Projektowanie tramwajów

Wszelkie dyskusje o tramwajach

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

drumratio
 
Posty: 2
Dołączył: poniedziałek, 12 grudnia 2011, 21:02

Projektowanie tramwajów

Postprzez drumratio » wtorek, 13 grudnia 2011, 00:09

Witam.
Staram się zebrać dane na temat projektowania tramwajów.Moje główne pytania to:

1.Skąd wzięła się szerokość torów tramwajowych?(1435 mm)
2.Dlaczego sieć trakcyjna jest akurat na takiej wysokości?
3.Skąd bierze się długość tramwajów?
4.jaki jest najlepszy układ drzwi w tramwaju?
5.Dlaczego tramwaje mają w rzucie z góry ścięte swoje boki przy czole?
6.Czy modernizacja Konstala 105 na ma sens?
7.Jaki tramwaj zasługuje na miano dobrego projektu?
8.Z jakich najczęsciej materiałów są robione tramwaje?
kpc21
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1040
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

Re: Projektowanie tramwajów

Postprzez kpc21 » wtorek, 13 grudnia 2011, 00:22

1. Taki rozstaw szyn stosowano na kolei od samego początku jej rozwoju w Wielkiej Brytanii. A akurat dla tramwajów nie jest on wcale tak charakterystyczny, bo część polskich sieci tramwajowych (np. łódzka) stosuje rozstaw 1000 mm. [url=http://www.eioba.pl/a/1vmx/przeswit-linii-kolejowych-i-tramwajowych-na-swiecie]Tu[/url] masz wypisanych całkiem dużo argumentów.
5. [url=http://www.transportszynowy.pl/15tbudowa.php]Tu[/url] masz wytłumaczenie.
6. Ma, bo inaczej takich modernizacji by nie dokonywano, jednak teraz odchodzi się od modernizacji 105/805Na na rzecz sprowadzania GT6/GT8 z krajów zachodnich i ich modernizacji. Są to tramwaje starsze pod względem wieku (dorównują naszym 803N), lecz nowocześniejsze.
drumratio
 
Posty: 2
Dołączył: poniedziałek, 12 grudnia 2011, 21:02

Re: Projektowanie tramwajów

Postprzez drumratio » wtorek, 13 grudnia 2011, 00:58

dzięki
Odpowiedz na pytania nr 1,5,6 uważam za bardzo dobrze wyjaśniające sytuacje , więc proszę mi pomóc z pozostałymi pytaniami.
kpc21
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1040
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

Re: Projektowanie tramwajów

Postprzez kpc21 » wtorek, 13 grudnia 2011, 01:52

Proponuję poprzeglądać trochę Internet (np. Wikipedię) i podlinkowaną przeze mnie wyżej stronę "Transport szynowy". Tam jest dużo informacji związanych z infrastrukturą oraz taborem tramwajowym i kolejowym i pewnie znajdziesz odpowiedzi na wiele ze swoich pytań.

Z ciekawostek można zaznaczyć, że pod obiektami typu np. wiadukty, sieć trakcyjna bywa zawieszona nieco niżej. Skąd taka wysokość? Łatwo się domyśleć. Muszą się pod nią mieścić wagony tramwajowe i pojazdy drogowe. Poza tym wysokość zawieszenia sieci musi uniemożliwiać przypadkowe dotknięcie przewodu przez człowieka.

Na co jeszcze trzeba zwrócić uwagę? Nie każdy pamięta, że trakcja to napęd pojazdu. Dawniej stosowano trakcję parową i konną. Nad torami znajduje się sieć trakcyjna. Problem z tym mają w szczególności media, które trakcją nazywają czasem nawet linie przesyłowe, nie mające nic wspólnego z tramwajami czy koleją.
zbyrus
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1524
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Re: Projektowanie tramwajów

Postprzez zbyrus » czwartek, 15 grudnia 2011, 12:37

Właściwie to dla tramwajów uzasadniony byłby węższy tor niż kolejowy. Po pierwsze, tramwaj jeździ w mieście, często w starej zabudowie, więc są ciasne zakręty a węższy tor to lepsza zwrotność. Po wtóre, prędkość tramwaju jest znacznie mniejsza niż pociągu. Po trzecie, szerokość tramwaju też nie jest zbyt wielka. Tak więc w przypadku kolei normalny tor (1435 mm.) to jest naprawdę MINIMUM, by kursowały odpowiednio szerokie wagony ze sporą szybkością, a dla tramwaju to jest absolutne maksimum (lepszy dla tramwaju byłby tor np. 1200 mm.).
Scania i MAN podstawą komunikacji miejskiej!
kpc21
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1040
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

Re: Projektowanie tramwajów

Postprzez kpc21 » czwartek, 15 grudnia 2011, 18:03

Dlatego w przypadku tramwajów często stosuje się tor 1000 mm.
kulikowski
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 936
Dołączył: sobota, 17 marca 2007, 01:10
Lokalizacja: Warszawa
Avatar użytkownika

