Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pyrzowice: Szersza droga dojazdowa na lotnisko

infobus
19.10.2015 10:07
0 Komentarzy

Do dwóch jezdni rozbudowanama zostać główna trasa prowadząca do lotniska Katowice od węzła dróg nr 1 i 86w miejscowości Podwarpie.

We wtorek firma Skanskapoinformowała o tym, że rozpoczyna przebudowę ponadkilometrowego odcinka drogiwojewódzkiej nr 913 ? w bezpośrednim pobliżu lotniska. W ub. tygodniu GeneralnaDyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informowała o ogłoszeniu przetargu nabudowę drugiej jezdni ekspresowej trasy S1 ? od węzła Podwarpie do węzłaLotnisko (z drogą nr 913).

Obie te inwestycje ułatwiądojazd do portu lotniczego Katowice od wschodu. Od południowego zachodu wokolice lotniska dociera już południowy fragment autostrady A1 ? wiodący przezzachodnią część konurbacji katowickiej w kierunku czeskiej granicy i Ostrawy.Obecnie GDDKiA podpisuje umowy z wyłonionymi wykonawcami kolejnych odcinków A1w stronę Częstochowy.

Według wtorkowego komunikatufirmy Skanska wykonawca ten na zlecenie Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicachrozbuduje za ponad 9,3 mln zł brutto liczący blisko 1,1 km odcinek drogi nr 913między węzłem Lotnisko, a skrzyżowaniem z ul. Józefa Piłsudskiego wPyrzowicach. Nowa droga będzie gotowa w grudniu 2016 r., utrudnień związanych zbudową należy spodziewać się wiosną przyszłego roku.

Wzdłuż istniejącego odcinkadrogi nr 913 pojawi się druga jezdnia, przebudowane zostanie skrzyżowanie z miejscowymiulicami, a skrzyżowanie z ul. Piłsudskiego ? na kilkaset metrów przedlotniskiem ? stanie się rondem. Przedsięwzięcie wesprą środki RegionalnegoProgramu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020.

7 października katowickioddział GDDKiA ogłosił przetarg na budowę drugiej jezdni drogi ekspresowej S1między węzłami Lotnisko i Podwarpie ? wraz z całą potrzebną infrastrukturą.Pierwsza jezdnia tego liczącego ok. 9,5 km odcinka trasy jest otwarta odlistopada 2006 r. Ruch odbywa się tam w obu kierunkach; co pewien czas dochodzitam do groźnych wypadków.

Zgodnie z ogłoszeniem GDDKiAwraz z liczącą ok. 9,7 km drugą jezdnią tego odcinka S1 powstanie m.in. 6obiektów mostowych. Część istniejącej już od kilku lat infrastruktury pierwszejjezdni (np. wiadukty nad trasą) uwzględnia przygotowywaną teraz inwestycję.

Postępowanie związane zwyborem wykonawcy drugiej jezdni będzie prowadzone w trybie przetarguograniczonego – w pierwszym etapie będą składane wnioski o dopuszczenie doudziału. Do drugiego etapu zaproszonych zostanie do 20 wykonawców, którzyspełnią określone kryteria. Termin składania wniosków to 19 listopada br.,natomiast podpisanie umowy GDDKiA przewiduje na grudzień 2016 r.

Druga jezdnia S1 od Podwarpiapłynnie przejdzie na węźle Lotnisko w istniejący już dwujezdniowy, liczący ok.1,9 km odcinek tej trasy do węzła Pyrzowice, który kończy obecnie istniejącypołudniowy fragment autostrady A1. Od marca ub. roku GDDKiA katowicki oddziałGDDKiA prowadził cztery postępowania na wybór wykonawców kolejnych odcinkówłącznie 56,9 km betonowej autostrady A1 między Częstochową (wraz z obwodnicątego miasta) i Pyrzowicami.

Realizację całego fragmentuA1 Częstochowa-Pyrzowice podzielono na cztery części: odcinek F od węzłaRząsawa do węzła Blachownia (ok. 20,3 km; projekt i budowa), odcinek G od węzłaBlachownia do węzła Zawodzie (4,7 km; projekt i budowa), odcinek H od węzłaZawodzie do węzła Woźniki (16,7 km; tylko budowa) oraz odcinek I od węzłaWoźniki do węzła Pyrzowice (ok. 15,2 km; tylko budowa).

W ograniczonych przetargachwybrano już wykonawców wszystkich tych odcinków, z trzema z nich podpisanoumowy. Dla odcinka F (obwodnica Częstochowy) opiewającą na 703,3 mln zł bruttoumowę z konsorcjum spółek Salini Polska, Salini Impregilo i Todini CostruzioniGenerali podpisano w poniedziałek (12 października).

Wcześniej, 26 sierpnia i 1września, podpisano umowy z wykonawcami odcinków I oraz G. Odcinek I zbuduje za609,5 mln zł konsorcjum spółek Strabag Infrastruktura Południe oraz Strabag,natomiast odcinek G zaprojektuje i zbuduje za 219,4 mln zł konsorcjum spółekBerger Bau Polska oraz Berger Bau. Na podpisanie oczekuje jeszcze warta 574,5mln zł umowa z wykonawcą odcinka H – konsorcjum spółek Strabag Infrastrukturaoraz Strabag. (PAP)

Komentarze