Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Prywatyzacja PKP Intercity w ciągu trzech lat

inforail
30.08.2015 20:44
0 Komentarzy

Strategiagrupy PKP powinna zostać opublikowana w ostatnim kwartale tego roku -powiedział w piątek PAP członek zarządu PKP Piotr Ciżkowicz. Ma onaprzedstawiać kierunki zmian w grupie w nadchodzących trzech latach.

Wtej chwili pracujemy nad strategią grupy. Mamy zamiar opublikować ją w ostatnimkwartale tego roku. Będzie ona pokazywała kierunki zmian, które chcielibyśmydokonać w grupie PKP w nadchodzących trzech latach. W wielu miejscach będziemykontynuować dotychczasowe działania, a także wprowadzimy kilka istotnych nowychpomysłów” – podkreślił Ciżkowicz.
Pytany, na co trafią pieniądze z prywatyzacji PKP Energetyka, odparł:”Chcemy przeznaczyć je na dofinansowanie naszego największego przewoźnikaPKP Intercity w jego programie inwestycyjnym”.
Jak mówił, realizowany obecnie program jest wart prawie 6 mld zł.”Pozwolił on przez ostatnie trzy lata wymienić blisko 70 proc. taboru,którym PKP Intercity wozi swoich pasażerów. Były to zarówno zakupy nowychskładów zespolonych, 20 składów Pendolino i 40 z Pesy oraz konsorcjum firmStadler i Newag, a także modernizacja starszego taboru. Teraz czas na wymianętaboru na taki, który będzie odpowiadał w całości standardom, które chcemyoferować pasażerom” – zaznaczył.
Nie chciał jednak ujawnić, w jakiej kwocie mogłaby zostać dofinansowana spółkaPKP Intercity. „Trwają analizy. Jesteśmy spółką publiczną i podlegamyrestrykcjom związanym z pomocą publiczną. Musimy wykazać, za pomocą tzw. testuprywatnego inwestora, że doinwestowanie PKP Intercity w tej skali, o którejrozmawiamy, nie będzie naruszało zasad związanych z pomocą publiczną.Analizujemy również, w jakiej części chcemy ten program finansować ze środkówwłasnych, a w jakich z unijnych” – dodał.
Członek zarządu PKP zwrócił uwagę, że program inwestycyjny nie będziekoncentrował się tylko na taborze, ale również na modernizacji torówodstawczych i baz postojowych, na których ten tabor jest utrzymywany. „Niemogę zadeklarować, że cała kwota (z prywatyzacji PKP Energetyka – PAP) trafi doPKP Intercity. Natomiast wesprze ona program inwestycyjny albo w PKP Intercity,albo w PKP SA” – zapewnił.
Polskie Koleje Państwowe i fundusz CVC Capital Partners podpisały pod konieclipca przedwstępną umowę sprzedaży akcji PKP Energetyka. Ustalona cena to 1,965mld zł, co po korekcie o dług spółki, daje 1,41 mld zł.
Ciżkowicz poinformował ponadto, że będzie kontynuowany program modernizacjidworców. Pytany, ile na to trafi w najbliższych latach, odparł: „Myślę, żejest to skala zaangażowania od 100 do 200 mln zł rocznie”.
Jak mówił, przez ostatnie trzy lata zostało zmodernizowanych lub wybudowanychod podstaw 80 dworców kolejowych. „W tej chwili trwają prace dotyczące 25obiektów” – zaznaczył.
Członek zarządu PKP poinformował też, że przez ostatnie trzy lata namodernizację dworców przeznaczono ponad 1 mld zł, a taboru blisko 6 mld zł.
Ciżkowicz odniósł się również do planów grupy dotyczących prywatyzacji PKPIntercity. „Prywatyzować można dopiero wtedy, kiedy spółka przynosi zyski.Spółek, które są pod wodą nikt kupować nie chce. W związku z tym najpierwmusimy doprowadzić do sytuacji, w której PKP Intercity będzie w pełni zyskownąi stabilną spółką. To się dzieje. To znaczy od paru lat sytuacja finansowa PKPIntercity bardzo się poprawia. Niektóre ze wskaźników wskazują, że spółkazaczyna przynosić zyski, a przynajmniej taki potencjał będzie miała wnajbliższych latach. I wtedy dopiero tak naprawdę będziemy mogli mówić okalendarzu prywatyzacyjnym” – podkreślił.
Jego zdaniem realna jest prywatyzacja spółki za dwa – trzy lata.


Komentarze