Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Stocznia Crist buduje hybrydowy prom dla Islandii

infoship
20.07.2017 14:26
0 Komentarzy

W połowie przyszłego roku stocznia Crist w Gdyni mazakończyć budowę hybrydowego promu pasażersko-samochodowego dla islandzkiegoarmatora. Jednostka ma obsługiwać kursy pomiędzy dwiema wyspami położonymi napołudnie od Islandii.

W środę w stoczni Crist w Gdyni symbolicznie zostałarozpoczęta budowa promu. Tomasz Wrzask ze stoczni poinformował, że położonazostała stępka pod nowy prom, co oznacza zakończenie pierwszego etapuprzygotowania do budowy jednostki, czyli cięcia blach.

Jednostka o długości prawie 70 metrów ma obsługiwać trasępomiędzy Landeyjahöfn, a Vestmannaeyjar – wyspami położonymi 9 kilometrów napołudnie od Islandii. Przepłynięcie tej trasy ma trwać około 15-20 minut.Statek będzie wyposażony w hybrydowy system napędu głównego. Nowoczesnakonstrukcja promu ma pozwolić jednostce na operowanie w bardzo trudnychwarunkach morskich panujących na południowych wodach Islandii.

Prom będzie mógł zabrać na pokład od 390 pasażerów w sezoniezimowym do 540 pasażerów w sezonie letnim. Różnica w liczbie pasażerów wynika ztego, że w zimie niemożliwe będzie wykorzystanie posiadanego zewnętrznegotarasu. Jednostka będzie obsługiwana przez dziesięcioosobową załogę.

Projekt i dokumentacja powstają w Polsce i zgodnie zkontraktem odpowiedzialna za to jest stocznia Crist. Zamawiającym jestVegager?in – Islandzki Urząd Transportu Drogowego. Wartość kontraktu jestobjęta tajemnicą handlową.

Wrzask zwrócił uwagę, że jest to kolejny prom hybrydowy,który powstaje w stoczni Crist. Wcześniej zakład przekazał hybrydowy prom”Elektra” armatorowi z Finlandii, a obecnie uczestniczy w realizacjipromu „Color Hybrid” dla Norwegów. Wyraził nadzieję, że stoczniawzmocni swoją pozycję na rynku europejskim, jako producent innowacyjnychjednostek pasażerskich.

Prom pasażersko-samochodowy „Color Hybrid” odługości 160 metrów Crist buduje we współpracy z norweską stocznią Ulstein.Odbiorcą finalnym jest Color Line, jeden z największych operatorów promowych wNorwegii. Jednostka określana jako największy prom hybrydowy świata ma byćgotowa latem 2019 roku. Prom będzie mógł zabierać na pokład 2 tysiące pasażeróworaz 500 pojazdów osobowych. Jednostka ma zastąpić na trasieSandefjord-Strömstad (Norwegia-Szwecja) o połowę mniejszy prom Bohus.

Oprócz promu „Color Hybrid” w stoczni Crist wGdyni powstają obecnie bloki dwóch ponad 300-metrowych wycieczkowców dlaświatowego potentata w budowie statków pasażerskich STX France. Kończy siębudowa pływającego doku, który będzie wykorzystany podczas budowy osiedlaapartamentowców na wodzie w Księstwie Monako. Budowane są też dwie bliźniaczejednostki do przewozu żywych ryb.

Wrzask poinformował, że stocznia ma pełen portfel zamówieńdo końca przyszłego roku.

Stocznia Crist, jedna z największych w Polsce, zostałautworzona w 1990 r. przez dwóch inżynierów budowy okrętów: Ireneusza Ćwirko iKrzysztofa Kulczyckiego. Dotąd zbudowała ponad 360 różnej wielkości jednostek.Firma współpracuje z armatorami i stoczniami z Polski, Holandii, Norwegii,Danii, Niemiec, Islandii i USA.

W 2010 r. Crist kupiła z zasobów mienia dawnej StoczniGdynia suchy dok, największą w rejonie południowego Bałtyku suwnicę oraz terenydo prefabrykacji kadłubów. Stocznia podaje na swojej stronie, że od 2010 rokudziała jako spółka akcyjna. (PAP)

Komentarze