1957-1965 Đuro Đaković TMK 101

Wszelkie dyskusje o tramwajach

Moderatorzy: Leszek Matula, TFZ

kulikowski
Ekspert BusForum
Ekspert BusForum
 
Posty: 936
Dołączył: sobota, 17 marca 2007, 01:10
Lokalizacja: Warszawa
Avatar użytkownika

1957-1965 Đuro Đaković TMK 101

Postprzez kulikowski » niedziela, 15 października 2017, 18:03

Zagrzeb, Chorwacja:

[img]http://lh6.ggpht.com/_VJp-rPOmsRg/SgrFbtxhuZI/AAAAAAAAIOQ/8hyhBoCnS7I/s800/STIB5.jpg[/img] Blog.dnevnik.hr
[img]http://www.croatianhistory.net/gif/science/bencic/croatia_tramway1951_640.jpg[/img] Croatianhistory.net
[url]https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/74/TMK_101.jpg[/url] Wikipedia.org
[img]http://i1235.photobucket.com/albums/ff440/STIB2010/14W0411-012800x600_zps22f063b6.jpg[/img] Zeljeznice.net


Film:
[url]https://www.youtube.com/watch?v=xf03hDDjfjc[/url]


[quote]TMK 101 to typ dwuosiowego tramwaju produkowanego w latach 1957–1965 i eksploatowanego w Zagrzebiu w latach 1951–2008. Obecnie pojazdy tego typu zostały wycofane z ruchu liniowego. Typ 101 jest jakby odpowiednikiem polskiego tramwaju Konstal 13N. Pierwszy prototyp tego tramwaju został wyprodukowany w 1951 w warsztatach zagrzebskiego przewoźnika ZET Zagreb, a dwa kolejne prototypy w ciągu dalszych kilku lat. Seryjna produkcja rozpoczęła się w 1957 roku w zakładach Đuro Đaković. Są to dwuosiowe wagony silnikowe, wyposażone w troje drzwi harmonijkowych.

W Zagrzebiu eksploatowano w sumie 71 wagonów, w tym 3 prototypy, 60 produkcji ĐĐ, oraz 8 zakupionych z Osijeku. Pierwsze kasacje tramwajów TMK 101 w połowie lat 90., gdy do eksploatacji wprowadzono tramwaje Düwag GT6 (jako rozwiązanie tymczasowe), a od 2005 roku miały miejsce kolejne kasacje. Przybycie nowych tramwajów TMK 2200 było następnym powodem do wycofania kolejnych składów . Od lata 2007 tramwaje typu 101 nie są wykorzystywane w ruchu regularnym, były jeszcze wykorzystywane tylko sporadycznie. Chociaż kilka pojazdów jest zdatnych do użytku, od grudnia 2008 roku zostały wycofane z eksploatacji. Kilka pojazdów tego typu ma zostać zachowanych do muzeum.

Następcą tego wagonu jest typ TMK 201.

Doczepy
TP 531 jest czteroosiową doczepą odpowiadającą modelom TMK 101 i TMK 201. Jest to doczepa bierna, wyposażona w troje harmonijkowych drzwi. Innym wagonem doczepnym do typów TMK 101 i TMK 201 jest wóz TP 701. Od TP 531 różni się dłuższymi szybami w drzwiach i kilkoma innymi detalami.

Ciekawostki
Tramwaje tego typu były często nazywane Stojadin lub Đuro.

Dane techniczne
Producent: Đuro Đaković
Premiera: 1951
Lata produkcji: 1957–1965
Miejsce produkcji: Slavonski Brod, Chorwacja
Szerokość toru: 1000 mm
Liczba członów: 1
Liczba drzwi: 3
Miejsc siedzących: 13+1
Miejsc stojących: 42
Długość: 11 000 mm
Szerokość: 2200 mm
Wysokość: 3135 mm
Masa służbowa: 14 900 kg
Liczba i moc silników: 2×60 kW
Prędkość maksymalna: 60 km/h



Źródła: Blog.dnevnik.hr
Croatianhistory.net
Wikipedia.org
Zeljeznice.net
Youtube.com
NIE dla ACTA!