Re: Projektowanie tramwajów

Postprzez kulikowski » poniedziałek, 2 stycznia 2012, 01:54

ale też czasami wąski tor jest zaszłością historyczną, związaną z adaptacją wąskotorówki na tramwaj (np. tramwaje podmiejskie w Łodzi).
NIE dla ACTA!
kpc21
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1040
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

Re: Projektowanie tramwajów

Postprzez kpc21 » poniedziałek, 2 stycznia 2012, 21:59

Jedyny odcinek łódzkiej sieci tramwajowej, który kiedyś należał do typowej wąskotorówki, to torowisko w Ozorkowie. Obecny przystanek przy wykorzystywanym awaryjnie trójkącie manewrowym to dawna stacja końcowa Krośniewickiej Kolei Dojazdowej, na której zresztą jeszcze kilka lat temu prowadzono normalny ruch pasażerski (nie turystyczny), a pociągi turystyczne docierały nawet do Ozorkowa. Do stacji na wysokości dworca normalnotorowego, bo na odcinku między dworcem normalnotorowym a pętlą tramwajową torowiska nie ma. Za to dalej torowisko już jest (aż do dawnej stacji końcowej kolejki i wspomnianego trójkąta), jeździ tam łódzka linia tramwajowa 46. Teraz rozstaw szyn wynosi tam 1000 mm, a rozstaw na Krośniewickiej Kolei Dojazdowej to 750 mm. Czyli tor musiał zostać przekuty.

Natomiast jeśli chodzi o pierwsze łódzkie tramwaje podmiejskie, to nie wiem, czy to można zaliczyć do kolejek wąskotorowych. Jeśli już, to to było raczej coś pośredniego między wąskotorówką a tramwajem. Cechy charakterystyczne dla tramwajów to np. trakcja elektryczna czy torowiska w jezdni, a dla wąskotorówek - np. odcinek przez pole koło Lutomierska.
zbyrus
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1524
Dołączył: wtorek, 24 września 2002, 02:00
Lokalizacja: Krakowa
Avatar użytkownika

Re: Projektowanie tramwajów

Postprzez zbyrus » piątek, 13 czerwca 2014, 15:08

Pewnie łódzkie tramwaje nie piszczą tak na ciasnych zakrętach, jak krakowskie. Tramwaje nie mają mechanizmu różnicowego (mają go pojazdy samochodowe) a w miastach - szczególnie zabytkowych, w centrach - zakręty są ciasne, stąd często koła się ślizgają na szynach, czego efektem są piski tramwajów na zakręcie. Węższy tor to mniejsza różnica drogi pokonywanej przez koło wewnętrzne w stosunku do zewnętrznego (wewnętrzne/zewnętrzne w sensie okręgu, jaki zatacza skręcający pojazd), więc poślizg jest mniejszy. Z drugiej strony, zbyt wąski tor to możliwość dużego "bujania" tramwaju przy nieco większych szybkościach, stąd też zarówno tor "kolejowy" dla tramwaju jak i tor "łódzki" nie są ideałami. Optymalny byłby "złoty środek" - tor o rozstawie ok. 1200 mm.
Scania i MAN podstawą komunikacji miejskiej!
kpc21
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 1040
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

Re: Projektowanie tramwajów

Postprzez kpc21 » środa, 24 września 2014, 00:15

[quote="zbyrus"]Pewnie łódzkie tramwaje nie piszczą tak na ciasnych zakrętach, jak krakowskie.

W Łodzi też zdarza się im piszczeć, czy raczej, powiedziałbym, skrzypieć na zakrętach, choć nie jest to jakieś bardzo powszechne zjawisko.

A jeśli chodzi o "bujanie" - na torowiskach w dobrym stanie technicznym nie ma z tym problemu, ale na tych kiepskich, wymagających remontu - tramwajem rzuca na wszystkie strony. I to już przy niewielkiej prędkości. Jeśli ktoś będzie w Łodzi - polecam torowisko w ul. Wojska Polskiego i Strykowskiej, od Franciszkańskiej do pętli. Normalnie wykorzystywane przez linie 1 i 6, w tej chwili objazdowo jest tam linia 5 zamiast 1.

A główną przyczyną dla której w Łodzi zastosowano rozstaw 1000 mm były właśnie ciasne zakręty. A i mimo wąskiego rozstawu torów bywały z tym w przeszłości problemy. Na ul. Tuwima jeszcze niedawno można było oglądać w jezdni pozostałości istniejącego tam dawniej torowiska skonstruowanego tak, że tramwaj aby skręcić w lewo w ul. Piotrkowską (na której torowiska też już nie ma), najpierw odbijał lekko w lewo (czyli, paradoksalnie, chcąc skręcić w prawo, należało ustawić zwrotnicę w lewo) i dopiero przecinał tor do jazdy na wprost.