Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Solaris optymistycznie patrzy w przyszłość

infotram
01.03.2016 12:51
0 Komentarzy

O aktualnie realizowanych projektach i tramwajowych planachSolarisa rozmawiamy ze Zbigniewem Palenicą ? Członkiem Zarządu firmy.

Karol Wach(InfoTram.pl): Przed Solarisem dwa duże kontrakty tramwajowe. Proszę powiedziećcoś więcej o ich realizacji.

Zbigniew Palenica (Członek Zarządu Solaris Bus&Coach): Rzeczywiście, przed nami dwa duże kontrakty tramwajowe: Lipski Hanower. Zamówienia na ten rok obejmują około 60 sztuk pojazdów. Lwia część ztego to będą pojazdy dla Hanoweru.

Co w ramach zadania hanowerskiegobędzie wykonywał Solaris?

Jesteśmy producentem pudeł do pojazdów TW3000, które będądostarczane dla Üstra Hanower. Będziemy współpracować przy realizacji tegozadania z Alstomem i Vossloh Kiepe. Wykonawcą montażu końcowego tramwajówbędzie firma HeiterBlick z Lipska. To właśnie na jej zlecenie wykonamy pudła,które następnie trafią do Lipska, gdzie będą łączone z wózkami Alstomu i napędamiVossloh Kiepe. Gotowy wagon trafi do Hanoweru.

Jak czasowo będziewyglądać realizacja tego kontraktu?

Prace produkcyjne już się rozpoczęły. Mamy podpisaną umowęna 110 wagonów, kolejne 110 przewiduje opcja. Realizacja całości zadania możepotrwać nawet do 2022 roku.

Jak wygląda kontraktdla Lipska. Ile wagonów Solaris na pewno dostarczy do tego miasta?

Pewne zamówienie na obecny rok to 14 sztuk, całość obejmuje41 wagonów. Przetarg zakładał dostawę pięciu wagonów, a następnie 9 kolejnychco roku. Lipsk właśnie zamówił pierwsze dziewięć opcjonalnych pojazdów.

Na konferencjiprasowej powiedział Pan, że Solaris będzie odpowiednio dobierał zamówienia. Coto oznacza?

Tramwaje są robione na 30 ? 50 lat. One kształtują wizerunekmiasta, muszą być kompatybilne z kulturą techniczną danego ośrodka. Mam tu namyśli wózki, ramy wózków, koła czy obręcze, a także napędy. Duże znaczenie majązatem koszty projektu. Dla nas projekt tramwajowy musi być wykonywany w ścisłejwspółpracy z zamawiającym, operatorem. Takim klasycznym przykładem współpracyjest Lipsk. Jesteśmy w Niemczech pod reżimem homologacji technicznej. Zarównokoncepcja pojazdu, jak i jego dokumentacja, system bezpieczeństwa, oprogramowaniei prace konstrukcyjne muszą być certyfikowane. My zaś musimy brać to pod uwagęprzy składaniu oferty w przetargach.

W zeszłym rokuSolaris zakończył realizację kontraktu dla Brunszwiku. Jakie są spostrzeżeniapo tych dostawach?

Wszystkie tramwaje są w tej chwili uruchamiane. Tospecyficzne pojazdy ze względu na układ czy rodzaj wózków. Przypomnijmy tylko, że rozstaw toru wBrunszwiku wynosi, niespotykane niemalże nigdzie indziej, 1100 mm.

Na pewno Solarisobserwuje rynek polski pod kątem nowej perspektywy unijnej.

Oczywiście, bacznieobserwujemy.

Jaką część tego?tortu? chcecie Państwo zgarnąć?

Wszędzie tam, gdzie będziemy mogli zaoferować dobry produkt,będziemy ubiegać się o zamówienie.

Na przykładGrudziądz?

Chcemy łączyć to wszystko, co jest dobre w autobusach itramwajach, żeby te konstrukcje były jak najbardziej przyjazne otoczeniu,użytkownikom, pasażerom, ale były też wydajne ekonomicznie i energetycznie.

Czy w kręguzainteresowań Solarisa jest projekt krótszego tramwaju, dwu, trzyczłonowego?

Nie. Naszym najkrótszym pojazdem, o którym obecniedyskutujemy jest tramwaj 24 metrowy. Najdłuższy zaś jest 50 metrowy.

Praga testuje terazjednoczłonowy wagon, 15 metrowy.

To powrót do konstalowskiej stopiątki. Nie mamy takiegoprojektu w planach. Jeśli ktoś z naszych klientów rozważałby taką konstrukcję,to wówczas zastanowimy się nad dalszymi decyzjami.

Jak Pan postrzegaModertrans? To konkurencja dla Solarisa? Firma mieści się nieopodal, wPoznaniu.

To dobre uzupełnienie na rynku, a konkurencja jestpotrzebna. Także na rynku autobusowym. Mamy tu 8 firm. Wielowątkowość jestwartością dodaną. Przykład Hanoweru pokazuje, że możemy i konkurować iwspółpracować.

W segmencieautobusowym nie ma potrzeby współpracy. W tramwajach jest trochę inaczej?

Dzisiaj Solaris jest pełnowartościowym i samodzielnymdostawcą autobusów. Sami kreujemy rynek.

Czy zatem Solarischce być kreatorem rynku tramwajowego?

Tramwaj to inna skala wydatków kapitałowych. Będziemy tensegment naszej działalności rozwijać bardzo odpowiedzialnie.

Czyli te dwakontrakty na 2016 roku wystarczą Solarisowi?

Dają nam dobrą podstawę do optymistycznego patrzenia wprzyszłość.

Dziękuję za rozmowę.


Komentarze