Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ruszy budowa gliwickiego Centrum Przesiadkowego

infotrans
02.12.2017 15:00
0 Komentarzy

W przyszłym roku powinna ruszyć budowa gliwickiego Centrum Przesiadkowego; w piątek władze miasta poinformowały, że wyłoniono już inżyniera kontraktu nadzorującego projektowanie i budowę tego przedsięwzięcia.

Inwestycja nazywana Zachodnią Bramą Metropolii Silesia ma powstać na kupionych przez miasto dawnych terenach kolejowych po północnej stronie dworca kolejowego. Ma skupić wszystkie środki transportu miejskiego, łącząc nowoczesny, zintegrowany system stacji autobusów miejskich, regionalnych i międzynarodowych, z parkingami dla samochodów i rowerów czy lokalami gastronomicznymi i punktami z prasą.

Ta inwestycja będzie częścią dużego węzła przesiadkowego, którego drugim kluczowym elementem będzie otwarty w grudniu ub. roku, po modernizacji, gliwicki dworzec kolejowy.

W przetargu na inżyniera kontraktu, który będzie nadzorował projektowanie i budowę Centrum Przesiadkowego, wzięły udział dwie firmy. Wygrała spółka ECM Group Polska, z ceną niespełna 2,5 mln zł. Będzie pracowała na etapach: projektowania, przetargu na roboty budowlane, wykonywania robót budowlanych oraz gwarancji i rękojmi dla nich (termin zakończenia pełnienia funkcji inżyniera kontraktu upłynie 30. dnia od zakończenia okresu gwarancji i rękojmi).

W lutym br. miasto wyłoniło projektanta Centrum Przesiadkowego. Została nim firma PAS Projekt z Nadarzyna, która zaprojektowała m.in. przebudowę dworców kolejowych w Gliwicach i Gdyni. Wykonawca ma na realizację swego zadania rok.

Zamawiana dokumentacja projektowa ma być oparta na wybranej z końcem czerwca ub. roku wstępnej koncepcji projektowej biura An Archi Group. Jej zaletą ma być – jak przekonywali wówczas urzędnicy – „wyrazista forma zadaszenia” głównego obiektu, z „wytrzymałą, efektowną i funkcjonalną” konstrukcją z drewna klejonego. Plusem przyjętego rozwiązania ma być m.in. „brak podpór pośrednich, co umożliwi swobodny ruch pojazdów i pieszych wewnątrz dworca autobusowego”.

Dworce i parkingi wchodzące w skład Centrum Przesiadkowego mają zostać włączone do układu komunikacyjnego miasta poprzez skrzyżowanie przy ul. Tarnogórskiej i rondo im. L. Kaczyńskiego. Zmodernizowany zostanie okoliczny układ komunikacyjny, m.in. przebudowana zostanie ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Plac Piastów, będący dotąd węzłem autobusów miejskich, ma zyskać nową aranżację (m.in. powstaną parkingi).

W piątkowej informacji miasto zaznaczyło, że prace budowlane powinny rozpocząć się w 2018 r., a całość według wstępnych planów być gotowa w 2020 r.

Według wcześniejszych informacji planowany przez miasto koszt przedsięwzięcia to ok. 125 mln zł. Część mają pokryć środki europejskie z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020, dostępne w rozdzielonej przez samorządy lokalne subregionu centralnego województwa puli tzw. Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT).(PAP)

Komentarze