[Łdz] Przetarg na 22 nowe tramwaje

Wszelkie dyskusje o tramwajach

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

kpc21
Weteran BusForum
Weteran BusForum
 
Posty: 1058
Dołączył: czwartek, 14 kwietnia 2011, 23:37

[Łdz] Przetarg na 22 nowe tramwaje

Postprzez kpc21 » piątek, 16 maja 2014, 20:56

Pierwszy raz od 6 lat miasto Łódź kupuje nowe tramwaje. Jest to też pierwszy tak "duży" przetarg.

Pierwszy łódzki zakup niskopodłogowego taboru tramwajowego odbył się w 2002 roku. Zakupiono wówczas 15 tramwajów typu Bombardier Cityrunner (inna nazwa: Bombardier Flexity Outlook) do obsługi remontowanej trasy WZ (linia 10). Remont trasy WZ nie został ukończony, część odcinków pozostała w złym stanie technicznym. Inwestycji nie dokończono. Ponieważ tramwajów było za mało, by obsłużyć linię 10 w pełni, część kursów była obsługiwana Konstalami 805Na (jedyny typ taboru, poza wagonami zabytkowymi, jakim MPK wówczas dysponowało). Początkowo przez krótki czas Cityrunnery pojawiały się również na linii 12.

Kolejny zakup odbył się w 2008 roku do obsługi remontowanej trasy północ-południe, której przy okazji nadano nazwę "Łódzki Tramwaj Regionalny" - planowano również remont odcinków do Zgierza na północ od Łodzi i do Pabianic na południe od Łodzi, jednak sąsiednich miast nie było stać na inwestycję (obecnie ŁTR nie jest ani szybki, ani regionalny). Zakupiono 10 tramwajów typu Pesa 122N i skierowano je na linię 11. Dodatkowo do obsługi linii 11 skierowano część Cityrunnerów, osłabiając obsługę linii 10 (nadal jednak część kursów na tej linii była realizowana tramwajami Bombardiera).

W 2011 roku ze względu na zły stan torowiska na trasie linii 10, Cityrunnery z linii 10 przeniesiono na linię 16A. Ponieważ trasa linii 16A w zdecydowanej większości pokrywa się z linią 11, w 2012 roku przeniesiono je na linię 15, na której kursują do dziś. Dodatkowo w wakacje 2013 z uwagi na remonty torowisk (zamknięta część trasy linii 15 - w pozostałej części tramwaje tej linii skierowano na będące w bardzo złym stanie torowisko do pętli Koziny) przez pewien czas kursowały na linii zastępczej Z oraz ponownie na linii 16A.

Są to obecnie jedyne nowoczesne tramwaje na stanie łódzkiego przewoźnika. W porównaniu z innymi dużymi miastami (Warszawa, Kraków, Poznań), które w ostatnich latach przeprowadziły duże zakupy taboru, jest to bardzo mała ilość. Dodatkowo część z nich nie wyjeżdża na miasto ponieważ jest uszkodzona i służy jako źródło części zamiennych dla pozostałych wagonów (Cityrunnery 1209 i 1214).

Dziś ogłoszono przetarg na zakup 22 wagonów tramwajowych:
http://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE ... HTML&src=0
[quote]Nazwa nadana zamówieniu przez podmiot zamawiający:
"Zakup 22 sztuk nowych, niskopodłogowych (100% niskiej podłogi), przegubowych wagonów tramwajowych".

Zamówienie może zostać unieważnione gdyby MPK nie uzyskało dofinansowania unijnego, o które się stara.
Jeszcze nie jest znana treść załączników do zamówienia.