Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Modernizacja Stopnia Wodnego Chróścice

infoship
22.07.2015 11:34
0 Komentarzy

Prace przy gruntownej modernizacji Stopnia Wodnego Chróścice wychodzą już na ostatnią prostą. Warta ponad 80 mln zł inwestycja Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej we Wrocławiu nie tylko poprawi warunki żeglugowe na tym odcinku Odry, ale także wydatnie podniesie poziom bezpieczeństwa powodziowego regionu.
Stopień Wodny Chróścice znajduje się na 168,30 km Odry w miejscowości Chróścice (gmina Dobrzeń Wielki – województwo opolskie). Jest jednym z 16 obiektów tego typu na opolskim odcinku Odry skanalizowanej. Pod koniec XIX wieku powstał tu jaz kozłowo-iglicowy i mała śluza, a w 1911 roku stopień wyposażono w większą śluzę o długości 187 m i szerokości 9,6 m.

Podstawowym celem realizowanej od września 2011 roku modernizacji jest przystosowanie Stopnia Wodnego Chróścice do III klasy żeglugowej. W środę 23 lipca plac budowy odwiedził Dyrektor RZGW we Wrocławiu Edward Nawirski, który, w towarzystwie m.in. Abdullaha Al-Sewiego – kierownika Zarządu Zlewni Środkowej Odry z siedzibą w Opolu oraz Mariusza Skrzypczaka – Kierownika JRP Chróścice, zapoznał się z obecnym stanem zaawnasowania inwestycji i harmonogramem prac w kolejnych miesiącach oraz omówił bieżące kwestie związane z realizacją projektu.

– To kolejna niezwykle istotna inwestycja RZGW we Wrocławiu, której efektem będzie zastąpienie archaicznego jazu kozłowo-iglicowego znacznie nowocześniejszą i mniej zawodną konstrukcją wyposażoną w zamknięcia klapowe. Klapy znacznie usprawniają pracę i są zdecydowanie mniej awaryjne, dlatego stopniowo przebudowujemy w ten sposób nasze kolejne obiekty hydrotechniczne. W ramach projektu w Chróścicach wybudowany został nowy jaz klapowy z przepławką dla ryb dwuśrodowiskowych, z nowoczesną sterownią jazową, nadbudówkami maszynowni i stalową kładką pieszo-rowerową. Remontu doczekała się także śluza pociągowa stopnia wodnego – mówi Edward Nawirski, Dyrektor RZGW we Wrocławiu.

Obiekt powstał powyżej istniejącego jazu iglicowego, który został rozebrany. Nowy jaz składa się z trzech przęseł  – każde z nich mierzy 32 metry Wszystkie przęsła jazowe, w których zastosowano wspomniane zamknięcie klapowe wraz z niezbędnym osprzętem napędowym i sterującym są sprawne i obecnie próbnie, w ramach prac rozruchowych, piętrzą wodę. Gotowe są już także budynki maszynowni i sterowni oraz kładka nad obiektem wraz z podjazdami dla niepełnosprawnych.

W ramach inwestycji przeprowadzony został także gruntowny remont istniejącej dużej śluzy – objął on podwyższenie i przebudowę głów, modernizację obu ścian komory wraz z peronami i kanałów obiegowych wraz z wymianą wyposażenia technologicznego i komunikacyjnego oraz modernizację awanportów i dalb cumowniczych, dzięki którym przepływające przez stopień wodny statki będą mogły bezpiecznie oczekiwać na prześluzowanie. Główne prace przy śluzie są już zakończone – obecnie trwają jeszcze roboty związane z jej automatyzacją i zagospodarowaniem terenu między peronami obu śluz.

Zakres modernizacji objął także regulację oraz zabudowanie lewego brzegu powyżej i poniżej jazu klapowego wraz z budową nabrzeża przeładunkowego. Na czas przebudowy dużej śluzy pociągowej do regularnej eksploatacji, przystosowano do śluzowania małą śluzę, poprzez odmulenie jej awanportów i komory oraz naprawę wrót i ich napędów. Obecnie mała śluza jest poddawana kapitalnemu remontowi jej części konstrukcyjnej (naprawa głów, ścian i peronów komory). Śluza zostanie oddana o użytku w połowie września 2015 roku.

– Nasz projekt przewidział też dwie przystanie kajakowe ze slipami, co z pewnością poprawi atrakcyjność turystyczno-rekreacyjną tego odcinka rzeki. Znakomita większość realizowanych zadań jest już na bardzo zaawansowanym etapie, a część prac, m.in. związanych z modernizacją budynków na osiedlu przystopniowym przy śluzie, została już zakończona – mówi Mariusz Skrzypczak, kierownik Jednostki Realizującej Projekt Chróścice. Całość inwestycji, która wsparta jest dofinansowaniem ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowiska, powinna zostać sfinalizowana w październiku 2015 roku.

?

Komentarze