Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Lepszy wynik finansowy Przewozów Regionalnych

inforail
02.04.2015 11:10
0 Komentarzy

Wyni

k finansowy Przewozów Regionalnych za 2014 rok wyniósł minus 5,46 mln zł. Strata spółki, w porównaniu z poprzednim rokiem, zmniejszyła się dziesięciokrotnie. Przewozy Regionalne udowodniły, że zapowiadane plany znacznej poprawy kondycji finansowej zostały zrealizowane, a spółka wewnętrznie jest przygotowana do procesu restrukturyzacji, który ma jej zapewnić trwałą rentowność w ciągu najbliższych pięciu lat.Od kilku lat wynik finansowy Przewozów Regionalnych utrzymywał się na stałym poziomie –za 2011 rok wyniósł on minus 52,7 mln zł, za 2012 –minus 44 mln zł, a za 2013 –minus 54 mln zł. Powołany w lutym 2014 roku zarząd spółki podjął działania, które mają doprowadzić do znacznej poprawy kondycji finansowej firmy w ciągu najbliższych dwóch lat.Na podstawie analiz kondycji Przewozów Regionalnych założyliśmy, że wynik finansowy za 2014 rok wyniesie około minus 30 mln zł. Warunkiem była identyfikacja odpowiednich obszarów wewnątrz firmy, a następnie realizacja przemyślanych działań naprawczych. Finalne efekty dają satysfakcję, ponieważ strata na poziomie 5,46 mln zł okazała się pięciokrotnie mniejsza niż zakładaliśmy –mówi Tomasz Pasikowski, Prezes Zarządu –Dyrektor Generalny spółki Przewozy Regionalne.Naprawcze działania wewnętrzne przeprowadzone w Przewozach Regionalnych objęły optymalizację zatrudnienia oraz renegocjację umów z firmami zewnętrznymi, m.in. w zakresie świadczonych usług telefonii komórkowej, ubezpieczeń OC, czy centralnego zakupu paliw do pojazdów trakcyjnych. Wprowadzono także lepsze gospodarowanie energią elektryczną. Spółka pracowała również nad bardziej efektywnym wykorzystaniem dotychczas funkcjonujących kanałów sprzedaży biletów oraz wprowadzeniem nowych –np. aplikacji CallPay Kolej, umożliwiającej pasażerom zakup biletu przez tablet lub smartfon. Działania naprawcze prowadzone w spółce nie wystarczą, bo przede wszystkim obciąża nas historyczne zadłużenie. Gdyby nie koszty obsługi kilkusetmilionowego długu, Przewozy Regionalne już teraz osiągnęłyby zysk operacyjny na poziomie 10 mln zł. Dlatego tak ważne dla firmy jest jak najszybsze przeprowadzenie restrukturyzacji –dodaje Tomasz Pasikowski.Realizację planu restrukturyzacyjnego spółki pod koniec lutego poparli właściciele reprezentujący 81,6 proc. udziałów. Tym samym marszałkowie zgodzili się na przeprowadzenie zmian do umowy właścicielskiej i zaproszenie do grona udziałowców Agencji Rozwoju Przemysłu –podmiotu restrukturyzującego, który wniesie do spółki środki finansowe ze strony Skarbu Państwa w wysokości około 750 mln zł. Kwota, wpisana do ustawy okołobudżetowej na bieżący rok, zostanie przeznaczona zarówno na pozbycie się historycznych długów, jak i na działania restrukturyzacyjne w poszczególnych województwach. Kluczowym elementem planu restrukturyzacji są pięcioletnie umowy na świadczenie usług przewozowych przez spółkę, które zagwarantują stabilność pracy oraz możliwość zaplanowania przemyślanej długofalowej polityki inwestycyjnej. W tej chwili ich treść i zakres są ostatecznie negocjowane z marszałkami. Pełny plan restrukturyzacji Przewozów Regionalnych ma zostać opracowany do końca maja, tak aby na przełomie lipca i sierpnia można było go przedstawić Komisji Europejskiej, która zgodnie z przepisami musi formalnie wyrazić zgodę na dokapitalizowanie spółki z budżetu państwa.

Komentarze