowę odcinka jednotorowego Białystok?Bacieczki na dwutorowy,pozostawienie pozostałych odcinków linii, jako jednotorowych, na zasadniczejdługości w istniejącym śladzie z korektami geometrii, wykonanie częściowegowzmocnienia podtorza i odnowienia nawierzchni torowej, budowę łącznicy(obejście st. Olecko) w nowym śladzie wraz z budową nowych posterunków ruchu.Zakłada się, że zaprojektowana infrastruktura będzie odpowiednia dlaprzewidywanych potoków ruchu, co zostanie zweryfikowane w Studium Wykonalności.

Prace na liniikolejowej nr 38 na odcinku Ełk ? Korsze wraz z elektryfikacją

Projekt ujęty jest w przyjętym przez Radę Ministrów wewrześniu 2015 roku ?Krajowym Programie Kolejowym do 2023 roku? (dalej KPK) wramach listy projektów rezerwowych finansowanych z Programu OperacyjnegoInfrastruktura i Środowisko.

Prace nad Studium Wykonalności zostały już zakończone.Zatwierdzony w SW wariant realizacyjny zakłada:

poprawę paramentów eksploatacyjnych na przedmiotowej linii ?maksymalna prędkość 120 km/h dla pociągów pasażerskich i 100 km/h dla pociągówtowarowych;

dopuszczalny nacisk na oś 221 kN;

zwiększenie przepustowości o 2 pociągi na godzinę;

przebudowę peronów do wys. 0,76 m;

przebudowę przejazdów kolejowych z zainstalowaniem na częściz nich nowych urządzeń srk;

remont lub przebudowę większości obiektów inżynieryjnych

remonty nastawni wraz z likwidacją nastawni wykonawczych;

budowę sieci trakcyjnej;

dostosowanie urządzeń srk w zakresie niezbędnych zmian.

Obecnie trwają prace związane z przygotowaniem kartyinformacyjnej przedsięwzięcia, koniecznej do złożenia wniosku o uzyskaniedecyzji środowiskowej.

Według aktualnego harmonogramu przedstawionego przez PKP PLKSA, w przypadku decyzji o umieszczeniu projektu na liście podstawowej w KPK,realizacja umowy na prace projektowe możliwa byłaby od I kwartału 2018 r. do IVkwartału 2019 r., natomiast roboty budowlane w latach 2020 ? 2023.

Aktualizacja KPK

W chwili obecnej Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwapracuje nad aktualizacją Krajowego Programu Kolejowego. Procedura aktualizacjiKPK związana jest m.in. z koniecznością przeglądu poszczególnych elementówobecnie obowiązującego Programu pod kątem poziomu wykorzystania środków zperspektywy UE 2007?2013. Rewizja dokumentu wynika również z potrzebydostosowania jego postanowień do rozwoju infrastruktury kolejowej zarówno podwzględem sposobu zarządzania jak i finansowania. Na obecnym etapie prac resortprowadzi wnikliwe analizy poszczególnych pozycji inwestycyjnych w obszarzeinfrastruktury kolejowej. Dobrze przygotowana aktualizacja KPK stworzy nowemożliwości dla sprawnego wdrażania najbardziej potrzebnych z punktu widzeniasektora kolejowego inwestycji. Ewentualna zmiana KPK musi być zgodna zdokumentami zaakceptowanymi przez KE (np. Dokument Implementacyjny do StrategiiRozwoju Transportu, który określa priorytety inwestycyjne dla perspektywy2014-2020) oraz określonymi przez Ministerstwo Rozwoju celami certyfikacjiśrodków UE. Powyższe działanie wymaga także rewizji założeń strategicznych wcelu zapewnienia spójności poszczególnych dokumentów.

Przewiduje się, że proces aktualizacji KPK zostanie sfinalizowanyw II połowie bieżącego roku. W chwili obecnej nie można odnieść się dokonkretnych projektów w kontekście ich umieszczenia na liście podstawowej zuwagi na konieczność analizy całości programu, w szczególności biorąc pod uwagędostępne środki finansowe. Jednocześnie pragnę zapewnić, że poprawa stanuinfrastruktury w województwie warmińsko-mazurskim stanowi istotną częśćprzygotowywanej aktualizacji KPK, a wszystkie propozycje zmian listy projektówKPK zostaną szczegółowo przeanalizowane pod kątem możliwości ich uwzględnienia.

Ponadto projekt aktualizacji Krajowego Programu Kolejowegodo 2023 roku poddany zostanie procesowi konsultacji publicznych zgodnie z ustawąo zasadach prowadzenia polityki rozwoju.

Konsultacje publiczne będą miały charakter otwarty. Jest tosposób uzyskiwania opinii, stanowisk, propozycji itp. od instytucji i osób,których w pewien sposób dotkną, bezpośrednio lub pośrednio, skutki proponowanychprzez administrację działań. W związku z powyższym, wszyscy ? organizacjebranżowe, samorządy oraz obywatele RP, zainteresowani problematyką poruszaną wprojekcie aktualizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku będą mielimożliwość przekazania opinii, stanowisk, uwag i sugestii do omawianegodokumentu.

Wszystkie przekazywane przez stronę społeczną argumentyodnoszące się do rozwoju infrastruktury kolejowej będę wnikliwie analizowaneprzez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. Na podstawie analizyzgłoszonych postulatów, przy uwzględnieniu możliwości finansowych Państwa,zostaną podjęte przez Radę Ministrów decyzje odnośnie ostatecznego kształtudokumentu. 


Komentarze