PCC (1936-1952)

Wszelkie dyskusje o tramwajach

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

kulikowski
Podpora BusForum
Podpora BusForum
 
Posty: 937
Dołączył: sobota, 17 marca 2007, 01:10
Lokalizacja: Warszawa
Avatar użytkownika

PCC (1936-1952)

Postprzez kulikowski » środa, 29 października 2014, 03:45

[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9b/TCRT_PCC_streetcar.jpg[/img]
[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3e/Dallas1948.jpg/800px-Dallas1948.jpg[/img]
[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/91/PCC_uit_de_1600_serie_op_lijn_49_BELTZHOOVER.jpg[/img]
[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/03/JohnstownPCC.jpg/800px-JohnstownPCC.jpg[/img]
[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/37/PCC_uit_de_1700_serie_op_lijn_10_WEST_VIEW.jpg[/img]
[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/53/PCC_1643_op_de_combinatielijn_44.48_KNOXVILLE_ARLINGTON.jpg[/img]
[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/36/PCC_uit_de_1700_serie_op_lijn_53_CARRICK.jpg[/img]
[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/90/PCC_1647_op_de_combinatielijn_77.54_BLOOMFIELD_in_Downtown_Pittsburgh.jpg[/img]
[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/eb/Toronto_Transit_Commission_PCC_4500_in_regular_operation.jpg/800px-Toronto_Transit_Commission_PCC_4500_in_regular_operation.jpg[/img]
[img]http://tramwar.republika.pl/sf1-106-z.jpg[/img]

Zanim nastąpił regres sieci tramwajowych w Stanach Zjednoczonych, z inicjatywy prezesów operatorów tramwajowych w połowie lat 30-tych powstał nowoczesny (na owe czasy) szybkobieżny wagon tramwajowy PCC (ang. skrót od President's Conference Committee - komisja projektowa). Głównymi cechami różniącymi PCC od starszych wagonów były całkowicie elektryczna konstrukcja oraz zastąpienie nastawnika pedałem przyspieszenia (wzorowanym na samochodowym). Produkcja seryjna ruszyła w 1936 r. w fabrykach Saint Louis Car Company oraz Pullman Standard. Osprzęt elektryczny i hamulce dla wagonów produkowała firma Westinghouse, stąd zwyczajowo niezbyt dokładnie mówi się o tej firmie jako producencie wagonu. Po II Wojnie Światowej sprzedano licencję firmom europejskim: belgijskiej BN (La Brugeoise et Nivelles) w Brugii (produkcja dla Belgii, Francji i Niemiec), włoskiej Fiat Ferrovia (dla Włoch i Hiszpanii) oraz czechosłowackiej Tatry (dla Czechosłowacji i odsprzedaż licencji dla Polski - 13N), był też kopiowany przez różne zakłady w ZSRS. Część z wycofanych z eksploatacji w Ameryce wagonów trafiła m. in. do Belgradu. Wagony typu PCC są eksploatowane do dziś w wielu miastach Europy i Ameryki (w Warszawie 13N wycofano pod koniec 2012 r.).

Producenci: Saint Louis Car Company, Stany Zjednoczone
Pullman-Standard, Stany Zjednoczone
La Brugeoise et Nivelles (BN), Brugia, Belgia (licencja)
FIAT Ferrovia, Włochy (licencja)
ČKD Tatra, Czechosłowacja (licencja)
Konstal, Polska (licencja)
Okres produkcji: 1936?1952
Eksploatacja: od 1936
Wycofane z eksploatacji: 1950-te ? 1998 (częściowo)
Wyprodukowanych: 5000 szt.
Zasilanie: 600 V DC
750 V DC
Odbieraki: troleje
pantograf
Liczba członów: 1
Liczba miejsc: 52 ? 61 siedzących
Niskopodłogowość: 0%
Silniki: 4 × 55 KM (41 kW)
Długość: 12 190 - 15 390 mm
Szerokość: 2440 ? 2740 mm
Masa własna: 11 350 - 19 100 kg
Prędkość maksymalna: 80 km/h

[url]http://pl.wikipedia.org/wiki/PCC_(tramwaj)[/url]

[url]http://infotram.pl/text.php?id=17554[/url]

[url]http://kmk.krakow.pl/artykul_tramwaj_pcc_1.html[/url]

[url]http://kmk.krakow.pl/artykul_tramwaj_pcc_2.html[/url]


źródła: Wikimedia.org
Tramwar.republika.pl
NIE dla ACTA!
cron