Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Recykling i monitoring spalin szansą na czyste morze

infoship
10.01.2017 11:15
0 Komentarzy

Właściwe egzekwowanie przepisów unijnych dotyczących m.in.recyklingu statków, monitorowania i weryfikacji emisji dwutlenku węgla ztransportu morskiego zakłada przyjęty w czwartek przez rząd projekt noweliustawy o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki.

Rada Ministrów przyjęła 8 stycznia projekt nowelizujący ustawę o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki oraz niektórychinnych ustaw, przedłożony przez ministra gospodarki morskiej i żeglugiśródlądowej.

-„Zaproponowano zmiany, które umożliwią właściweegzekwowanie przepisów unijnych dotyczących: recyklingu statków; monitorowania,raportowania i weryfikacji emisji dwutlenku węgla z transportu morskiego; zasadpobierania próbek i sprawozdawczości (chodzi o zawartość siarki w paliwach).Wdrożono również zmiany wprowadzone do Międzynarodowej konwencji obezpieczeństwie życia na morzu (konwencja SOLAS)” – poinformowało wczwartkowym komunikacie Centrum Informacyjne Rządu.

W przypadku kontroli emisji tlenków siarki, zgodnie zprojektem ustawy statki pływające pod obcą banderą – które mają już dokumentświadczący o testowaniu metod redukcji emisji tlenków siarki wydany przezpaństwo bandery lub uznaną organizację ? zostaną zwolnione z obowiązkuuzyskania takiego pozwolenia od administracji polskiej.

-„Dzięki temu rozwiązaniu nie dojdzie do dublowaniaprocedury wydawania pozwoleń. Jeśli armator statku pływającego pod obcą banderąbędzie miał pozwolenie wydane przez inną administrację niż polska ? będziemusiał jedynie przekazać wyniki testów metod redukcji emisji tlenków siarkidyrektorowi właściwego urzędu morskiego, nie później niż po upływie pięciumiesięcy od daty ich zakończenia. W takim terminie przekazywane są wynikitestów w przypadku wydania pozwolenia przez administrację polską” -napisano w komunikacie CIR. Wniosek o wydanie pozwolenia na przeprowadzenie nastatkach pływających pod polską banderą, testów metod redukcji emisji tlenkówsiarki wyłącznie poza polskimi obszarami morskimi ? składany będzie dyrektorowiurzędu morskiego właściwego dla portu macierzystego statku.

Nowe przepisy doprecyzowują sankcje nakładane na kapitanalub innego członka załogi statku za naruszenie dyrektywy unijnej dotyczącejredukcji zawartości siarki w niektórych paliwach ciekłych. „Kara pieniężnanieprzekraczająca 20-krotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia wgospodarce narodowej za poprzedni rok ogłaszanego przez GUS będzie mogła byćwymierzona m.in. za nieposiadanie ważnego pozwolenia na testowanie metodredukcji emisji tlenku siarki, za brak na statku dokumentów dostawy paliważeglugowego znajdującego się w zbiornikach statku lub posiadanie dokumentów niezawierających wszystkich wymaganych informacji, zgodnie z wymogamiMiędzynarodowej konwencji o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przezstatki” – czytamy w komunikacie.

Ponadto, przyjęto, że minister gospodarki morskiej i żeglugiśródlądowej będzie przekazywał cyklicznie Komisji Europejskiej sprawozdaniaodnoszące się do spełnienia wymagań dotyczących recyklingu statków, które będąsporządzane na podstawie danych otrzymywanych od dyrektorów urzędów morskich.

Zgodnie z zaproponowanymi rozwiązaniami, armator statkuponiesie karę pieniężną do 600 000 SDR (tzw. pieniądz rozrachunkowy) za to, żenie wykonuje ciążących na nim obowiązków lub łamie ustanowione zakazy,eksploatuje statek bez ważnego świadectwa inwentaryzacji lub kieruje statek dozakładu recyklingu, którego nie ma w europejskim wykazie. Regulacja ta magwarantować, że statki pływające pod banderą kraju Unii Europejskiej będąrecyklingowane jedynie w zakładach spełniających wymogi ochrony środowiska iBHP. Ograniczony zostanie proceder demontażu statków w miejscach do tegonieprzystosowanych, a w konsekwencji wyeliminowane zostaną wynikające z tegonegatywne skutki dla zdrowia i życia ludzkiego oraz środowiska.

Zgodnie z projektowaną nowelą, dyrektor urzędu morskiegobędzie odpowiedzialny za sprawdzenie czy na statku, który wpłynął do portuznajduje się ważny dokument zgodności, poświadczający spełnienie wymagańzwiązanych z monitorowaniem emisji dwutlenku węgla.

-„Zaproponowano, aby raporty przygotowane przezprzedsiębiorstwa żeglugowe dotyczące emisji dwutlenku węgla były przekazywanewłaściwemu dyrektorowi urzędu morskiego i Komisji Europejskiej. Przyjęto, że zaniewykonanie obowiązków dotyczących raportowania i monitorowania emisji dwutlenkuwęgla z transportu morskiego, armatorowi statku będzie grozić kara do 50 000SDR. Obowiązkiem dyrektora urzędu morskiego będzie powiadamianie o sankcjachzastosowanych wobec określonego statku: ministra gospodarki morskiej i żeglugiśródlądowej, Komisji Europejskiej, Europejskiej Agencji do spraw Bezpieczeństwana Morzu, pozostałych państw członkowskich oraz zainteresowanego państwabandery” – przekazał CIR.

Nowe regulacje, co do zasady, mają obowiązywać po 14 dniachod daty ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. (PAP)

Komentarze