Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jaworzno wie, jak przekonać mieszkańców do autobusów

infotrans
03.03.2018 08:00
0 Komentarzy

W Jaworznie ważny przez cały rok bilet autobusowy będziekosztować tylko 180 zł, niewiele więcej niż w miastach aglomeracji trzeba wydaćza miesięczny. A prezydent Paweł Silbert już myśli o kolejnych sposobach naprzekonanie kierowców, żeby z auta przesiedli się do autobusu. Poniżej rozmowaz Pawłem Silbertem, prezydentem Jaworzna, która ukazała się na łamach Gazety Wyborczej-Katowice:

Przemysław Jedlecki: Podczas spotkania z cyklu Miasta Ideiogłosił pan nową taryfę biletową PKM Jaworzno. Bilet roczny od czerwca makosztować 180 zł, a ulgowy 90 zł. Skąd taki pomysł?

Paweł Silbert, prezydent Jaworzna: – Zacznę od ważnejliczby, która determinuje to, czym się zajmujemy, i wyjaśnia, skąd naszepropozycje. W naszym mieście jest prawie 500 samochodów na tysiąc mieszkańców.To zatrważająco dużo i jeżeli pojazdów będzie przybywało w takim tempie, jak dotej pory, to za jakiś czas Jaworzno zacznie się korkować. A wtedy nie pomogąnawet najlepsze systemy zarządzania ruchem. Ilość miejsca do przeznaczenia nadrogi jest po pierwsze ograniczona, a po drugie wiemy, że budowa nowych ulic,czy poszerzanie już istniejących zwykle pomaga, ale tylko na chwilę. Tosprawdzona w wielu miejscach reguła.

Nie chciałbym jej udowadniać także w Jaworznie. Dlatego dziśproponujemy taką cenę biletu, która da powód do zastanowienia kierowcom, czyaby na pewno warto wyciągać samochód z garażu. Czy warto jechać nim parękilometrów do pracy i wydawać pieniądze na paliwo? A może lepiej jednakzostawić auto w domu i wsiąść w autobus? Będzie przecież dużo taniej. Ludzielubią naszą komunikację miejską i te działania mają spowodować, że będą lubiliją jeszcze bardziej. Komunikację miejską trzeba stale ulepszać, dlatego ciągleszukamy pomysłów, co zrobić, by była jeszcze atrakcyjniejsza. Nadszedł czas narozwiązanie, które pokaże, że komunikacja może być bardzo sprawna, ekologicznai naprawdę tania.

Inne miasta jakoś nie idą tą drogą, preferują samochody.

– Nie chcę wchodzić w buty innych prezydentów. Nie znamuwarunkowań w innych miastach, pewnie są pomysły na ich funkcjonowanie i nie domnie należy ocena tych rozwiązań. Mnie interesuje Jaworzno. Lubię myślećniestandardowo, podejmować nieszablonowe decyzje i otaczać się ludźmi, którzysami też mają odważne pomysły i potrafią je realizować, a co więcej wziąć zanie odpowiedzialność. To się nam opłaca i sprawdza.

Czy nowa taryfa to stałe rozwiązanie?

Czułbym się źle, gdyby się okazało, że wizja przyjaznej iniedrogiej dla mieszkańca komunikacji zbankrutuje. Mamy to przeliczone, choćnie da się do końca przewidzieć, ile osób kupi nowe bilety. Zakładam, że trochęstracimy na tych osobach, które już dziś kupują bilety okresowe, ale w zamianzyskamy nowych pasażerów. A tu korzyści będzie więcej i nie mówię tylko ofinansach. Więcej pasażerów to mniej samochodów na ulicach. A to oznaczamniejsze zużycie paliwa i eksploatacji dróg, mniej kolizji, zanieczyszczeń ibardziej przyjazne miasto. Już dziś autobusy pojawiły się w miejscach, wktórych nigdy wcześniej nie jeździły. Transport miejski musi być realną alternatywąwobec samochodu i to dajemy mieszkańcom.

Nie wykluczam też, że mieszkańcy oczekują zamknięcia dlaruchu pewnych miejsc. Takie głosy pojawiają się coraz częściej. Wtedy do takichmiejsc będzie można się dostać tylko autobusem.

Na razie wiele osób chciałoby parkować wszędzie, gdzie sięda, najlepiej pod drzwiami.

Ja też jestem kierowcą i uwielbiam motoryzację. Ale liczęsię z tym, że nadejdzie moment, w którym ktoś mi powie „Stop! Tu nie wolnowjeżdżać”. Inwestycjami zwiększamy ilość miejsc do parkowania, one mogą byćniezauważalne, bo też stale przyrasta liczba samochodów. Ile miejscparkingowych by nie powstało, zawsze będzie ich za mało. Mierzą się z tymmiasta USA, które zastosowały w latach 40. i 50. politykę Futuramy – budowywielkich wieżowców i parkingów w ścisłym centrum. Potworzyły się betonowe wyspyi centra kompletnie wymarły. Odwrócenie tego zjawiska zajmie im wiele lat. Poco powtarzać te błędy?

W Jaworznie parkowanie jest generalnie bezpłatne. Takzostanie?

Wprowadzimy płatne parkowanie, gdy naprawdę duża ilośćmieszkańców opowie się za takim rozwiązaniem. Wprowadziliśmy w mieście „zielonestrefy” i to rozwiązanie się przyjęło – sukcesem jest to, że w zasadzie nie mapotrzeby pobierania opłat za przekroczony czas postoju. Ludzie dostosowali siędo rotacyjnego parkowania.

Komentarze