Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Apel o realizację południowego wariantu KDP w Łódzkiem

inforail
10.03.2020 08:45
0 Komentarzy

Posłowie KoalicjiObywatelskiej i senator niezależny Krzysztof Kwiatkowski zaapelowali, o jaknajszybsze zakończenie konsultacji ws. przebiegu nowych linii Kolei DużychPrędkości (KDP) i wyboru południowego wariantu trasy w Łódzkiem, który powstałw ramach koncepcji sieci kolejowej „Y”.

Parlamentarzyści KO Dariusz Joński i Cezary Grabarczyk orazsenator niezależny Krzysztof Kwiatkowski mówili o tym podczas poniedziałkowejkonferencji prasowej w Urzędzie Miasta Łodzi.

Chodzi o zaprezentowany pod koniec stycznia przez CentralnyPort Komunikacyjny (CPK) projekt Strategicznego Studium Lokalizacyjnego (SSL),zawierającego mapy korytarzy dla linii kolejowych prowadzących do nowegolotniska zlokalizowanego między Warszawą a Łodzią. Obecnie zbierane są uwagimieszkańców dotyczące nowych tras, które przyjmowane są do wtorku.

Jeden z zaproponowanych wariantów tras KDP przebiegającyprzez teren woj. łódzkiego w tzw. wariancie północnym wywołał protestymieszkańców m.in. Łodzi z osiedli Złotno, Zdrowie, Mileszki oraz KonstantynowaŁódzkiego, Lutomierska, Szadku, Brzezin, Wodzieradów. Zwracano uwagę, że liniakolejowa 85 ma przebiegać m.in. przez rezerwat przyrody PolesieKonstantynowskie i zabytkowy park Piłsudskiego, co może doprowadzić do ichdegradacji, a w Konstantynowie Łódzkim przez osiedla mieszkaniowe i terenyprzeznaczone pod zabudowę jednorodzinną, a także przecina planowany zbiornik wodnyBechcice Konstantynów.

Joński podkreślił, że wszystkie podejmowane przez lokalnesamorządy uchwały i stanowiska ws. sprzeciwu wobec proponowanego wariantupółnocnego były przyjmowane jednogłośnie. W zawiązku z tym zaapelował, byrządzący, jak najszybciej ogłosili wyniki raportu z trwających do jutrakonsultacji, wycofali się z wariantu północnego i realizowali przebieg trasy wwariancie południowym, który – jak wskazał parlamentarzysta KO – zostałopracowany wcześniej i uzyskał dofinansowane z UE.

W opinii Grabarczyka tylko wariant południowy jest zgodny zprawem, czego – jak wskazał – dowodem jest ważna do 2023 r. decyzjaśrodowiskowa. Dotyczy ona powstania łódzkiego odcinka przebiegu trasy KoleiDużych Prędkości w tzw. sieci kolejowej „Y”, łączącej Warszawę – Łódź– Poznań i Wrocław. Podkreślił, że ten przebieg trasy w konsultacjachspołecznych nie budził tak dużych emocji, jak nowy wariant przebiegu linii.

„Decyzja środowiskowa z grudnia 2013 roku zostaławydana na tunel średnicowy między Łodzią-Fabryczną i Łodzią-Kaliską oraz KDP.Nie ma dziś innego wariantu i przedstawiciele ministra infrastruktury błądzątwierdząc, że decyzji takiej nie ma. Decyzja została doręczona Polskim LiniąKolejowym i dopóki jest ona w mocy, nie ma innego wariantu. Nie można zmieniaćw sposób dowolny przebiegu tej linii. Domagamy się realizacji projektu KDPzgodnie z ważną, wiążącą decyzją” – zaznaczył b. minister infrastruktury.

Z wnioskiem o powrót do planowanego wcześniej przebiegutrasy na terenie Łodzi i Konstantynowa Łódzkiego do ministra infrastrukturyAndrzeja Adamczyka oraz pełnomocnika rządu ds. CPK Marcina Horały w zwrócił sięsenator Kwiatkowski.

„Koleje Dużych Prędkości to szansa na ogromny skokcywilizacyjny dla Polski i oczywiście województwa łódzkiego. Patrząc na to, corobi pełnomocnik rządu ds. CPK i ministerstwo infrastruktury zaczynam miećabsolutnie podejrzenie, że chodzi o to, żeby ta inwestycja nie zostałazrealizowana. Mamy uzasadnione podejrzenia, że scenariusz polityczny jest taki,żeby doprowadzić do wrzenia społecznego i powiedzieć, że nie ma zgodyspołecznej na realizację inwestycji i dlatego się nie da” – tłumaczył.

Polityk zwracał uwagę, że przebieg tras KDP przez woj.łódzkiego, wielkopolskiego i świętokrzyskiego był już wcześniej uzgodniony, a obecnie”rząd wywraca ten konsensus społeczny”.

„W skierowanych oświadczeniach pytamy, dlaczego wywracasię proces konsultacji społecznych oraz dokumenty, które już są uzgodnione iumożliwiają rozpoczęcie inwestycji w terminie, który nie będzie zagrożony utratąśrodków z UE” – dodał Kwiatkowski.

Zadeklarował, że kwietniu zaprosi ministrów Adamczyka iHorałę do Senatu, by przedstawili wnioski i stanowisko MinisterstwaInfrastruktury ws. przebiegu tras po uwagach mieszkańców woj. łódzkiego iinnych regionów.

Pełnomocnik rządu ds. CPK zapowiedział, że po formalnymzakończeniu przyjmowania uwag dot. nowych linii kolejowych i drogowych w ramachCPK, rozpoczną się spotkania z lokalnymi społecznościami na temat zgłoszonychuwag.

„Będziemy jeździć po całym kraju, spotykać się zlokalnymi społecznościami, samorządami, żeby te zgłoszone uwagi przedyskutować,rozważyć ewentualne alternatywne przebiegi, które były wskazywane – przebadaćje, czy są możliwe pod względem środowiskowym, zgodności z prawem, wymogówtechnicznych” – poinformował Horała.

Jak tłumaczył, „narosło przy tym trochę nieporozumień,trochę być może czasem dezinformacji”. „Są informacje np. o liniiprowadzącej przez środek parku w Łodzi, podczas gdy prowadzi tunelem pod drogąprzy parku – co jest zasadniczą różnicą” – wskazywał.


Komentarze